چرا کولر گازی روی فن کار میکند ?

چرا کولر گازی روی فن کار میکند ?
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
arezooahmadi7470

همه با کارایی کولر گازی آشنا هستند اما فهمیدن کار قطعات داخلی کولر، کار هر کسی نیست. فن کولر نیز از این قائده جدا نیست. خیلی‌ها کارکرد فن در کولر گازی را چیزی شبیه به فن پنکه می‌دانند. اما این فکر درست نیست. حالت فن برای کولر گازی با سیستم‌های تهویه هوا یا فن واحدهای خنک‌کننده دیگر تفاوت‌ زیادی دارد. در این مقاله همه آنچه درباره ی فن کولر گازی از جمله نحوه کارکرد، مصرف برق و … را می خوانید.

https://www.tehranservic.com/air-conditioner-fan-mode/

نقش فن در کولر گازی

فن، هوایی را که در زمان روشن بودن دستگاه باید در آن بچرخد تامین می‌کند. این فن است که هوای گرم اتاق را به داخل یونیت می‌‍کشد و هوای سرد را به اتاق پرتاب می‌کند. کولر‌های گازی یا فن خارجی دارند یا فن داخلی، که خرابی هر کدامشان می‌تواند دستگاه را با مشکلات زیادی مواجه کند.

حالت فن (fan mode) در کولر گازی چیست؟

اگر کمپرسور کولر خاموش باشد، فن بدون هیچ قطعی به‌طور مداوم کار کند. این حالت مصرف برق شما را به شدت پایین می‌آورد، اما کولرگازی شما خنک‌کنندگی چندانی ندارد. البته حالت فن به تسویه هوا کمک می‌کند و دما را کمی پایین می‌آورد، که به این فرایند حالت فن می‌گویند. وقتی کولر گازی شما در حالت فن قرار بگیرد بلوور یا هواپاش شما تحت کنترل قرار می‌گیرد. بلوور در واقع قسمتی است که هوا را در فضای شما پخش می‌کند. حالت AUTO در کولر گازی شما یعنی فن به‌صورت خودکار و تنها وقتی که سیستم در حال خنک کردن یا گرم کردن فضاست روشن می‌شود.

مصرف برق کولر گازی در حالت فن چقدر است؟

وقتی یونیت کولر گازی شما روی حالت فن قرار بگیرد برای چرخش حدود ۱۵۰ وات انرژی مصرف می‌کند، در حالی که وقتی در حالت عادی کار کردنش باشد، حدود ۱۰۰۰ وات انرژی مصرف می‌کند، اما در واقع این تفاوت مصرف انرژی به عوامل متعدد دیگری مانند درجه سردسازی یونیت هم بستگی دارد.

اگر یونیت روی حالت سردسازی فوری باشد، تفاوت انرژی مصرفی، چندان زیاد نخواهد بود، با این حال، حالت فن هنوز هم کمتر انرژی مصرف می‌کند. وقتی کولرگازی روی فن قرار گرفت، کارکردش را در مقایسه با فن عادی در نظر بگیرید.

استفاده از یک پنکه عادی، از نظر مصرف برق و انرژی خیلی از گذاشتن کولر گازی روی حالت فن به صرفه‌تر خواهد بود. وقتی کولر گازی را روی حالت فن می‌گذارید، فقط میزان بسیار کمی از هوا به داخل کشیده می‌شود در حالی که یک پنکه عادی می‌تواند هوای بیشتری را به داخل بکشد و در فضای اتاق به چرخش دربیاورد. این موضوع به شما اجازه می‌دهد که حتی اگر فضای داخلی‌تان خیلی گرم است، بتوانید با صرف میزان کمتری از انرژی آن را خنک کنید.

علل خاموش شدن سریع کولر گازی بعد از روشن شدن و سپس قرار گرفتن دستگاه در حالت فن:

یخ زدگی کندانسور:

همانطور که می دانید کندانسور نقش بسیار مهمی در روند کار کولر گازی شما دارد و مهمترین بخش سیستم کولر گازی به حساب می آید.

