راهنمای جامع مشاوره انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامی هیوا

راهنمای جامع مشاوره انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامی هیوا
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyva1

انتخاب رشته دانشگاه آزاد به صورت مجزا از انتخاب رشته دانشگاه های سراسری و از طریق سایت مرکز سنجش و پذیرش به نشانی azmoon.org انجام می شود. داوطلبان برای داشتن انتخاب رشته ای دقیق و بی نقص می توانند از راهنمای جامع مشاوره انتخاب رشته دانشگاه آزاد هیوا 1401 استفاده کنند.

 

 

پس از اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری ۱۴۰۱، مسیر دانشگاه آزاد و دانشگاه های سراسری از هم جدا شده و انتخاب رشته دانشگاه آزاد به صورت مجزا انجام می شود. داوطلبانی که با توجه به کارنامه اولیه مجاز به انتخاب رشته دانشگاه آزاد 1401 شدند، می توانند دفترچه انتخاب رشته دانشگاه آزاد ۱۴۰۱ را از سایت دانشگاه آزاد به نشانی azmoon.org دانلود کرده و با توجه به رتبه و نمره اکتسابی در هر زیر گروه نسبت به انتخاب حداکثر 100 رشته محل اقدام کنند.

با توجه به اینکه انتخاب های داوطلبان به ترتیب از اول بررسی شده و انتخابی را که در آن حد نصاب لازم را آورده باشند به عنوان رشته محل قبولی اعلام می شود، به داوطلبان توصیه می کنیم که مطابق راهنمای انتخاب رشته دانشگاه آزاد هیوا که در آن به ملاک های انتخاب رشته دانشگاه آزاد 1401 (علاقه، مسافت، هزینه و کیفیت دانشگاه) توجه شده و انتخاب های خود را اولویت بندی کرده و وارد فرم اینترنتی انتخاب رشته کنند. در ادامه این مقاله راهنمای جامع مشاوره انتخاب رشته دانشگاه آزاد هیوا ۱۴۰۱ را ارائه داده ایم.

 

تاثیر رتبه در انتخاب رشته دانشگاه آزاد 1401

داوطلبانی که قصد دارند علاوه بر انتخاب رشته کنکور سراسری در انتخاب رشته دانشگاه آزاد ۱۴۰۱ نیز شرکت کرده و شانس قبولی خود را در رشته محل های این دانشگاه امتحان کنند، لازم است تا از اهمیت رتبه و تراز اکتسابی غافل نمانند، چرا که رتبه در انتخاب رشته دانشگاه آزاد مانند انتخاب رشته کنکور سراسری از اهمیت بالایی برخوردار است و بالا بودن رتبه و تراز در هر زیر گروه باعث می شود که شانس قبولی داوطلب در رشته محل های مربوط به آن زیر گروه بالاتر باشد. از این رو داوطلبان پس از مشاهده کارنامه اولیه کنکور سراسری 1401 حتما باید به رتبه و تراز خود در هر زیر گروه توجه نمایند.

 

بدیهی است چنانچه داوطلب در زیر گروهی رتبه و تراز بهتری داشته باشد به همان نسبت شانس قبولی بالاتری در رشته های آن زیر گروه خواهد داشت، اما توصیه می شود داوطلبان اولویت بندی و چیدمان انتخاب رشته خود را بر اساس فاکتورهای مهم که در این مقاله به آن ها اشاره خواهیم کرد، چیده و انتخاب های خود را به طور خوش بینانه، منطقی و بدبینانه بچینند.

 

شاید در اینجا برایتان سوال پیش آید که زیر گروه چیست؟

 

رشته های هر گروه آزمایشی در کنکور 1401 بر اساس تاثیر ضرایب و اهمیت آن ها به چند گروه تقسیم می شوند که به هر گروه از آن ها یک زیر گروه گفته می شود. به طور مثال رشته تجربی دارای 5 زیر گروه است که در زیر گروه یک آن رشته هایی مثل پزشکی، دندانپزشکی، پرستاری و... قرار گرفته و در زیر گره دوم آن رشته هایی مثل داروسازی و... قرار گرفته. شما با مطالعه دفترچه ثبت نام کنکور سراسری می توانید لیست رشته های کنکور سراسری را در هر زیر گروه مشاهده نمایید.

