قیمت بیمه تامین اجتماعی

قیمت بیمه تامین اجتماعی
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw

قیمت بیمه تامین اجتماعی، حق بیمه ای است که به صورت ماهانه، توسط کارگر و کارفرما پرداخت می شود. نرخ مبلغ ماهیانه حق بیمه تامین اجتماعی، بر اساس بن کارگری، حق مسکن و تعداد روز های کارکرد کارگر تعیین می شود. همچنین، نحوه محاسبه قیمت بیمه تامین اجتماعی، سی درصد از دستمزد بیمه شده می باشد که 23 درصد آن را کارفرما و 7 درصد آن را کارگر پرداخت می کند.

 

سازمان بیمه تامین اجتماعی، با هدف تحت پوشش بیمه قرار دادن بسیاری از اقشار جامعه، اقدام به ارائه بیمه تامین اجتماعی و راه اندازی بستر مناسبی، برای پرداخت حق بیمه، از سوی کارفرما و کارگر نموده است. کارفرمایانی که کارگران آن ها، تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی می باشند، می بایست بر اساس قیمت بیمه تامین اجتماعی در هر سال، این بیمه نامه را خریداری کنند و حق بیمه نامه کارگران خود را پرداخت کنند.

قیمت بیمه تامین اجتماعی در هر سال، متفاوت بوده و معمولا روند افزایشی دارد. با توجه به اینکه ابهاماتی برای بسیاری از بیمه شدگان تامین اجتماعی، در رابطه با نرخ مبلغ ماهیانه حق بیمه تامین اجتماعی و نحوه محاسبه قیمت بیمه تامین اجتماعی وجود دارد، لازم است تا مبلغ این حق بیمه، به طور دقیق مشخص گردد. میزان این حق بیمه، با استفاده از فرمول معین و نرخ بیمه اعلام شده از سوی سازمان تامین اجتماعی، قابل محاسبه می باشد.

به دلیل اهمیت مبلغ حق بیمه تامین اجتماعی برای بیمه شدگان این سازمان، در ادامه، در رابطه با قیمت بیمه تامین اجتماعی، نرخ مبلغ ماهیانه حق بیمه و همچنین، نحوه محاسبه مبلغ حق بیمه تامین اجتماعی، مطالبی آورده شده است.



 

قیمت بیمه تامین اجتماعی چیست

بیمه تامین اجتماعی، یک نوع بیمه کارگری است که امروزه بیشتر مردم کشور ایران، تحت پوشش این بیمه نامه هستند. همچنان، سازمان تامین اجتماعی سعی می کند که با ارائه طرح های جدید، بسیاری از خانم های خانه دار، هنرمندان، صاحبان شغل های آزاد و سایر افراد را نیز تحت پوشش خود قرار دهد تا در نهایت، این افراد بتوانند از مزایای بیمه ای سازمان تامین اجتماعی بهره مند شوند.

افرادی که به صورت آزاد و یا به صورت غیر آزاد، جزو بیمه شدگان تامین اجتماعی می باشند، می بایست بر اساس قیمت بیمه تامین اجتماعی تعیین شده از سوی سازمان تامین اجتماعی، حق بیمه خود را پرداخت کنند. حق بیمه تامین اجتماعی، به صورت ماهانه، پرداخت شده و شامل وجوهی است که توسط کارفرما و فرد کارگر، پرداخت می گردد.

قیمت حق بیمه در سال، با توجه به پایه حقوق روزانه کارگر، بن کارگری و حق مسکن در هر سال، محاسبه می شود و بدیهی است که با توجه به افزایش میزان حقوق کارگران به صورت ماهانه و افزایش حق مسکن در هر سال، قیمت بیمه تامین اجتماعی نیز تغییر می کند.

بنابراین، با توجه به قانون سازمان تامین اجتماعی کشور، قیمت بیمه تامین اجتماعی، بر اساس عوامل مختلفی تعیین شده و لازم است که بر اساس قیمت تعیین شده از سوی سازمان تامین اجتماعی در هر سال، حق بیمه، توسط کارفرما و کارگر پرداخت شود. پرداخت وجوه تعیین شده از سوی کارگر و کارفرما، به منزله بهره مندی کارگران از خدمات بازنشستگی تامین اجتماعی، از کار افتادگی و مستمری بازماندگان می باشد. بنابراین، حق بیمه تامین اجتماعی، می بایست به صورت صحیح، توسط کارگر و کارفرما پرداخت شود.

