چک بین بانکی چیست

چک بین بانکی چیست
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw

چک بین بانکی ، یک نوع چک رمز دار است که به درخواست مشتری ، توسط بانک صادر می شود . نحوه وصول چک بین بانکی ، به این صورت است که به بانک مقصد مراجعه و پس از تایید رمز چک ، وجه آن به حساب معرفی شده ، واریز می شود . مدت زمان وصول چک بین بانکی ، در هر روز کاری ، تا ساعت 13 است .

 

 

یکی از مهم ترین اسناد مالی که توسط شهروندان به صورت گسترده ، مورد استفاده قرار می گیرد ، چک می باشد . احکام مربوط به چک به عنوان یکی از اسناد تجاری ، در کنار سفته و برات ، در قانون تجارت ، مورد پیش بینی قرار گرفته است و از آن جهت که استفاده از آن ، با حساسیت های ویژه ای رو به رو است ، توصیه می شود که افراد ، هنگام استفاده از این سند تجاری ، نکات حقوقی مهم در خصوص آن را مورد توجه قرار بدهند .

در این میان ، یکی از مهم ترین انواع چک ها ، چک هایی هستند که توسط بانک ها صادر می شوند و به اصطلاح ، به آنها چک رمزدار گفته می شود . این چک ها ، خود به دو نوع چک رمز دار بانکی و چک رمز دار بین بانکی تقسیم می شوند که از امنیت بیشتری نسبت به چک های عادی ، برخوردار می باشند . اما سوال مهمی که در خصوص این نوع چک ها وجود دارد ، این است که مدت زمان و نحوه وصول آنها به چه صورت است ؟

برای پاسخ دادن به این سوال ، در ادامه این مقاله ، نخست به بررسی این موضوع می پردازیم که چک بین بانکی چیست و پس از اینکه مدت زمان وصول چک بین بانکی را توضیح دادیم ، نحوه وصول آن را نیز ، مورد بررسی قرار خواهیم داد .



 

چک بین بانکی چیست

قانون تجارت ، احکام مربوط به چک را نیز ، در کنار سفته و برات ، مورد تصریح قرار داده است . بر اساس این قانون ، چک ، نوشته ای است که به واسطه آن ، صادر کننده ، به بانک دستور می دهد تا در صورت رویت نمودن برگه چک ، مبلغ مذکور را ، به دارنده آن پرداخت نماید . معمولا سند چک ، در معاملاتی که افراد ، به صورت روزمره انجام می دهند ، به نحو گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد ؛ از همین رو ، اطلاع از نکات قانونی مربوط به نحوه صدور چک ، اهمیت فراوانی دارد .

به طور کلی ، می توان انواع و اقسام چک را از هم تفکیک نمود که هر کدام از آنها ، شرایط و احکام خاص خود را داشته و مزایا و معایب هر کدام از آنها ، می تواند برای استفاده از آن ، مورد توجه قرار گیرد . به عنوان نمونه ، از جمله انواع چک ها ، می توان به چک های عادی ، چک های تضمین شده ، چک های مسافرتی و چک های رمزدار اشاره نمود که برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص آنها ، می توانید مقاله انواع چک بانکی را ملاحظه نمایید .

در این میان ، یکی از انواع چک ها ، چک های بین بانکی می باشند که به دلیل امنیت بالایی که نسبت به سایر انواع چک ها دارند ، در موارد مهم تر ، مورد استفاده قرار می گیرند . اما سوالی که در این خصوص مطرح می شود ، این است که چک بین بانکی چیست و منظور از چک های بین بانکی رمز دار چه می باشد ؟ به همین دلیل ، قبل از اینکه در خصوص مدت زمان و نحوه وصول این نوع چک ها توضیح دهیم ، تعریفی کلی در خصوص این نوع از چک ها ارائه خواهیم کرد .

در خصوص اینکه چک بین بانکی چیست ، باید گفت که چک بین بانکی ، نوعی چک رمزدار محسوب می شود که بر خلاف چک های عادی ، صادر کننده این چک ها ، بانک می باشد و بانک ها به درخواست مشتری ، اقدام به صادر کردن چک بین بانکی می نمایند تا از این طریق ، انتقال پول از یک بانک به بانک دیگر ، امکان پذیر شود .

لازم به ذکر است که صدور چک بین بانکی ، نیازمند ارائه درخواست متقاضی ، به بانک می باشد و نیازی به این نیست که شخص متقاضی انتقال پول از یک بانک به بانک دیگر ، دسته چک داشته باشد ، بلکه صدور چک بین بانکی رمز دار ، بر خلاف چک های عادی ، بدون گرفتن دسته چک نیز ، امکان پذیر است .

بر اساس آنچه گفته شد ، می توان مشاهده نمود که یکی از مهم ترین انواع چک ها ، چک های بین بانکی می باشد که با استفاده از آنها ، مشتریان ، می توانند مبلغ دلخواه و مورد نظر خود را ، به نحو آسانی از یک بانک ، به بانک دیگر انتقال بدهند ؛ بدون اینکه خطری از حیث گم شدن یا مورد سوء استفاده قرار گرفتن برگه چک ، داشته باشند . چرا که در این چک ها که رمز دار هستند ، تضمین و تامین امنیت چک بین بانکی ، به عهده بانک می باشد .

بنابراین ، از جمله مزایای استفاده از چک های بین بانکی نسبت به سایر چک ها ، تضمین پرداخت مبلغ چک ، امنیت بالا و عدم امکان سوء استفاده از آن و درگیر شدن با چک برگشتی می باشد . در خصوص چک های بین بانکی ، باید به این نکته توجه داشت که این نوع چک ها ، حتما به نام گیرنده چک صادر می شوند . به همین دلیل ، استفاده از چک های رمز دار بین بانکی به صورت چک در وجه حامل ، امکان پذیر نمی باشد .

