علت سندرم روده تحریک پذیر

علت سندرم روده تحریک پذیر
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mosahab

چقدر از علت سندرم روده تحریک پذیر اطلاعات دارید؟ سندرم روده تحریک پذیر نوعی اختلال گوارشی است که در مدت زمان طولانی فرد را درگیر می کند و در نهایت سبب ناراحتی او می شود. این بیماری در ابتدا با علائم شدید نیست اما به طور کلی بسیاری از افراد به خصوص بانوان از آن رنج می برند.

بسیاری از افراد از سندرم روده تحریک پذیر اطلاعات کافی ندارند و دردهای شکمی زیادی را تحمل می کنند و هنوز نمی دانند که دقیقاً مشکل از کجا است. بررسی علت سندرم روده تحریک پذیر کمک می کند تا درمان سریع تر صورت بگیرد و اثر بخشی بهتری داشته باشد. اینطور که ارزیابی ها نشان می دهد روده تحریک پذیر می بایست به صورت مداوم کنترل شود.

 

IBS چیست

پیش از اینکه در مورد علت سندرم روده تحریک پذیر صحبت کنیم می بایست تعریف درستی از آن در ذهن خود داشته باشیم. سندرم روده تحریک پذیر که با نماد IBS شناخته می شود در لیست بیماری های روان تنی مزمن قرار گرفته است. این بیماری به طور کلی بر اساس شرایط مختلف افراد در نظر گرفته می شود. البته که بیماری سندرم روده تحریک پذیر در هر سنی امکان پذیر است.

کسانی که درگیر آی بی اس هستند و  هنوز علت سندرم روده تحریک پذیر را نمی دانند، می بایست قوانین غذا خوردن خود را تغییر دهند این موضوع به آنها کمک بسیاری زیادی می کند و سبب می شود تا مشکلات خود را تا حد زیادی برطرف سازند. مثلاً کسانی که از بیماری سندرم روده تحریک پذیر رنج می برند نباید از لوبیا، کرفس، پیاز و هویج و همینطور موز و زردآلو استفاده نمایند چون این موارد سبب ایجاد نفخ می شود و مشکلات روده را بیشتر می کند.

مدیریت مصرف فیبر یکی از بهترین روش های خلاص شدن از سندرم روده تحریک پذیر محسوب می شود اگر بتوانید در طول رو میزان فیبر دریافتی خود را افزایش دهید قطعاً هضم غذا برای شما آسانتر می شود.

همینطور نیاز است که از پروبیوتیک استفاده نمایید. پروبیوتیک ها نوعی باکتری مفید هستند که تا حد زیادی سلامت روده را حفظ می شود. بهتر است که یادداشت درستی از برنامه غذایی خود داشته باشید تا بتوانید بهترین رژیم ثابت را در نظر بگیرید از یاد نبرید که رژیم غذایی درست تنها روش سازگاری با سندرم روده تحریک پذیر است. علت سندرم روده تحریک پذیر به عوامل مختلفی بستگی دارد.

حتما بخوانید: مواد غذایی ضد استرس

 

 

 

 

 

علت روانی سندرم روده تحریک پذیر

حال می خواهیم علت سندرم روده تحریک پذیر را بررسی کنیم. شاید فکر کنید که صرفاً مصرف غذاهای نامناسب سبب بروز سندرم روده تحریک پذیر می شود اما این تصور اشتباه است، علل آی بی اس از نظر روانی یکی از مهم ترین مواردی است که سبب بروز این بیماری می شود و اگر به درستی بررسی شود مشکلساز می شود.

عوامل محیطی ناسالم:

کسانی که در محیط خانواده، کار یا دوستان خود درگیر موضوعات پرتنش و ناسالم هستند احتمالا به بیماری سندرم روده تحریک پذیر مبتلا می شوند. عوامل محیطی از موارد بسیار مهم در خصوص سندرم روده تحریک پذیر خواهد بود.