 

حتما بخوانید: سامانه بیمه تامین اجتماعی

 

نرخ مبلغ ماهیانه حق بیمه تامین اجتماعی چقدر است؟

بسیاری از کارگرانی که جزو بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی هستند، می دانند که نرخ مبلغ ماهیانه حق بیمه، چه میزان است و چگونه پرداخت خواهد شد. البته، برخی از کارگران، تصور می کنند که کل حق بیمه، از حقوق آن ها کسر می شود و میزان کسری حقوق آن ها برای پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی، میزان نرخ مبلغ ماهیانه حق بیمه تامین اجتماعی است.

اما واقعیت، این چنین نیست و کل حق بیمه تامین اجتماعی، از حقوق کارگران کسر نمی شود، بلکه درصد بسیار زیادی از این حق، توسط کارفرما پرداخت می گردد. بنابراین، نرخ قیمت بیمه تامین اجتماعی، در هر سال، برای کارگران و کارفرمایان متفاوت است؛ چرا که کل مبلغ حق بیمه، بر اساس افزایش فاکتور های موجود، همچون پایه حقوق روزانه کارگر، افزایش پیدا می کند.

 

افرادی که تحت پوشش بیمه خویش فرما سازمان تامین اجتماعی می باشند، می توانند برای پرداخت حق بیمه خویش فرما، از سایت samt.tamin.ir، اقدام نمایند.

 

بنابراین، لازم است که کلیه افراد، کارگران و کارفرمایان، از قیمت حق بیمه تامین اجتماعی، که به صورت ماهانه دریافت می شود، مطلع باشند. به طور کلی، قیمت بیمه تامین اجتماعی به صورت ماهانه، می تواند به عوامل زیر بستگی داشته باشد:

 

پایه حقوق روزانه کارگران

میزان حقوق دریافتی روزانه کارگران، از جمله عواملی است که می تواند در قیمت بیمه تامین اجتماعی، موثر باشد. معمولا، پایه حقوق روزانه کارگران، در هر سال، افزایش پیدا می کند و به تبع آن، قیمت بیمه تامین اجتماعی نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

بن کارگری

بن کارگری، میزان مبلغی می باشد که به صورت ماهانه، جهت تهیه ارزاق برای معیشت، به کارگران بیمه شده تعلق می گیرد و بن کارگری نیز در هر سال، همانند حقوق کارگران، افزایش پیدا می کند و به تبع آن، قیمت بیمه تامین اجتماعی نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

حق مسکن

در هر سال، مبلغی تحت عنوان حق مسکن تعیین می شود که این مبلغ، در قیمت بیمه تامین اجتماعی موثر می باشد. معمولا حق مسکن نیز همانند بن کارگری، در هر سال، میزان آن افزایش پیدا خواهد کرد و به طبع آن، قیمت کل بیمه تامین اجتماعی نیز افزایش خواهد داشت.

تعداد روز های هر ماه

شش ماهه اول سال، دارای 31 روز بوده و 6 ماهه دوم سال، دارای 30 روز می باشد. قیمت بیمه تامین اجتماعی، برای ماه های 31 روزه، کمی بیشتر از ماه های 30 روزه می باشد.

 

قیمت بیمه تامین اجتماعی در سال 1400

 

مربوط به 30 روز

مربوط به 31 روز

مبلغ کل حق بیمه قابل پرداخت

11,116,485 ریال

11,382,035 ریال

مبلغ قابل پرداخت برای کارفرما

(سهم کارفرما)

8,522,639 ریال

8,726,226 ریال

مبلغ قابل پرداخت برای کارگر

( سهم کسری حقوق کارگر )

2,593,847 ریال

2,655,808 ریال

 

بیمه شدگان، می توانند برای دریافت فیش پرداختی حق بیمه سازمان تامین اجتماعی، از سایت samt.tamin.ir، اقدام نمایند. همچنین، خوانندگان محترم، برای راهنمایی بیشتر، جهت نحوه دریافت فیش حق بیمه تامین اجتماعی، می توانند به لینک زیر مراجعه نمایند.

 

بیشتر بخوانید: دریافت فیش حق بیمه تامین اجتماعی

 

 

 

نحوه محاسبه مبلغ حق بیمه تامین اجتماعی

مبلغ حق بیمه تامین اجتماعی و نرخ ماهانه آن، بر اساس معیار ها و عوامل موجود و یک فرمول خاص، در هر سال، محاسبه می شود. در واقع، با توجه به افزایش پایه حقوق روزانه کارگران، بن کارگری و حق مسکن ماهانه، امکان افزایش مبلغ حق بیمه تامین اجتماعی در هر سال، وجود دارد. فرمول زیر، فرمول کلی است که برای محاسبه حق بیمه تامین اجتماعی، مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه، جزئیات این فرمول و نحوه محاسبه قیمت بیمه تامین اجتماعی، بر اساس این فرمول آورده شده است.