 

تراز و رتبه و نمره کل داوطلب در هر زیرگروه

 

اگر به رشته خاصی علاقه داشته و می خواهید در آن رشته عنوان قبولی را کسب نمایید، علاوه بر فاکتور علاقه، کیفیت، بازار کار، مسافت، شهریه می بایست به رتبه و تراز اکتسابی خود در هر زیر گروه نیز توجه نمایید، چرا که ممکن است رتبه و تراز اکتسابی شما در یکی از زیر گروه ها بهتر از سایر زیر گروه ها باشد. در این صورت توصیه می کنیم اگر به رشته های آن زیر گروه علاقه دارید انتخاب های خود را از بین رشته محل های مندرج در همین زیر گروه اولویت بندی کرده و سپس رشته های سایر زیر گروه ها را به ترتیب اولویت خود در فرم انتخاب رشته دانشگاه آزاد وارد نمایید.

 

لیست رشته های هر گروه آزمایشی
لیست رشته های کنکور ریاضی
لیست رشته های کنکور تجربی
لیست رشته های کنکور انسانی
لیست رشته های کنکور هنر
لیست رشته های کنکور زبان

 

اگر داوطلبان با توضیحات کارنامه کنکور سراسری آشنا بوده و بدانند که قسمت های مختلف کارنامه کنکور سراسری هر یک به چه معناست به راحتی می توانند از سایر ابزارهای کمکی مانند نرم افزار انتخاب رشته یا رتبه های قبولی سال گذشته در جهت داشتنم انختاب رشته ای اصولی بهره مند گردند.

بیشتر بخوانید: توضیحات کارنامه کنکور سراسری

 

 

نحوه چینش اولویت ها در انتخاب رشته دانشگاه آزاد 1401

داوطلبان پس از آگاهی از نحوه انتخاب رشته دانشگاه آزاد بهتر است انتخاب های خود را در سه دسته خوشبینانه، منطقی و بدبینانه اولویت بندی کنند. در این بخش طریقه اولویت بندی انتخاب رشته خوشبینانه، منطقی و بدبینانه را توضیح دادیم: 

 

نحوه اولویت بندی کردن انتخاب رشته دانشگاه آزاد هیوا 
نوع اولویت بندیتوضیحاتتعداد انتخاب
خوش بینانه

 انتخاب هایی هستند که به نوعی داوطلب در آن ها شانس کمی برای قبولی دارد ولی به دلیل علاقه و با توجه به اینکه رشته و دانشگاه های خوبی هستند به آن ها علاقه دارد در کل این بخش از فرم انتخاب رشته اختصاص دارد به رشته محل هایی که به نوعی شانس قبولی در آن ها نداشته یا به عبارت دیگر شانس قبولی خیلی کمی دارید.

 حداقل 20  درصد انتخاب و حداکثر 25 درصد انتخاب 
منطقیمنطقی رشته هایی هستند که سال گذشته داوطلبان با رتبه هایی نزدیک رتبه داوطلب در آن رشته محل پذیرفته شدند و امسال درصورت تغییر نکردن ظرفیت، منطقا داوطلب امسال هم باید در آن کد رشته محل قبول شود. حداقل 15 درصد انتخاب و حداکثر 20 درصد  انتخاب
بدبینانه انتخاب هایی هستند که احتمال قبولی در آن ها با توجه به رتبه و تراز اکتسابی بیشتر است و به عبارتی قبولی در آن ها تضمین شده است.حداقل 15 انتخاب و حداکثر 20 درصد انتخاب

 

داوطلبانی که علاوه بر رشته امتحانی اول در رشته امتحانی شناور (هنر و زبان) هم شرکت کرده و مجاز به انتخاب رشته شدند، باید انتخاب های رشته امتحانی اول و دوم و سوم را در یک فرم انتخاب رشته دانشگاه آزاد درج کنند.

