آثار قرابت سببی

آثار قرابت سببی
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
در این مقاله آثار قرابت سببی از جمله حرمت نکاح با خویشاوندان ، قضاوت در دعاوی و شهادت در دادگاه را مورد بررسی قرار می دهیم .





بر اساس قانون ، بین اقارب سببی به استثنای زن و شوهر که از یکدیگر ارث می برند و به زن مهریه و نفقه تعلق می گیرد ، هیچ گونه رابطه مادی و مالی به وجود نمی آید . یعنی خویشاوندان سببی در مقابل همدیگر حقوق و تکالیف مالی ندارند . لذا پدر و مادر زن یا مرد از داماد و عروس خود ارثی نمی برند و عروس یا داماد نیز از آنها ارثی نخواهد برد . با این وجود ، قرابت سببی موجب ایجاد آثار غیر مالی میان خویشان سببی می شود که در ادامه قصد داریم به بررسی آنها بپردازیم . بنابراین ، در این مقاله آثار قرابت سببی از جمله حرمت نکاح با خویشاوندان سببی ، قضاوت و داوری در دعاوی و شهادت در دادگاه را مورد بررسی قرار می دهیم .




حرمت نکاح با خویشاوندان سببی
یکی از موانع نکاح بر اساس قانون مدنی ، خویشاوندی یا قرابت سببی است . یعنی برخی از اشخاصی که با یکدیگر قرابت سببی دارند ، نمی توانند با هم ازدواج کنند و نکاح میان آنها حرام است . به عنوان مثال ، حرمت ازدواج با مادر زن ، با عروس ، ازدواج با خواهر زن و غیره . برای دریافت اطلاعات کامل در مورد محارم نسبی کلیک کنید .





قضاوت و داوری در دعاوی
یکی از شرایط اساسی قاضی برای صحت قضاوت میان افراد ، بی طرفی اوست . به همین دلیل ، در صورتی که قاضی با یکی از طرفین دعوا قرابت نسبی یا قرابت سببی داشته باشد ، می توان او را رد کرد . بر اساس قانون آیین دادرسی مدنی ، در صورتی که دادرس قرابت نسبی یا سببی تا درجه سوم از هر طبقه با یکی از طرفین دعوا داشته باشد ، باید از رسیدگی امتناع نماید . داوری میان اشخاص نیز مشمول این حکم کلی است . برای آشنایی با موارد رد دادرس و اینکه چه کسانی نمی توانند داوری کنند کلیک کنید .



شهادت در دادگاه
یکی از ادله اثبات دعوا مطابق قانون ، شهادت می باشد که در روشن شدن حقایق دعوا نقش قابل ملاحظه ای ایفا می کند . اما بر اساس قانون سابق ، یکی از موانع شهادت در دعوا ، داشتن قرابت نسبی یا سببی بود تا شاهد در بیان حقایق تردید به خود راه ندهد . البته در قانون فعلی این مانع برداشته شده است . برای آشنایی با شهادت شهود و شهادت خویشاوندان کلیک کنید .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد آثار قرابت سببی چیست به کانال تلگرام موضوعات حقوقی مراجعه کنید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون  آثار قرابت سببی چیست پاسخ دهند .

منبع : آثار قرابت سببی
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/jzA4
نظرتان را بنویسید