نحوه مواجهه با اخراج از کار

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1
وجود شغل و کار برای سلامت روانی اهمیت زیادی دارد  ، اخراج شدن از شغل مانند سایر از دست دادن های مهم زندگی است و به همین دلیل اخراج شدن و از دست دادن شغل ممکن است برای اغلب افراد یک آسیب روانی جدی باشد زیرا شغل احساس امنیت و هویت به فرد می دهد . افراد با از دست دادن شغل ممکن است دچار احساساتی مانند بی ایمانی ، انکار ، خشم ، بهت زدگی ، منزوی شدن و از دست دادن اعتماد به نفس شوند و به همین دلیل نیاز به کمک جدی از طرف خود و خانواده شان دارند تا دچار آسیب های بیشتری نشوند . در ادامه این مقاله به بیان راه کنار امدن با اخراج شدن از شغل و وظایف اطرافیان در این شرایط می پردازیم .




کنار امدن با از دست دادن شغل
این که فرد بتواند با از دست دادن شغلش کنار بیاید به عوامل مختلفی بستگی دارد مثل اینکه آیا قبلا هم شغلش را از دست داده است ؟ آیا حامی دارد ؟ و ... بستگی دارد که فرد چقدر دچار درماندگی شده باشد و چه مدتی در این حالت بماند ، این دوران گذار مراحل خاصی دارد و چندین مرحله هیجانی هم وجود دارد که فرد قبل از رسیدن به مرحله حل و فصل مشکل باید از آنها عبور کند . در این حالت کمک گرفتن از یک متخصص خوب می تواند بسیار کمک کننده باشد .

زمانی که از شغلتان اخراج شده اید یا به هر دلیلی بیکار شده اید : 

گذشته را رها کنید و بیش از اندازه به آن فکر نکنید این کار کمکی به حل مشکل فعلی تان نمی کند . 
دائم از خود انتقاد نکنید و فکر نکنید برای همیشه شکست خورده اید .
یادتان باشد شما تنها فرد بیکار در این دنیا نیستید و یه این دوره بیکاری به عنوان دوره ای گذرا نگاه کنید که به زودی تمام می شود . 
ارتباطاتتان را با دیگران و دوستانتان قطع نکنید زیرا ارتباط با دوستانتان از نظر عاطفی به شما کمک می کند . 
حتما بخوانید : مدیریت فشار روانی شغلی


وظایف اطرافیان در برابر کسی که از شغلش اخراج شده است
وظایف اطرافیان برای حمایت از افرادی که در حال عبور از این مرحله هستند پیشنهاد های زیر مفید است :

آنها را همانطور که هستند و همانطور که احساس می کنند بپذیرید .

به حرف های آنها گوش بدهید ، گوش بدهید و گوش بدهید . آنها ممکن است یک داستان را بارها و بارها تکرار کنند و شما ممکن است از شنیدن یک داستان تکراری خسته شوید ولی با این حال همچنان به شنیدن داستان ادامه دهید . 

صبور و خوش بین باشید و همواره به یاد داشته باشید که این یک دوره موقت است . 

خشمگین بودن آنها طبیعی است . 

به یاد داشته باشید که آنها ممکن است برای از دست دادن شغل خود احساس شرمندگی کنند و احتمالا احساس می کنند موجب سرافکندگی خانواده شده اند . 

برای عوض کردن موضوع گفت و گوی خود با آنها هیچگاه از شوخی استفاده نکنید . 

برای او ارزش قائل شوید و تا انجا که می توانید سعی کنید اعتماد به نفس او را بالا ببرید چون احتمالا میزان اعتماد به نفس او از همیشه پایین تر است . 

آنها را تحت فشار قرار ندهید . 

هیچ گاه از تکرار مکرراتی مانند " ممکن بود اتفاقی بدتر از از دست دادن شغل برای تو اتفاق می افتاد ، " این اتفاق برای خیلی ها می افتد " ، " به هر حال تو هیچ وقت از آن شغل خوشت نمی آمد " استفاده نکنید . 

از دست دادن شغل بر رابطه زن و شوهر و حتی روی فرزندان هم تاثیر می گذارد بنابراین سعی کنید تا حد امکان اجازه ندهید بیکار بودن همسرتان باعث به وجود اوردن مشکل در رابطه تان شود . 

برای مشاوره درباره نحوه کنار آمدن با اخراج شدن از شغل با مشاوران تلفنی روانشناسی فیلیا تماس بگیرید تا از کمک مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی فیلیا بهره مند شوید . هم چنین می توانید در کانال تلگرام مشاوره تلفنی فیلیا  عضو شوید . 

در ادامه بخوانید : زمان استعفا و ترک شغل



سوالات متداول


1- فردی که از کارش اخراج شده است ، چه اقداماتی باید انجام دهد ؟
باید گذشته را رها کند ، از خود انتقاد نکند و اقدامات دیگری که در مقاله به طور کامل توضیح داده شده اند .




2- این که فرد بتواند با فرایند اخراج شدن از کارش کنار بیاید به چه عواملی بستگی دارد ؟
این موضوع به تجربه اخراج قبلی فرد ، داشتن حامی و مواردی از این قبیل بستگی دارد که در مقاله عنوان شده اند .




3- وظایف اطرافیان در قبال فردی که اخراج شده است چیست ؟
وظایف اطرافیان در چنین مواقعی شامل پذیرش فردی که اخراج شده ، گوش دادن به حرف هایش و دیگر مواردی می شود که در متن مقاله به طور کامل توضیح داده شده اند .

منبع : نحوه مواجهه با اخراج از کار
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/W44W
نظرتان را بنویسید