عواملی زیادی هستند که می توانند باعث ایجاد مشکل در کندانسور شوند، که یخ زدگی کندانسور یکی از این عوامل است.

کندانسور کولر گازی می تواند به دلایلی از جمله آلودگی فیلترها، نشتی مبرد، خرابی ترموستات و سرد شدن به یکباره هوا یخ بزند.

نتیجه یخ زدگی کندانسور می تواند این باشد که کولر گازی سریعا بعد از روشن شدن، خاموش شده و دستگاه به صورت خودکار در حالت فن قرار می گیرد.

راه حل: جلوگیری از یخ زدگی کندانسور جزو سرویس کولر گازی می شود که خوشبختانه ما در مطلب چرا کولر گازی یخ می زند به این مشکل و چگونگی رفع آن اشاره کرده ایم که می توانید با کلیک بر روی آن با طریقه رفع و جلوگیری از یخ زدگی کندانسور آشنا شوید.

کثیفی یونیت یا پنل کولر گازی:

در برخی از کولرهای گازی به علت کثیفی یونیت، به یکباره و بعد از مدت کوتاهی از روشن بودن، کولر گازی نیز خاموش شده و در حالت فن قرار می گیرد.

برای جلوگیری از این اتفاق شما باید ماهی یکبار یونیت کولر گازی خود را تمیز کنید. تمیز کردن یونیت کولر گازی شامل تعویض و یا تمیز کردن فیلترهای هوا باشد

. اگر یونیت کولر گازی کثیف باقی بماند، نتیجه آن می تواند خاموش شدن خودکار کولر گازی و کار کردن کولر در حالت فن باشد.

راه حل: باید به طور منظم تمامی آلودگی ها، قارچ ها و کپک ها را از سطح فیلترها پاک کنید چرا که تمیز نکردن آن ها می تواندسبب ایجاد بوی بد در کولر گازی نیز بشود. برای آشنایی با نحوه رفع بوی بد کولر گازی بر روی آن کلیک کنید.

در کلیپ زیر آقای مجید صالح آبادی از سرویسکاران کولر گازی در مورد زمان مناسب شستشوی فیلتر و اهمیت این کار توسط خودتان نکاتی را بیان می کنند.

وجود مشکل در برق دستگاه:

گاهی مواقع مشکل مربوط به برق دستگاه می باشد. اگر سیستم برق دستگاه تنظیم نشده باشد، سیستم برق کافی برای روشن ماندن دریافت نمی کند.

به عبارت بهتر خازن استارتر دستگاه با برق کم روشن شده و شروع به کار می کند، ولی برای ادامه کار دستگاه با کمبود برق مواجه شده و دستگاه خود به خود خاموش می شود و در حالت فن قرار می گیرد.

راه حل: پس برای رفع این مشکل با کمک تعمیرکار متخصص کولر گازی، از سیستم برق رسانی و سالم بودن کابل های برق دستگاه اطمینان پیدا کنید.

مسدود شدن سیستم کولر گازی:

همانطور که می دانید کولر گازی از یک سری لوله های آب برای تخلیه رطوبت جذب شده از محیط به داخل یونیت خارجی تشکیل شده، اما گاهی مسیر حرکت آب و رطوبت توسط جرم، گرد و خاک و یا حتی حیوانات مسدد می شود.

در این صورت رطوبت از دستگاه خارج نشده و در دستگاه باقی مانده و یا حتی برگشت می کند، که این عامل سبب ایجاد وقفه در سیستم کار کولر گازی و در نهایت خاموش شدن کولر گازی می شود.

راه حل: برای رفع این مشکل باید تمام مسیر تخلیه کولر گازی را بررسی کرده و هر گونه آلودگی و یا انسداد را باز کنید تا چرخه سیستم دوباره بازسازی شود. مطالعه مقاله رفع آبریزی پنل کولر گازی می تواند در این خصوص کمک کننده باشد.

کثیفی اواپراتور یا رادیات کولر گازی:

اگر کویل های اواپراتور آلوده باشند، اواپراتور قابیت جذب هوای گرم را از دست داده در نتیجه کار کرد آن متوقف می شود.

