پرداخت اجاره بها در قرارداد اجاره

پرداخت اجاره بها در قرارداد اجاره
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
وقتی موجر و مستاجر با یکدیگر قرارداد اجاره ای منعقد می کنند ، هر یک از آنها تعهداتی را بر عهده می گیرند . تعهدات موجر و تعهدات مستاجر طبق قانون مشخص است اگر چه آنها می توانند با اراده خود درباره بسیاری از این موضوعات تصمیم گیری کنند . برای مثال موجر موظف به تحویل عین مستاجره به مستاجر است و در صورتی که از انجام این کار خودداری کند ، مستاجر می تواند قرارداد اجاره را فسخ کند . مستاجر نیز ملزم به پرداخت اجاره بهاست . پرداخت اجاره بها یکی از مهمترین مسائلی که موضوع پرونده های دادگستری را تشکیل می دهد و افراد زیادی بابت شکایت از آن به شوراهای حل اختلاف و دادگاه های حقوقی مراجعه می کنند . از این رو ما در این مقاله به بررسی نحوه پرداخت اجاره بها در قرارداد اجاره و ضمانت اجرای عدم پرداخت اجاره بها در قرارداد اجاره می پردازیم . 



” در صورتی که مستاجر از پرداخت اجاره بهای خودداری کند ، موجر حق فسخ قرارداد را دارد . “



نحوه پرداخت اجاره بها در قرارداد اجاره
اجاره بها هزینه ای است که مستاجر بابت استفاده از منافع ملک به موجر می پردازد . مقدار اجاره بها بر اساس فاکتورهای مختلفی از جمله محل وقوع ملک ، مساحت آن ، کارکرد و امکانات آن و موارد مختلف دیگر با توافق موجر و مستاجر تعیین می شود . بعد از انعقاد قرارداد اجاره مستاجر ملزم به پرداخت اجاره بهاست . نحوه پرداخت اجاره بها در املاک شهری مثل مغازه و خانه در ماده 6 قانون روابط موجر و مستاجر سال 56 و ماده 4 قانون روابط موجر و مستاجر سال 62 ذکر شده است  . با توجه به این مواد ، مستاجر ملک ، خواه محل کسب باشد یا مسکن ، باید اجاره بها را تا ده روز بعد از پایان هر ماه جاری بپردازد . 










ضمانت اجرای عدم پرداخت اجاره بها
حال اگر مستاجر اجاره بهای خود را در مدت مقرر پرداخت نکند ، تکلیف موجر چه خواهد بود . در واقع ضمانت اجرای عدم پرداخت اجاره بها توسط مستاجر چیست  ؟ طبق ماده 7 قانون روابط موجر و مستاجر شال 62 ، در قرارداد اجاره املاک شهری ، در صورتی که مستاجر از پرداخت اجاره بهای خودداری کند ، موجر حق فسخ قرارداد را دارد . 
در صورتی که مستاجر معسر باشد و نتواند اجاره بها را پرداخت کند باز هم برای موجر حق فسخ وجود دارد البته این فسخ تنها نسبت به اقساط باقی ماده اعمال خواهد شد . 



برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه پرداخت اجاره بها در قرارداد اجاره و ضمانت اجرای عدم پرداخت آن ، به کانال تلگرام حقوق قراردادها مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون نحوه پرداخت اجاره بها در قرارداد اجاره و ضمانت اجرای عدم پرداخت آن پاسخ دهند . 

منبع : پرداخت اجاره بها در قرارداد اجاره
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/Dm56
نظرتان را بنویسید