مهاجرت کاری به روسیه

مهاجرت کاری به روسیه
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvagroup
متقاضیان مهاجرت و اخذ اقامت کشور روسیه از طریق کار می بایست پس از دریافت دعوت نامه شغلی برای دریافت ویزای کار روسیه اقدام نمایند. افرادی که به زبان روسی آشنایی کافی داشته، در روسیه تحصیل کرده و در زمینه کاری خود متخصص باشند، شانس بالایی برای مهاجرت کاری به روسیه دارند.




روسیه کشوری بزرگ و جذاب برای مهاجرت کاری بوده که در آن فرصت های شغلی زیادی از معلمی گرفته تا صنایع نفت و گاز، مهندسی و مالی موجود است. دلایل بسیاری برای انتخاب روسیه به عنوان مقصد مهاجرت وجود دارد که از جمله این دلایل می توان به نزدیک بودن فاصله این کشور به ایران، فرهنگ غنی و پیشینه تاریخی، توسعه اقتصادی و امکانات مناسب و استانداردهای اروپایی برای زندگی اشاره کرد.

برای مهاجرت کاری به روسیه باید ویزای کاری دریافت کرد که این ویزا در طول مدت اعتبارش به دارندگان حق کارکردن، کسب درآمد و زندگی در کشور روسیه را می دهد. فرآیند اخذ ویزای کاری روسیه شامل مراحلی بوده که متقاضیان و کارفرمایان می بایست طی کنند. در ادامه جهت آگاهی بیشتر علاقمندان مهاجرت کاری به روسیه، شرایط و مراحل اخذ ویزا و مهاجرت کاری به روسیه ذکر شده است.



مهاجرت کاری به روسیه
برای اخذ ویزای کاری روسیه متقاضیان می بایست از یک شرکت یا نهاد در روسیه دعوت نامه شغلی دریافت نمایند؛ به همین دلیل اولین اقدام برای مهاجرت کاری به روسیه مکاتبه کردن با یک کارفرما در روسیه و جلب موافقت آن ها برای ارسال دعوت نامه شغلی می باشد.

بخشی از فرآیند اداری مهاجرت کاری به روسیه بر عهده کارفرما می باشد که ابتدا باید مجوز استخدام نیروی کار خارجی را کسب کرده و مدارک لازم برای ارسال دعوت نامه شغلی را تحویل سازمان مربوطه دهد. مراحل جذب نیروی کار خارجی توسط کارفرمای روسی به ترتیب زیر است:

1- دریافت سهمیه های مهاجرت برای جذب نیروی کار خارجی

2- درخواست برای خدمات استخدامی دولت

3- دریافت مجوز استخدام نیروی خارجی

فرآیند اداری صدور اجازه کار برای نیروی خارجی ممکن است یک ماه تا چند ماه طول بکشد و پس از آن که متقاضیان دعوت نامه خود را دریافت نمودند می توانند فرآیند اخذ ویزای کاری خود را از کنسولگری روسیه پیگیری کنند. 

آشنایی کافی با زبان روسی برای مهاجرت کاری و زندگی در این کشور لازم است. همچنین تحصیل در روسیه نیز به متقاضیان مهاجرت به روسیه کمک می کند ضمن یادگیری زبان روسی، با آداب و رسوم زندگی در روسیه آشنا شوند. افرادی که تحصیلات خود را در روسیه به پایان می رسانند می توانند پس از فارغ التحصیلی برای کاریابی در این کشور اقدام نمایند. تحصیل در روسیه نسبت به سایر کشورهای اروپایی کم هزینه تر بوده و امکان دریافت بورسیه تحصیلی برای متقاضیان وجود دارد.

بیشتر بخوانید: بورسیه تحصیلی روسیه





انواع ویزای کار روسیه و نحوه اخذ آن
سه نوع ویزای کاری برای متقاضیان صادر می شود: ویزای کاری ورود و خروج یک باره و چندباره که به مدت 90 روز برای متقاضیان صادر می شود و این افراد می توانند پس از ورود به روسیه با مراجعه به اداره مهاجرت این کشور، ویزای خود را برای یک سال تمدید نمایند.

