نحوه ثبت کارتخوان در سامانه عملیات الکترونیکی tax.gov.ir

نحوه ثبت کارتخوان در سامانه عملیات الکترونیکی tax.gov.ir
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw

سامانه عملیات و خدمات الکترونیکی مالیاتی tax.gov.ir  که توسط سازمان امور مالیاتی کشور راه اندازی شده، امکانات متعددی همچون تسلیم اظهارنامه های مالیاتی من جمله اظهارنامه مالیاتی 1400 و تسلیم صورت معاملات فصلی، استعلام ممنوع الخروجی، استعلام و اخذ کد فراگیر اتباع خارجی و پرداخت الکترونیکی مالیات را برای مودیان مالیاتی فراهم کرده که  استفاده از آن ها مستلزم انجام مراحل پیش ثبت نام و ثبت نام در این سایت می باشد.

 

 

سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی به نشانی www.tax.gov.ir تحول گسترده ای را در ارائه خدمات مالیاتی به مودیان مالیاتی به ویژه در بحث اظهارنامه های مالیاتی ایجاد کرده، به نحوی که امروزه، ثبت نام اظهارنامه های مالیاتی به روش حضوری و با مراجعه به ادارات مالیاتی امکان پذیر نبوده و تمامی مودیان مالیاتی باید به سامانه tax.gov.ir، مراجعه کرده و اظهارنامه مالیاتی خود را از طریق آن ثبت و ارسال نمایند.
البته امکانات سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی، تنها محدود به ثبت اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی، من جمله اظهارنامه مالیاتی 1400 نبوده و پیش ثبت نام و ثبت نام الکترونیک، تسلیم صورت معاملات فصلی، استعلام ممنوع الخروجی، استعلام و اخذ کد فراگیر اتباع خارجی و پرداخت الکترونیک مالیات، نمونه ای این امکانات می باشد.

 

برای ورود به سامانه عملیات الکترونیکی اظهارنامه مالیاتی کلیک کنید .

 

سایت اظهارنامه

 

 

از جمله امکانات سایت سامانه عملیات الکترونیکی به آدرس tax.gov.ir تسلیم اظهارنامه مالیاتی برای اشخاص حقیقی و حقوقی می باشد.

 

با توجه به اینکه برای استفاده از امکانات سایت عملیات الکترونیکی مالیاتی، باید با نحوه کار با این سایت آشنا بود، در این مقاله ، سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی tax.gov.ir را معرفی کرده و در مورد راهنمای ورود و ثبت نام در سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی صحبت نموده ایم و در انتها سایت های زیر مجموعه این سامانه و امکانات آن ها را توضیح داده ایم.

 



 

سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی tax.gov.ir

چنانچه پیش از این به سایت سازمان امور مالیاتی کشور www.intamedia.ir  مراجعه کرده باشید، حتما مشاهده کرده اید که که این سایت دارای زیر مجموعه های متعددی در رابطه با امور مالیاتی کشور می باشد. یکی از این زیر مجموعه ها سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی tax.gov.ir بوده که ثبت نام انواع اظهارنامه های مالیاتی از مهم ترین امکانات آن می باشد. 

البته ثبت نام اظهارنامه های مالیاتی 1400، تنها امکان سایت عملیات الکترونیکی مالیاتی tax.gov.ir که به عنوان سایت دارایی نیز شناخته می شود، نبوده، بلکه این سامانه ، مرجع ارائه خدمات مالیاتی متعدد به اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی می باشد که پیش ثبت نام و ثبت نام الکترونیک، سامانه مالیاتی وکلای دادگستری tax.pgpal.ir، تسلیم صورت معاملات فصلی، استعلام ممنوع الخروجی، پرداخت مالیات خرید و فروش ارز خارجی، استعلام و اخذ کد فراگیر اتباع خارجی، پرداخت الکترونیک مالیات و اعتراض به مالیات، نمونه هایی از خدمات اینترنتی ارائه شده در سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی می باشد.

