صفر تا صد انتخاب رشته کنکور

صفر تا صد انتخاب رشته کنکور
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyva1

پس از اعلام نتایج اولیه کنکور نوبت به انتخاب رشته 1401 می رسد. انتخاب رشته بر اساس فاکتورهایی از قبیل شهریه، سطح دانشگاه، موقعیت و مکان دانشگاه، علاقه و .... می باشد. معمولا مهلت انتخاب رشته یک هفته است و تا چند روزی هم تمدید می شود.

 

 

انتخاب رشته کنکور سراسری امروزه به عنوان یک چالش مهم برای تمامی داوطلبان کنکور سراسری محسوب می شود. با ادغام کنکور سراسری و دانشگاه آزاد تنها مراحل ثبت نام، برگزاری آزمون و اعلام نتایج اولیه این دو با هم ادغام شده و هم چنان مرحله انتخاب رشته و اعلام نتایج نهایی این دو دانشگاه به صورت مجزا و به ترتیب توسط سایت های سنجش و دانشگاه آزاد انجام می شود.

آشنایی با مراحل انتخاب رشته سراسری و آزاد می تواند در کسب موفقیت نهایی و قبولی در رشته محل دلخواه داوطلب را بسیار کمک نماید. بنابراین برای رسیدن به قبولی نهایی باید انتخاب رشته درست و اصولی و با توجه به معیار ها و ملاک های مهم توسط داوطلب انجام شود. 

این معیارها و نکات شامل چه مواردی می شود؟ آیا برای تمامی داوطلبان این معیارها یکسان است. انتخاب رشته سراسری و آزاد چه تفاوتی باید با یکدیگر دارد؟ در ادامه این مقاله قصد داریم به تمامی این سوالات در خصوص انتخاب رشته پاسخ داده و صفر تا صد انتخاب رشته اصولی را همراه با نکاتی که باید به آن توجه شود را توضیح دهیم.

 

چگونه کارنامه کنکور سراسری ۱۴۰۱ را بررسی کنیم

کارنامه کنکور سراسری شامل اطلاعات مهمی همچون مشخصات فردی، معدل، میزان تاثیر سوابق تحصیلی، درصدهای دروس و رتبه و تراز (نمره کل) هر داوطلب در هر زیر گروه می باشد. بعد از اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری داوطلبان می بایست به سایت سنجش به نشانی sanjesh.org مراجعه کرده و اقدام به دریافت کارنامه خود نمایند.

 

اولین نکته در بررسی کارنامه اولیه کنکور سراسری این است که داوطلب باید اطلاعات فردی شناسنامه ای خود را چک کرده و بعد از آن با بررسی سوالات و پاسخنامه کنکور سراسری نمراتی که در کارنامه وی ثبت شده را با نمراتی که انتظار داشت، مطابقت دهد. در صورتی که در محاسبه هر یک از این اطلاعات خطایی رخ داده باشد داوطلب می تواند اقدام به اعتراض به نتایج کنکور سراسری نماید.

 

مهم ترین قسمت کارنامه به رتبه و تراز داوطلب در هر زیر گروه اختصاص دارد. این قسمت از کارنامه اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری به داوطب می گوید که در هر زیر گروه چه رتبه ای کسب کرده و نمره کل یا ترازش در آن زیر گروه چقدر است. اما سوال اینجاست که این رتبه در سهمیه در انتخاب رشته چگونه تاثیر دارد؟

 

داوطلب باید دقت کند که رشته ای که به آن علاقه دارد در کدام زیر گروه قرار دارد و رتبه آن زیر گروه را معیار انتخاب رشته خود قرار دهد. به طور مثال رشته پزشکی در زیر گروه یک تجربی قرار داشته و رتبه داوطلب در زیر گروه یک معیار عمل برای قبولی داوطب است.

حتما بخوانید: رتبه اصلی در کارنامه کنکور کدام است

علاوه بر رتبه یکی دیگر از مهم ترین نکات کارنامه وضعیت مجاز به قبولی یا عدم مجاز داوطلب در دوره های روزانه و غیر روزانه می باشد. به دلیل ادغام ثبت نام دانشگاه آزاد و سراسری، وضعیت مجاز بودن در انتخاب رشته دانشگاه آزاد نیز در این کارنامه به اطلاع داوطلبان می رسد. آن دسته از داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته دانشگاه آزاد شدند در انتهای کارنامه خود یک کد دسترسی به انتخاب رشته مشاهده می کنند.

