ام دی اف در مقابل ملامین: کدام را انتخاب کنیم؟

ام دی اف در مقابل ملامین: کدام را انتخاب کنیم؟
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
nasim enferadi

اگر در پروژه های ساختمانی خود شرکت می کنید، انتخاب متریال مناسب بسیار مهم است. مواد مختلف دارای خواص متفاوت و همچنین مزایا و معایب متفاوتی هستند. امروز ما اینجا هستیم تا دو مصالح ساختمانی بسیار محبوب را با هم مقایسه کنیم.

 

می خواهیم ام دی اف و ملامین را با هم مقایسه کنیم. ما می خواهیم بفهمیم که هر دوی آنها چه هستند، چه شباهت هایی با هم دارند و چه تفاوت هایی بین آنها وجود دارد. بیایید به آن برسیم و به شما کمک کنیم بهترین مصالح ساختمانی را برای اهداف خود انتخاب کنید.

 

ام دی اف در مقابل ملامین: اصول

قبل از اینکه بخواهیم در مورد شباهت ها و تفاوت های MDF و ملامین صحبت کنیم، اجازه دهید ابتدا بفهمیم که هر دوی آنها در واقع چیست.

 

ام دی اف چیست؟

ام دی اف مخفف تخته فیبر با چگالی متوسط ​​است. این یک نوع خاص از محصولات چوبی مهندسی شده است. برای ثبت، مهندسی شده بودن چوب به این معنی است که از چوب واقعی ساخته شده است، اگرچه شکسته شده، پردازش شده و دوباره کنار هم قرار گرفته است.

 

تخته فیبر با چگالی متوسط ​​از الیاف چوبی ساخته شده است که به قطعات بسیار کوچک تقسیم شده اند. این الیاف چوبی کوچک سپس با انواع رزین ها و موم مخلوط می شوند و سپس با استفاده از حرارت زیاد به ورقه های سخت و متراکم فشرده می شوند.

 

ام دی اف بسیار متراکم و سنگین است و همچنین ظاهری صاف و بدون هیچ دانه چوبی دارد. ام دی اف را می توان برای مصارف مختلفی مانند کابینت، کفپوش، مبلمان و دیگر پروژه های چوبی اولیه استفاده کرد.

 

ملامین چیست؟

بر خلاف ام دی اف، ملامین چوب مهندسی نیست. به نظر می رسد کمی سردرگمی وجود دارد. به نظر می رسد بسیاری از منابع ادعا می کنند که ملامین نوعی چوب مهندسی شده است. این به هیچ وجه، شکل یا شکل درست نیست. ملامین یک ترکیب آلی، صاف کننده سیانامید است.

 

این ماده از انواع مواد دیگر از جمله نیتروژن زیاد تشکیل شده است. فرمول علمی آن C3H6N6 است. در اصل، آنچه در اینجا باید بدانید این است که این در واقع نوعی پلاستیک است. انواع مختلفی از مواد در اسید سیانوریک شکسته می شوند که سپس از طریق فرآیند واکنش های شیمیایی ملامین را تشکیل می دهند.

 

ملامین ماده ای است که اغلب در انواع پلاستیک های قابل استفاده مجدد مانند اسباب بازی های کودکان، ظروف، فنجان های قابل استفاده مجدد و موارد دیگر استفاده می شود. با توجه به آنچه گفته شد، این پلاستیک ملامینه اغلب به تخته تبدیل می شود و به جای چوب مهندسی شده استفاده می شود.

 

ترکیب ام دی اف و ملامین

نکته دیگری که در اینجا باید به سرعت به آن اشاره کنیم این است که این دو ماده، حداقل در همه مواقع، متقابل نیستند. شرایط بسیار خاصی وجود دارد که در آن ورق MDF ممکن است با ملامین پوشانده شود تا یک لایه محافظتی اضافه شود.

 

شباهت های ام دی اف و ملامینه

اکنون که می دانیم ام دی اف و ملامین هر دو چیست، بیایید در مورد شباهت های آنها بحث کنیم. به خاطر داشته باشید که یکی از آنها چوب مهندسی شده است و دیگری پلاستیک است، به این معنی که شباهت های مشترک آنها بسیار محدود است.

 

1. هر دو مهندسی شده اند

واقعاً یکی از تنها شباهت هایی که این دو چیز دارند این است که هر دو مهندسی شده اند. برخلاف چیزی مانند چوب جامد یا چوب، این چیزها فقط در طبیعت رشد نمی کنند. ملامین و ام دی اف هر دو باید در محیط کارخانه پردازش و ایجاد شوند.

