طراحی ویلا اختصاصی چیست ؟ و چه نکاتی را باید رعایت کرد ؟

طراحی ویلا اختصاصی چیست ؟ و چه نکاتی را باید رعایت کرد ؟
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
yeganeh1379

طراحی ویلا اختصاصی چیست ؟ جزو مهمترین کارهایی است که می بایست در اول پروژه صورت گیرد و لازم است که در این مورد حساب شده عمل کرد؛ چرا‌که این مسئله باعث به کارگیری مفید از فضاهای موجود و همینطور منجر‌به کاهش هزینه های اضافی در امر ساخت و ساز می شود و چه بهتر که از کارشناسان با تجربه ما در مجموعه ویلا سازی که از سابقه اجرایی درخشانی در این زمینه برخوردار هستند به منظور طراحی ویلا خود به کارگیری کنید تا خواسته شما را مطابق با آنچه در ذهن خود مجسم کرده اید، عملی کنند.

ساختمان های به شکل ویلا، در واقع مکان های زیبایی می باشند که به طور معمول اطراف آن به صورت آزاد طراحی شده و از طرفی به ساختمان های اطراف متصل نمی باشند. توجه داشته باشید که به منظور طراحی ویلا به صورت اصولی، بایستی تمام نکات لازم به درستی رعایت شود و نکته مهم تر این است که اجرای آن را به یک فرد حرفه ای بسپارید. به طور معمول افرادی نسبت به ساخت ویلا اقدام می کنند که می خواهند برای مدتی از فضای شهری دور باشند و در محیط آرام و به دور از شلوغی و سر و صدا به استراحت بپردازند.

در طراحی ویلا سبک های متنوعی از جمله سبک مدرن، سبک پست مدرن، سبک ایرانی و بسیاری موارد دیگر وجود دارد که شناخت این سبک ها به شما کمک می کند آنچه که تصور کرده اید را به طور دقیق به طراح انتقال دهید. مورد استفاده قرار دادن این سبک ها کمک می کنند که ویلا شما از طراحی خاص، جذاب و خلاقانه ای برخوردار شود به گونه ای که توجه هر بیننده ای را به خود جلب کند. در ادامه با ما در ویلا سازی همراه باشید تا به شما مراحل طراحی، انواع سبک ها و دیگر موارد را توضیح دهیم.

اگر بخواهیم به تعریف ویلا بپردازیم باید بگوییم که ویلا به مدلی از اقامتگاه گفته می شود که ساخت آن در زمینی بزرگ صورت می گیرد و از هر طرف آزاد می باشد. هر ویلا از مقیاس بزرگی برخوردار است که منجر‌به طراحی ویلایی مدرن و شیک با فضای باز و نزدیک به طبیعت می شود. فضاهای یک ویلا شامل: اتاق نشیمن، تعدا اتاق خواب ها بیش از یک عدد، باغ و استخر به صورت اختصاصی می‌باشد. همانطور که در بالا گفته شد، یک ویلا به طور کاملا جدا از فضاهای اطراف ساخته می شود و فضایی که در اطراف آن وجود دارد، فضای باغ و مسیر های اختصاصی مربوط به آن می باشد.

مراحل طراحی و ساخت ویلا

مراحل طراحی و ساخت ویلا یک پروسه ابتکارآمیز محسوب می شود که این پروسه شامل مواردی از جمله مورد استفاده قرار دادن ایده ها، در نظر داشتن راه حل های اصولی و منطبق کردن آن ها با نیاز کارفرما است. قبل از اینکه بخواهیم به توضیح درباره مراحل طراحی ویلا بپردازیم خوب است بدانید که این شرایط برای شما فراهم است که در تمامی مراحل طراحی و اجرا حضور داشته باشید و انجام مراحل را تحت کنترل قرار دهید. در نظر داشته باشید که قبل از هر گونه اقدامی بایستی مجوز های لازم منطقه مورد در نظر را اخذ کرده باشید که در طی انجام مراحل ساخت و ساز با مشکل مواجه نشوید.