 

افرادی که علاقمند به انتخاب رشته کنکور سراسری می باشند با مطالعه مقاله زیر می توانند از جزئیات انتخاب رشته دانشگاه آزاد مطلع شوند.

بیشتر بخوانید: انتخاب رشته کنکور سراسری 1401

 

 

نحوه چینش انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۱

گزینش دانشجو در هر یک از رشته های امتحانی از بین داوطلبانی است که مجاز به انتخاب رشته می باشند، صورت می گیرد. از این رو تمامی افرادی که مجاز به انتخاب رشته می باشند، می تواند با مراجعه به سایت سازمان سنجش به آدرس sanjesh.org بدون پرداخت هیچ هزینه ای نسبت به انتخاب رشته محل های مورد علاقه خود اقدام نمایید.

 

نحوه انتخاب رشته کنکور به این صورت است که هر داوطلب مجاز به انتخاب حداکثر 150 کد رشته محل از بین رشته محل های مربوط به گروه آزمایشی ثبت نامی خود می باشد. البته داوطلبان گروه تجربی باید دقت کنند که انتخاب رشته برای چهار رشته پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی از طریق سایت سنجش انجام می گیرد. لذا متقاضیان دانشگاه آزاد باید کد رشته محل های رشته های مذکور را در فرم انتخاب رشته کنکور وارد نمایند اما سایر کد رشته محل ها را زمان انتخاب رشته دانشگاه آزاد در سایت انتخاب رشته این دانشگاه وارد نمایند.

 

لازم به ذکر است افرادی که تمایل به ثبت نام در رشته های بدون کنکور دانشگاه های سراسری دارند، می بایست انتخاب رشته خود را به همراه انتخاب رشته کنکور سراسری و در این 150 انتخاب وارد نمایند. برای اطلاع از لیست رشته محل های بدون کنکور مطالعه مقاله زیر پیشنهاد می گردد.

 

بیشتر بخوانید: لیست رشته محل های بدون کنکور سراسری

 

حق انتخاب 150 رشته محل در انتخاب رشته سراسری، قدرت مانور زیادی به هر داوطلب می دهد تا بتواند با دست باز رشته محل های مورد علاقه خود را انتخاب کند. بنابراین ترتیبی که باید برای انتخاب رشته در نظر گرفته شود صرفا و صرفا ترتیب علاقه است و باید صرفا بر مبنای اولویتتان باشد. سازمان سنجش به فرم انتخاب رشته داوطلب می رسد تا اخرین انتخاب را نخواند سراغ برگه نفر بعد نمی رود مگر اینکه در انتخابی قبول شده که در اینجا اعلام قبولی را صادر می کند و انتخاب های بعدی بررسی نمی شود.

 

به طور مثال شما در فرم انتخاب رشته خود 100 کد رشته محل را در فرم انتخاب رشته خود آورده اید سازمان سنجش به ترتیب انتخاب های شما را از بالا بررسی می کند در صورتی که به طور مثال در انتخاب 59 قبولی برای شما مشخص شود در اینجا متوقف می شود و اعلام قبولی می نماید.

 

از 150 انتخاب داوطلب، حدود 20 تا 30 درصد آن به رشته محل هایی اختصاص داده شود که داوطلب شانس کمی برای قبولی در آن دارد و به اصلاح به این نوع انتخاب ها، خوشبینانه گفته می شود. مثلا انتخاب رشته پزشکی روزانه دانشگاه تهران برای فردی که رتبه 1200 منطقه یک را دارد به عنوان خوشبینانه در نظر گرفته می شود.

 

حدود 50 تا 60 درصد انتخاب های داوطلب باید به انتخاب های منطقی اختصاص داده شود. انتخاب منطقی برای داوطلبی با رتبه 1200، یعنی انتخاب رشته محل هایی که سال گذشته با رتبه حدود 1000 تا 1401 در آن جا قبول شدند.

