تفسیر خانه در نقاشی کودکان

تفسیر خانه در نقاشی کودکان
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1

کودکان از زمانی که می توانند مداد در دست بگیرند شروع به نقاشی می کنند و در بسیاری از مواقع نقاشی ها نشان دهنده دنیای درونی کودک هستند و ناراحتی و اضطراب ها و یا آرامش کودک را به تصویر می کشند . نوع نقاشی های کوکان و اجزای انها شامل خانه ، درخت ، آدم ها ، خورشید ، آسمان و حتی خط خطی کردن نیز معانی مختلفی می توانند داشته باشند ، حتی رنگ ها در نقاشی کودکان نیز معانی گوناگونی دارند . برای درک معنای نمادین خانه باید عوامل مختلفی را بررسی کنیم از جمله نوع خانه مانند آپارتمان ، تراس داشتن و ... خانه ای که کودک با والدینش در آن زندگی می کند خانه ای شخصی است که احساسات زیادی را در بر می گیرد و خانه می تواند بیان احساس کهن الگوی مراقب باشد که توسط مادر کهن الگو ایجاد می شود . در ادامه مقاله به تفسیر خانه در نقاشی کودکان می پردازیم . 



 

تفسیر خانه گرد در نقاشی کودکان

اگر کودکی یک خانه گرد بکشد نشان دهنده مرحله جنینی است که در آن بدن مادر را خانه تصور می کنیم . در نخستین تجربه حمایت کودک او با مادر ارتباط برقرار می کند و در بر گرفته می شود و هنوز مکان خود را خلق نکرده است . کودک پیش از انکه بتواند با واقعیت دنیای بیرون مقابله کند باید رشد کند و مستقل شود . 

حتما بخوانید: تفسیر رنگ ها در نقاشی

 

 

 

 

 

تفسیر خانه چهارگوش در نقاشی های کودکان

خانه چهار گوش در نقاشی کودکان معنی زیادی دارد ؛ خانه چهارگوش با سقف مثلثی اش مشهورترین نوع خانه است که در بیشتر نقاشی ها دیده می شود . 
خانه هنگامی که سقف دارد واقعا امن است ، کودک خانه را نه تنها با سقف شیب دار می کشد بلکه یک مربع یا یک مثلث در بالای آن می کشد ، مربع نماد حمایت ، داشتن مرز و ثبات و مثلث نماد ارتباط سه وجهی بین پدر ، مادر و کودک است که نشان دهنده تجربیات روان شناختی مهمی در کودکی هستند . فعالیت های زیاد روی سقف مثلثی مانند کشیدن شکل های زیاد روی سقف می تواند نشان دهنده وجود مشکل در ارتباط سه طرفه کودک با والدین باشد . خانه ای که صورت دارد اغلب سقف نیز دارد ، سقف می تواند به عنوان بالاترین بخش سر یعنی مغز در نظر گرفته شود و هوش ، تفکر و حافظه در آن قرار دارد و جزییات زیاد سقف نشان دهنده فعالیت زیاد مغز است و این موضوع می تواند نشان از وجود مشکل بین والدین و وادار کردن کودکان به حفظ تعداد زیادی از چیزها در ذهن باشد . 

حتما بخوانید: تفسیر صورت در نقاشی آدمک

 

تفسیر دیوارهای خانه

دیوار خانه حمایت و ثبات را نشان می دهد و دنیای درون را از بیرون جدا می کند و از ما در برابر تهدیدهای بیرونی محافظت می کنند . دنیای درونی و بیرونی در خانه واقعی حس می شوند و در نقاشی خانه به تصویر کشیده می شوند .

 

تفسیر پنجره های خانه

ساکنان خانه از پنجره می توانند بیرون را ببینند و انهایی که بیرون اند درون خانه را ببینند ، پرده ها می توانند باز یا بسته باشند ، پنجره ها درباره اتفاقات درون خانه به ما اطلاعات می دهند ، زمانی که پنجره ها نور را نشان می دهند آسان تر می توان فهمید درون خانه چه خبر است . میله ها نیز گاهی اوقات در پنجره ها کشیده می شوند تا آنها را محکم کنند و از ورود اجباری جلوگیری کنند . 

 

تفسیر درهای های خانه

در تفسیر خانه در نقاشی های کودکان ، در جلویی اهمیت زیادی دارد ، زیرا محل انتقال از صمیمیت درون خانه به بیرون خانه است و اگر خانه ای که کشیده می شود در نداشته باشد یعنی ارتباطات مشکل دارند . 

تفسیرجزئیات خانه و اطراف خانه

اگر وسایل گرمایشی روشن باشد ، گرما در خانه وجود دارد . بخار به وسیله پخت و پز ایجاد می شود و نشان می دهد که به نیازهای درونی توجه می شود . وجود دود به این معناست که کودک می تواند خودش را با دمیدن بخار بیان کرده و احساس های درونی خود را به جهان خارج نشان بدهد . 
اگر خورشید ناراحت کشیده می شود باید بدانیم که کودک احساسات منفی زیادی را در طول روز تجربه می کند ؟ ابرهای تیره نیز در نقاشی کودک نشان دهنده ناراحتی او هستند . اگر در نقاشی کودک دور خانه حصار داشته باشد به این معنی است که کودک محدوه خود را مشخص یا مسدود می کند و یک خانه با حصارهای بلند این معنا را می دهد که کودک عضو یک خانواده بسته است و ارتباط کمی با دنیای بیرون دارد . اگر کودک در نقاشی خود دو خانه می کشد نشان دهنده این است که کودک در دو خانه زندگی می کند مثل طلاق والدین که از هم جدا هستند و در دو خانه جدا زندگی می کنند ، می توان فهمید که دو خانه چه تفاوت هایی با هم دارندو  کودک نسبت به هر خانه چه احساسی دارد . 
اگر کودک خانه را خط خطی می کند نشان دهنده یک اتفاق آسیب زا در خانه است و حس ایمنی کودک آسیب دیده است . 

منبع : نقاشی و بازی کودکان از دیدگاه روان تحلیل گری ؛ ترزا فاکس – اپلمن ، ترجمه دکتر محمد حسین بحیرایی ، زهره صیاد پور

حتما بخوانید: تفسیر لباس ها در نقاشی آدمک

 

 

 

 



 

سوالات متداول

 

1- ✔️ تفسیر خانه گرد در نقاشی کودکان چیست؟

✔️ اگر کودکی یک خانه گرد بکشد نشان دهنده مرحله جنینی است که در متن مقاله توضیح آن به طور کامل ارائه شده است.



 

2- ✔️ تفسیر خانه چهارگوش در نقاشی های کودکان چیست؟

✔️ خانه چهارگوش با سقف مثلثی اش مشهورترین نوع خانه است که در بیشتر نقاشی ها دیده می شود و تفسیر آن در متن مقاله هست.



 

3- ✔️ تفسیر دیوارهای خانه چیست؟

✔️ دیوار خانه حمایت و ثبات را نشان می دهد و دنیای درون را از بیرون جدا می کند که در متن مقاله شرح آن ارائه شده است.

منبع : تفسیر خانه در نقاشی کودکان

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/oMvj
نظرتان را بنویسید