مشاوره انتخاب رشته کارشناسی ارشد

مشاوره انتخاب رشته کارشناسی ارشد
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvagroup
برای انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1400 علاوه بر توجه به علاقه داوطلب ، مسافت و سطح علمی دانشگاه ، لازم است به سایر نکات مهم که منجر به داشتن انتخاب رشته ای موفق می شود نیز توجه نمود . بهتر است کد رشته های انتخابی داوطلبان در سه دسته خوشبینانه ، منطقی و بدبینانه الویت بندی شده و برای اطلاع از جزئیات انتخاب رشته مانند شهریه دوره های غیر روزانه کارشناسی ارشد از مشورت با کارشناسان انتخاب رشته نیز بهره برد .




انتخاب رشته کارشناسی ارشد از جمله مهم ترین مراحل پذیرش داوطلبان در مقطع تحصیلات تکمیلی است . اکثر داوطلبان گمان می کنند همین که در کارنامه اولیه کارشناسی ارشد و در گرایش مورد علاقه خود مجاز شده اند به این معنی است که می توانند در انتخاب رشته نیز موفق بوده و وارد دانشگاه مورد علاقه خود شوند ، در صورتی که این چنین نیست .

علاوه بر فاکتور علاقه ، موارد دیگری نیز وجود دارد که برای داشتن انتخاب رشته ای موفق باید به آن ها توجه داشت . سطح آموزشی دانشگاه ، میزان ظرفیت پذیرش داوطلبان و رتبه کسب شده توسط متقاضی از جمله مواردی است که در حین انتخاب رشته ارشد باید به آن ها توجه داشت . برای کمک به متقاضیان در ادامه مقاله قصد داریم نحوه انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه های سراسری 1400 را بررسی کنیم .



مشاوره انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1400
اولین قدم برای انجام انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1400 دانستن گرایش های موجود در هر رشته است . معمولا رشته های تحصیلی دارای گرایش های متفاوتی بوده که در کارنامه اولیه کارشناسی ارشد به صورت کد ضریب به نمایش درآمده و رتبه داوطلب را به صورت جداگانه در هر گرایش مانند تصویر زیر نشان می دهد .







همانطور که از کارنامه اولیه ارشد روانشناسی فوق نیز مشخص است ، اسم هر رشته با کد ضریب مربوط به همان رشته نشان داده می شود . به طور مثال کد ضریب 1 نشان دهنده رشته روانشناسی عمومی و اسلامی بوده که رتبه داوطلب در آن 304 و منظور از کد ضریب 2 رشته روانشناسی بالینی بوده که داوطلب موفق به کسب رتبه 252 در آن شده است .

همه مجموعه های امتحانی دارای کد ضریب هستند که می توان آن ها را در دفترچه ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد مشاهده نمود . تصویر زیر کد ضریب های مربوط به مجموعه روانشناسی را نشان می دهد . مجموعه روانشناسی دارای 8 رشته تحصیلی است که در کارنامه اولیه کارشناسی ارشد با کد ضریب های 1 تا 6 نشان داده می شوند .







داوطلبان پس از مشاهده رتبه کارشناسی ارشد خود می بایست به چینش کد رشته های دارای الویت اقدام کنند . در این راستا می توان از نرم افزار انتخاب رشته کارشناسی ارشد هیوا استفاده نمود . این نرم افزار با دریافت رتبه داوطلب ، رشته و محل قبولی وی را در سه بازه خوشبینانه ، منطقی و بدبینانه نشان می دهد .



 داوطلبان اجازه ثبت 100 کد رشته در فرم اینترنتی انتخاب رشته ارشد دارد . انتخاب های خوشبینانه یعنی انتخاب گزینه هایی که احتمال قبولی در آن ها کم بوده ولی بر اساس علاقه شخصی ، آن ها را در الویت قرار می دهیم . به طور مثال انتخاب دانشگاه تهران در اولین الویت برای داوطلبی که رتبه 4 رقمی کسب کرده جزو انتخاب خوشبینانه است .



 انتخاب های منطقی را می توان بر اساس رتبه داوطلب ، ظرفیت دانشگاه پذیرنده و همچنین با توجه به رتبه های پذیرفته شده سال پیش مشخص کرد . به طور مثال اگر در کنکور ارشد سال پیش شخصی با رتبه 500 در دوره شبانه یکی از دانشگاه ها قبول شده پس احتمال اینکه داوطلبی با رتبه ای نزدیک به آن در دوره شبانه قبول شود زیاد است .



 انتخاب های بدبینانه نیز جزو همان انتخاب هایی است که معمولا داوطلبان برای اطمینان از قبولی در یک از رشته ها و یا دانشگاه ها بعد از انتخاب منطقی خود به ثبت می رسانند . به طور مثال داوطلبی که فقط قصد شرکت در دانشگاه های شهر تهران را دارد ، برای اطمینان از این که حتما امسال قبول شده و به دانشگاه برود ، سایر شهرستان های نزدیک به تهران مانند قم و کاشان را نیز جزو انتخاب های خود قرار می دهد .

بیشتر بخوانید: نرم افزار انتخاب رشته کارشناسی ارشد


پس از اطلاع از کد ضریب ها ، نکته بعدی توجه به رتبه اکتسابی داوطلبان است که هر چه رقم رتبه عددی نزدیک تر به یک باشد ، شانس قبولی وی در دانشگاه ها به خصوص دوره های روزانه بیشتر خواهد شد . متقاضیان انتخاب رشته ارشد با مشاهده رتبه و کارنامه های کارشناسی ارشد داوطلبان سال پیش می توانند از رشته و محل قبولی آنان با رتبه های مختلف مطلع شوند .

