نظریه مثلث عشق استرنبرگ

نظریه مثلث عشق استرنبرگ
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1
عشق واژه ای است که از آن برای بیان احساس مثبت و قوی خود نسبت به فرد دیگری به کار می بریم . عشق یک مفهوم انتزاعی و ذهنی است که تعریف آن مانند سایر حالات روحی دشوار است . از جمله مشکلاتی که برای تعریف عشق جود دارد این است که درباره این احساس فاکتور مشخصی برای تعریف وجود ندارد . تعاریفی که از عشق ارائه می شود مبهم است همانطور که تا به امروز هیچ تعریف عمومی پذیرفته شده ای برای این احساس وجود ندارد . در این میان رابرت جی استرنبرگ دانشمند در زمینه روانشناسی شناختی ، اقدام به تبیین سه فاکتور برای مشخص کردن انواع عشق کرده است . او معتقد بود جمع این سه فاکتور باعث می شود یک عشق رمانتیک پابرجا را تجربه کنیم . در این مقاله به بررسی سه فاکتور در نظریه مثلث غشق استرنبرگ از جمله صمیمیت ، تعهد و شهوت می پردازیم .



” صمیمیت اساس و پایه عشق است “



صمیمیت
اگرچه اصطلاح صمیمت معانی مختلفی دارد اما در نظریه مثلث عشق استرنبرگ می توان آن را به معنی نزدیکی یک زوج با یک دیگر تعبیر کرد . در واقع صمیمیت شالوده عشق است و اساس و پایه عشق را می سازد . صمیمیت یعنی احساس محبت ، علاقه ، مراقبت نسبت به کسی که دوستش داریم . از نظر استرنبرگ صمیمیت از 10 عنصر مختلف تشکیل شده است : 
1- میل به رفاه شخص مورد علاقه
2- تجربه خوشحالی با او
3- داشتن توجه زیاد به وی
4- داشتن قدرت اینکه شخص مورد علاقه مان در هنگام سختی و نیازمندی به ما تکیه کند  
5- داشتن درک متقابل
6- درمیان گذاشتن مسائل شخصی
7- دریافت حمایت عاطفی
8- ارائه حمایت عاطفی
9- برقراری رابطه صمیمانه با فرد مورد علاقه
10- احترام گذاشتن به شخص مورد علاقه 












شهوت
شهوت یا شور و شوق دومین مولفه ای است که استرنبرگ برای ساختن مثلث عشق خود به آن استناد کرد . این مولفه بیان می کند که یک زوج علاوه بر صمیمیت باید نسبت به هم احساس شوق جسمانی داشته باشند . در واقع ضلع شهوت در مثلث عشق بیشتر در جنبه انگیزشی دارد و باعث می شود طرفین از نظر جنسی به یکدیگر تمایل داشته باشند . 



تعهد
تعهد در مثلث عشق به این معنا است که وقتی یکی از دو طرف رابطه ، تصمیمی خودآگاه یا ناخودآگاه درباره طرف مقابل و رابطه شان می گیرد به آن تصمیم متعهد و وفادار می ماند . در واقع این مولفه می گوید که تصمیم گیری های ما و علاقه ما فقط نسبت به طرف مقابل رابطه مان باشد و شریک دیگری در این بین وجود ندارد . مولفه تعهد ، جنبه شناختی رابطه را بیان می کند . 
با توجه به این سه مولفه در مثلث عشق استرنبرگ می توان انواع مختلف عشق را بیان کرد . برای مثال با فقدان یک مولفه نوع عشق متفاوت از فقدان دو مولفه است . مثلث عشق یکی مثلث شامل سه وجه است و اگر هرکدام این وجوه کم یا زیاد شود نوع عشق متفاوت می شود برای مثال اگر در یک رابطه تعهد وجود نداشته باشد آن رابطه یک عشق هوشی است . اگر سوالی در مورد سه وجه مثلث عشق استرنبرگ دارید با مشاوران تلفنی روانشناسی فیلیا  تماس بگیرید تا مشاروان روانشناسی فیلیا پاسخگوی سوال شما باشند . هم چنین می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر در کانال تلگرام نظریه های روان درمانی عضو شوید .













سوالات متداول


1- نظریه مثلث عشق استرنبرگ چیست؟
رابرت جی استرنبرگ دانشمند در زمینه روانشناسی شناختی ، اقدام به تبیین سه فاکتور برای مشخص کردن انواع عشق کرده است که در متن مقاله مطرح شده است.




2- صمیمیت در نظریه مثلث عشق چیست؟
اگرچه اصطلاح صمیمت معانی مختلفی دارد اما در نظریه مثلث عشق استرنبرگ می توان آن را به معنی نزدیکی یک زوج با یک دیگر تعبیر کرد که در متن توضیح داده شده است.




3- تعهد در نظریه مثلث عشق چیست؟
این مولفه می گوید که تصمیم گیری های ما و علاقه ما فقط نسبت به طرف مقابل رابطه مان باشد که در متن توضیحاتی داده شده است.

منبع : نظریه مثلث عشق استرنبرگ
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/4vqn
مطلب قبلی
انواع زنان روسپی
مطلب بعدی
خیانت چیست
نظرتان را بنویسید