انواع تجهیزات شبکه چیست؟

انواع تجهیزات شبکه چیست؟
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
matinkhanaki

برای افرادی که مقداری با مسائل مربوط به شبکه آشنایی داشته باشند شاید مطالب موجود در مقاله بدیهی بنظر برسد، اما برای کسی که اطلاعی از این دست مطالب ندارد، توضیحات موجود در این مقاله جذاب خواهد بود البته به کسانی هم که با آشنایی قبلی اینجا را برای مطالعه انتخاب کرده اند، مرور دوباره خالی از لطف نخواهد بود. معرفی ابزارهای یک شبکه و مسائل تخصصی در آن مورد بررسی قرار نمی گیرند.

در این مقاله به بررسی اجزای مختلف شبکه و دسته بندی های آن ها خواهیم پرداخت، که برای بعضی از آن ها نحوه نصب تجهیزات شبکه هم توضیح داده شده است.. پس در ادامه با ما همراه باشید.

دسته بندی تجهیزات شبکه های کامپیوتری

برای معرفی ابزارهای یک شبکه کامپیوتری تنها می توان آن ها را به دو دسته کلی تقسیم بندی کرد که عبارت اند از: غیرفعال و فعال (پسیو و اکتیو). تجهیزات غیرفعال یا پسیو به آن دسته از تجهیزات شبکه اطلاق می شوند که تغییری در اطلاعات و هماهنگ سازی و ارسال و هدایت آن ندارند و در آن ها از جریان برق استفاده نمی شود.

معرفی ابزارهای یک شبکه

اما در مقابل تجهیزات فعال یا اکتیو شبکه وظیفه هدایت و ارسال اطالاعات و همچنین تغییر در اطلاعات و ماهیت آن ها را برعهده دارند ولی این بدان معنا نیست که تجهیزات پسیو دارای اهمیت کم تری در شبکه هستند بلکه تنها در میزان وظایفشان تفاوت وجود دارد.

تجهیزات غیرفعال یا پسیو

قبل از آن که موضوع معرفی ابزارهای یک شبکه کامپیوتری را مورد بررسی قرار دهیم باید با دسته بندی تجهیزات شبکه آشما شویم. تجهیزات غیرفعال شبکه برای شروع معرفی ابزارهای یک شبکه کامپیوتری گزینه بهتری هستند چرا که از پیچیدگی زیادی که تجهیزات اکتیو دارند برخوردار نیستند. در ادامه به چند مورد از آن ها خواهیم پرداخت. بنابراین بدون فوت وقت به سراغ معرفی آن ها می رویم.

کابل شبکه

در مقوله معرفی ابزارهای یک شبکه کامپیوتری، بخش کابل شبکه بیشتر توضیح داده خوهد شد چراکه دارای اطالاعات بسیار ارزنده و گسترده ای است. کابل شبکه وظیفه بسیار مهمی در شبکه دارد و آن عبور دادن اطلاعات بین نود های شبکه و رساندن آن بدون هیچ کم و کاستی به مقصد است. کابل های شبکه دارای سه مدل اصلی هستند که دوتای اولی (کواکسیال و زوج سیم به هم تابیده) از سیم مسی برای انتقال اطلاعات استفاده می کنند ولی نوع دیگر کابل که فیبر نوری نام دارد از لوله های نازک شیشه ای و پلاستیکی برای انتقال اطلاعات استفاده می کند.

سوکت شبکه

سوکت شبکه معمولا به نقاط انتهایی کابل های شبکه اطلاق می شوند دارای انواع مختلفی هستند که معروف ترین آن ها RJ45 نامیده می شود که آن هم از انواع مختلفی تشکیل شده که در مدل های مختلف که با کلمه cat مشخص می شوند دارای سرعت های مختلفی است. سوکت شبکه برای اتصال به تجهیزات دیگر به قطعه دیگری نیاز دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

 

کیستون شبکه لگراند این قطعه برای آن طراحی شده که در مقابل سوکت های شبکه باشد و اتصال بین دو دستگاه را برقرار کند.