 

باقی مانده انتخاب های داوطلب به انتخاب هایی اختصاص می یابد که خیال داوطلب را از قبولی راحت می کند. معمولا کمتر اتفاق می افتد کسی که رتبه 1200 داشته نتواند جایی قبول شود که پارسال با رتبه 1600 در آن قبول نشدند. پس انتخاب رشته محل هایی که با رتبه های بالاتر از رتبه های ما در آن قبول شده اند تضمین قبولی برای داوطلب است. 

بیشتر بخوانید: انتخاب رشته دانشگاه آزاد

 

 

 

 

 

تاثیر سهمیه ها در انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۱

سهمیه های کنکور سراسری شامل سهمیه مناطق، سهمیه رزمندگان، سهمیه جانبازان و ایثارگران، خانواده شهدا و ... می باشد. از بین این سهمیه ها و سهمیه مناطق برای هر داوطلبی در نظر گرفته می شود یعنی تمامی داوطلبان سهمیه مناطق را دارند علاوه بر آن برای داوطلبانی که دارای سهمیه ای غیر از سهمیه مناطق هستند، یک سهمیه مجزا در نظر گرفته می شود بنابراین هر داوطلبی می تواند یک سهمیه منطقه و یک سهمیه غیر از سهمیه مناطق داشته باشد.

 

اگر داوطلبی تنها مشمول تاثیر سهمیه مناطق در کنکور باشد که فقط با همان سهمیه گزینش شده و انتخاب هایش بررسی می شود، اما در صورتی که برای داوطلبان دو سهمیه ای در کارنامه اولیه داوطلب یک رتبه در سهمیه غیر مناطق  و یک رتبه در سهمیه مناطق قرار می گیرد، اما در پذیرش نهایی، سهمیه ای برای داوطلب اعمال می شود که شانس قبولی داوطلب در آن سهمیه بیشتر باشد بنابراین تنها یکی از سهمیه ها برای هر داوطلب در کنکور در نظر گرفته می شود.

 

تاثیر سهمیه در انتخاب رشته کنکور سراسری بسیار قابل توجه و حیاتی است. نکته مهم این است که در انتخاب رشته کنکور سراسری برای تمامی رشته های ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و زبان رتبه در سهمیه بسیار مهم تر از رتبه کشوری است. متقاضیان کنکور مشمول سهمیه مناطق یعنی یکی از سهمیه های منطقه یک، منطقه دو و یا منطقه سه می شوند.

بیشتر بخوانید: سهمیه های موثر در کنکور سراسری

 

 

 

 

تاثیر بومی گزینی در انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۱

در انتخاب رشته کنکور سراسری نحوه گزینش به صورت بومی گزینی کنکور سراسری است. بومی گزینی به این معناست که در برخی رشته محل ها اولویت با داوطلبانی است که در آن بوم قرار می گیرند. سهمیه بومی در انتخاب رشته داوطلبان تمامی رشته های ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و زبان تاثیر بسزایی دارد علی الخصوص در انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۱.

 

بعضی از رشته ها سهمیه بومی گزینی استانی دارند، برخی ناحیه ای، بعضی قطبی و بعضی کشوری. در همه حالات غیر از سهمیه کشوری، شانس قبولی کسی که از سهمیه بومی گزینی برای یک رشته محل استفاده می کند بیشتر از فردی است که از یک بوم دیگر برای همان رشته محل متقاضی است.

 

برای مثال در نظر بگیرید یک نفر از کرمان توانسته با رتبه 12000 منطقه 3 و 45000 کشوری در رشته پرستاری دانشگاه کرمان قبول شود، اما داوطلبی از بوشهر با رتبه 10000 منطقه 3 نتوانسته در همان دانشگاه و همان رشته قبول شود. علت چیست؟ علت در تاثیر سهمیه بومی گزینی در کنکور سراسری پیدا می شود. بنابراین به داوطلبان توصیه می کنیم به نوع گزینش رشته های تحصیلی در انتخاب رشته خود که در فصل دوم دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری 1401 قرار گرفته است، توجه کنند.