استرس:

استرس خود تقسیم بندی گسترده ای دارد، استرس شغلی، استرس مسایل خانوادگی و یا استرس های ناگهانی همگی سبب تشدید سندرم روده تحریک پذیر می شود. استرس در زندگی همه افراد تا حدودی وجود دارد اما کنترل آن بسیار مهم است و باید دقت لازم در این راستا صورت بگیرد.

افسردگی:

کسانی که درگیر افسردگی هستند معمولاً درگیر بیماری سندرم روده تحریک پذیر می شوند چون اختلال روانی منجر به چنین وضعیتی می شود.

سندرم روده تحریک پذیر

عدم توانایی سیستم عصبی مرکزی:

گاه سیستم عصبی مرکزی دچار مشکلات زیادی می شود و این موضوع سبب می شود تا عملکرد روده دچار مشکل شود. عدم توانایی سیستم عصبی مرکزی گاه به دلیل افسردگی صورت می گیرد.

تجربه یک حادثه بد:

گاه شخص یک تصادف سخت را پشت سر می گذارد و یا مرگ یکی از عزیزان خود را تجربه می کند و این موضوع سبب می شود تا روح و روان او درگیر شود. بررسی ها مشخص کرده است که وجود یک حادثه بد سبب می شود تا افراد درگیر دنیای عجیبی شوند و این موضوع روی جسم آنها نیز تاثیرات بدی می گذارد.

وجود یک حادثه بزرگ بر روی روح و روان افراد بسیار تاثیر می گذارد و در نهایت سبب بروز یک سری اتفاقات ناخوشایند می شود پس چه خوب است که بتوانیم دلیل سندروم روده تحریک پذیر را شناسایی کنیم و از مواردی که آن را تشدید می کند دوری کنیم.

حتما بخوانید: اثرات روانی سرطان

 

علت جسمی سندرم روده تحریک پذیر

علت سندرم روده تحریک پذیر گاه به مشکلات جسمی نیز باز می گردد و چه خوب است که افراد اطلاعات خوبی در مورد وضعیت جسمی خود داشته باشند.

رژیم غذایی نادرست:

یکی از مهمترین علت سندرم روده تحریک پذیر، عدم رعایت رژیم غذایی است. کسانی که مدام فست فود استفاده می کنند و یا مصرف برنج و نانشان بسیار زیاد است درگیر بیماری سندرم روده تحریک پذیر می شوند. این موضوع بسیار مهم است به طوری که می بایست در وعده های غذایی حتماً مقداری سبزی خوردن یا کاهو استفاده شود. همینطور استفاده از روغن زیتون سبب می شود تا این مشکل دیرتر به سراغ آدمها بیاید.

تغییرات هورمونی:

تغییرات هورمونی در زنان از دیگر مواردی است که سبب ایجاد بیماری سندرم روده تحریک پذیر می شود. بنابراین در صورتی که زمان قاعدگی شما نامنظم است حتماً آزمایش های لازم را پشت سر بگذارید و سعی کنید وضعیت هورمونی خود را بسنجید.

سندروم روده تحریک پذیر

نقص عملکرد در عضلات هضم کننده غذا:

کسانی که به دنبال علت سندرم روده تحریک پذیر هستند می بایست آزمایش داخلی دهند تا مشخص شود که دستگاه گوارش این افراد تا چه حدودی درگیر نقص است البته بسیار مهم است که بدانید عضلاتی که مسئول هضم غذا هستند باید به درستی کار کنند در غیر این صورت مشکلات زیادی ایجاد می شود.

عوامل ژنتیکی:

مشکل سندرم روده تحریک پذیر گاه به صورت ژنتیکی صورت می گیرد به این ترتیب رعایت غذایی می بایست از سنین کودکی آغاز شود و اثر بخشی خاصی داشته باشد.

سندرم روده تحریک پذیر به واسطه تورم و نفخ شکم ایجاد می شود و گاهی نیز به صورتی است که شکم درد گرفته و گرفتگی ایجاد می کند. از سوی دیگر تغییر در عادات روده نیز رخ می دهد. بسیاری از افرادی که درگیر سندرم روده تحریک پذیر هستند این تصور را دارند که روده شان پس از دفع مدفوع باز هم خالی نیست. اینطور که بررسی ها نشان می دهد این مشکل بیشتر در بانوان پس از زایمان طبیعی رخ می دهد.

