پلوس ماشین چیست؟

پلوس ماشین چیست؟
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
تهران یکتا

شاید بتوان پلوس ماشین را از اجزای دیفرانسیل به حساب آورد. دیفرانسیل یکی از مهم‌ترین قطعات سیستم انتقال قدرت خودرو است به این خاطر که نیروی تولید شده به وسیله موتور پس از طی یک مسیر از کلاچ گیربکس میل گاردان به دیفرانسیل انتقال پیدا می‌کند. در این مرحله قدرت به وسیله دیفرانسیل به چرخ های خودرو انتقال داده می‌شود.

در واقع انتقال دهنده اصلی نیرو به چرخ ها پلوس ماشین است که از یک طرف به چرخ های خودرو و از طرفی دیگر به دیفرانسیل متصل است. بسته به نوع دیفرانسیلی که در خودرو به کار رفته، پلوس روی چرخ های جلو و عقب یا دو ردیف چرخ های خودرو قرار داده می‌شود.

فروش لوازم یدکی اتوبوس ولوو

اگر بخواهیم توضیح ساده‌تری به شما ارائه دهیم باید بگوییم که پلوس ماشین در واقع میله‌ای است که بین چرخ و دیفرانسیل قرار دارد و ضمن اینکه این دو بخش را به یکدیگر اتصال می‌دهد، وظیفه انتقال نیروی چرخشی دیفرانسیل به چرخ ها را نیز بر دوش دارد. این قطعه در دو طرف دیفرانسیل به صورت جداگانه نصب می‌شود.

اجزای پلوس

پلوس ماشین در عین سادگی که دارد یک قطعه بسیار پر اهمیت است که از اجزای مختلفی تشکیل می‌شود. از جمله اجزای پلوس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سر پلوس

سر پلوس در دو سر شفت قرار دارد و از یک طرف با گیربکس و از طرف دیگر پلوس را به چرخ ها متصل می‌کند. نقش اصلی سر پلوس در واقع انتقال آخرین مرحله انتقال نیرو است. سر پلوس بخش محرکی از انتهای پلوس و محل اتصال آن به چرخ های خودرو است و برای چرخش پیچشی پلوس از آن استفاده می‌شود.

لوازم یدکی اتوبوس مان

اجزای پلوس

مشعلی

مشعلی یکی دیگر از اجزای پلوس است که سه شاخه داخلی پلوس را درون خود جای می‌دهد و آن را به گیربکس و دیفرانسیل متصل می‌کند.

گردگیر

گردگیر پلوس یکی از مهم‌ترین قطعات پلوس است. اما سوالی که پیش می‌آید این است که گردگیر پلوس چیست؟ این قطعه مخروطی شکل بوده و از وارد شدن گرد و غبار به سر پلوس جلوگیری می‌کند. از آنجایی که پلوس در ناحیه‌ای قرار دارد که احتمال ورود گرد و غبار به داخل آن بسیار زیاد است و این گرد و خاک می‌توانند در عملکرد صحیح این قطعه تأثیرگذار باشد؛ در نتیجه برای سلامت این قطعه از گردگیر استفاده می‌شود.

سه‌ شاخ

سه شاخ قطعه‌ای است که با مشعلی و چرخ ها درگیر است و درون سر پلوس قرار دارد. این قطعه در صورت خرابی می‌تواند در خودروی در حال حرکت لرزش ایجاد کند.

میل پلوس

میل پلوس میله‌ای است که بین دو سر پلوس قرار گرفته و انعطاف‌پذیری لازم را در این قطعه به وجود می‌آورد. به میل پلوس شافت هم گفته می‌شود. فرم و جنس آن به دلیل فشار زیادی که تحمل می‌کند از جنس آلیاژهای محکم است.

میل پلوس

علائم خرابی پلوس

مانند بسیاری دیگر از قطعات خودرو، پلوس ماشین ممکن است روزی دچار خرابی شود. بنابراین دانستن علائم خرابی این قطعه و تست خرابی پلوس ماشین اهمیت زیادی دارد. اگر این قطعه دچار آسیب شود خودروی شما به هیچ عنوان نمی‌تواند حرکت کند. خرابی این قطعه چندین نشانه مشخص دارد که به محض مشاهده آن‌ها باید حتماً به فکر تعمیر باشید. از جمله علائم خرابی پلوس عبارت‌اند از:

لرزش هنگام رانندگی

یکی از اصلی‌ترین علائم خرابی پلوس ماشین، لرزش خودرو در هنگام رانندگی و یا توقف است. با این حال این موضوع می‌تواند علت‌های مختلفی نیز داشته باشد به همین خاطر کمی گول زننده به نظر می‌رسد. اما با این حال علت لرزش خودرو هر چه که باشد لازم است تا سریعاً خودروتان را توسط یک مکانیک حرفه‌ای مورد بررسی قرار دهید.