حتما بخوانید: لیست رشته های بومی، ناحیه ای، قطبی و کشوری

اهمیت استفاده از نرم افزار انتخاب رشته کنکور سراسری هیوا

یکی از دغدغه هایی که داوطلبان کنکور سراسری در تکمیل فرم انتخاب رشته خود دارند آمار قبولی سال گذشته و همچنین شانس قبولی در رشته محل هایی است که به آن ها علاقه دارند تا بتوانند با استفاده از اطلاعاتی که به دست می آورند انتخاب رشته درست و اصولی داشته باشند. نرم افزار انتخاب رشته مجازی کنکور سراسری هیوا به عنوان ابزاری کمکی، رتبه و محل قبولی پذیرفته شدگان کنکور سراسری سال گذشته را در اختیار داوطلبان قرار داده و از این طریق به تخمین شانس قبولی متقاضیان می پردازد.

 

در این نرم افزار که به صورت رایگان ارائه شده پس از وارد کردن گروه آزمایشی امتحانی، سهمیه (سهمیه مناطق، سهمیه ایثارگران 5 درصدی، سهمیه ایثارگران 25 درصدی) و رتبه اکتسابی شانس قبولی داوطلب در سه بازه خوش بینانه، منطقی و بدبینانه به نمایش در می آید. به دلیل تغییر در ظرفیت رشته محل ها و جامعه آماری شرکت کننده در این کنکور، نرم افزار انتخاب رشته کنکور سراسری هیوا نمی تواند قبولی داوطلبان را به صورت صد در صد تضمین کند، اما راهنمای مناسبی در مرحله انتخاب رشته کنکور سراسری می باشد. 

بیشتر بخوانید: نرم افزار انتخاب رشته کنکور سراسری

اهمیت شهریه در انتخاب رشته کنکور

همانطور که قبلا نیز توضیح داده شد یکی از مهم ترین فاکتورهای در انتخاب رشته شهریه است چرا که داوطلب حداقل به مدت 8 ترم باید هزینه های تحصیل خود را در نظر بگیرد. در بسیاری از موارد داوطلب پس از قبولی نهایی در رشته محلی متوجه می شند که رشته قبولی در دانشگاه شهریه پرداز ارائه شده که همین امر باعث انصراف و ناراضی بودن از رشته محل قبولی می شود.

 

توصیه می شود قبل از انتخاب رشته ابتدا با دوره های تحصیلی مختلف (اعم از روزانه، شبانه، ظرفیت مازاد، پیام نور، غیر انتفاعی، پردیس خودگردان، ظرفیت مازاد و دانشگاه آزاد) آشنا شده و شهریه هر کدام به صورت کامل بررسی شود و در صورتی که در توان مالی داوطلب بود در فرم انتخاب رشته قرار داده شوند.

در ادامه بخوانید: اهمیت شهریه در انتخاب رشته

 

مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی هیوا در کلیه مراحل کنکور سراسری اعم از ثبت نام، انتخاب رشته و اعلام نتایج انتخاب رشته کنکور سراسری و دانشگاه آزاد آماده خدمت رسانی به داوطلبان می باشند. شما می توانید از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا از تجارب این کارشناسان در هر زمینه ای بهرمند گردید. همچنین با عضویت در کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام کنکور سراسری هیوا می توانید از تمامی اخبار مربوط به کنکور 1401 مطلع شوید.



 

سوالات متداول

 

1- ✔️ مهم ترین فاکتور در انتخاب رشته چیست؟

✔️ با توجه به بررسی انتخاب رشته به ترتیب فرم انتخابی داوطلب مهم ترین فاکتور در نحوه چینش انتخاب رشته علاقه داوطلب می باشد که در متن مقاله نحوه این چینش به صورت کامل توضیح داده شده است.



 

2- ✔️ نحوه چینش فرم انتخاب رشته باید به چه صورتی انجام گیرد؟

✔️ انتخاب ها باید در سه دسته خوشبینانه، منطقی و بدبینانه باشد که روال آن در متن مقاله توضیح داده شده است.



 

3- ✔️ نقش تحلیل کارنامه کنکور در انتخاب رشته چیست؟

✔️ تحلیل کارنامه کنکور قبل از انتخاب رشته باعث می شود تا داوطلب انتخاب رشته خود را به صورت دقیق و با توجه به رتبه های زیر گروه رشته مورد علاقه خود انجام دهد.

منبع : صفر تا صد انتخاب رشته کنکور

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/NJLv
نظرتان را بنویسید