همچنین از سال 2010 نوع دیگری از ویزای کاری روسیه تحت عنوان ویزای کاری نیروی متخصص (Highly Qualified Specialist) برای افراد با سابقه در نظر گرفته شده است. این ویزا از نوع ورود و خروج چندباره بوده که برای نیروی کار متخصص بسته به مدت زمان قرار داد کاری تا 3 سال صادر می شود و از شروط دریافت این نوع ویزا داشتن درآمد حداقل 2 میلیون روبل در سال است. ویزای کاری نیروی متخصص روسیه مزایای زیادی برای دریافت کنندگان آن دارد از جمله:

این نوع ویزا کارفرما را ملزم به کسب سهمیه و درخواست از مرکز استخدام و همچنین دریافت مجوز استخدام نیروی کار خارجی نمی کند.

فرد متقاضی برای دریافت ویزای کاری نیروی متخصص نیازی به ارائه گواهی سلامت نداشته و ارائه بیمه سلامت برای اخذ آن کافی است.

فرد دارنده ویزای کاری نیروی متخصص می تواند مجوز اقامت در روسیه را برای خود و خانواده اش به دست آورد.

ویزای نیروی کار متخصص سریعتر از سایر ویزاها و در مدت حدود یک ماه با هزینه 35 هزار روبل صادر می شود.



انواع ویزای کار روسیه مدت اعتبار شرایط
single-entry visa 90 روز افرادی که دعوت نامه شغلی و پیشنهاد کار از کارفرمای روسی دارند می توانند با این ویزا وارد روسیه شوند.
multiple-entry visa 90 روز- قابل تمدید تا یک سال دارندگان این ویزا می توانند امکان ورود و خروج چندباره به روسیه داشته باشند و هر سال آن را تمدید نمایند.
multiple-entry visa تا 3 سال این ویزا مخصوص نیروی کار متخصص بوده و شرط دریافت آن این است که فرد در روسیه بیش از 2 میلیون روبل در آمد داشته باشد.


در صورتی که تنها برای مدت کوتاهی قصد فعالیت های تجاری در روسیه را دارید، می توانید به جای ویزای کاری، ویزای کسب و کار روسیه را کسب نمایید. اخذ این ویزا بسیار ساده تر از ویزای کاری روسیه بوده و به زمان کمتری نیاز دارد. برای آشنایی بیشتر با انواع ویزای روسیه می توانید مقاله زیر را مطالعه کنید.

بیشتر بخوانید: ویزای روسیه


روش کاریابی و انتخاب شغل برای مهاجرت کاری به روسیه
پیدا کردن شغل مناسب و دریافت ویزای روسیه از نوع کاری، در وهله اول آسان نیست، زیرا  بر خلاف کشوری مثل کانادا که برنامه های مهاجرتی زیادی برای پذیرش نیروی متخصص دارد، در روسیه پیدا کردن و دریافت پیشنهاد کاری برای متقاضیان خارجی دارای پیچیدگی و فرآیندهای اداری زمان بر است. 

می توان گفت که شهرهای مسکو و سنت پترزبورگ بهترین مقاصد برای کاریابی در روسیه هستند چرا که بیشتر شرکت های بین المللی روسیه در این دو شهر واقع شده اند. از جمله رشته های پرمتقاضی در مسکو می توان به فناوری اطلاعات، توسعه تجارت، مالی، منابع انسانی و پزشکی و داروسازی اشاره کرد، به این دلیل تحصیل پزشکی در روسیه طرفداران زیادی دارد.

در شهر سنت پترزبورگ که دومین شهر بزرگ روسیه بوده نیز مشاغلی مانند کارشناس فروش و بازاریابی، مهندسی، تکنیسین، متخصص فنی و راننده بازارکار مناسبی برای متقاضیان مهاجرت کاری به روسیه دارد. 

