معرفی انواع مته

معرفی انواع مته
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mobin1

از چه نوع مته ای ساخته شده است؟
فولاد مته
پوشش مته
فولاد مته

مته فولادی آلیاژی: این مته در هنگام عملیات حرارتی مقاومت بالایی در برابر دما نشان می دهد. به همین دلیل حتی به دلیل اصطکاک با سرعت بالا به کار خود ادامه می دهد. این نوع مته برای سوراخکاری بر روی موادی که به سرعت برش بالاتری نیاز دارند، فلزات و چوب سخت استفاده می شود.
 

فولاد آلیاژی کبالت: (HSS) به دلیل استفاده از فولاد با مقدار زیادی کبالت در آن، این نوع مته را فولاد آلیاژی کبالت می نامند. بی اثر بودن دما روی آنها در دماهای بالا مزیت اصلی آنهاست، بنابراین برای سوراخکاری روی فولاد ضد زنگ استفاده می شود. شکنندگی بسیار بالای آنها بزرگترین مشکل فولاد آلیاژی کبالت (HSS) است.
 

مته فولادی کم کربن: این نوع مته عمر مفید و قیمت بالایی دارد. مته کم کربن برای سوراخکاری سطح چوب استفاده می شود و لبه نگهدارنده ندارد و نیازی به تیز کردن مداوم ندارد، کار بر روی چوب های سخت (درخت بلوط)، افرا، نارون، توس، راش و ...) عمر مته را افزایش می دهد.
 

مته فولادی با کربن بالا: این نوع مته فولادی با درصد کربن بالا به دلیل دما و سختی کار روی آن باعث بهبود پوسته فولادی مته می شود. از این مته ها می توان برای ایجاد سوراخ در فلزات و چوب استفاده کرد. ضریب خطا نسبت به دما در حین سوراخ کاری کم است اما دمای بیش از حد باعث ایجاد خمیر و در نتیجه نرم شدن لبه های برش می شود.
پوشش مته

پودر کربن: این ماده اغلب برای برش مواد بسیار سخت، کاشی و سنگ استفاده می شود. به منظور کاهش دمای تولید شده توسط مته در حین کار، از آب برای خنک کردن آن و افزایش طول عمر مته استفاده می شود.
اکسید سیاه: پوشش روی مته مقاومت بالایی در برابر حرارت، گریس و خوردگی ایجاد می کند، گران است و طول عمر بالایی دارد.
نیترید زیرکونیوم
تیتانیوم نیترید: پوشش سرامیکی بسیار سخت است که عمر برش را تا سه برابر افزایش می دهد. مته های نیترید تیتانیوم به خوبی تیز نمی شوند زیرا لبه های جدید پوشش داده نشده اند و در حین کار نمی توانند به درستی پوشش داده شوند.
آلیاژ آلومینیوم نیترید-تیتانیوم: یکی از روکش های پرکاربرد است که این پوشش عمر مته را تا 5 برابر افزایش می دهد.
اجزای تشکیل دهنده مته
مته از 6 قسمت؛ ساقه، بدنه، شیار، هسته، فاز و لبه تشکیل می شود.
انواع مته
مته برقی
مته گنج
مته hss
مته برگ
مته گاز
مته اره
مته فولادی
مته کبالت
مته آلومینیوم
مته گرانیت
مته مخروطی
پرنده مته
مته الماس
مته 4 شیار
مته 5 شیار
مته برنجی و مسی
مته مخروطی یا کاج
مته آهن (آهن کوتاه / آهن بلند)
مته گرد (چوب، شیشه، ام دی اف، سرامیک، استیل)
کاربرد مته
استفاده از مته برای مصارف مختلف متفاوت است، به طور کلی می توان گفت که از مته می توان برای ایجاد سوراخ روی چوب، فلز، دیوار، فولاد و بتن استفاده کرد.
 

نکات نگهداری مته
نگهداری صحیح مته باعث دوام بیشتر آن می شود و حتی از نظر ایمنی بسیار مهم است زیرا مته آسیب دیده یا شکسته هم برای شخص و هم برای کار مضر است.

پس از اتمام کار صبر کنید تا مته خنک شود.
مته را بشویید و با یک حوله خشک پاک کنید.
مته ها را در جعبه مخصوص نگهداری کنید.
از یک مسواک تمیز (یک مسواک سیمی کوچک) برای جدا کردن تراشه ها یا مواد دیگری که ممکن است به ابزار چسبیده است استفاده کنید.

 

نظرتان را بنویسید