  1. اولین مرحله از مراحل طراحی و ساخت که می توان به آن اشاره کرد، بازدید و مورد ارزیابی قرار دادن فضای انتخابی است. در این مرحله بایستی به وسیله یک نقشه بردار، عملیات برداشت نقشه زمین جهت اجرای طرح مورد نظر صورت گیرد.
  2. بعد از مورد بازدید قرار دادن زمین و برداشت نقشه آن توسط نقشه بردار، حال نوبت آن است که ایده و طرح های متنوع و سازگار با سازه مورد ارزیابی قرار گیرد. توصیه می شود که در این مرحله تجربیات و نظرات یک معمار با تجربه را مورد استفاده قرار دهید. این کار سبب می شود که طراحی و ساخت ویلا هم از لحاظ فضای داخلی و هم فضای خارجی با خواسته شما تطبیق داشته باشد.
  3. در مرحله بعدی، نقش مهندس معمار پررنگ تر می شود. مهندس معمار با در نظر گرفتن متراژ زمین مورد نظر، شروع به اقدامات لازم نسبت به طراحی ویلا می کند. در این طراحی عواملی باید در نظر گرفته شود که رعایت این موارد همگی منجر به ایجاد فضای دلخواه و مطلوب می شود. این عوامل عبارتند از:
    جهت طلوع و غروب خورشید
    مواد و مصالح مورد نیاز
    نحوه چیدمان فضاها
    و بسیاری موارد دیگر.
  4. بعد از انجام اقدامات ذکر شده در بالا، کارهایی اجرایی که بایستی توسط مهندس عمران و دیگر عوامل اجرایی صورت گیرد، اجرا می شود.

 

اصول دست یافتن به ویلایی خوش منظر و زیبا

دست یافتن به ویلایی خوش منظر و زیبا از اصولی برخوردار می باشد که رعایت و در نظر گرفتن آنها سبب می شود به نتیجه دلخواه دست یابید. یکی از مسائل به منظور دستیابی به ویلایی زیبا که باید آن را درنظر داشته باشید، منابع مالی است؛ چرا‌که مدیریت و برنامه ریزی این مورد سبب می شود که در پروسه ساخت و ساز مشکلی ایجاد نشود. در نتیجه دست یافتن به ویلایی زیبا اصولی را شامل می شود که به شرح زیر می باشد:

  • همیشه کاربرد یک ویلا به عنوان مکانی برای استراحت و دور بودن از فضاهای شهری نمی باشد. بلکه احتمال دارد که هدف از ساخت آن برخورداری از مکانی مدرن جهت بکارگیری از آن به عنوان فضایی برای آتلیه و عکاسی و سایر موارد دیگر باشد. حتی برخی از افراد با هدف برخورداری از شهرکی بزرگ که تشکیل شده از چند ویلا می باشد، اقدام به ساخت ویلا می کنند. در نتیجه مسئله ای که در این جا حائز اهمیت است، در نظر گرفتن بودجه موجود و نحوه صحیح مدیریت آن است.
  • در مرحله بعد، شناسایی یک مجموعه یا وب سایت مورد اطمینان است که تشکیل شده از طراحان حرفه ای و مشاوران خبره باشد، چرا‌که ویلا سازی برای افراد در حالت عادی پر از موانع است و به منظور برطرف کردن آنها بایستی با افرادی که در این حوزه دارای تجربه هستند، ارتباط برقرار نمایید. براین اساس می توانید طرح مدنظر خود را به متخصص مربوطه ارائه دهید و بر طبق جمع بندی صورت گرفته از طرف تیم طراحی، نسبت به ساخت ویلا اقدام نمایید.
  • همانطور که در بالاتر به آن اشاره شد، در طراحی و ساخت ویلا مدیریت و در نظر گرفتن منابع مالی امری ضروری است. براین اساس به منظور صرفه جویی و پیشگیری از هزینه های غیر ضروری، یک طراح خبره و کاربلد می تواند تا حد ممکن به کم شدن هزینه های اضافی کمک کند و سبب پیشرفت پروسه ساخت شود.
  • بعد از اخذ شدن مجوز های لازم، می توانید به منظور ساخت و اجرا ویلا خود قرارداد ببندید. برای انجام این کار به یک پیمانکار با سابقه و کاربلد نیاز دارید؛ چون او می داند که به چه صورت تمامی مراحل کار را با رعایت ایمنی بالا پیش ببرد.
  • این نکته را در نظر داشته باشید که نسبت به بیمه منطقه مورد نظر به منظور اجرای کار و کارگران اقدام کنید. این مسئله باعث می شود که در صورت رخ دادن اتفاق، کارفرما از لحاظ هزینه ای ضرر کمتری برخوردار شود.
  • در نتیجه یک ویلا مطلوب و دلخواه باید از طراحی اصولی برخوردار باشد. رعایت مواردی از جمله فونداسیون اصولی، اسکلت بندی صحیح و سایر موارد دیگر منجر‌به برخورداری از یک ویلای رویایی و چشمگیر می شود.