 

روغنی شدن داخل یا لبه لاستیک‌ها

مفصل پلوس روکش پلاستیکی حاوی روغنی دارد که در زمان چرخش محور از نشت دادن روغن جلوگیری می‌کند. اگر این روکش نشتی داشته باشد، نبودن مایع روان کننده باعث آسیب به پلوس می‌شود. در نتیجه اگر متوجه روغنی شدن داخل یا لبه لاستیک‌ها شدید به هیچ عنوان برای سرویس ماشین خود تعلل ایجاد نکنید.

صدای تق‌ تق

اگر در خودروی خود صدایی مانند در زدن یا تق تق می‌شنوید باید کمی نسبت به خرابی پلوس ماشین شک کنید. هر چند که این صدا همیشه از پلوس نیست اما با این حال این صدا هر علتی که داشته باشد قطعاً به این معنا است که خودروی شما دچار مشکل شده است و باید هرچه سریع‌تر بررسی شود.

ممکن است این صدا را بیشتر به خصوص در زمان جابجایی دنده‌ها احساس کنید یا این طور به نظر برسد که خودروی شما برای گرفتن نیرو برای حرکت کردن تقلا می‌کند. این موضوع به طور معمول به دلیل آسیب مفصل پلوس ماشین اتفاق می‌افتد که نیرو نمی‌تواند به خوبی به چرخ‌ها منتقل شود.

صدای کلیک هنگام دور زدن

صدای کلیک هنگام دور زدن خودرو به طور معمول بسیار بلند است و گاهی حالت ترکیدن دارد. این صدا کاملاً مشخص و واضح است که در زمان دور زدن خودرو بیشتر با آن مواجه می‌شوید. این صدا به احتمال خیلی زیاد نشان دهنده شل بودن مفصل پلوس فرسوده شده است. مانند دیگر علائمی که درباره خرابی پلوس به آن اشاره کردیم، پس از مشاهده این موضوع لازم است هر چه سریع‌تر به یک تعمیرگاه مراجعه کنید.

عدم حرکت خودرو

اگر خودروی شما به خوبی استارت زده شود، دنده آن به خوبی جا بیفتد و صدای آن معمولی باشد، هیچ اخطار خاصی در چراغ‌های داشبورد خود مشاهده نکنید اما با این حال خودروتان حرکت نمی‌کند، این موضوع به احتمال بسیار زیاد می‌تواند مربوط به شکستگی مفصل پلوس ماشین باشد. در این هنگام اهمیتی ندارد که شما چقدر پدال گاز را فشار می‌دهید به این خاطر که فقط دور موتور زیاد خواهد شد. اما تا زمانی که خودروی شما تعمیر نشود به هیچ عنوان حرکت نخواهد کرد.

علائم خرابی پلوس

تقلای ماشین برای حرکت

محورهای خودروها نسبتا انعطاف پذیر هستند اما اگر مشکلی برای آن‌ها ایجاد شود ممکن است در هنگام فشار دادن پدال گاز انعطاف‌پذیری را احساس نکنید و این طور به نظر برسد که خودروی شما تحت فشار قرار دارد. در واقع هنگامی که یک محور خودرو آسیب دیده یا خم شده باشد ممکن است وسیله نقلیه شما شروع به تقلا کردن برای حرکت کند. یعنی شما خودرو را در دنده قرار می‌دهید و متوجه می‌شوید که قدرت لازم به چرخ ها انتقال داده نمی‌شود.

ناهماهنگی لنت ترمز

هنگامی که پلوس خودرو آسیب دیده باشد، ممکن است خودروی شما در هنگام ترمز گرفتن هم دچار مشکل شود. به این صورت که لنت‌های ترمز شروع به جابجایی می‌کنند. بنابراین اگر خودروی‌تان هر چه سریع‌تر تعمیر نشود ممکن است ترمزها به هیچ عنوان کار نکنند و دچار مشکلات سهمگینی شوید.

 

دلایل خرابی پلوس

حالا که با علائم خرابی پلوس ماشین آشنا شدید باید بدانید که این قطعه دلایل مختلفی برای خراب شدن خود دارد. از آنجایی که پلوس قطعه بسیار حساسی است در نتیجه برخی از اتفاقات مانند حمل بار زیاد، استفاده از لاستیک‌های فرسوده و یا روانسازی ضعیف پلوس می‌تواند باعث خرابی آن شود. در نتیجه از انجام این کارها حتماً خودداری کنید.

چند روش بسیار آسان برای پیشگیری از خرابی پلوس و کاهش هزینه آن وجود دارد. تفاوتی ندارد که شما چه نوع خودرویی داشته باشید، هر چرخ از خودروی یک محور دارد. پلوس ماشین با لاستیک‌های حاوی گریس احاطه می‌شوند. گریس می‌تواند از سایش فلز روی فلز و پلاستیک جلوگیری کند. یکی از راه‌های حفاظت از آسیب به پلوس ماشین بررسی زود هنگام لاستیک‌های اطراف و در صورت نیاز تعویض آن‌ها است.

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/26AN
نظرتان را بنویسید