 

( ( تعداد روزهای کارکرد x پایه حقوق روزانه ) + حق مسکن + بن کارگری ) x سی درصد

 

تعداد روزهای کارکرد، بستگی به تعداد روز های ماه دارد. در صورتی که ماه، 30 روزه باشد، عدد 30 در این بخش قرار می گیرد و در صورتی که ماه، 31 روزه باشد، عدد 31 در این بخش جای می گیرد.

پایه حقوق روزانه، میزان حقوقی است که توسط کارفرما به صورت روزانه به کارگر پرداخت می شود که این میزان حقوق به صورت ثابت، تعیین می شود.

حق مسکن، هر ساله، توسط دولت تعیین شده و می توان عدد موجود را در این بخش قرار داد.

بن کارگری نیز هر ساله تعیین می شود و می توان عدد موجود را در این بخش جای دارد.

 

قیمت بیمه تامین اجتماعی

 

افرادی که قصد پرداخت حق بیمه خود، با گوشی موبایل را دارند، می توانند از اپلیکیشن پرداخت بیمه تامین اجتماعی، استفاده نمایند.

 

نحوه محاسبه

 

برای محاسبه قیمت بیمه تامین اجتماعی، لازم است که ابتدا تعداد روز های کارکرد و پایه حقوق روزانه خود را در هم ضرب کنید.

سپس، عدد به دست آمده را در جایی یادداشت نمایید.

حق مسکن، بن کارگری و عدد به دست آمده در عملیات اول را با هم جمع کنید.

حاصل جمع موضوع را در 30 ضرب نمایید.

حال حاصل را تقسیم بر عدد 100 کنید.

در حال حاضر، میزان کل مبلغ حق بیمه تامین اجتماعی را به صورت ماهانه به دست آورده اید.

برای محاسبه حق بیمه قابل پرداخت از سوی کارگر، می بایست عدد 7 را در حاصل به دست آمده ضرب کنید و سپس، بر عدد 100 تقسیم کنید.

برای محاسبه حق بیمه قابل پرداخت از سوی کارفرما، می بایست عدد 23 را در حاصل به دست آمده ( کل مبلغ حق بیمه تامین اجتماعی ) ضرب کنید و سپس، بر عدد 100 تقسیم نمایید.

 

همچنین، افرادی که قصد دارند حق بیمه تامین اجتماعی خود را به صورت غیر حضوری پرداخت نمایند، می توانند از طریق پرتال سازمان تامین اجتماعی اقدام کنند. برای راهنمایی بیشتر در رابطه با نحوه پرداخت حق بیمه تامین اجماعی، می توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

 

در ادامه بخوانید: پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد قیمت بیمه تامین اجتماعی​ ​در کانال تلگرام موضوعات حقوقی عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون قیمت بیمه تامین اجتماعی آن پاسخ دهند.

 

 

 

 

سوالات متداول

 

1- ✔️قیمت بیمه تامین اجتماعی چیست؟

✔️قیمت بیمه تامین اجتماعی همان حق بیمه ای می باشد که به صورت ماهانه توسط کارگر و کارفرما به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می شود که در متن مقاله در رابطه با آن توضیحات کامل آورده شده است.

 

2- ✔️نرخ قیمت بیمه تامین اجتماعی چقدر است؟

✔️نرخ قیمت بیمه تامین اجتماعی با توجه به عواملی همانند میزان حقوق دریافتی روزانه کارگران و بن کارگری و حق مسکن تعیین می گردد که در متن مقاله در رابطه با جزئیات نرخ حق بیمه تامین اجتماعی مطالبی آورده شده است.

 

3- ✔️نحوه محاسبه قیمت بیمه تامین اجتماعی به چه صورت می باشد؟

✔️محاسبه قیمت بیمه تامین اجتماعی بر اساس پایه حقوق روزانه کارگر و بن کارگری و حق مسکن هر فرد صورت گرفته است که در متن مقاله نیز توضیحات بیشتری در این مورد آورده شده است.

منبع : قیمت بیمه تامین اجتماعی

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/kGw5
نظرتان را بنویسید