 

در صورتی که قصد ساخت ویلا دارید و میخواهید از طراحی ویلا اختصاصی برخوردار شوید، می توانید به وب سایت ما، ویلا سازی مراجعه کنید و با مشاهده نمونه پروژه های طراحی ویلا قرار داده شده در وب سایت‌مان به نشانی vilasazy.ir با شیوه طراحی ما آشنایی پیدا کنید و در صورت نیاز به مشاوره می توانید از طریق شماره ۸۶۸ ۱۳۶۰ ۰۹۱۲ با ما تماس حاصل فرمایید و یا به مجموعه ما واقع در تهران – خیابان کریم خان به صورت حضوری مراجعه کنید تا آنچه که در ذهن دارید برای شما به واقعیت تبدیل کنیم.

 

اصول و ضوابط طراحی ویلا

اصول و ضوابط طراحی ویلا تعیین می کند که در چیدمان فضای داخلی و خارجی چه مواردی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. یکی از اساسی ترین اصول طراحی ویلا، انتخاب ترفندی مناسب و در نظر گرفتن اصول اولیه در معماری ویلا است. بسیاری از این اصول بایستی از همان ابتدا رعایت و به کار گرفته شوند. اصولی از جمله: جهت گیری ویلا در زمین، در نظر گرفتن جبهه های نورگیری، مصالح مورد استفاده و سایر موارد. در ادامه به معرفی تعدادی از این اصول می پردازیم که به شرح زیر می باشد:

رنگ فضای داخلی ویلا

نحوه طراحی فضا داخل تعیین می کند که رنگ فضای داخلی ویلا به چه صورت باشد. باید این نکته را در نظر داشت که رنگ های انتخاب شده برای فضای داخلی با رنگ های به کار رفته شده برای طراحی نما ویلا، همخوانی داشته باشد. در طراحی ویلا اختصاصی در نظر گرفتن این مورد با جذاب تر شدن طرح از لحاظ بصری کمک می کند. به همین علت به طور معمول در ساخت متریال های نمای بیرونی و فضاهای داخلی از رنگ های خنثی به کارگیری می شود که قابلیت هماهنگ شدن با سایر رنگ ها را داشته باشند و از طرفی به زیبا جلوه دادن آن کمک می کند. اگر توجه داشته باشید که می بینید که در طراحی اکثر ویلا ها از رنگ های روشن و خنثی استفاده شده است.

نحوه نورپردازی

در اینجا منظورمان از نحوه نورپردازی، تجهیزات به کار رفته در روشنایی و یا نحوه نورپردازی آن ها نمی باشد بلکه منظور ما پروسه ای از طراحی ویلا است که بایستی بررسی شود این است که ویلا به کدام مدل از نورپردازی عمومی، تاکیدی و کاری نیاز دارد. حتی در مرحله طراحی محوطه ویلا بایستی چراغ های محوطه در بخش های گوناگون، چراغ های دیواری جهت به کار رفتن در نما، چراغ های محل رفت و آمد ایجاد شوند.

در نظر داشتن الگو و بافت

در نظر داشتن الگو و بافت یکی از مهم ترین بخش هایی است که در طراحی ویلا های زیبا باید به آن توجه شود. در فضای بیرونی و فضای داخلی باید الگو و بافت به طور هماهنگ وجود داشته باشد و از یک فرم و سبک یکسان و یک شکل پیروی کنند. بنابراین جهت انتخاب متریال برای ساخت دیواره ها و کف، جانمایی اشیای تزئینی و دیگر موارد بایستی بر طبق الگو و بافت در نظر گرفته شود.

نحوه جانمایی پنجره ویلا

نحوه جانمایی پنجره ویلا یکی از مهمترین بخش های بیرونی نما محسوب می شود. با توجه به اینکه امروزه تمایل افراد به استفاده از پنجره های چند جداره است و از طرفی شیوه نصب پنجره با قاب آلومینیومی بسیار متفاوت از قاب های فلزی است، در نتیجه این موارد در طراحی باید مورد توجه قرار گیرد. به منظور اینکه به نورگیری ساختمان لطمه وارد نشود، توصیه می شود که شمالی و جنوبی بودن محل نصب و همینطور تعداد پنجره ها در نظر گرفته شود.