حتما بخوانید: مالیات و انواع آن

 

راهنمای ورود به سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی tax.gov.ir

همانطور که در بخش قبل گفتیم، سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی یا سامانه اظهارنامه مالیاتی، طیف گسترده ای از خدمات مالیاتی را به اشخاص حقیقی و حقوقی ارائه می دهد. برای اینکه بتوانید از این امکانات استفاده کنید، ابتدا باید وارد سایت www.tax.gov.ir بشوید. در ادامه، نحوه ورود به سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی tax.gov.ir را برای شما توضیح داده ایم:

1 در قدم اول، مرورگر دستگاه خود را باز کرده و عبارت « سامانه مودیان مالیاتی » را جست و جو نمایید  تا صفحه نتایج گوگل برای شما نمایش داده شود. در این صفحه، بر روی لینکی که آدرس آن tax.gov.ir می باشد، کلیک نمایید..

 

سامانه مودیان مالیاتی

 

2صفحه جدیدی که مشاهده می کنید، صفحه اصلی سایت​ tax.gov.ir  می باشد. برای اینکه بتوانید از امکانات سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی یا همان درگاه ملی خدمات مالیات استفاده نمایید، لازم است که در ابتدا برای انجام پیش ثبت نام و ثبت نام مالیاتی اقدام کنید.

 

سامانه مودیان مالیاتی

 

برای اطلاع از نحوه پیش ثبت نام و ثبت نام در سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی tax.gov.ir، پیشنهاد می شود که مقاله زیر را مطالعه نمایید:

بیشتر بخوانید: ثبت نام اظهارنامه مالیاتی

 

 

 

راهنمای ثبت نام در tax.gov.ir

نکته ای که در رابطه با سایت سامانه عملیات الکترونیکی امور مالیاتی tax.gov.ir باید مورد توجه قرار گیرد آن است که استفاده از امکانات این سایت به ویژه ثبت نام اظهارنامه مالیاتی ۱۴۰۰، منوط به ثبت نام در این سامانه می باشد. در ادامه مقاله، ضمن راهنمای تصویری زیر به توضیح راهنمای ثبت نام در tax.gov.ir می پردازیم:

1 مراحل گفته شده برای ورود به سایت عملیات الکترونیکی امور مالیاتی www.tax.gov.ir  را مطابق راهنمای بخش قبل انجام داده و هنگامی که وارد صفحه اصلی سامانه شدید، گزینه « پیش ثبت نام و ثبت نام الکترونیک » را انتخاب نمایید.

 

سایت اظهارنامه

 

2در صفحه جدید، خلاصه روند ثبت نام به شما نشان داده می شود. به منظور شروع مراحل ثبت نام در tax.gov.ir، دکمه قرمز رنگ« ورود به ثبت نام » را کلیک نمایید.

 

tax.gov.ir

 

3در این صفحه، پس از اینکه نوع مودی مالیاتی را مشخص نمودید  و کد امنیتی و شماره ملی یا شناسه ملی مودی را در کادرهای مشخص شده وارد کردید ، دکمه « ورود به ثبت نام » را بزنید.

 

سامانه عملیات الکترونیکی امور مالیاتی

 

4در این صفحه، همانطور که در تصویر مشاهده می کنید، بر روی دکمه « پیش ثبت نام جدید » کلیک کنید.

 

سایت اظهارنامه

 

5 پس از ورود به صفحه پیش ثبت نام مطابق تصویر زیر و وارد کردن کد پستی و شماره همراه خود در کادرهای تعیین شده، بر روی دکمه « پیش ثبت نام جدید » کلیک نمایید.

 

tax.gov.ir

 

پس از اتمام مراحل فوق،  سایت tax.gov.ir، یک نام کاربری و رمز عبور را به شماره همراه شما پیامک می کند.. این اطلاعات را در جای امنی یادداشت کرده تا بعد از این، برای ورود و استفاده از امکانات سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی از آن استفاده نمایید.

