هزینه تحصیل در آلمان

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvagroup
هزینه تحصیل در آلمان در بسیاری از دانشگاه ها رایگان بوده و دانشجویان باید هزینه خوراک، حمل و نقل، قبض تلفن و اینترنت و ... را هم در حین تحصیل در نظر بگیرند؛ همچنین برای کاهش هزینه ها متقاضیان تحصیل در آلمان می توانند از بورسیه های دولتی و دانشگاهی استفاده کنند.




آلمان یکی از پرطرفدارترین کشورها برای تحصیل دانشجویان بین المللی بوده و دانشجویانی که کشور آلمان را برای تحصیل انتخاب می کنند، بابت تامین نیازهای مالی خود نگرانی چندانی ندارند، چرا که تحصیل در بسیاری از دانشگاه های آلمان حتی برای دانشجویان بین المللی نیز رایگان است. در دانشگاه های آلمان دوره های آموزشی از کارشناسی تا دکتری با بهترین کیفیت تدریس شده و امکان تحصیل هم به زبان آلمانی و هم انگلیسی در اکثر دانشگاه ها فراهم است.

با این که اکثر دانشگاه ها در آلمان برای دوره های آموزشی شهریه دریافت نمی کنند، اما تحصیل در این کشور هزینه هایی در بردارد که دانشجویان هنگام محاسبه بودجه مورد نیاز، می بایست این هزینه ها را در نظر بگیرند. همچنین هزینه زندگی در شهر مورد نظر نیز باید در نظر گرفته شود که جهت اطلاع رسانی به علاقمندان هزینه تحصیل در آلمان، هزینه زندگی و نکات مهم در این زمینه را بررسی کرده ایم.



هزینه تحصیل در آلمان
برخلاف سایر کشورهای پرطرفدار برای تحصیل در خارج از کشور نظیر آمریکا و کانادا که شهریه بالای دانشگاه های آن ها دغدغه اصلی دانشجویان است، در دانشگاه های دولتی کشور آلمان شهریه ای از دانشجویان دریافت نمی شود زیرا در سال 2014 مقامات آلمان قانون اخذ شهریه از دانشجویان داخلی و بین المللی را در دانشگاه ها ی دولتی لغو کردند.



اگر متقاضی دوره ی لیسانس هستید لازم نیست دغدغه پرداخت شهریه دانشگاه را داشته باشید زیرا بیشتر دانشگاه های آلمان در مقطع کارشناسی دولتی و رایگان هستند.؛ اما هزینه هایی چون هزینه خدمات دانشجویی را باید بپردازید. این هزینه مبلغی معادل 200 تا 500 یورو در ترم است و می توانید با پرداخت این مبلغ ، از خدمات حمل و نقل به صورت رایگان بهره مند شوید.

بیشتر بخوانید: مدرک آزمون زبان آلمانی


اگر در خواستار پذیرش در مقطع لیسانس دانشگاه های خصوصی باشید ، علاوه بر هزینه خدمات دانشجویی ، باید شهریه دانشگاه را نیز بپردازید که در هر سال می تواند به 26,000 یورو هم برسد. در صورت ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه های خصوص نیز شهریه ای معادل با 40,000 یورو از دانشجویان دریافت می شود که رشته های مهندسی، برنامه نویسی و مدیریت کسب و کار در میان گران ترین رشته ها در آلمان جای دارند.







متقاضیان دوره فوق لیسانس یا دکتری ، در صورتی که مقطع لیسانس را در دانشگاه های آلمان و بدون فاصله خوانده باشد ، در مقطع فوق لیسانس یا دکتری نیز می تواند رایگان درس بخواند. البته باز هم هزینه خدمات دانشجویی را باید بپردازند. آن دسته افرادی که لیسانس خود را در کشور دیگری گرفتند تقریبا ترمی معادل 10,000یورو باید بپردازند. در دانشگاه های خصوصی نیز این مبلغ ممکن است به 30,000 یورو نیز برسد. در بعضی موارد دانشجویان مقطع دکتری نیز می توانند 6 ترم تحصیلی رایگان تحصیل کنند و فقط هزینه خدمات دانشجویی را بپردازند. البته باز هم باید در رشته مرتبط و در همان کشور آلمان تحصیل کرده باشند.

