چه رنگ نوری برای رشد گیاه موثر است؟ (قسمت دوم)

چه رنگ نوری برای رشد گیاه موثر است؟ (قسمت دوم)
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
گرولایت

در مقاله قبل درباره انواع رنگ نور و تاثیر آنها بر رشد گیاه با شما سخن گفتیم. امروز نیز در ادامه این مقاله به بررسی رنگ های مختلف دیگر بر میزان رشد گیاه خواهیم پرداخت.

نور سفید

تصور رایج، نور سفیدی که بیشتر در چراغ‌های LED یافت می‌شود، اصلاً سفید نیست. این در واقع ترکیبی از رنگ های قرمز، سبز و آبی است که وقتی با هم مخلوط می شوند سفید به نظر می رسند.البته نور سفید انواع مختلفی دارد که عبارتند از:نور سفید خنک – این نور دارای دمای 6500 کلوین است و رنگ آبی آن بیشتر از قرمز و سبز است.نور سفید زرد - این نور دارای دمای 3000 کلوین است و نور رنگ قرمز بیشتری دارد.نور سفید معمولی – این نور دمایی در حدود 4000K دارد و تعادل کاملی بین نورهای رنگی قرمز، سبز و آبی دارد.نور سفید در واقع نور مناسبی برای گیاهان شماست، زیرا دارای تمام رنگ های نور لازمی است که قبلاً در مورد آن صحبت کردیم که باعث افزایش رشد و شکوفایی گیاه شما می شود.

برای خرید لامپ رشد گیاه به ایران گرولایت مراجعه کنید.

چه رنگ نور برای رشد گیاه بهترین است؟ نور سفید

چیزی که عالی است این است که شما می توانید چراغ های LED سفید را در هر جایی پیدا کنید، و حتی می توانید از چراغ های جریان، لامپ های LED و غیره استفاده کنید.البته، استفاده از نورهای جداگانه قرمز، سبز و آبی ممکن است اثر رشد گیاه شما را کمی افزایش دهد، اما از آنجایی که همه آنها را در نور سفید دریافت می کنید، همه اینها به ترجیح شخصی بستگی دارد.نور "Burple".

از آنجایی که از بین تمام این رنگ‌های روشنی که نام بردیم، قرمز و آبی بیشترین فواید را برای رشد گیاهان دارند، به همین دلیل است که بسیاری از تولیدکنندگان چراغ‌های رشد، چراغ‌های آروغی می‌سازند که با وجود اینکه ربطی به نورهای بنفش ندارند. دقیقا یک رنگ هستندنورهای رنگی "Burple" فقط دارای نورهای رنگی قرمز و آبی هستند و حتی طول موجی مشابه نورهای بنفش ندارند. این بدان معنی است که نور "آروغ" بیشتر توسط گیاه جذب می شود و رشد و بلوغ را تحریک می کند.به طور کلی، این چراغ‌ها برای گیاهانی مانند کلم یا سایر سبزی‌های برگ‌دار که دارای برگ‌های زیادی هستند، خوب هستند، زیرا ترکیب آبی و قرمز مانند جادویی برای رشد شاخ و برگ عمل می‌کند.

چگونه نوع نور مناسب را انتخاب کنیم؟

اکنون که با رنگ‌هایی که گیاهان در چه رنگ‌هایی رشد می‌کنند آشنا شدید، بیایید در مورد نحوه انتخاب نوع نور مناسب برای گیاهان خود صحبت کنیم.4 نوع نور مختلف وجود دارد که اگر می خواهید گیاهان خود را در داخل خانه پرورش دهید می توانید از آنها استفاده کنید.هر نوع کاربرد متفاوتی دارد، اما برخی از انواع سبک را می توان برای اکثر گونه های گیاهی استفاده کرد.

انواع لامپ رشد گیاه 

چراغ های تخلیه با شدت بالا (HID)

چراغ های HID خروجی نور شگفت انگیزی دارند و به عنوان چراغ هایی با بهترین روشنایی در نظر گرفته می شوند. آنها همچنین برای پوشش مناطق وسیع تری از محصولات استفاده می شوند و عمدتاً در چادرهای رشد استفاده می شوند.اکنون، چراغ‌های HID از لامپ‌های پر از گاز مخصوص استفاده می‌کنند که عمدتاً به رنگ‌های سفید یا زرد هستند و همانطور که قبلاً گفتیم، چراغ‌های سفید رنگ برای رشد بیشتر انواع گیاهان عالی هستند زیرا حاوی قرمز، سبز و آبی هستند.با این حال، می توانید چراغ های HID را در رنگ های مختلف مانند بنفش، آبی، قرمز و ... نیز پیدا کنید.بنابراین اگر یک مزرعه سرپوشیده بزرگتر، یا یک چادر رشد یا یک اتاق رشد دارید که در آن به پوشش روشنایی زیادی نیاز دارید، می خواهید از چراغ های HID استفاده کنید، پس آنها مطمئن ترین گزینه شما هستند.