بیشتر بخوانید: زمان ثبت نام اظهارنامه مالیاتی

 

امکانات سایت tax.gov.ir

سایت tax.gov.ir علاوه بر اموری همچون دریافت الکترونیکی  فرم های اظهار نامه های مالیاتی امکانات گسترده ای را برای مودیان مالیاتی فراهم کرده و خدمات مالیاتی متنوعی را ارائه می کند. امکانات سامانه عملیات الکترونیکی​ tax.gov.ir عبارتند از :

1پیش ثبت نام و ثبت نام به منظور دریافت شماره اقتصادی:  پیش ثبت نام و ثبت نام مودیان مالیاتی  در سامانه tax.gov.ir شرط استفاده از امکانات متعدد این سایت همچون استفاده از امضای الکترونیک، دریافت خلاصه پرونده های مالیاتی و ثبت نام اظهارنامه های مالیاتی 1400 به شکل اینترنتی و غیر حضوری می باشد.

2ثبت و ارسال صورت معاملات فصلی به صورت الکترونیکی: مطابق قانون، برخی از مشاغل، ملزم به ثبت نام صورت معاملات فصلی می باشند.  سامانه سایت tax.gov.ir، این امکان را برای گروه فوق فراهم کرده تا صورت معاملات فصلی خود را به شکل اینترنتی ثبت کرده و برای ارسال آن به اداره مالیات مربوطه اقدام نمایند.

3ارسال لیست حقوق کارمندان به صورت الکترونیکیسامانه سایت tax.gov.ir، این امکان را در اختیار کارفرمایان قرار داده تا اطلاعات مربوط به حقوق و مزایای پرداختی به کارمندان را به منظور تعیین مالیات مربوطه به اداره مالیات ارسال کرده و اطلاعات مذکور را در آن سایت ذخیره نمایند.

4  ثبت اعتراضات و شکایات به صورت الکترونیکی: یکی از قسمت های سامانه عملیات الکترونیکی امور مالیاتی tax.gov.ir بخش ثبت اعتراضات و شکایات می باشد. در این بخش، مودیان مالیاتی می توانند اعتراضات خود را که مرتبط با اوراق مالیاتی بوده، به مسئولان مربوطه منتقل نمایند.

 

بر اساس اعلام سازمان امور مالیاتی کشور، با هدف اجرای ماده 163 قانون مالیات ‌های مستقیم و طبق اعلام بانک ‌مرکزی، مبنی بر تعلق مالیات علی الحساب به میزان 10درصد، به فروش ارز، توسط خریداران و فروشندگان، لازم است تا اشخاص مشمول، با مراجعه به سامانه عملیات الکترونیکی امور مالیاتی tax.gov.ir، نسبت به ثبت نام اقدام نمایند.

لازم به ذکر است که ضمانت اجرای عدم ثبت نام به موقع و خودداری از پرداخت مالیات، علاوه بر اخذ مالیات و جریمه های مربوطه، اعمال مجازات‌ های مقرر در ماده 274 قانون مالیات‌ های مستقیم از جمله مجازات‌ های درجه ۶ می باشد.

بیشتر بخوانید: ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی

 

ورود به سامانه register.tax.gov.ir 

صفحه ورود به سایت عملیات الکترونیکی امور مالیاتی، سامانه register.tax.gov.ir می باشد. ثبت و تکمیل پرونده الکترونیک مالیاتی، پرداخت اینترنتی بدهی های مالیاتی و صدور قبض مالیاتی جدید، پلمپ دفاتر تجاری، استعلام بدهکاری مالیاتی و  درخواست استفاده از ابلاغ الکترونیک و ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی، نمونه هایی از خدمات ارائه شده در  سامانه register.tax.gov.ir می باشد.