در گام بعدی ظرفیت پذیرش هر دانشگاه را که در دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد منتشر می شود مطالعه کنید . معمولا برای دانشگاه های سراسری ظرفیت پذیرش در دوره های روزانه تا 15 نفر و در دوره های شبانه تا 10 نفر است . اما برای سایر دوره ها مانند پردیس های خودگردان ، دانشگاه های غیر انتفاعی و پیام نور ظرفیت بیشتری در نظر گرفته شده است .

بیشتر بخوانید: توضیحات کارنامه کارشناسی ارشد





نکات مهم در انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1400
 همانطور که می دانید داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد امکان انتخاب 100 کد رشته محل را دارند . برخی از داوطلبان ممکن است در دو رشته اصلی و شناور امتحان داده باشند . این دسته از داوطلبان نیز می توانند تا سقف 100 انتخاب ، گرایش های هر دو رشته را الویت بندی کرده و در سامانه اینترنتی انتخاب رشته ارشد ثبت کنند .



 برخی از داوطلبان به علت کسب رتبه های نسبتا خوب فقط به انتخاب دانشگاه های سطح اول می پردازند . توصیه می شود با توجه به تعداد پذیرش هر دانشگاه و علاقه خود سایر دانشگاه های سطح دو و سه را نیز ثبت کنید . چرا که شما از انتخاب سایر داوطلبان با رتبه های بهتر از خودتان با خبر نیستید . لذا ممکن است آن ها در الویت پذیرش در دانشگاه های سطح اول قرار گرفته باشند .



 قبل از وارد کردن هر کد رشته حتما کد های انتخابی خود را به صورت پیش نویس یادداشت کرده و از درست بودن آن ها اطمینان حاصل نمایید . دقت در ثبت کد ها بسیار مهم است زیرا ویرایش انتخاب رشته کارشناسی ارشد محدود بوده و هر داوطلب نهایتا تا 5 بار می تواند وارد سامانه شده و کد های خود را ویرایش کند .  البته در صورتی که مهلت انتخاب رشته ارشد تمدید شود ، تعداد ویرایش ها نیز افزایش می یابد .



 حتما قبل از انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1400 از مشاور و یا فردی متخصص کمک گرفته تا در این روند دچار اشتباه نشوید . یک خطای کوچک ممکن است باعث قبولی شما در رشته و دانشگاهی دیگر شود . همچنین برخی از رشته ها بسیار پرطرفدار بوده و داوطلبان باید درصد بالایی را برای هر درس کسب کنند . به همین دلیل قبل از شرکت در کنکور ارشد بهتر است تمامی موارد را در نظر گرفته و سپس اقدامات لازم را انجام دهید .

بیشتر بخوانید: نحوه انتخاب رشته کارشناسی ارشد









انتخاب رشته ارشد با کارشناسان هیوا
انتخاب رشته کارشناسی ارشد یکی از مراحلی است که اکثر داوطلبان را برای الویت بندی کد رشته های مورد علاقه خود دچار ابهام کرده است . در این راستا کارشناسان سامانه مشاوره هیوا برای راهنمایی متقاضیان انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1400 ، ابتدا کارنامه اولیه آن ها را دریافت کرده و به تحلیل آن می پردازند . سپس ظرفیت دوره های مختلف از جمله روزانه ، شبانه ، غیر انتفاعی ، پیام نور و پردیس خودگردان را بررسی کرده و با استفاده از نرم افزار انتخاب رشته کارشناسی ارشد هیوا تمامی نکات مربوط به انتخاب رشته کارشناسی ارشد را رعایت می کند .

مشاوران انتخاب رشته کارشناسی ارشد هیوا سایر اطلاعات جانبی مربوط به انتخاب رشته مانند شهریه هر ترم کارشناسی ارشد دانشگاه ها را نیز بررسی و در صورت تمایل در اختیار شما قرار داده تا بتوانید به تصمیم گیری بهتری برای انتخاب الویت های خود بپردازید . همچنین حدود تقریبی تحصیل در هر دوره کارشناسی ارشد را می توانید از مقاله زیر مطالعه کنید .

متقاضیان انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1400 می توانند از طریق سامانه مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا با کارشناسان انتخاب رشته ارشد تماس گرفته و ضمن بیان رشته و دانشگاه های مورد علاقه خود از نظر متخصصان انتخاب رشته نیز بهره مند شوند .

در ادامه بخوانید: شهریه کارشناسی ارشد









سوالات متداول


1- مشاوره انتخاب رشته ارشد توسط سامانه هیوا چگونه انجام می شود ؟
برای داشتن انتخاب رشته ای موفق بهتر است از مشاوران انتخاب رشته ارشد کمک گرفت . سامانه مشاوره هیوا به صورت تلفنی به ارائه مشاوره در مورد انتخاب رشته کارشناسی ارشد می پردازد .




2- ظرفیت پذیرش کارشناسی ارشد در دانشگاه ها چقدر است ؟
ظرفیت پذیرش ارشد هر دانشگاه با توجه به نوع رشته مشخص می گردد و در داخل دفترچه انتخاب رشته که در متن مقاله به آن اشاره شده است منتشر می گردد .




3- چگونه رشته محل های کارشناسی ارشد را الویت بندی کنیم ؟
فاکتور علاقه و ظرفیت دانشگاه ها یکی از مهم ترین عوامل در انتخاب رشته کارشناسی ارشد هستند . علاوه بر این دو عامل ، مواردی نیز در متن مقاله توضیح داده شده است که توجه به آن ها الزامی است .

منبع : مشاوره انتخاب رشته کارشناسی ارشد
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/25DM
نظرتان را بنویسید