سفته با امضا و اثر انگشت و بدون آن

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
در این مقاله به بررسی سفته با امضا و اثرانگشت و بدون آن می پردازیم . 





اسناد تجاری اسنای از قبیل سفته ، چک و برات هستند که دارای یک سری شرایط و امتیازات مشخص نسبت به سند عادی و سند رسمی دارند این امتیازات را قانون تجارت برای این دسته از اسناد در نظر گرفته است البته باید توجه داشت اسناد تجاری برای مثال سفته باید به همان ترتیبی که در قانون مقرر شده است تکمیل شوند تا از اعتبار اسناد تجاری برخوردار باشند که برای مطالعه آن می توانید به مقاله نحوه تکمیل سفته مراجعه کنید . یکی از موارد در تکمیل سفته موضوع اعتبار امضا و اثر انگشت در سفته است . از این رو ما در این مقاله به بررسی سفته با امضا و اثر انگشت و سفته با امضا و بدون اثر انگشت و سفته بدون امضا و با اثر انگشت می پردازیم .




سفته با امضا و اثر انگشت
یک سند اعم از عادی ، رسمی یا تجاری زمانی تعهد آور است که امضا یا اثر انگشت فردی که تعهد را پذیرفته است در آن درج شود . بنابراین سفته تنها در صورتی اعتبار دارد و دارنده آن می تواند وجه آن را مطالبه کند که امضا و اثر انگشت یا یکی از آنها بر روی سفته وجود داشته باشد . 





سفته با امضا و بدون اثر انگشت
با توجه به آنچه گفته شد سفته با امضا معتبر است و می توان وجه آن را مطالبه کرد اما آیا سفته بدون اثر انگشت هم معتبر است . یعنی اگر سفته ای امضا داشته باشد و اثر انگشت نداشته باشد باز هم می توان آن را اجرا کرد ؟ در پاسخ باید گفت که سفته بدون اثر انگشت نیز اعتبار دارد به شرطی که حتما امضا داشته باشد در واقع می توان گفت اعتبار و تعهد اصلی را در سفته امضا ایجاد می کند و سفته ای که امضا ندارد حتی اگر اثر انگشت داشته باشد قابلیت اجرایی ندارد . 



فرض بعدی که درباره سفته با امضا و اثر انگشت و بدون آنها  پیش بیاید این است که تکلیف سفته بدون امضا و با اثر انگشت چیست ؟ با توجه به آنچه در بالا گفته شد پاسخ این سوال مشخص است . سفته با اثر انگشت و بدون امضا اعتباری ندارد و نمی توان آن را اجرا کرد زیرا تعهد با امضا ایجاد می شود و نه با اثر انگشت .

توجه : در هنگام صدور سفته را هم امضا کنید و هم اثر انگشت بزنید . 



برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد سفته با امضا و اثرانگشت و بدون آن در کانال تلگرام چک و سفته عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون سفته با امضا و اثرانگشت و بدون آن پاسخ دهند .

منبع : سفته با امضا و اثر انگشت و بدون آن
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/gw7j
نظرتان را بنویسید