 

2. کم هزینه

شباهت اساسی دیگری که هر دوی این مصالح ساختمانی دارند این است که نسبتاً ارزان هستند. اکنون، ما در اینجا لزوماً در مورد کیفیت صحبت نمی کنیم، بلکه در مورد قیمت صحبت می کنیم. ممکن است تفاوت هایی در هزینه ها بین ورق های ملامینه و ام دی اف وجود داشته باشد، اگرچه هر دو بسیار مقرون به صرفه هستند. آنها مطمئناً ارزان تر از تخته سه لا و چوب جامد هستند.

 

 

 

3. آنها ممکن است برای یک هدف استفاده شوند

شباهت دیگری که در اینجا باید در نظر گرفت این است که ملامین و ام دی اف ممکن است برای اهداف یکسانی استفاده شوند. هم ملامینه و هم ام دی اف برای ساخت وسایلی مانند کابینت آشپزخانه و همچنین میزهای کم عیار محبوب هستند.

 

تفاوت بین ام دی اف و ملامینه

اکنون که می دانیم شباهت های بین این دو چیز چیست، بیایید بفهمیم که چه چیزی آنها را متفاوت می کند.

 

1. هزینه

اگرچه هر دوی این مصالح ساختمانی نسبتاً مقرون به صرفه هستند، اما یکی ارزان‌تر از دیگری است. ملامینه نسبت به ام دی اف ارزان تر و مقرون به صرفه تر است. اگرچه ام دی اف نسبتا مقرون به صرفه است، اما هنوز به اندازه ملامینه ارزان نیست.

 

2. ضد آب بودن

یکی از بزرگترین تفاوت های این دو ماده به ضد آب بودن آنها مربوط می شود.

 

از یک طرف شما ام دی اف دارید که حداقل ضد آب نیست. تخته فیبر با چگالی متوسط ​​بسیار مستعد خیساندن آب است و وقتی این کار را انجام داد، پیچ خورده و شکل آن تغییر می کند. آب همچنین باعث می شود که آن الیاف شروع به جدا شدن کنند. ام دی اف پس از مدت طولانی خیس شدن می تواند به معنای واقعی کلمه خرد شود. به همین دلیل گاهی اوقات ام دی اف را با ملامینه می پوشانند. راه های دیگری نیز برای ضد آب کردن آن وجود دارد.

 

با توجه به این نکته، همانطور که احتمالاً می توانید حدس بزنید، ملامین ضد آب است. ملامین نوعی پلاستیک است و در برابر آب کاملا غیر قابل نفوذ است.

 

3. قابلیت نگه داشتن پیچ و میخ

ملامین ساختار خاصی دارد و کاملاً انعطاف پذیر است. این بدان معنی است که می تواند به راحتی روی میخ ها و پیچ ها نگه دارد. این آن را برای ساخت انواع چیزهایی که با استفاده از میخ و پیچ وصل می شوند ایده آل می کند. از طرفی ام دی اف به خوبی روی میخ و پیچ نمی چسبد. این خیلی انعطاف پذیر نیست و ترکیب آن به آن اجازه نمی دهد که به خوبی چیزی را نگه دارد.

 

 

 

4. انعطاف پذیری

تفاوت اصلی دیگر بین این دو مصالح ساختمانی این است که ملامین می تواند تا حدودی انعطاف پذیر باشد. می تواند کمی خم شدن را بدون شکستگی تحمل کند. از طرفی ام دی اف حداقل انعطاف پذیر نیست. در برابر ضربه مقاوم نیست. به جای خم شدن، احتمال دارد فقط ترک بخورد و بشکند.

 

5. قدرت و وزن کلی

تفاوت بعدی بین این دو این است که MDF یا تخته فیبر با چگالی متوسط ​​استحکام بیشتری دارد. اینطور نیست که ملامین ضعیف باشد، اما مانند ام دی اف یکپارچگی ساختاری ندارد. با این حال، ام دی اف نیز بسیار سنگین تر و سخت تر از ملامین است.

 

6. پایداری

تفاوت بزرگ دیگر در اینجا این است که ملامین از نظر فنی نوعی پلاستیک است، بنابراین واقعاً آنقدرها پایدار یا دوستدار محیط زیست نیست. از سوی دیگر، ام دی اف از الیاف چوبی ساخته شده است که از ضایعات چوب قدیمی گرفته شده است. ام دی اف نسبت به ملامین کمی سازگارتر با محیط زیست و پایدارتر است.

 

7. نقاشی

رنگ آمیزی ام دی اف نسبتا آسان است، اما ملامینه اینطور نیست.

 

جهت آشنایی با تفاوت لترون و ام دی اف و انواع کابینت ام دی اف روی لینک کلیک کنید و به سایت پومونوکس مراجعه کنید.

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/xYRr
نظرتان را بنویسید