بیشتر بخوانید: بهترین رشته ها برای تحصیل در روسیه






با کمک آژانس ها و سایت های کاریابی روسیه می توانید فرصت های شغلی موجود در روسیه را پیدا کنید. برای پذیرفته شدن در شغل های موجود در روسیه می بایست یک CV حرفه ای به زبان انگلیسی (اگر به روسی تسلط دارید به روسی) نوشته و در آن سوابق تحصیلی و شغلی خود را بیان کنید.

بیشتر بخوانید: تفاوت نگارش رزومه و CV







میزان حقوق و دستمزد مشاغل مختلف در روسیه
متوسط دستمزد شاغلان در روسیه حدود 23 هزار روبل (حدودا 310 دلار) تا 85,500 روبل (حدودا 1150 دلار) در ماه است. البته حقوق مشاغلی مانند پزشکی ، مدیریت، خلبانی و... رقم بیشتری را به خود اختصاص می دهد. از سال 2014 ارزش پول ملی روسیه، روبل، با کاهش همراه بوده است به همین دلیل متوسط درآمد در این کشور نسبت به سایر کشورهای اروپایی کمتر است. در جدول زیر متوسط درآمد برخی مشاغل بخش ها و صنایع مختلف روسیه ارائه شده است:



متوسط حقوق ماهانه مشاغل در روسیه
دسته متوسط حقوق ماهانه دسته متوسط حقوق ماهانه
اداری 34,198 روبل پشتیبانی و خدمات مشتری 36,827 روبل
کشاورزی و صنایع غذایی 31,818 روبل آموزش، تحقیقات آکادمیک 37,600 روبل
بانکداری 49,255 روبل مهندسی برق الکترونیک و قدرت 43,331 روبل
صنایع شیمیایی 41,607 روبل منابع انسانی 47,930 روبل
هنری و فرهنگی 35,800 روبل فناوری اطلاعات 79,646 روبل
صنعت اتوموبیل 40,479 روبل بیمه 43,042 روبل
تجارت 41,025 روبل خبرنگاری، انتشارات و رسانه 37,678 روبل
ساخت و ساز و معاملات املاک 44,465 روبل حقوق 52,737 روبل
مدیریت 67,885 روبل بازاریابی و تبلیغات 47,086 روبل
مهندسی مکانیک 41,310 روبل متالورژی و مهندسی معدن 44,213 روبل
حمل و نقل و لجستیک 35,964 روبل ترجمه و تفسیر 40,407 روبل
توریسم و هتلداری 31,441 روبل صنایع داروسازی 47,402 روبل


در صورتی که پس از مطالعه این مقاله سوالاتی در زمینه مهاجرت کاری به روسیه دارید، می توانید پاسخ سوالات خود را از طریق تماس تلفنی با سامانه مشاوره هیوا دریافت کنید. مشاوران این مرکز آماده اند تا اطلاعات کافی را در زمینه مهاجرت در اختیار شما قرار دهند.

در ادامه بخوانید: صفر تا صد مهاجرت به روسیه




سوالات متداول


1- مهاجرت کاری به روسیه چه شرایطی دارد؟
متقاضیان برای مهاجرت کاری به روسیه ابتدا باید از کارفرمای روسی دعوت نامه دریافت کنند و سپس برای اخذ ویزا اقدام نمایند که توضیحات تکمیلی در این مورد در متن مقاله ارائه شده است.




2- مهلت استفاده از ویزای کاری روسیه چه مدتی است؟
بسته به شرایط مهاجران، ویزای کاری با ورود یک باره و چندباره برای آنان صادر می شود که مهلت استفاده از انواع ویزای کاری در متن مقاله اطلاع رسانی شده است.




3- شرایط کاریابی در روسیه چیست؟
متقاضیان مهاجرت کاری به روسیه می توانند از طریق سایت های کاریابی برای یافتن شغل در روسیه استفاده کنند که در مورد بهترین شهرهای روسیه برای کار و مشاغل روسیه در مقاله توضیح داده ایم.

منبع : مهاجرت کاری به روسیه
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/rzv6
نظرتان را بنویسید