اگر واژه هوش تجاری یا واژههای مشابه آن مثل داشبورد مدیریتی را در گوگل سرچ کنید با صدها مقاله متفاوت روبرو خواهید شد. متنهایی پر از کلمات و لغات فنی که مطالعه آنها علاوه بر دانش قبلی به صبر و حوصله زیادی نیاز دارد.
واقعیت این است که توضیح دادن و نوشتن درباره هوش تجاری کار آسانی نیست. حتی افراد خبره که تجربه بالایی در پیادهسازی و استفاده از هوش تجاری دارند ممکن است نتوانند به این سؤال که هوش تجاری چیست؟ یک پاسخ کوتاه و سرراست بدهند.
مشکل از کجاست؟ در واقع هوش تجاری فقط یک چیز نیست. هوش تجاری مجموعهای از چیزهای مختلف است.(مثلاً بر خلاف باور رایج هوش تجاری با نرمافزار power bi یکی نیست)تعریف خشک و رسمی به ما میگوید “هوش تجاری مجموعهای از استراتژیها، روشها و نرمافزارها است که برای تحلیل داده و مدیریت اطلاعات در کسبوکارها استفاده میشود” متأسفانه این تعریف کمک خاصی در درک بهتر موضوع نمیکند!
در این مقاله سعی کردهایم تا حد ممکن بهدور از اصطلاحات فنی اجزاء و زیرمجموعههای سازنده هوش تجاری را بررسی کنیم امیدواریم پاسخ سؤالات خود را بیابید. با دیکام همراه باشید.