حتما بخوانید: چک چیست ؛ انواع و ارکان آن

 

مدت زمان وصول چک بین بانکی

در قسمت قبل ، به بررسی این موضوع پرداخته شد که چک بین بانکی چیست . همانطور که اشاره نمودیم ، چک های بین بانکی ، نوعی چک رمز دار محسوب می شوند که بر خلاف چک های عادی ، برای انتقال دادن پول ، میان دو بانک ، مورد استفاده قرار می گیرند و وصول وجه چک ، توسط بانک ، تضمین می شود و از این لحاظ ، می توان شباهت هایی بین چک بین بانکی و چک های تضمین شده ملاحظه نمود .

اما سوالی که در این خصوص ممکن است مطرح شود ، این است که مدت زمان وصول چک بین بانکی چقدر است و به عبارت دیگر ، در صورتی که فردی ، چک بین بانکی در اختیار داشته باشد ، در چه مدت زمانی می تواند اقدام به وصول چک نماید ؟ در پاسخ به این سوال ، باید گفت که اصولا وجه چک های بین بانکی ، به صورت نقدی ، قابل وصول نبوده و باید به صورت مستقیم ، از طرف بانک ، به حساب دارنده چک ، پرداخت گردد .

با این وجود ، باید در نظر داشت که در حال حاضر ، مدت زمان وصول چک بین بانکی توسط دارنده چک ، تا ساعت 13 می باشد . به عبارت دیگر ، وصول چک های بین بانکی ، در هر روز کاری ، صرفا تا ساعت 13 یا 1 ظهر ، امکان پذیر بوده و اگر بعد از این ساعت به بانک مراجعه شود ، وصول چک بین بانکی ، امکان پذیر نبوده و باید تا روز بعد ، منتظر ماند . در قسمت بعد ، نحوه وصول چک بین بانکی را نیز ، توضیح خواهیم داد .

بیشتر بخوانید: چک صیاد چیست

 

 

 

نحوه وصول چک بین بانکی

در قسمت های قبل ، به بررسی این موضوع پرداخته شد که چک بین بانکی چیست و مدت زمان وصول چک بین بانکی چقدر است . همانطور که گفته شد ، از جمله مزایای استفاده از چک های بین بانکی ، امنیت و تضمین پرداخت آن ، توسط بانک است و از این بابت ، نگرانی های مربوط به مواجه شدن با چک های برگشتی را ایجاد نخواهد کرد . اما سوال مهمی که در این خصوص مطرح می شود ، این است که نحوه وصول چک بین بانکی به چه صورت است ؟

در خصوص نحوه وصول چک بین بانکی ، باید خاطر نشان کرد که چک های بین بانکی ، پس از درخواست مشتری ، توسط بانک صادر می شوند و یک رمز مشخص دارند ؛ با این حال ، وصول چک بین بانکی ، به این صورت نیست که دارنده ، بتواند مبلغ آن را نقدا دریافت نماید . بلکه بانک ، مبلغ چک را به صورت نقدی ، از حساب صادر کننده ، برداشت نموده و یک برگه چک بین بانکی با رمز مشخص ، بر عهده یکی دیگر از بانک ها ، صادر می نماید ؛ لذا سرقت چک ، در این مورد ، مشکل ساز نخواهد بود .

برای وصول چک بین بانکی ، ابتدا می بایست شماره حساب و کد شعبه بانکی که دارنده چک ، در آن بانک حساب دارد ، در چک بین بانکی مشخص شود . به منظور وصول مبلغ چک بین بانکی ، ذی نفع یا دارنده چک ، می تواند به شعبه بانک درج شده در چک ، مراجعه نموده و پس از ارائه چک و تایید رمز آن توسط بانک ، مبلغ آن ، به حساب معرفی شده ، واریز می شود ؛ البته به شرط اینکه در طول مدت زمان وصول چک بین بانکی ( تا ساعت 13 ظهر ) ، به بانک مراجعه شود .

در ادامه بخوانید: چک رمزدار بانکی و چک رمزدار بین بانکی

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص چک بین بانکی در کانال تلگرام حقوق تجاری عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون چک بین بانکی پاسخ دهند .

 

 

 

 

سوالات متداول

 

1- چک بین بانکی چیست ؟

چک بین بانکی یکی از انواع چک های رمز دار است که در آن به درخواست مشتری بانک یک برگه چک رمز دار صادر می کند که به حساب متقاضی در بانک دیگر واریز می گردد که برای آشنایی بیشتر با این نوع چک می توانید مقاله را مطالعه نمایید .

 

2- نحوه وصول چک بین بانکی چگونه است ؟

نحوه وصول چک بین بانکی به این صورت است که بانک مبلغ آن را از حساب متقاضی برداشت کرده و به حساب معرفی شده در شعبه بانک مقصد واریز می کند بی آنکه بتوان مبلغ آن را نقدا دریافت کرد که شرح آن در مقاله آمده است .

 

3- مدت زمان وصول چک بین بانکی چقدر است ؟

زمان وصول چک های بین بانکی تا ساعت 13 یا یک ظهر می باشد و در صورتی که بعد از این ساعت چک به بانک مراجعه شود وصول آن امکان پذیر نبوده و به روز بعد موکول می شود که جزئیات این موضوع در متن مقاله آمده است .

منبع : چک بین بانکی چیست

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/jEkB
مطلب قبلی
ادغام شرکت
نظرتان را بنویسید