حتما بخوانید: عوارض قرص ضد استرس

عوامل تحریک کننده آی بی اس IBS

اگر بخواهیم علت IBS را به صورت دقیق بررسی کنیم می بایست عوامل تحریک کننده IBS را به خوبی بشناسیم. از یاد نبرید که یک سری فاکتورهای مهم وجود دارد که سبب این مشکل می شود. علت سندرم روده تحریک پذیر در افراد متفاوت است.

تغذیه نامناسب:

تغذیه نامناسب مهمترین عامل تحریک کننده آی بی اس است. مثلاً استفاده از غذاهایی که ترکیبی از کربوهیدرات و قند هستند برای هضم شدن در روده به مشکل بر می خورند. سیر، پیاز، بستنی، قارچ و همینطور گلابی و لوبیا از موارد مهمی هستند که بهتر است کمتر مورد استفاده قرار بگیرد. کسانی که عادت به مصرف الکل دارند نیز به این مشکل دچار می شوند.

غذاهای پر چرب:

اگر از دسته افرادی هستید که علاقه زیادی به غذاهای پر چرب دارید می بایست فکری به حال خود نمایید. غذاهای پرچرب مانند گوشت سرخ شده، چیپس، سوسیس و همینطور سس های خامه ای از موارد مهمی هستند که سبب ایجاد بیماری سندروم روده تحریک پذیر می شوند.

مصرف کافئین:

در صورتی به دنبال عوامل تحریک کننده IBS هستید بدانید که مهمترین علت آی بی اس مصرف کافئین است بسیاری از افراد این نکته را نمی دانند و اگر رعایت کنند از این مشکل خلاص می شوند.  

مصرف فلفل زیاد:

مصرف غذاهای تند، علت سندرم روده تحریک پذیر است به طوری که بسیاری از افراد از مناطق جنوبی کشور به دلیل استفاده زیاد از این غذاها درگیر مشکل آی بی اس می شوند و این موضوع روی عملکرد بدنشان تاثیرات بدی می گذارد.

مصرف خودسرانه دارو:

دارو شاید در ابتدا بتواند انتخاب خوبی برای درمان آی بی اس شود اما پس از مدت مشخصی تبدیل به عادت شده و در نهایت مشکلات زیادی در افراد ایجاد می کند بهتر است که مصرف خودسرانه دارو را به حداقل برسانید و سعی کنید از غذاهایی دارای فیبر برای رفع این مشکل کمک بگیرید و روزانه 8 لیوان آب بنوشید. اگر می خواهید علت سندرم روده تحریک پذیر را به خوبی پیدا کنید سعی کنید عوامل مختلف را بررسی کنید.

حتما بخوانید: مراقبه یا مدیتیشن

 

 

 

 



 

سوالات متداول

 

1- ✔️ علت روانی سندرم روده تحریک پذیر چیست؟

✔️​ علل آی بی اس از نظر روانی یکی از مهم ترین مواردی است که سبب بروز این بیماری می شود که در متن مقاله شرح داده شده است.



 

2- ✔️ علت جسمی سندرم روده تحریک پذیر چیست؟

✔️​ علت سندرم روده تحریک پذیر گاه به مشکلات جسمی نیز باز می گردد که در متن مقاله توضیحات کامل آن ارائه شده است.



 

3- ✔️ عوامل تحریک کننده آی بی اس IBS چیست؟

✔️ اگر بخواهیم علت IBS را به صورت دقیق بررسی کنیم می بایست عوامل تحریک کننده IBS را به خوبی بشناسیم که در متن مقاله مطرح شده است.

منبع : علت سندرم روده تحریک پذیر

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/zrQ5
مطلب قبلی
عفونت در قاعدگی
مطلب بعدی
بحران سی سالگی
نظرتان را بنویسید