انتخاب رشته دانشگاه سراسری

انتخاب رشته دانشگاه سراسری
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyva1

انتخاب رشته ۱۴۰۱ دانشگاه های سراسری و آزاد پس از اعلام نتایج اولیه کنکور، معمولا در اواسط فصل تابستان یعنی در مرداد ماه انجام می شود. نحوه انتخاب کد رشته های سراسری و آزاد و مراحل اولویت بندی کردن آن ها از جمله مواردی است که باعث موفقیت داوطلبان در پذیرش دانشگاه ها می شود.

 

 

انتخاب رشته یکی از مهمترین مراحل زندگی بسیاری از افراد در ایران محسوب می شود. در واقع انتخاب رشته دانشگاه می تواند تا حدود زیادی آینده فرد را مشخص کند. از این رو نحوه انجام آن می تواند بسیار مهم باشد. با توجه به آخرین تغییراتی که نظام آموزشی ایران دارد انتخاب رشته دانشگاه به دو صورت انجام می گیرد.

 انتخاب رشته برای دانشگاه های سراسری و چهار رشته پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی در سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org و انتخاب رشته برای دانشگاه های آزاد در سایت azmoon.org صورت می گیرد. در ادامه برای آشنایی بیشتر به توضیح زمان و نحوه انتخاب رشته دانشگاه های سراسری و آزاد ۱۴۰۱ می پردازیم.

 

زمان انتخاب رشته دانشگاه ۱۴۰۱

انتخاب رشته 1401 دانشگاه ها طبق آخرین تغییرات در سیستم آموزشی ایران به دو صورت انجام می گیرد. از سال 92 سازمان سنجش به عنوان متولی اصلی برگزاری و اعلام نتایج اولیه کنکور انتخاب شد. در کلام ساده تر تا زمان اعلام نتایج اولیه، دانشگاه آزاد هیچ عکس العملی نشان نمی دهد و در هیچ کدام از مراحل برگزاری آزمون و اعلام رتبه ها دخالت نمی کند.

 

راه دانشگاه آزاد و دانشگاه سراسری بعد از اعلام نتایج اولیه ۱۴۰۱ و در انتخاب رشته از یکدیگر جدا می شود. در کلام ساده تر داوطلبانی که قصد حضور در رشته محل های دانشگاه آزاد را داشته باشند باید از طریق سایت این دانشگاه به نشانی azmoon.org اقدام کنند.

 

نکته مهم اینجاست که چهار رشته پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی و دامپزشکی فارغ از نوع دانشگاه توسط سایت سازمان سنجش انجام می گیرد. یعنی داوطلبان متقاضی این 4 رشته حتی در دانشگاه های آزاد نیز باید توسط سازمان سنجش نسبت به انتخاب رشته دانشگاه اقدام کنند.

 

زمان انتخاب رشته دانشگاه سراسری ۱۴۰۱

 

به طور کلی حدود یک هفته بعد از اعلام نتایج اولیه و رتبه های علمی سازمان سنجش امکان انتخاب رشته کنکور سراسری برای داوطلبان و متقاضیان حضور در دانشگاه ها را ایجاد می کند.

 

در طول مدت این یک هفته دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری منتشر می شود و این فرصت به داوطلبان و متقاضیان داده می شود که در این یک هفته سرنوشت ساز با آرامش خاطر بیشتری نسبت به آینده خودشان تصمیم بگیرند. انتخاب رشته دانشگاه های سراسری در سال گذشته از اواسط مرداد ماه به مدت 5 روز انجام شد. پیش بینی می شود این بازه زمانی برای انتخاب رشته دانشگاه سراسری سال جاری یعنی 1401 نیز اجرایی شود.

 

زمان انتخاب رشته دانشگاه های سراسری 1401، به محض مشخص شدن در این مقاله اطلاع رسانی می شود.

 

زمان انتخاب رشته دانشگاه آزاد ۱۴۰۱

 

زمان انتخاب رشته دانشگاه آزاد 1401 تقریبا برابر با زمان انتخاب رشته توسط سازمان سنجش است و شاید تنها تفاوت یکی دو روزه داشته باشد. نکته مهم اینجاست که اطلاع رسانی دانشگاه آزاد کمی ضعیف تر از سازمان سنجش است و پوشش خبری کمتری نسبت به انتخاب رشته دانشگاه آزاد دارد.

