استرداد جهیزیه با داشتن لیست و سیاهه جهیزیه و بدون آن

استرداد جهیزیه با داشتن لیست و سیاهه جهیزیه و بدون آن
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw

بازگرداندن و استرداد جهیزیه با داشتن سیاهه و بدون آن، همچنین با استفاده از لیست و فاکتور جهیزیه، امکان پذیر می باشد. استرداد جهیزیه با داشتن سیاهه ای که داماد ذیل آن را امضا نموده باشد، بسیار آسان است، چرا که امضای او، به معنای پذیرش موارد مندرج در لیست یا سیاهه است. در صورت نداشتن سیاهه، زوجه می تواند، از شهادت شهود یا فاکتور جهیزیه، استفاده کند که پذیرش یا عدم پذیرش آن، با قاضی است.

 

 

جهیزیه یا همان وسایل لازم برای زندگی، از جمله مصادیق نفقه بوده که تکلیف تهیه آن، با مرد می باشد. در کشور ما، بر طبق عرف و عادت، معمولا، تهیه جهیزیه، بر عهده زن و خانواده او بوده و هنگام شروع زندگی مشترک، زنان، اقدام به بردن جهیزیه، به منزل مشترک می نمایند. یکی از مشکلات زوجین، در مواقعی که آن ها، قصد جدایی از یکدیگر را دارند، در ارتباط با استرداد جهیزیه است.

بهتر آن است که زوجین، با یکدیگر، بر سر استرداد جهیزیه، به توافق برسند. اما، با توجه به اینکه مسئله جهیزیه و استرداد آن، قاعدتا، در ضمن دعوای طلاق مطرح می شود، به نظر می رسد که توافق بر این امر، ممکن نباشد. بنابراین، بهتر است که از روشی قانونی، اقدام به استرداد جهیزیه نمود که این امر، نیاز به مدارکی نظیر سیاهه جهیزیه یا لیست و فاکتور جهیزیه دارد و بدون آن، موضوع، کمی دشوار خواهد بود.

از این رو، در این مقاله، قصد داریم، در خصوص استرداد جهیزیه با داشتن سیاهه و بدون آن، توضیح دهیم و مساله استرداد جهیزیه با شهادت شهود را در هریک از این موقعیت ها، بررسی کنیم. چنانچه، پیرامون این موضوع، سوالاتی دارید، با ما همراه باشید.



 

استرداد جهیزیه از طریق سیاهه یا لیست جهیزیه

استرداد جهیزیه، یکی از دعاوی است که به طور معمول، هنگام اختلاف و جدایی زوجین مطرح می گردد. در پاسخ به این پرسش که استرداد جهیزیه با داشتن سیاهه و بدون آن چگونه است؟، باید گفت: علی الاصول، پس از طرح دعوا و ثبت دادخواست استرداد جهیزیه، زن می بایست، دلیلی بر مالکیت خود، نسبت به وسایل و لوازم جهیزیه به دادگاه ارائه نماید. این دلیل، عرفا، تحت عنوان «سیاهه یا لیست جهیزیه» شناخته می شود. در این قسمت، قصد داریم، در خصوص استرداد جهیزیه با داشتن سیاهه صحبت کنیم.

زمانی که زن، جهیزیه را به منزل شوهر خود می برد، بهتر است، لیست کاملی از جهیزیه و حتی ویژگی های آن ها، در برگه ای نوشته شود. مثلا، یک تخته فرش دستبافت دوازده متری، یک یخچال دو قلو و مواردی نظیر این موضوع. همچنین، بهتر است که پس از تنظیم این لیست، جهت اعتبار پیدا کردن آن، شوهر و چند نفر از اقوام او، ذیل آن را امضا نمایند. به چنین لیستی، در اصلاح، سیاهه جهیزیه می گویند که استرداد جهیزیه با داشتن سیاهه، از لحاظ قانونی، بسیار آسان تر از استرداد جهیزیه بدون داشتن سیاهه و استرداد با شهادت شهود می باشد.

استرداد جهیزیه با داشتن سیاهه، بدین صورت بوده که زن، می تواند، با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، اقدام به ثبت دادخواست استرداد جهیزیه، به استناد مدارک موجود نماید. پس از ارجاع پرونده به مرجع صالح رسیدگی به دعوای استرداد جهیزیه، چنانچه مدارک، جهت تعلق جهیزیه به زن، کافی باشد، قاضی، حکم به استرداد جهیزیه، مطابق مدارک موجود را صادر خواهد کرد.