بوت کاور شبکه

بوت کاور شبکه یکی دیگر از تجهیزات غیرفعال شبکه است که وظیفه دارد، پوششی برای سوکت شبکه باشد و از آن محافظت لازم را بعمل آورد.

تجهیزات فعال یا اکتیو

در مقوله معرفی ابزارهای یک شبکه کامپیوتری تجهیزات اکتیو از اهیمت ویژه ای برخوردارند و همانطور که گفته شد وظیفه اصلی این دسته از تجهیزات  تغییر در اطلاعات و نحوه ارسال و دریافت آن هاست. چند نمونه از آن ها در پایین مورد بررسی قرار خواهد گرفت که عبارت اند از: سوئیچ، کارت شبکه، اکسس پوینت، روتر.

سوئیچ

سوئیچ دستگاهی است که ارتباطات سیمی را از طریق کابل های شبکه و ماژول فیبر نوری سیسکو برقرار می کند. این دستگاه نود های مورد نظر در شبکه را به یکدیگر متصل می کند که با یکدیگر تبادل اطلاعات داشته باشند. منظور از نود دستگاه هایی است که از طریق کارت شبکه به شبکه متصل شده اند مانند یک کامپیوتر شخصی. در مورد کارت شبکه هم در پایین بحث خواهد شد.

کارت شبکه

کارت شبکه قطعه ای از سخت افزار کامپیوتر است که وظیفه تبدیل اطلاعات به داده های قابل ارسال و دریافت تبدیل می کند. این قطعه سخت افزاری با دارا بودن یک آدرس یکتا قادر است که موقعیت خود در شبکه را مشخص کند.

اکسس پوینت

اکسس پوینت در واقع وظایف سوئیچ را انجام می دهد تنها با این تفاوت که در شبکه های بیسیم فعالیت می کند و وظیفه تبادل اطلاعات بین نود های شبکه را به صورت بیسیم انجام می دهد.

روتر

روتر یکی از تجهیزات تعیین کننده در کارایی شبکه است چرا که پیدا کردن بهترین مسیر برای ارسال اطلاعات را انجام می دهد و از پس این وظیفه مهم به خوبی بر آمده است.

نصب تجهیزات شبکه

بعد از معرفی ابزارهای یک شبکه کامپیوتری نوبت به آن می رسد که طریقه نصب تجهیزات شبکه را مرور کنیم. اکثر تجهیزات اکتیو شبکه در قطعه ای بنام رک نصب می شوند مانند:

سوئیچ، اکسس پوینت، روتر و … رک یکی از تجهیزات پسیو شبکه است که وظیفه مدیریت فضا و جاگیری اجزای شبکه را بر عهده دارد و آن ها را برای عیب یابی های احتمالی در آینده مرتب می کند تا دسترسی به آن ها راحت باشد.

برای نصب بوت کاور شبکه هم کافیست آن را قبل از قرار دادن سوکت شبکه در انتهای کابل، وارد کابل کنیم و بعد از سوکت زدن آن را روی سوکت قرار دهیم. نصب تجهیزات شبکه به خودی خود لازمه تخصص زیادی می باشد چرا که برای این که یک شبکه کامپیوتری بدرستی کار کند باید همه تجهیزات بدرستی نصب شده باشند.

سخن آخر

در این مقاله به معرفی ابزارهای یک شبکه کامپیوتری پرداختیم و دریافتیم که برای برقراری ارتباطات در شبکه به قطعات زیادی نیاز است که با چندی از آن ها آشنا شدیم. همگی تجهیزات اکتیو شبکه باید بسیار مرتب و با نظمی مطابق با استاندارد های لازم نصب شوند چرا که در غیر اینصورت فرایند بسیار پیچیده و وقت گیر خواهد شد. امیداورم که مطالب برایتان مفید بوده باشند.

لینک مرجع https://poodsun.com/
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/DGpA
نظرتان را بنویسید