 

از این رو شما باید اطلاعات مهم مانند زمان انتخاب رشته را به صورت مستقیم از سایت این دانشگاه به نشانی azmoon.org به دست بیاورید. دفترچه انتخاب رشته دانشگاه آزاد نیز از طریق همین سایت منتشر شده و در دسترس متقاضیان قرار می گیرد.

 

زمان انتخاب رشته دانشگاه های آزاد 1401، به محض مشخص شدن در این مقاله اطلاع رسانی می شود.

 

با توجه به اهمیت انتخاب رشته ۱۴۰۱ داوطلبان کنکوری، توصیه می شود پیش از ثبت کد رشته ها در فرم انتخاب رشته، حتما راهنمای انتخاب رشته که در مقاله زیر ارائه شده است را مطالعه نمایید.

 

بیشتر بخوانید: راهنمای انتخاب رشته ۱۴۰۱

 

 

نحوه انتخاب رشته دانشگاه ۱۴۰۱

همانطور که بیان کردیم انتخاب رشته برای بسیاری از داوطلبان یک امر بسیار مهم و غیر قابل انکار محسوب می شود. در واقع انتخاب یک رشته درست می تواند آینده فرد را تضمین کند. عده ای تصور می کنند که انتخاب کد رشته های سراسری مسلما آن ها را به موفقیت می رساند، اما واقعیت این است که انتخاب رشته شرایط مختلفی دارد و باید به فاکتورهای متعددی در این انتخاب توجه کرد.

 

فارغ از این مسئله یکی از مهمترین مواردی که می تواند آینده را فرد را تحت تاثیر قرار بدهد، یک انتخاب رشته اشتباه است که به صورت سهوی رخ بدهد. این امر ممکن است در کد رشته های دانشگاه آزاد نیز اتفاق افتاده و داوطلب در شهر و دانشگاهی دیگر پذیرفته شود.

 

در کلام ساده تر، عده ای به علت نداشتن علم کافی در نحوه انتخاب رشته و ثبت نام آن اشتباه می کنند. از این رو افراد ممکن است برخلاف رتبه مناسبی که داشته باشند رشته محل نه چندان خوبی را انتخاب کنند.

 

نحوه انتخاب رشته سراسری ۱۴۰۱

 

همانطور که بارها گفته شد، انتخاب رشته دانشگاه های سراسری 1401 توسط سازمان سنجش صورت می گیرد. شما بعد از اعلام نتایج ابتدایی و با شروع شدن زمان انتخاب رشته در مدت زمان تعیین شده می توانید نسبت به اعلام رشته محل های مورد نظر خود در فرم انتخاب رشته اقدام کنید.

 

توجه کنید که برای انتخاب رشته باید از سازمان سنجش کدی را خریداری کنید. در واقع این کد مجوز لازم برای انتخاب رشته شما محسوب می شود. برخی از رشته ها مانند انتخاب رشته های فرهنگیان نیز نیاز به خرید کد مجزا دارد. بعد از خرید کد مورد نظر در سایت سازمان سنجش وارد صفحه مخصوص انتخاب رشته ۱۴۰۱ می شوید.

 

انتخاب رشته دانشگاه ها

 

همانطور که مشاهده می کنید شما از سه طریق می توانید وارد صفحه انتخاب رشته خود شوید. بعد از ورود به صفحه شخصی خودتان فرم انتخاب رشته را مشاهده می کنید. این فرم از دو بخش اصلی تشکیل شده است. در بخش ابتدایی اطلاعات کلی به شما نشان داده می شود و در مورد کلیت انتخاب رشته سوالاتی از شما پرسیده می شود، در بخش دوم شما می توانید نسبت به اعلام کد رشته محل اقدام کنید.

 

نحوه انتخاب رشته دانشگاه آزاد ۱۴۰۱

 

دانشگاه آزاد مراحل انتخاب رشته دانشگاه را به شکل ساده تری برای داوطلبان طراحی کرده است. بعد از ورود به سایت azmoon.org و انتخاب سامانه انتخاب رشته ۱۴۰۱، بر اساس کد دسترسی به انتخاب رشته دانشگاه آزاد و کد ملی خودتان می توانید وارد صفحه انتخاب رشته شوید.

 

انتخاب رشته آزاد

 

در همان ابتدا شما باید مبلغی را برای این انتخاب رشته پرداخت کنید. بعد از واریز این مبلغ اجازه اعلام و ثبت کد رشته محل به شما داده می شود.