چراغ های فلورسنت 

لامپ های فلورسنت نیز برای اکثر باغبانان انتخابی عالی هستند زیرا عمر طولانی دارند و همچنین نور آبی زیادی تولید می کنند که برای رشد گیاهان مفید است.به غیر از آبی، آنها رنگ های دیگری از طیف رنگی را نیز تولید می کنند، اما نه همه آنها، بنابراین برای گیاهان برگی که شاخ و برگ زیادی دارند، بهترین هستند.برخی از باغبانان لامپ های فلورسنت را ترجیح می دهند زیرا عمر طولانی دارند، گرمای زیادی از خود ساطع نمی کنند و همچنین در مصرف انرژی صرفه جویی می کنند، ناگفته نماند که می توانند فضای زیادی را پوشش دهند.

لامپ های ال ای دی (LED)

اکثر چراغ‌های LED می‌توانند رنگ‌های سفید، قرمز یا آبی تولید کنند و در میان باغبانان بسیار محبوب هستند، زیرا ارزان هستند، به راحتی پیدا می‌شوند و تمام رنگ‌های نور لازم را برای گیاهان فراهم می‌کنند.این به این معنی است که آنها برای اکثر گیاهان مناسب هستند، و چیزی که عالی است این است که می توانید تعیین کنید به چه مقدار نور نیاز دارید و به سادگی لامپ های LED را به دلخواه اضافه یا حذف کنید.شما می توانید از هر چراغ ال ای دی که پیدا می کنید استفاده کنید، و حتی با صرف چند دلار، چراغ های ال ای دی DIY خودتان را در خانه بسازید.

چراغ های رشته ای 

به عنوان یک باغبان، شما می خواهید از چراغ های رشته ای دوری کنید زیرا آنها بیشتر برای ظاهر به جای عملکرد استفاده می شوند. دلیلی وجود دارد که دیگر کسی از آنها حتی برای روشنایی خانه استفاده نمی کند.این به این دلیل است که چراغ‌های رشته‌ای عمدتاً از نور زرد یا سفید گرم استفاده می‌کنند که واقعاً بهترین نور را برای گیاهان شما فراهم نمی‌کند و همچنین نسبت به سایر انواع نورها بسیار کم‌نورتر هستند.برخی از باغبان ها از آنها استفاده می کنند زیرا بسیار ارزان هستند، اما در نهایت باعث نمی شوند گیاهان شما سریعتر یا بهتر رشد کنند.

سوالات متداول 

چگونه نور آبی بر رشد گیاه تأثیر می گذارد؟

نور آبی به دلیل رنگدانه سبزی که هر گیاه دارد و به آن کلروفیل نیز می‌گویند، بهترین جذب را توسط گیاه دارد. این کلروفیل نور آبی را جذب می کند و آن را از طریق فتوسنتز به انرژی منتقل می کند و گیاه را سریعتر رشد می کند زیرا می تواند مواد مغذی بیشتری دریافت کند.

چرا Grow Lights بنفش هستند؟

همه لامپ های رشد بنفش نیستند، اما برای برخی از گیاهان مانند شاهدانه، آنها کاملاً عالی هستند زیرا تولید رزین محافظ را تحریک می کنند که گیاه را در برابر تشعشع مقاوم می کند. نور بنفش برای هر نوع گیاهی مناسب نیست، بنابراین بهتر است از نور رنگی متفاوت استفاده کنید.

چه نوع نوری برای رشد گیاهان در داخل خانه بهترین است؟

از آنجایی که رشد گیاه تحت رنگ های مختلف نور نه تنها به گونه های گیاهی بستگی دارد، بلکه به محیطی که گیاه در آن قرار دارد نیز بستگی دارد، بهترین نوع نور، نور آبی است زیرا به بهترین وجه توسط کلروفیل گیاه جذب می شود.

چرا گیاهان نور قرمز و آبی را جذب می کنند؟

از آنجایی که کلروفیل به نورهای رنگی مختلف واکنش نشان می دهد و رنگ سبز را کمترین جذب می کند، قرمز و آبی آنقدر با سبز متفاوت هستند که بهترین جذب را دارند. یکی از دلایل آن نیز این است که آنها رنگ های طبیعی هستند که در محیط اطراف گیاه یافت می شوند.

کدام نور زرد یا سفید بهتر است؟

رنگ زرد دارای طول موج های مشابه سبز است و جذب گیاه نمی شود. در حالی که رنگ سفید از قرمز، سبز و آبی تشکیل شده است و جذب بهتری دارد و بنابراین رنگ روشن بهتری برای نور رشد شماست.نتیجه گیریبنابراین اکنون همه چیز را در مورد اینکه گیاهان در چه رنگی بهتر رشد می کنند را می دانید، می توانید به راحتی نور رنگی مناسب را برای باغ داخلی خود انتخاب کنید.امیدواریم این مقاله برای گسترش دانش خود در مورد مراقبت از گیاهان مفید بوده باشد و امیدواریم که نور مناسبی را برای دوستان سبز کوچک خود انتخاب کنید.

برچسب ها
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/JO52
نظرتان را بنویسید