تاثیر سهمیه در انتخاب رشته دانشگاه آزاد

تاثیر سهمیه در انتخاب رشته دانشگاه آزاد
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvagroup
4 سهمیه 5 ، 25 درصدی ایثارگران ، خانواده شهدا و مناطق در انتخاب رشته دانشگاه آزاد موثر بوده و داوطلبان برای استفاده از هر یک از این سهمیه ها باید شرایط خاصی داشته و حد نصاب لازمه را کسب کنند . سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد کلیه شرایط استفاده از این سهمیه ها را در دفترچه انتخاب رشته دانشگاه آزاد مشخص کرده است .





با وجود اینکه کنکور سراسری و کنکور دانشگاه آزاد ادغام شده ، اما همچنان مانند گذشته مسیر انتخاب رشته دانشگاه آزاد و انتخاب رشته دانشگاه سراسری از یکدیگر جدا می باشد و علاقمندان به شرکت در دانشگاه های سراسری 99 می بایست از طریق سایت sanjesh.org و علاقمندان به شرکت در رشته محل های دانشگاه آزاد 99 ، باید از طریق سایت azmoon.org اقدام نمایند .

در دفترچه انتخاب رشته دانشگاه آزاد ، سه سهمیه مناطق ، سهمیه ایثارگران و سهمیه خانواده شهدا وجود دارد که شرایط ، ضوابط و میزان تاثیر هر یک از آن ها متفاوت بوده و متقاضیان هر یک از سهمیه های مذکور باید نوع سهمیه خود را در هنگام ثبت نام مشخص کرده و پس از تائید نوع سهمیه توسط ارگان مربوطه ، در گروه مربوط به سهمیه خود قرار خواهند گرفت و نسبت به افراد آن گروه سنجیده می شوند . در ادامه به بررسی مشمولان ، میزان و نحوه تاثیر سهمیه های انتخاب رشته دانشگاه آزاد 99 می پردازیم .



تاثیر سهمیه ایثارگران در انتخاب رشته دانشگاه آزاد 99
داوطلبانی که از سهمیه ایثارگران برای انتخاب رشته دانشگاه آزاد استفاده می کنند به دو گروه تقسیم می شوند گروه اول سهمیه ایثارگران 25 درصد که شامل ( همسر و فرزندان جانبازان با جانبازی 25 % به بالا و همسر و فرزندان شهدا ، آزادگان و همسر و فرزندان آنان ) و گروه دوم مشمولان سهمیه ایثارگران 5 درصد ( همسر و فرزندان جانبازان زیر 25 درصد ، همسر و فرزند رزمنده با حداقل 6 ماه سابقه ) می باشند .

بیشتر بخوانید: تاثیر سهمیه ایثارگران 5 درصدی در کنکور سراسری

داوطلبان سهمیه ایثارگران 25 درصد و 5 درصد در کسب تراز قبولی شرایط یکسان دارند و تفاوت در ظرفیت پذیرش در این دو سهمیه می باشد . به این صورت که 25 درصد از ظرفیت کل دانشگاه ها مختص دارندگان سهمیه ایثارگران 25 درصدی می باشد و 5 درصد از ظرفیت کل هر دانشگاه مختص دارندگان سهمیه ایثارگران 5 درصدی می باشد تا در صورت کسب نمره قبولی ( 70 درصد تراز آخرین نفر قبولی در سهمیه عادی را کسب نمایند ) و وجود ظرفیت ، پذیرفته شوند .

برای هر دو گروهی که از سهمیه ایثارگران استفاده می کنند کسب 70 درصد تراز آخرین نفر قبولی در سهمیه عادی الزامی است تا در صورت وجود ظرفیت پذیرش در آن رشته محل ، قبول شوند . در نظر داشته باشید خود رزمندگان بسیجی با حداقل 6 ماه سابقه داوطلبانه در جبهه نیز دارای سهمیه در کنکور هستند اما در هیچ بخشی از دفترچه به میزان ظرفیت و حد نصاب قبولی آن ها اشاره نشده است .