 

در انتخاب رشته دانشگاه آزاد 1401 علاوه بر عواملی که در مطالب فوق ذکر کردیم بهتر است به برخی نکات دیگر نیز توجه داشته باشید:

 

هزینه: داوطلبان می بایست در ترتیب انتخاب های خود شهریه دانشگاه آزاد را نیز مورد توجه قرار داده و بر اساس توان مالی خود رشته محل های مورد علاقه را انتخاب نمایند تا در زمان اعلام نتایج انتخاب رشته دانشگاه آزاد با مشکل رو به رو نشوند.

 

کیفیت: بررسی هیئت علمی دانشگاه های مورد علاقه، داوطلب را درانتخاب واحدهایی با اعتبار علمی بالا کمک می کند.

 

مسیر: فاکتور بعدی که باید مورد توجه قرار گیرد مسیر داوطلب است. ممکن است کیفیت دانشگاهی قابل توجه باشد اما داوطلب به دلیل دوری مسافت دانشگاه دیگری را در اولویت قرار دهد.

 

توجه به موارد گفته شده سبب می شود لیستی تهیه شود که داوطلب تمامی شانس های خود را در آن قرار داده و می تواند با خیال راحت انتخاب رشته خود را در سایت azmoon.org وارد نماید.

 

نحوه بررسی فرم انتخاب رشته دانشگاه آزاد توسط نرم افزار سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد به این شکل است که انتخاب های 1 تا 100 داوطلب به ترتیب بررسی می شوند. در صورتی که ظرفیت رشته محلی توسط رتبه های بالاتر تکمیل نشده باشد در اعلام نتایج دانشگاه آزاد آن رشته محل به عنوان قبولی داوطلب اعلام می شود. در غیر این صورت انتخاب های بعدی داوطلب مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید: اعلام نتایج انتخاب رشته دانشگاه آزاد

 

 

 

 

 

سهمیه های موثر در انتخاب رشته دانشگاه آزاد 1401

در سنوات گذشته دفترچه انتخاب رشته دانشگاه آزاد دچار تغییراتی از جمله حذف و اضافه شدن برخی سهمیه ها شد. از جمله تغییرات این سهمیه ها حذف سهمیه بسیج فعال و اضافه شدن سهمیه مناطق در انتخاب رشته دانشگاه آزاد بود. اضافه شدن سهمیه مناطق سبب شد تا معیار پذیرش در انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد از تراز و رتبه کشوری به رتبه منطقه تغییر کند. با توجه به اهمیت سهمیه ها در انتخاب رشته دانشگاه آزاد در ادامه به بررسی هر یک از سهمیه های گفته شده پرداختیم:

 

در حال حاضر سهمیه های موثر در انتخاب رشته دانشگاه آزاد شامل سه سهمیه مناطق، سهمیه ایثارگران و رزمندگان می شود که در جدول زیر به بررسی آن ها پرداختیم. 

 

سهمیه های موثر در انتخاب رشته دانشگاه آزاد 1400
نام سهمیهتوضیحاتحد نصاب قبولی
سهمیه مناطق  سهمیه مناطق انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد همانند سهمیه مناطق کنکور سراسری است و داوطلبانی که در کنکور سراسری فاقد سهمیه ایثارگران و یا رزمندگان  هستند در انتخاب رشته داشگاه آزاد دریکی از سهمیه های مناطق یک، دو و سه دسته بندی می شوند و با هم به رقابت می پردازند.این سهمیه از سال 98 به سهمیه های موثر در انتخاب رشته دانشگاه آزاد اضافه شد.
سهمیه ایثارگرانسهمیه ایثارگران 25 درصدی که شامل  (همسر و فرزندان جانبازان با جانبازی 25 درصد به بالا و همسر و فرزندان شهدا، آزادگان و همسر و فرزندان آنان) می شود.  در صورت کسب 70 درصد تراز آخرین نفر قبولی در سهمیه عادی
سهمیه ایثارگران 5 درصدی که شامل همسر و فرزندان جانبازان زیر 25 درصد، همسر و فرزند رزمنده با حداقل 6 ماه سابقه  می شود.
سهمیه رزمندگانخود رزمندگان بسیجی با حداقل 6 ماه سابقه داوطلبانه در جبهه نیز دارای سهمیه در کنکور هستند.در صورت کسب 75 درصد تراز آخرین نفر قبولی در سهمیه عادی