لازم به توضیح است که دریافت خدمات الکترونیک سایت register.tax.gov.ir منوط به تشکیل پرونده الکترونیکی در سایت سازمان امور مالیاتی کشور می باشد. به منظور تشکیل پرونده مالیاتی نیز ابتدا باید در سایت عملیات الکترونیکی امور مالیاتی پیش ثبت نام وثبت نام نموده و برای دریافت نام کاربری و رمز عبور اقدام نمایید. نام کاربری و رمز عبور صادر شده، امکان ورود به سامانه register.tax.gov.ir و استفاده از خدمات آن را برای شما فراهم خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: ثبت نام اظهارنامه مالیاتی خودرو

 

نحوه ورود به سایت salary.tax.gov.ir

سایت salary.tax.gov.ir که با عنوان سامانه اطلاعات مالیات بر درآمد حقوق شناخته می شود، عنوان سامانه ای است که امکان دریافت اطلاعات مالیات بر درآمد حقوق را برای کاربران خود فراهم کرده است.  اطلاعات مربوط به پرداخت کنندگان و دریافت کنندگان حقوق  در این سامانه ذخیره شده و اداره مالیاتی بر مبنای این اطلاعات برای تعیین و دریافت مالیات اقدام می نماید.

برای استفاده از امکانات سایت salary.tax.gov.ir نخست باید وارد این سامانه شوید. برای ورود به این سایت،در مرحله اول، به صفحه اصلی سامانه عملیات الکترونیکی امور مالیاتی به نشانی www.tax.gov.ir رفته و گزینه « خدمات اصلی مالیاتی » را انتخاب نمایید. در لیست ظاهر شده، بر روی گزینه « فهرست مالیات حقوق الکترونیکی » کلیک کرده و در صفحه بعد، لینک « ورود به سامانه جدید تسلیم لیست حقوق کارکنان » را کلیک نمایید.

 

معرفی سامانه payment.tax.gov.ir

سامانه payment.tax.gov.ir، سامانه صدور قبض مالیات و پرداخت الکترونیک بوده که این امکان را برای مودیان مالیاتی فراهم کرده تا بدون نیاز به مراجعه حضوری به ادارات مالیاتی، قبوض مالیاتی خود را به شکل اینترنتی صادر نمایند. به علاوه بعد از اینکه قبض مالیاتی مربوطه صادر گردید، سامانه payment.tax.gov.ir، این امکان را به مودیان مالیاتی داده تا برای پرداخت الکترونیکی قبض مالیاتی اقدام نمایند.

نکته قابل ذکر در رابطه با سامانه payment.tax.gov.ir به عنوان یکی از زیر مجموعه های سایت عملیات الکترونیکی امور مالیاتی tax.gov.ir آن است که ورود به این سامانه و استفاده از امکانات آن، بدون ثبت نام در سایت عملیات الکترونیکی امور مالیاتی و دریافت نام کاربری و رمز عبور امکان پذیر نمی باشد.

 

برخی از خدماتی که در سامانه my.tax.gov.ir آماده ارائه به مودیان مالیاتی می باشد، عبارتند از : مشاهده پرونده های

 

سامانه estr.tax.gov.ir

در قسمت قبل، توضیح دادیم که بر خی امکانات درگاه ملی خدمات مالیاتی چیست و گفتیم که مشاهده پرونده های مالیات بر ارزش افزوده، دریافت خلاصه پرونده مالیاتی و استعلام ممنوع الخروجی، از جمله این امکانات می باشند. در این قسمت، قصد داریم به معرفی سامانه estr.tax.gov.ir بپردازیم. افرادی که مشمول مالیات بر درآمد اجاره ملک بوده و قصد دارند تا برای پرداخت این مالیات اقدام نمایند، لازم است تا به سامانه estr.tax.gov.ir به عنوان یکی از زیر مجموعه های سایت tax.gov.ir مراجعه نمایند. این اشخاص می توانند بدون نیاز به مراجعه حضوری به مراکز مالیاتی، از طریق سامانه estr.tax.gov.ir برای ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک اقدام نمایند.