بیشتر بخوانید: تاثیر سهمیه ایثارگران 25 درصدی در کنکور سراسری




تاثیر سهمیه مناطق در انتخاب رشته دانشگاه آزاد 99
از سال 98 شاهد حذف سهمیه عادی و اضافه شدن سهمیه مناطق به دانشگاه آزاد بودیم که اضافه شدن این سهمیه سبب شد معیار پذیرش در انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد از تراز به رتبه تغییر کند و ملاک پذیرش داوطلبان بر اساس رتبه در سهمیه باشد .

نحوه تقسیم بندی سهمیه مناطق در انتخاب رشته دانشگاه آزاد به این نحو است که هر یک از شهرهای استان های مختلف کشور بر اساس کیفیت و دسترسی به امکانات آموزشی به سه منطقه یک ، دو یا سه تقسیم می شوند و هر گروه با هم به رقابت می پردازند .

یعنی : داوطلب سهمیه منطقه 1 با سایر داوطلبان منطقه یک ، داوطلب سهمیه منطقه 2 با سایر داوطلبان منطقه دو و داوطلب سهمیه منطقه 3 با سایر داوطلبان منطقه سه مقایسه می شوند نه با کل داوطلبان کشور .

حتما بخوانید: تاثیر سهمیه مناطق در انتخاب رشته دانشگاه آزاد



تاثیر دیگر این سهمیه در ظرفیت پذیرش هر رشته در دانشگاه ها است به این شکل که ظرفیت پذیرش هر رشته در دانشگاه ها ، بین داوطلبان سهمیه مناطق 1، 2 ، 3 بر اساس تعداد داوطلبان هر سهمیه تقسیم می شود .

 به عنوان مثال : اگر ظرفیت پذیرش یک کد رشته محل را 100 در نظر بگیریم و تعداد داوطلبان منطقه 1 ، 20 نفر و منطقه 2 ، 30 نفر و منطقه 3 ، 50 نفر باشد و ظرفیت پذیرش هر منطقه به نسبت 20 ، 30 و 50 به ترتیب برای سهمیه داوطلبان مناطق 1 ، 2 ، 3 مشخص می گردد .



در نظر داشته باشید داوطلبان کنکور دانشگاه آزاد 99 می توانند با استفاده از خدمات مشاوره تحصیلی تلفنی با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی هیوا در ارتباط باشند و تمامی سوالات خود پیرامون این آزمون را پرسیده و رفع ابهام کنند . 

در ادامه بخوانید: اعلام نتایج دانشگاه آزاد


سوالات متداول


1- حدنصاب نمره داوطلبان دارای سهمیه ایثارگران چقدر است ؟
حدنصاب نمره داوطلبان دارای سهمیه ایثارگران در انتخاب رشته دانشگاه آزاد 70 درصد آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد در هر کدرشته محل می باشد که در صورت تغییر در آن ، متن مقاله به روز رسانی خواهد شد .




2- جزئیات سهمیه های آزمون دکتری از چه طریقی به اطلاع داوطلبان می رسد ؟
 جزئیات سهمیه های دانشگاه آزاد از طریق دفترچه انتخاب رشته این دانشگاه منتشر می کند که البته در متن مقاله توضیحاتی پیرامون آن ها ارائه شده است .




3- هدف از سهمیه مناطق در انتخاب رشته دانشگاه آزاد چیست ؟
مطابق متن مقاله ، سهمیه مناطق سبب شده داوطلبان هر منطقه با هم به رقابت بگردازند و نه با کل کشور که البته توضیحات تکمیلی در این باره در متن مقاله ارائه شده است .

منبع : تاثیر سهمیه در انتخاب رشته دانشگاه آزاد
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/NJPL
نظرتان را بنویسید