 

بیشتر بخوانید: سهمیه مناطق در انتخاب رشته دانشگاه آزاد

 

 

 

 

مشاوره انتخاب رشته دانشگاه آزاد 1401

شرکت در کنکور سراسری تنها راه ورود به دانشگاه آزاد نیست، سازمان سنجش در سال های اخیر اقدام به جداسازی رشته های با آزمون از رشته های بدون آزمون در گروه های آزمایشی ریاضی، انسانی، هنر و زبان و برخی از رشته های تجربی نموده است به طوری که در حال حاضر بیش از 95 درصد رشته محل ها به صورت بدون کنکور ارائه شده و برای قبولی در آن ها، نیازی به شرکت در کنکور سراسری و انتخاب رشته دانشگاه آزاد نیست و رشته محل های بدون کنکور در دفترچه انتخاب رشته دانشگاه آزاد ارائه نمی شود.

 

متقاضیان می توانند لیست رشته های بدون کنکور دانشگاه آزاد را بررسی کرده و در صورتی که رشته محل مورد تقاضای آن ها به صورت بدون کنکور ارائه شده بود، در ثبت نام بدون کنکور دانشگاه آزاد ۱۴۰۱ شرکت کنند.

در ادامه بخوانید: لیست رشته های بدون کنکور دانشگاه آزاد

کارشناسان مرکز مشاوره تحصیلی هیوا با بررسی تمامی فاکتور های گفته، شما را در مرحله انتخاب رشته دانشگاه آزاد 1401 یاری نموده و تجارب خود را از طریق مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا در اختیار شما قرار می دهند. پیشنهاد می کنیم عضو کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام کنکور سراسری هیوا باشید تا از تمامی اخبار مرتبط با این حوزه مطلع گردید.

 



 

سوالات متداول

 

1- ✔️ آیا برای شرکت در انتخاب رشته دانشگاه آزاد باید هزینه ای پرداخت کرد؟

✔️ - داوطلبان مجاز به انتخاب رشته دانشگاه آزاد با پرداخت هزینه می توانند نسبت به انتخاب رشته محل های این دانشگاه اقدام نمایند برای اطلاع از نکات مهم در نحوه انتخاب رشته دانشگاه آزاد مقاله را مطالعه نمایید.



 

2- ✔️ چگونه می توان از وضعیت مجاز بودن داوطلب برای شرکت در انتخاب رشته دانشگاه آزاد مطلع شد؟

✔️ در صورتی که در کارنامه اولیه کنکور سراسری کد دسترسی به انتخاب رشته دانشگاه آزاد برای شما تعریف شده باشد می توانید در انتخاب رشته این دانشگاه شرکت نمایید که در این مقاله به جزئیات مهم در انتخاب رشته دانشگاه آزاد پرداخته شده است.



 

3- ✔️ سهمیه های موثر در انتخاب رشته دانشگاه آزاد شامل چه سهمیه هایی است؟

✔️ سهمیه مناطق، سهمیه ایثارگران  و سهمیه رزمندگان است که در این مقاله به بررسی هر یک از سهمیه ها و میزان تاثیر آن ها در انتخاب رشته دانشگاه آزاد پرداخته شده است.

منبع : راهنمای جامع مشاوره انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامی هیوا

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/KgNY
نظرتان را بنویسید
موارد بیشتر