برای  ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک، لازم است که صاحبان املاک پس از رفتن به صفحه اصلی سامانه به آدرس estr.tax.gov.ir ، نام کاربری و رمز عبوری که با ثبت نام در سامانه عملیات الکترونیکی امور مالیاتی دریافت کرده اند را در کادرهای تعیین شده وارد کرده و پس از ورود به سامانه، برای ثبت نام اظهارنامه خود اقدام نمایند.

 

نحوه ثبت کارتخوان در سامانه عملیات الکترونیکی tax.gov.ir

مطابق ماده (3) آیین نامه اجرایی تبصره (2) ماده (169) قانون مالیات های مستقیم ، برخی از صاحبان حرف و مشاغل، که از سوی سازمان امور مالیاتی کشور مشخص می شوند، موظف بوده برای تعیین رقم واقعی درآمد خود، از دستگاه کارتخوان استفاده نموده و اطلاعات این دستگاه را در سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی tax.gov.ir ثبت نمایند.

بر اساس آخرین اعلام سازمان امور مالیاتی کشور، دفاتر اسناد رسمی، مشاورین املاک، پزشکان، مشاوران حقوقی و مشاوران خانواده و صاحبان مجموعه های فرهنگی و اقامتی، از جمله، افرادی بوده که باید برای تهیه دستگاه کارتخوان و وارد کردن مشخصات این دستگاه در سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی، اقدام نمایند. 
از آنجا که ثبت کاتخوان در سامانه عملیات الکترونیکی، تنها بر اساس شیوه نامه مقرر در سایت مزبور، امکان پذیر بوده و عدم ثبت دستگاه کارتخوان، با جریمه های مالیاتی برای مودیان، همراه خواهد بود، در این بخش به توضیح نحوه ثبت کاتخوان در سامانه عملیات الکترونیکی tax.gov.ir پرداخته که مطابق راهنمای زیر می باشد:

آدرس سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی یعنی tax.gov.ir را در مرورگر دستگاه خود، جستجو کرده و پس از ورود به صفحه اصلی سایت، گزینه ثبت پایانه فروشگاهی و حافظه مالیاتی را انتخاب نمایید.

نام کاربری و رمز عبوری که در هنگام ثبت نام، دریافت نموده اید را در کادرهای مربوطه وارد کرده و پس از وارد کردن کلمه امنیتی، دکمه ورود را بزنید.

پس از ورود به حساب کاربری خود، از منوی سایر خدمات، گزینه ثبت پایانه فروشگاهی و حافظه مالیاتی را انتخاب نمایید.

در این مرحله، لازم است تا اطلاعات مربوط به سال مشمولیت (مشمول شدن برای ثبت اطلاعات و پرداخت مالیات) و نوع فعالیت خود را انتخاب نمایید.

گزینه لیست صندوق و پایانه فروش را انتخاب کرده و به منظور ثبت کارتخوان در سامانه عملیات الکترونیکی tax.gov.ir، بر روی دکمه افزودن صندوق جدید، کلیک نمایید.

شماره سریال استاندارد پایانه فروشگاهی را در کادر مربوطه وارد کرده و سپس، دکمه بررسی سریال را کلیک کنید. درصورتی که اطلاعات شماره سریال کارتخوان، درست باشد، اطلاعات مربوط به شماره سریال حافظه مالیاتی، شماره شبا حساب، شرکت تامین کننده و نوع دستگاه، توسط سایت، به طور خودکار در سایر فیلدها وارد می شود. دکمه اضافه به لیست را کلیک کرده و به این ترتیب، ثبت کارتخوان در سامانه عملیات الکترونیکی، نهایی می گردد.