راه حل: برای رفع این مشکل باید به طور منظم کویل های اواپراتور یا رادیات کولر گازی را تمیز کنید.

در کلیپ زیر آقای صالح آبادی توضیح می دهند کثیف بودن اواپراتور چه تاثیری بر کولر گازی میگذارد و شستشوی اواپراتور به چه صورت است.

خرابی کمپرسور:

در انتها به یکی از اصلی ترین و مهمترین علل خاموش شدن خودکار کولر گازی و کار کردن آن در حالت اشاره می کنیم و آن خرابی کمپرسور دستگاه است.

همانطور که قبلا در مقاله علت داغ شدن کمپرسور گفتیم، شاهرگ اصلی کولر گازی کمپرسور آن است که اگر وقفه ای در آن ایجاد شود، می تواند سبب از کار افتادن کمپرسور و در نتیجه خاموشی کولر گازی شود.

بیشتر علل ذکر شده در قسمت فوق از جمله کثیفی فیلتر، یخ زدگی کندانسور و یا اواپراتور، نشتی گاز مبرد نیز می توانند سبب داغ شدن کمپرسور و در نتیجه خراب شدن آن شوند.

راه حل: برای رفع مشکل کمپرسور باید از متخصص تعمیرکار کولر گازی کمک بگیرید، اما توصیه ما به شما این است که به منظور صرفه جویی در هزینه ها کمپرسور را تعویض کنید.

اگر می خواهید با دیگر مشکلات رایج در کمپرسور کولر گازی و دلایل آن ها آشنا شوید، مشاهده کلیپ زیر را از دست ندهید.

 

جمع بندی

با توجه به آنچه گفتیم باز هم نیاز به برنامه ریزی دقیق برای انجام سرویس کولر گازی و همچنین دسترسی به تعمیرکار ماهر برای تشخیص دقیق مشکل روی فن کار کردن کولر گازی احساس می شود.

در کلیپ زیر آقای محمد اشتیاقی از سرویسکاران کولر گازی در مورد سرویس فصلی کولرگازی، زمان مناسب آن و همچنین معایب انجام ندادن آن توضیحاتی را بیان می کنند.

اگر با انجام سرویس باز هم مشکل کولر گازی شما حل نشد، می توانید با استفاده از تخصص همکاران ما در گروه تهران سرویس انلاین مشکل روی فن کار کردن کولر گازی خود را حل کنید. ما در این مجموعه تمامی خدمات از جمله سرویس و تعمیر کولر گازی را همراه با گارانتی تضمین کیفیت به شما عرضه می کنیم.

 

برای ثبت سفارش برای حل مشکل روی فن کار کردن کولر گازی خود فقط کافیست همین الان فرم درخواست سرویسکار را پر کنید یا با همکاران ما تماس بگیرید.

خلاصه ای از آنچه در این مطلب گفتیم

  • با قرار دادن دستگاه در حالت فن می توان بدون روشن کردن سیستم از جریان هوای خنک توسط فن در ساختمان استفاده کرد.
  • استفاده بیش از حد از حالت فن کولر گازی فقط باعث می شود که هوای گرم در داخل ساختمان به جریان بیافتد و لحظه به لحظه مجراهای خروجی هوا در سیستم کولر گازی گرم و گرم تر شده و نتیجه آن این است که حداقل کمپرسور کولر گازی خراب خواهد شد.
  • اگر کولر گازی خاموش شده و فقط بر روی فن کار کند، باد خروجی از دستگاه گرم خواهد بود.
  • عواملی همچون یخ زدگی کندانسور، وجود مشکل در برق کولر گازی، کثیفی پنل کولر، مسدود بودن مسیر تخلیه، آلودگی بیش از حد اوپراتور و خرابی کمپرسور باعث روی فن کار کردن کولر گازی می شوند.
  • تنها راه پیشگیری از روی فن کار کردن کولر گازی این است که سرویس های دوره ای این وسیله را جدی گرفته و در زمان مناسب خود انجام دهیم.
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/nMBP
نظرتان را بنویسید