 

بیشتر بخوانید: انتخاب رشته مجازی سنجش

 

 

 

 

 

مشاوره انتخاب رشته دانشگاه ۱۴۰۱

بارها در این متن به این موضوع اشاره کردیم که انتخاب رشته به معنی انتخاب مسیر زندگی و آینده است. به اطراف خودتان نگاه کنید، به راحتی می توانید بسیاری را پیدا کنید که نسبت به رشته – محل خودشان ناراضی هستند و عده بسیاری فارغ التحصیل رشته ای هستند که هیچ اطلاعات درستی در مورد آن ندارند و شاکی از این هستند که بعد از اتمام تحصیل هیچ شغل یا درآمد مناسبی ندارند.

 

در واقع باید قبول کرد که سیستم گزینش و آموزش ایران تا حد زیادی در این داستان مقصر است، اما به هر حال این اتفاقی است که شما نمی توانید آن را تغییر بدهید. کاری که شما می توانید بکنید این است که تا جای ممکن در مهلت انتخاب رشته، انتخاب های درستی را داشته باشید.

 

انتخاب رشته درست به این معنی است که شما باید همه چیز را در نظر بگیرید. یا در کلام ساده تر انتخاب رشته درست انتخاب رشته ای است که تا جای ممکن هر نوع فاکتوری را در انتخاب خود دخیل کنید. هر چه تعداد فاکتورهای مختلف را بر اساس اولویت بندی وارد این پروسه کنید احتمال انجام بهترین انتخاب بیشتر می شود.

 

توجه داشته باشید که در انتخاب رشته دانشگاه معمولا جو عمومی جامعه و فشار خانواده انسان را مجبور به جهت گیری می کند. به طور مثال بسیاری از خانواده ها با تصور پزشک یا مهندس شدن کودکان خود، آن ها را تحت شدیدترین فشارهای روانی قرار می دهند. اما آن ها این را نمی دانند که قبولی در این رشته ها تازه ابتدای کار است و فرد باید این توانایی و قدرت را داشته باشد که بتواند در این رشته ها موفق شود. بنابراین در انتخاب رشته حتما به علاقه و استعداد توجه داشته باشید.

 

البته قبول داریم که سیستم آموزشی به نحوی چیده شده است که داوطلب حتی خودش هم نمی تواند چندان استعداد و علاقه خودش را تشخیص بدهد. در این حالت فرد باید سعی کند به کمک مشاوره های تحصیلی مناسب و با توجه به فاکتورهای دیگر مانند مسافت، هزینه، دوری از خانواده، آینده شغلی و ... پس از پرداخت هزینه انتخاب رشته دست به انتخاب بزند. به هر حال شما قرار است چند سال عمر با ارزش خودتان را در یک راه صرف کنید. اگر این راه درست نباشد یا از آن نخواهید برداشت کنید، این شما هستید که متضرر شده اید.

 

کارشناسان سامانه مشاوره هیوا آماده اند تا اطلاعات لازم در خصوص انتخاب رشته دانشگاه های سراسری و آزاد در سال 1401 را در اختیار متقاضیان گذاشته و آن ها را از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا راهنمایی نمایند. همچنین از طریق عضویت در کانال تلگرامی و اینستاگرامی هیوا می توانید آخرین اخبار مرتبط را دریافت نمایید.

 

در ادامه بخوانید: اعلام نتایج انتخاب رشته

 

 

 




 

سوالات متداول

 

1- ✔️ زمان انتخاب رشته دانشگاه ها از چه تاریخی آغاز می شود؟

✔️ زمان انتخاب رشته دانشگاه های سراسری و آزاد با یکدیگر متفاوت بوده که در متن مقاله به آن اشاره شده است.



 

2- ✔️ نحوه انتخاب رشته دانشگاه ها چگونه است؟

✔️ انتخاب رشته دانشگاه سراسری در سایت sanjesh.org و انتخاب رشته دانشگاه آزاد در سایت azmoon.org انجام می شود که نحوه آن در متن مقاله توضیح داده شده است.



 

3- ✔️ آیا می توان در انتخاب رشته دانشگاه های سراسری و آزاد به طور همزمان شرکت نمود؟

✔️ بله، مطابق متن مقاله، در صورت خریداری کد دسترسی انتخاب رشته دانشگاه آزاد می توانید در انتخاب رشته این دانشگاه نیز شرکت کنید.

منبع : انتخاب رشته دانشگاه سراسری

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/woyX
نظرتان را بنویسید