نکته ای که باید به آن توجه نمود، آن است که برای ثبت کارتخوان در سامانه عملیات الکترونیکی tax.gov.ir، ضروری است که وضعیت ثبت نامی مودی در سایت سازمان امور مالیاتی کشور، به وضعیت 45 رسیده باشد.

در ادامه بخوانید: سامانه جامع انبار ها

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی tax.gov.ir در کانال تلگرام حقوق تجاری عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی tax.gov.ir​ پاسخ دهند .

 

 

 

آخرین اخبار مرتبط با سامانه عملیات الکترونیکی tax.gov.ir

 

17 آذر 1400

بر اساس اعلام سازمان امور مالیاتی کشور، با هدف اجرای ماده 163 قانون مالیات ‌های مستقیم و طبق اعلام بانک ‌مرکزی، مبنی بر تعلق مالیات علی الحساب به میزان 10درصد، به فروش ارز، توسط خریداران و فروشندگان، لازم است تا اشخاص مشمول، با مراجعه به سامانه عملیات الکترونیکی امور مالیاتی tax.gov.ir، نسبت به ثبت نام اقدام نمایند. .

13 آذر 1400

بر اساس اعلام رئیس مرکز عالی دادخواهی مالیاتی و تشخیص صلاحیت حرفه‌ای وزارت اقتصاد، ازین پس، تمامی فرآیند ثبت و پیگیری شکواییه مالیاتی، به صورت غیر حضوری انجام می گیرد.

13 مرداد 1400

مطابق تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا، زمان ثبت اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک تا پایان مرداد ماه 1400 تمدید شده و مشمولین این نوع از مالیات باید با مراجعه به سامانه عملیات الکترونیکی tax.gov.ir نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیاتی اقدام نمایند.

29 تیر 1400

بر اساس اطلاعیه ستاد ملی مبارزه با کرونا، مهلت ثبت نام اظهارنامه مالیاتی 1400 برای اشخاص حقوقی و شرکت ها تا 31 مرداد ماه ۱۴۰۰ تمدید گردیده، لذا ضروری است که این گروه از مودیان مالیاتی با مراجعه به سامانه عملیات الکترونیکی tax.gov.ir  ، برای ثبت نام اظهارنامه مالیاتی تا تاریخ مذکور اقدام نمایند.

13 تیر 1400

بر اساس اعلام قبلی سازمان امور مالیاتی کشور، صاحبان مشاغل و خریداران سکه تنها تا 2 روز دیگر یعنی 15 تیر ماه 1400 مهلت داشته تا با مراجعه به سامانه عملیات الکترونیکی tax.gov.ir برای ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اقدام نمایند.

 

سوالات متداول

 

1- برای استفاده ازسامانه عملیات الکترونیکی امور مالیاتی tax.gov.ir در اولین قدم چه باید کرد ؟

برای استفاده از سامانه اظهار نامه مالیاتی ابتدا باید در سایت tax.gov.ir ثبت نام به عمل آورد که راهنمای تصویری آن در مقاله قرار گرفته است .

 

2- آیا برای استفاده از امکانات سامانه عملیات الکترونیکی امور مالیاتی tax.gov.ir لازم است در این سایت ثبت نام صورت بگیرد؟

بله پیش از استفاده از هرکدام از امکانات سامانه عملیات الکترونیکی امور مالیاتی tax.gov.ir باید در این سایت ثبت نام کنید که توضیحات آن درمقاله آورده شده است.

 

3- آیا بعد از ثبت اظهار نامه های مالیاتی در سامانه عملیات الکترونیکی امور مالیاتی tax.gov.ir امکان پرداخت قبوض مالیاتی به صورت الکترونیک وجود دارد؟

بله امکان پرداخت قبوض مالیاتی از طریق سامانه payment.tax.gov.ir فراهم است که در توضیحات مربوط به آن در متن مقاله آورده شده است.

منبع : نحوه ثبت کارتخوان در سامانه عملیات الکترونیکی tax.gov.ir

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/rLmk
نظرتان را بنویسید