چرا کولر گازی آب می دهد؟

چرا کولر گازی آب می دهد؟
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
سام سهیلی

به گزارش سر خط نیوز؛ نشت آب از کولر گازی از جمله خرابی های رایج این دستگاه است که لازم است حتما با استفاده از خدمات تعمیر کولر گازیآن را برطرف نمود. این ایراد در صورتی که پس از مشاهده برطرف نشود، می توان خسارات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.

6 مورد زیر باید در زمان بررسی علت آب دادن کولر گازی، عیب یابی شوند. در ادامه این مطلب، تعمیرکاران نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی در تهران به شما در رفع این عوامل یاری داده اند:

  1. شکسته شدن پمپ کولر گازی
  2. از بین رفتن عایق لوله های اسپلیت
  3. کم شدن گاز مبرد
  4. مسدود شدن خروجی سینی تخلیه آب
  5. گرفتگی و انسداد فیلتر هوا
  6. قرار گیری شلنگ تخلیه در محل نامناسب

دلیل آب دادن کولر گازی چیست؟

کولر گازی در واقع یک سیستم خنک کننده محسوب می شود که با استفاده از مکانیسم تبرید فعالیت می کند. این سیستم از گاز مبرد برخوردار شده است که در میان پنل خارجی و داخلی و لوله های اواپراتور در جریان می باشد. وظیفه این گاز، دریافت هوای گرم و تبدیل کردن آن به هوای خنک می باشد. پس از این که کولر گازی شروع به کار کرد، گاز مبرد وارد لوله های اواپراتور شده و در آن جا به مایع تبدیل می گردد. این تغییر فاز باعث می شود تا لوله های اواپراتور سرد شده و دمای آن ها به صفر درجه سانتی گراد می رسد.

کویل های اسپلیت رطوبتی که در محیط وجود دارد را جمع کرده و آن را به شکل مایع از دستگاه خارج می کنند. این آب جمع شده از طریق یک شلنگ خروجی به بیرون از دستگاه کولر گازی هدایت می شود. در صورتی که این مسیر دچار هر گونه ایراد و مشکل شود، کارایی کولر گازی کاهش پیدا کرده و عملکرد آن مختل می شود. به همین خاطر ممکن است با نشتی آب از این وسیله مواجه شوید.

  1. گرفتگی فیلتر هوای کولر گازی

فیلتر، نقش مهمی در کارایی کولر گازی دارد. لازم است در سرویس های دوره ای برای تمیز کردن و یا حتی تعویض فیلتر ها اقدام شود. تمیز نکردن فیلتر با گذشت زمان باعث گرفتگی و انسداد منافذ آن می شود. به همین خاطر عملیات جذب و پرتاب باد با مشکل مواجه شده و ممکن است کولر گازی آب بدهد.

2. شکسته شدن پمپ کولر گازی

پمپ وظیفه دارد تا تخلیه آب را در کولر گازی انجام دهد. با شکسته شدن این بخش، تخلیه آب با مشکل مواجه شده و باعث آب دادن این وسیله می شود. توجه داشته باشید که پمپ قابلیت تعمیر نداشته و باید  آن را تعویض کنید. با کمک تعمیرکار کولر گازی این کار را انجام دهید.

3. قرار دادن شلنگ تخلیه در محل نامناسب

با قرار دادن شلنگ تخلیه در محل نامناسب، ممکن است آب خارج از کولر گازی خارج نشده و موجب نشتی آب از این دستگاه شود. عواملی هم چون خم شدن، تا خوردن، پیچ خوردن و ایراداتی این چنینی در شکل شلنگ، مانع از خروج آب می شود. باید شلنگ تخلیه در شیب ملایم  قرار داده شود و حتما صاف و بدون هیچ گونه خمیدگی و تا شدگی در محلی مناسب قرار بگیرد.

4. کم شدن میزان گاز مبرد

در صورتی که گاز مبرد در سیستم کولر گازی کم شود، این امکان وجود دارد که نشتی آب در این دستگاه بروز پیدا کند. با کم شدن مقدار گاز مبرد، عملکرد سرمایشی این وسیله با مشکل مواجه شده و کمپرسور دچار یخ زدگی می شود. یخ های ایجاد شده پس از روشن شدن اسپلیت، قطره قطره آب می شوند. آب شدن این یخ ها یکی از دلایل آب دادن کولر گازی به حساب می آید. به همین خاطر باید شارژ گاز انجام پذیرد. در این زمینه با تعمیرکار کولر گازی تماس بگیرید.

5. معیوب شدن عایق لوله های اسپلیت

این امکان وجود دارد که نشت آب کولر گازی به دلیل از بین رفتن عایق لوله های تعبیه شده در زیر پنل داخلی دستگاه باشد. این لوله ها به دلیل داشتن دمای پایین، در صورتی که به طور کامل پوشانده نشوند، جذب رطوبت محیط را انجام می دهند و در نهایت مشکل آبریزی به صورت قطره قطره از این وسیله رخ می دهد.

  1. گرفتگی و مسدود شدن سینی تخلیه آب

در مسیر خروجی پنل کولر گازی، خروجی یا ناودانی  تخلیه آب تعبیه شده است. آب تولید شده به واسطه دستگاه با این خروجی به خارج از سیستم هدایت می گردد. در صورتی که این مسیر به دلیل وجود گرد و غبار و یا پرز فرش و موکت و… دچار انسداد و گرفتگی شود، آب به طور کامل از کولر گازی خارج نشده و پشت این گرفتگی تجمع پیدا می کنند. به همین خاطر مشکل آبریزی از کولر گازی رخ می دهد. لازم است حتما پنل داخلی باز شده و مسیر خروجی با دقت عیب یابی شود تا با وجود هر گونه انسداد، آن را برطرف نمود. اگر در انجام این کار مهارت ندارید، با تکنسین کولر گازی تماس بگیرید.

تاثیر سرویس های دوره ای در سلامت کولر گازی

سرویس های دوره ای، از مهم ترین اقداماتی به شمار می آیند که می توان به منظور جلوگیری از بروز هر گونه ایراد و خرابی در کولر گازی و هم چنین نشتی آب، اقدام به انجام آن نمود. در زمان سرویس های دوره ای که به واسطه تکنسین کولر گازی انجام می شود، کلیه بخش های پنل داخلی و پنل خارجی مورد بررسی قرار می گیرند. از این رو هر یک از قطعات و بخش هایی که فرسوده شده اند و یا از عمر مفید آن ها چندان باقی نمانده است، شناسایی شده و سپس آن ها را تعمیر یا تعویض می کنند.

حال اگر می خواهید از بروز ایرادی نظیر آب دادن کولر گازی جلوگیری کنید، بهتر است حتما برای سرویس های دوره ای اقدام نمایید. توجه داشته باشید که این کار کاملا تخصصی بوده و نیاز به دانش فنی کاملی دارد. به همین خاطر توصیه می کنیم حتما با تعمیرکار کولر گازی تماس بگیرید تا از بروز مشکلات احتمالی و وارد شدن هر گونه آسیب دیگر به این دستگاه جلوگیری شود.

 

نظرتان را بنویسید