چرا چرخ خیاطی نخ پاره می کند؟

چرا چرخ خیاطی نخ پاره می کند؟
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
سام سهیلی

تفاوتی ندارد از چه کدام برند چرخ خیاطی استفاده می کنید، عیب یابی و تعمیر چرخ خیاطی از جمله کار هایی است که باید برای ایجاد خرابی های رایج این دستگاه هم چون پاره شدن نخ انجام دهید.

چرخ خیاطی، دستگاهی است که برای دوخت و دوز از آن استفاده می شود. حال اگر ایرادی در هر فرآیند دوخت بروز پیدا کند، کارایی خود را از دست داده و باید علت بروز هر ایراد تشخیص داده شود.

از آن جایی که پاره شدن نخ در چرخ خیاطی یکی از مشکلات رایج این دستگاه است، تعمیرکاران نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی، ادامه این مطلب را به بررسی عوامل مربوط به این خرابی اختصاص داده اند.

راه حل ۹ علت پاره شدن نخ چرخ خیاطی حین دوخت

هنگام کار با چرخ خیاطی یا هر وسیله دیگری، ممکن است مشکلات بسیاری ایجاد شوند. یکی از مشکلات احتمالی در زمان دوخت و دوز با چرخ خیاطی، پاره شدن نخ است. این ایراد از جمله ایراداتی است که کارایی دستگاه را کاهش داده و باید عوامل مختلفی که شامل ۹ عامل می شوند، بررسی و عیب یابی مورد بررسی قرار گیرند تا مشکل ایجاد شده برطرف شود.

نخ کشی چرخ خیاطی اشتباه است

مهم ترین و اولین عاملی که می تواند باعث پاره شدن نخ حین کار با چرخ خیاطی شود، رعایت نکردن اصول نخ کشی و انجام اشتباه این کار است. به طور معمول نخ کشی در چرخ خیاطی ها شبیه به یکدیگر انجام می شود. اما گاهی اوقات در برخی مدل ها تفاوت هایی وجود دارد. از این رو باید بر اساس راهنمای استفاده از چرخ خیاطی خود، نخ کشی این وسیله را انجام دهید. نخ کشی نقش مهمی در فرآیند دوخت و کارایی چرخ خیاطی دارد. پس آن را با دقت کامل انجام دهید.

سوزن چرخ خیاطی استاندارد نیست

استفاده از سوزن هایی غیر استاندارد، عامل دیگری به حساب می آیند که منجر به پارگی نخ در زمان کار با چرخ خیاطی می شوند. برخی از سوزن ها به دلیل کیفیت پایین و نامرغوب بودن، عملکرد دوخت را در این وسیله مختل کرده و مشکلات مختلفی را ایجاد می کنند. سوزن های ارزان قیمت، گزینه های مناسبی برای استفاده نیستند. هنگام خرید سوزن توجه داشته باشید که قسمت صافی سوزن باید پشت سوزن باشد و قسمت قاشقی آن جلو دیده شود. استفاده از سوزن های بی کیفیت می تواند مشکلات بیش تری را در عملکرد چرخ خیاطی ایجاد کند.

پیچ ماکو خیلی سفت است

توجه داشته باشید که سفت شدن بیش از حد پیچ ماکو، از آزاد شدن نخ به مقدار کافی و مناسب جلوگیری کرده و به دلیل جمع شدن نخ زیر پارچه، منجر به پاره شدن آن می شود. برای بررسی میزان سفت بودن پیچ ماکو، با دست ماسوره را بگیرید و در ماکو بی اندازید. با دست دیگر کمی آن را تکان دهید. میزان کشش نخ باید مناسب باشد. با تکان نخوردن ماکو، پیچ آن خیلی سفت شده است و باید آن را شل کنید. اگر به تنظیم پیچ ماکو تسلط ندارید، با تعمیرکار چرخ خیاطی تماس بگیرید.

چرخ خیاطی روغن کاری می خواهد

نظافت و روغن کاری نقش مهمی در جلوگیری از معیوب شدن چرخ خیاطی دارند. از این رو اگر به موقع برای روغن کاری این دستگاه اقدام نکنید، ممکن است با مشکلی هم چون پاره شدن نخ مواجه شوید. روغن کاری به حرکت روان قطعات کمک کرده و از مستهلک شدن و خوردگی آن ها نیز جلوگیری می کند. اگر در این زمینه مهارت ندارید، با تکنسین متخصص چرخ خیاطی تماس بگیرید.