بیشتر بخوانید: تحصیل پزشکی در آلمان





هزینه زندگی در آلمان
آلمان یک کشور صنعتی است و در رتبه سوم بزرگترین اقتصاد جهان بعد از کشور های ژاپن و آمریکا قرار دارد، پس طبیعی است که کمی نسبت به سایر کشور ها هزینه های بالاتری داشته باشد. متوسط هزینه زندگی در آلمان، به نوع و منطقه زندگی بستگی دارد و برلین، فرانکفورت و هامبورگ از شهر های بزرگ و پرهزینه تر آلمان هستند.

هنگام محاسبه هزینه زندگی در آلمان باید قیمت مواردی نظیر خوراک، اجاره خانه، قبض ها، حمل و نقل و ... توجه کرد. علاوه بر آن دانشجویان برای استفاده از خدمات درمانی عمومی در آلمان می بایست تحت بیمه درمانی قرار بگیرند که قیمت آن در صورت انتخاب بیمه خصوصی درمانی کمی بیشتر از بیمه عمومی می شود.

همچنین طبق قوانین کشور آلمان هر کدام از دانشجویان بین المللی باید برای دریافت ویزای تحصیلی حدود 10 هزار یورو در حساب بانکی خود داشته باشند تا توانایی تامین نیازهای مالی خود در سال اول تحصیل را ثابت کنند. در ادامه برای آن که تخمین بهتری از هزینه زندگی و تحصیل در آلمان داشته باشید، متوسط قیمت تامین نیازهای اساسی و اجناس مختلف در آلمان را ارائه کرده ایم.



هزینه تامین نیازهای اساسی در آلمان
غذا در رستوران برای یک نفر 10 یورو
حمل و نقل عمومی 2.7 یورو
تعرفه تاکسی به ازای هر کیلومتر 2 یورو
قبض آب ، برق ، گاز و... 215 یورو در ماه
اجاره آپارتمان 1 خوابه 530 یورو در ماه
هزینه بیمه درمانی عمومی 80 یورو در ماه
هزینه بیمه درمانی خصوصی 1,500 یورو در ماه
1 لیتر شیر 0.7 یورو
1 قرص نان 1.3 یورو
شانه تخم مرغ 12 تایی 1.82 یورو
500 گرم پنیر 4.45 یورو
1 کیلوگرم سینه مرغ 7.32 یورو
1 کیلوگرم برنج 2.09 یورو
1 کیلوگرم سیب 2.2 یورو
1 کیلوگرم سیب زمینی 0.97 یورو


بیشتر بخوانید: هزینه تحصیل در خارج از کشور


مشاوره هزینه تحصیل در آلمان
با وجود آن که اکثر دانشگاه های آلمان شهریه دریافت نمی کنند، ممکن است هزینه های زندگی در آلمان برای برخی دانشجویان سنگین باشد. خبر خوب برای این دسته از افراد این است که با ایجاد تغییرات کوچکی در سبک زندگی خود و استفاده از جایگزین های ارزان تر می توانند هزینه های تحصیل در آلمان را کاهش دهند.

به عنوان مثال می توانید با یک یا چند دانشجوی دیگر همخانه شده و اجاره کمتری را بپردازید، به جای اجاره خانه در مرکز شهر، خانه ای در حاشیه شهر را انتخاب کنید و همچنین به جای غذای آماده خودتان آشپزی کرده و به این ترتیب هزینه کمتری را بپردازید.

روش دیگر برای کم کردن هزینه تحصیل در آلمان استفاده از بورسیه های تحصیلی این کشور است. بورسیه های تحصیلی زیادی برای دانشجویان بین المللی وجود دارد که توسط دولت آلمان و همچنین سازمان های خصوصی تامین مالی می شود. علاوه بر آن دانشگاه های آلمان اغلب برای دانشجویان ممتاز خود کمک هزینه تحصیلی در نظر می گیرند.

به عنوان مثال یکی از بورسیه های تحصیلی شناخته شده آلمان، بورسیه تحصیلی دولتی (DAAD) نامیده می شود و کمک هزینه تحصیلی قابل توجهی را برای دانشجویان و محققان فراهم می کند و دانشجویانی که نتایج درخشانی را در طول دوران تحصیل خود کسب کنند می توانند از بورسیه تحصیلی Deutschlandstipendium که حقوق 300 یورو در ماه را به دانشجویان می دهد، استفاده کنند.

مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی هیوا آماده اند تا اطلاعات مفیدی را در زمینه تحصیل در آلمان در اختیار شما قرار دهند . در صورتی که در این زمینه به کسب اطلاعات بیشتر نیاز دارید می توانید از سرتاسر کشور با مرکز مشاوره هیوا تماس تلفنی برقرار نمایید .

منبع : هزینه تحصیل در آلمان
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/8RJj
نظرتان را بنویسید