شایان ذکر است، از آنجا که بسیاری از افراد، در حین دعوای استرداد جهیزیه، اقدام به فاکتور سازی می کنند، صرف داشتن فاکتور، جهت استرداد، کافی نبوده و فاکتور، صرفا، اماره ای است که پذیرش یا عدم پذیرش آن، بسته به نظر قاضی دارد. همچنین، داشتن لیست یا سیاهه ای که به امضای مرد نرسیده باشد، تاثیر چندانی در صدور رای صد در صد در دعوای استرداد جهیزیه، به نفع زوجه، نخواهد داشت. پس از توضیح استرداد جهیزیه از طریق سیاهه یا لیست جهیزیه، در ادامه، استرداد جهیزیه، بدون داشتن سیاهه و استرداد با شهادت شهود را توضیح خواهیم داد.

حتما بخوانید: قانون استرداد جهیزیه

 

استرداد جهیزیه بدون سیاهه

در قسمت قبل، در پاسخ به این پرسش که استرداد جهیزیه با داشتن سیاهه و بدون آن چگونه است؟ به تعریف سیاهه جهیزیه پرداختیم و گفتیم که در صورت داشتن سیاهه ای که مرد، ذیل آن را امضا زده باشد، استرداد جهیزیه، بسیار آسان خواهد بود؛ چرا که امضا، به منزله پذیرش موارد مندرج در لیست یا سیاهه است. در این قسمت، قصد داریم، در خصوص استرداد جهیزیه بدون داشتن سیاهه و استرداد با شهادت شهود، توضیح دهیم. 

همانطور که گفتیم، استرداد جهیزیه با داشتن سیاهه و لیستی که به امضای مرد رسیده باشد، بسیار ساده است. اما، استرداد جهیزیه، بدون داشتن سیاهه و زمانی که از اول، چنین لیستی تهیه نشده است و یا اینکه در طول سال های پس از ازدواج گم می شود، کمی مشکل است. فقدان لیست جهیزیه یا سیاهه که در واقع یک سند عادی برای اثبات دعوای استرداد جهیزیه است، اثبات مالکیت زن بر جهیزیه را دشوار می کند.

استرداد جهیزیه، بدون داشتن سیاهه، صرفا با شهادت شهود یا اقرار مرد، امکان پذیر می باشد. البته، در استرداد با شهادت شهود، پذیرش شهادت، صرفا در صورتی است که شهود، شرایط قانونی شهادت را داشته باشند. در صورتی که زن، نتواند مالکیت خود بر جهیزیه را اثبات کند، معمولا دادگاه، اقدام به تقسیم وسایل می کند و آن قسم از اموال که عادتا برای مصارف مردان است را به مرد داده و وسایلی که معمولا زنان از آن استفاده می کنند را به زن می دهد. 

در ادامه بخوانید: استرداد جهیزیه و روش های آن

 

 

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد استرداد جهیزیه با داشتن سیاهه و بدون آن در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون استرداد جهیزیه با داشتن سیاهه و بدون آن پاسخ دهند.

 

 

 

 

سوالات متداول

 

1- استرداد جهیزیه به چه معنا است؟

استرداد جهیزیه به معنای برگرداندن جهیزیه توسط زن از خانه همسر خود می باشد که جزئیات آن در متن مقاله ارائه شده است.

 

2- تکلیف استرداد جهیزیه با داشتن سیاهه جهیزیه چگونه است؟

با داشتن سیاهه جهیزیه زن می تواند پس از حکم دادگاه اقدام به مسترد نمودن جهیزیه مطابق لیست سیاهه نماید که جزئیات آن در متن مقاله ارائه شده است.

 

3- استرداد جهیزیه بدون داشتن سیاهه جهیزیه چگونه خواهد بود؟

در استرداد جهیزیه بدون داشتن سیاهه می توان به شهادت شهود استناد کرد که پذیرش این موضوع به نظر قاضی بستگی دارد که جزئیات آن در متن مقاله ارائه شده است.

منبع : استرداد جهیزیه با داشتن لیست و سیاهه جهیزیه و بدون آن

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/6DZ7
مطلب بعدی
طبقات ارث
نظرتان را بنویسید