 

سبک های طراحی ویلا

مورد ارزیابی قرار دادن سبک های طراحی ویلا سبب می شود که قبل از مراجعه کردن به طراح تصور دقیق تری از سلیقه خود در اختیار داشته باشید و بتوانید به راحتی خواسته خود را به طراح ارائه دهید. فرقی نمی کند که شما می خواهید در ویلا زندگی کنید و یا آن را به فروش برسانید، برخورداری از یک سبک خاص و چشمگیر می تواند به ارزشمند شدن ویلا کمک کند. در ادامه به معرفی سبک هایی که می توان در طراحی ویلا به کار گفت، می پردازیم.

طراحی به سبک مدرن

یکی از پرطرفداران ترین و مورد توجه ترین سبک های امروزی، طراحی به سبک مدرن است که کاربرد آن در ساختمان های مسکونی از جمله ویلا، خانه و منازل مسکونی می باشد. به کارگیری از این سبک بعد از انقلاب صنعتی مورد توجه قرار گرفت و توسط معماران مشهوری از جمله لوکوربوزیه در ساختمان سازی گسترش پیدا کرد. مقصود آن، مورد استفاده قرار دادن مصالح نوین و به نمایش درآوردن دنیای صنعتی مدرن است. شعاری که در این سبک مورد استفاده قرار می گیرد، شعار “خانه ماشینی برای زندگی”  است و نشان می دهد که این سبک توجه بسیار زیادی به عملکرد و کاربرد همه عناصر دارد. آنچه در سبک مدرن با آن مواجه هستیم یک طرح ساده و کاربردی و در عین حال پویاست که در آن از مصالح مدرن مانند سنگ، شیشه، فلز و بتن استفاده می شود. خوب است بدانید که در این سبک جزئیات بسیار محدود به چشم میخورد و رنگ های روشن و خنثی بیشترین کاربرد را در این سبک دارند.

 طراحی به سبک ایرانی:

در طراحی به سبک ایرانی می توان اینطور گفت که ویلا های ایرانی که بر اساس اصول معماری ایرانی ساخته شده اند، از محبوبیت ویژه ای برخوردار هستند. المان خاص در معماری ایرانی می توان به ورودی و حیاط مرکزی اشاره کرد که همیشه مورد توجه قرار داشته اند و هنوز هم به چشم می خورند و همینطور از متریال های سنتی همچون آجر به کارگیری می شود. خوب است بدانید که طراحی ویلا ایرانی از فرمی منطقی برخوردار بوده و از تقارن تبعیت می کند.

طراحی به سبک لوکس:

طراحی به سبک لوکس به این صورت است که امروزه با به وجود آمدن تعداد زیادی سبک های طراحی ویلا و از طرفی به وجود آمدن سلیقه های گوناگون، شاید به سختی بتوانیم یک معماری مشخص را به عنوان سبک و سلیقه مدنظرمان تعیین کنیم. احتمال دارد بعضی از خصوصیات هر سبک مطابق با سلیقه ما باشد، اما به دنبال نتیجه ای جدید و ترکیبی باشیم. اکلتیک یا ترکیبی به مجموعه ای از آثاری معماری شامل این ویژگی گفته می شود. عملکرد این سبک به این صورت است که قواعد را بهم می زند و موارد متناقض از جمله مصالح مختلف، رنگ های گوناگون، سنتی و مدرن و بسیاری موارد دیگر را در کنار یکدیگر قرار می دهد تا نتیجه ای دلخواه متناسب با سلیقه هر فرد را به وجود آورد.

طراحی به سبک پست مدرن

در طراحی به سبک پست مدرن زیبایی حرف اول را می زند. رنگی که بیشتر در این سبک دارای کاربرد می باشد، رنگ های روشن می باشد و مانند سبک کلاسیک در طراحی آن از خطوط منحنی به کارگیری می شود  و در بعضی مواقع از چند شکل هندسی ایجاد می شود و فرم عجیب و جالبی را به نمایش درمی آورد. در طراحی به سبک پست مدرن قانونی وجود دارد و آن قانون این است که در این سبک قاعده و قانون خاصی وجود ندارد.

طراحی به سبک نئوکلاسیک

یکی از پیچیده ترین و جدیدترین طراحی ویلا، طراحی به سبک نئوکلاسیک می باشد. علت پیچیدگی سبک نئوکلاسیک به این دلیل است که بایستی به طور همزمان المان های کلاسیک که از برجستگی و ریزه کاری بسیار زیادی برخوردار است را با ساده سازی و آراستگی به اجرا درآورد. می توان اینطور گفت که مخاطبان سبک نئوکلاسیک افرادی هستند که به دنبال تجملات و پر زرق و برق دکوراسیون می باشند.

 

نظرتان را بنویسید