کاربرد آجر عایق حرارتی در صنعت

کاربرد آجر عایق حرارتی در صنعت
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
کاف

آجر عایق حرارتی یکی از محصولات کاربردی و پرمصرف در صنعت میباشد و معمولا از خاک نسوز دیرگداز یا سیلیس ساخته میشوند. آجر نسوز عایق ، که به آن آجر نسوز سبک نیز می گویند. از بارزترین ویژگی های آن می توان به تراکم حجم کم ، هدایت حرارتی کم و مقاومت فشاری و تخلخل زیاد ظاهری اشاره کرد. این می تواند به طور موثر از عبور جریان گرما از ساختار محفظه جلوگیری کند و از دست دادن حرارت کوره ها و سایر تجهیزات با درجه حرارت بالا را کاهش دهد.

آجر عایق حرارتی

آجر نسوز عایق، که به آجرهای نرم یا IFB نیز معروف هستند ، در کاربردهای درجه حرارت بالا استفاده می شوند. آجرها از خشت های نسوز با درجه خلوص بالا و سایر مواد اولیه سرامیکی مطابق با استانداردهای بین المللی ساخته شده اند و برای کار در دماها و جوهای مختلف با حرارت بالا مناسب هستند. آجرهای IFB حاوی یک پرکننده ارگانیک با درجه بندی دقیق هستند که در طول فرآیند تولید می سوزد تا یک ساختار منفذ کنترل شده یکنواخت ایجاد کند. این نرخ متخلخل بالا خواص عایق عالی را ارائه می دهد در حالی که به سبک بودن آجر کمک می کند.

آجر سبک عایق نرم و وزن کمی دارند. آنها را می توان به راحتی با اره دستی یا هر ابزار دستی دیگر مانند اسکنه یا حتی مته برش داد. رنگ آجرهای عایق متفاوت است ، اما معمولاً آنها از قهوه ای روشن تا سفید رنگ دارند ، تصاویر را ببینید. در هوای نسوز بهترین عایق است و به همین دلیل است که آجر کوره عایق دارای خواص عایق عالی هستند. بدن آنها از فضاهای کوچک هوایی مشابه اثر لانه زنبوری ساخته شده است.

آجرهای نسوز عایق به طور کلی به عنوان آستر یا لایه های عایق کوره های صنعتی استفاده می شود. صرفه جویی در انرژی می تواند به طور موثر بهره وری تولید را بهبود بخشد. با این حال ، به دلیل تخلخل زیاد آشکار محصولات نسوز ، ساختار سست ، مقاومت کم ، مقاومت ضعیف در برابر انواع مختلف فرسایش و مقاومت در برابر سایش ، فقط می توان از آن در لایه عایق حرارتی کوره ها و سایر تجهیزات حرارتی با درجه حرارت بالا استفاده کرد . به طور کلی ، برای پوشش کاری و قطعات تحمل کننده سنگین مناسب نیست.

کاربرد آجر نسوز عایق حرارتی
 

آجر نسوز عایق معمولا برای لایه های دوم به بعد کوره های صنعتی استفاده میشود. طوری طراحی شده است که از دمای 1260 تا دمای 1700 درجه سانتیگراد را تحمل می کند در حالی که مقدار بسیار کمی از این گرما را هدایت می کند تا سطح بیشتری از بازده انرژی را تأمین کند.

از کاربرد آجر عایق میتوان به انتقال حرارتی پایین ، ناشی از عایق بودن هوا و خواص ذاتی مواد مصرفی آن اشاره کرد. هرچه تخلخل بیشتر باشد، قابلیت هدایت حرارتی آن نیز کمتر می‌شود. میزان تخلخل دیرگداز، هرچند که مهمترین عامل است، ولی نمی‌تواند به تنهایی معیاری برای عایق بودن آن باشد. از طرفی دیگر مواد و ساختار دیرگدازها و جرم‌ نسوز نیز اهمیت دارد.

آجر نسوز عایق بیشتر در تاسیسات تولیدی که تنش های حرارتی ، شیمیایی یا مکانیکی وجود دارد ، استفاده می شود. برخی از این تنظیمات شامل کوره های چوبی و کوره هایی است که در آن سایش ، تجمع خاکستر یا قرار گرفتن مداوم در معرض دمای بالا ممکن است باعث تضعیف ساختار شود. در برخی موارد دیگر ، مانند کوره ای که از برق یا گاز طبیعی استفاده می کند ، گزینه های بسیار متخلخل معروف به “آجر کوره” اغلب به جای آنها انتخاب می شوند.

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/nM1l
نظرتان را بنویسید