چرخ خیاطی نیاز به نظافت دارد

ایجاد اصطکاک میان قطعات، ناشی از تمیز نشدن بخش های مختلف چرخ خیاطی است. این اصطکاک منجر به پاره شدن نخ در زمان کار با این وسیله نیز می شود. به طور معمول پرز ها و رشته های نخ به داخل قطعات نفوذ پیدا کرده و با گیر کردن در داخل ماکو، عملکرد آن را مختل می کنند. به همین خاطر چرخ خیاطی نچرخیده و نخ پاره می شود. به کمک مسواک های کوچک مخصوص چرخ خیاطی، پس از هر بار کار با این دستگاه، به خوبی ماکو و قسمت زیرین سوزن و مسیر نخ را از هر گونه پرز و رشته نخ پاک کنید.

سرویس چرخ خیاطی را جدی بگیرید

بریدن نخ حین کار با چرخ خیاطی، می تواند ناشی از بی توجهی به زمان سرویس این وسیله باشد. به همان اندازه که با این دستگاه کار می کند، باید آن را سرویس دهی کنید. سرویس دهی شامل بررسی قطعات، شست و شو با مواد خاص و در صورت نیاز تعمیر یا تعویض قطعات و سفت کردن پیچ ها و اتصالات آن می شود. این کار کاملا تخصصی بوده و نیاز به مهارت و تجربه دارد. پیشنهاد می دهیم برای انجام سرویس، با نمایندگی تعمیرات چرخ خیاطی در تهران تماس بگیرید.

قرقره سالم نیست

جنس نخ قرقره علاوه بر این که تاثیر زیادی در کیفیت دوخت می گذارد، می تواند کارایی و عملکرد چرخ خیاطی را نیز تحت تاثیر قرار دهد. به کیفیت و استحکام نخ قرقره در زمان خرید توجه کنید. همین طور دقت نمایید تا هیچ شیاری بالا و پایین قرقره نباشد. چرا که نخ در این شیار ها گیر کرده و باعث پاره شدن نخ در زمان دوخت و دوز می شود.

نخ نا سالم و پوسیده است

فرسودگی و فاسد شدن نخ، می تواند کیفیت دوخت را تحت تاثیر قرار داده و عملکرد چرخ خیاطی را مختل کند. برای بررسی میزان دوام نخ در برابر بریده شدن و استحکام آن، دو طرف نخ را با دست بکشید. اگر ۳۰ ثانیه برای پاره شدن از خود مقاومت نشان داد، فرسوده نشده و استحکام خوبی دارد. در غیر این صورت ممکن است فاسد شده و نباید از آن برای دوخت و دوز با چرخ خیاطی استفاده نمود.

درجه چرخ خیاطی را تنظیم کنید

چرخ خیاطی دستگاهی است که امکان اجرای دوخت های مختلفی با آن وجود دارد. اجرای این دوخت ها به واسطه انجام برخی تنظیمات در دستگاه صورت می گیرد. حال اگر تنظیمات برای هر مدل دوخت، به درستی انجام نشود، ممکن است نخ هنگام کار با این دستگاه بریده شده و فرآیند دوخت و دوز را مختل کند. برای کسب اطلاعات در مورد تنظیمات درجه چرخ خیاطی خود، باید راهنمای فارسی استفاده از آن را به خوبی مطالعه کنید. چرا که ممکن است در مدل های مختلف این دستگاه، تنظیمات تفاوت داشته باشد.

چگونه از بریدن نخ در چرخ خیاطی جلوگیری کنیم؟

پاره شدن نخ در زمان کار با چرخ خیاطی، ضمن این که یکی از ایرادات رایج این دستگاه است، به طور کلی جزو خرابی هایی به حساب می آید که با رعایت موارد زیر می توان از بروز پیدا کردن آن جلوگیری کرد:

به کیفیت و استحکام نخ توجه کنید.

  • مطمئن شوید که تاریخ مصرف نخی که استفاده می کنید، تمام نشده باشد.
  • سرویس های دوره ای چرخ خیاطی را جدی بگیرید تا از معیوب شدن قطعات آن جلوگیری شود.
  • نخ کشی باید کاملا بر اساس مدل چرخ خیاطی انجام شود.
  • بر اساس نوع دوختی که مد نظر دارید تا آن را با چرخ خیاطی اجرا کنید، حتما تنظیمات درستی را برای دستگاه انتخاب کنید.
  • حتما به تنظیمات پیچ ماکو توجه نمایید.
  • تمیز کاری و روغن کاری چرخ خیاطی نقش مهمی در گیر کردن نخ و مختل کردن عملکرد این دستگاه دارد.
  • در صورتی که در عیب یابی چرخ خیاطی مهارت کافی ندارید، از خدمات تعمیر چرخ خیاطی در محل استفاده کنید.
  • برخی از خرابی ها نیاز به دانش فنی داشته و توصیه می شود برای رفع آن ها از تعمیرکار چرخ خیاطی کمک بگیرید.
  • برای سرویس های دوره ای و بررسی های مداوم نیز لازم است با نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی تماس بگیرید.

برای مشاهده منبع اصلی اینجا کلیک کنید.

نظرتان را بنویسید