تغییر نام کوچک

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
در این مقاله به بررسی مراحل و مدارک تغییر نام کوچک می پردازیم . 





تغییر نام کوچک افراد فقط در شرایط خاص و ویژه ای ممکن است . در نظر گرفتن چنین شیوه ای محاسن زیادی دارد از جمله اینکه علاوه بر حفظ اعتبار شناسنامه ها و جلوگیری از تغییر و اصطلاح غیر ضروری آنها باعث می شودد که افراد با انتخاب و داشتن نام مشخص و ثابتی در برابر دیگران شناخته شوند و نتوانند با تغییر آن زمینه فرار از دیون و تکالیف خود را فراهم کنند . اما گاهی متقاضی تغییر نام عذر موجهی دارد و قانون به این دسته از افراد اجازه داده است تا در این شرایط نام خود را تغییر دهند . از این رو ما در این مقاله به بررسی موارد تغییر نام کوچک ، ​مراحل قانونی تغییر نام کوچک می پردازیم . 




موارد تغییر نام کوچک
در قانون برای شرایط تغییر نام کوچک مواردی پیش بینی شده است که در صورت وجود آنها می توان اسم را تغییر داد . موارد تغییر نام کوچک در قانون به این ترتیب است :



1- اگر نام یکی از نام های قابل تغییر باشد . 



2- اگر در نام کوچک چیزی زاید و غیر ضروری وجود داشته باشد یا مورد اشتباهی در نام درج شده باشد می توان درخواست تغییر نام کرد . 



3- در صورتی که کسی تغییر جنسیت بدهد و دادگاه صالح ، حکم متقضی را نسبت به تغییر نام وی در اسناد سجلی صادر نماید . 



4- در صورت تشرف پیروان ادیان دیگر به دین اسلام و عدم تناسب نام آنان با فرهنگ اسلامی .





برای مطالعه درباره شرایط تغییر نام خانوادگی کلیک کنید . 





مراحل قانونی تغییر نام کوچک
در صورتی که یکی از شرایط بالا وجود داشته باشد ، فرد می تواند به شورای حل اختلاف محل صدور شناسنامه مراجعه کند و در خواست خود را مطرح می کند . شورا موضوع را بررسی می کند و در این باره رای صادر می کند . بعد از صادر شدن رای در شورای حل اختلاف در صورتی که رای موافق درخواست متقاضی نام باشد ، بعد از آن اقدامات لازم برای تعویض شناسنامه صورت خواهد گرفت . اما در صورتی که رای صادر شده مخالف درخواست متقاضی باشد ، متقاضی می تواند با استناد به ماده 4 قانون ثبت احوال طرف 10 روز از تاریخ صدور ابلاغیه ، نسبت به رای صادر شده در شورا به دادگاه محل اقامت خود مراجعه کند و اعتراض کند .



مدارک لازم برای تغییر نام کوچک
کسی که درخواست تغییر نام کوچک دارد باید به همراه مدارک لازم به مرجع صالح برای تغییر نام کوچک مراجعه کند . مدارک لازم برای تغییر نام کوچک از این قرار است :

1-اصل شناسنامه و دو برگه کپی آن

2- تکمیل فرم درخواست نام ( فرم شماره 5 )

3- پرداخت هزینه طبق تعرفه جاری

​برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مراحل و مدارک تغییر نام کوچک در کانال تلگرام موضوعات حقوقی مراجعه شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون مراحل و مدارک تغییر نام کوچک پاسخ دهند . 

منبع : تغییر نام کوچک
برچسب ها
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/NM8N
نظرتان را بنویسید