تنهایی و پیامد های آن

تنهایی و پیامد های آن
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1
تنهایی احساسی است که همه انسان ها در همه جای دنیا آن را تجربه می کنند و این احساس برای هر فرد پیچیده و منحصر به فرد است . از آنجا که هیچ علت مشترکی برای این احساس وجود ندارد ، پیشگیری و درمان این حالت بالقوه آسیب رسان ذهنی نیز می تواند به طرز چشمگیری متفاوت باشد .

یک کودک تنها که در مدرسه تلاش می کند با دیگران دوست شود ، نیازهای متفاوتی نسبت به یک بزرگسال تنها دارد که همسرش اخیراً درگذشته است . به همین دلیل برای درک تنهایی ، مهم است که دقیقاً منظور خود را از اصطلاح تنهایی و همچنین دلایل مختلف ، اثرات ، علائم و درمان های احتمالی تنهایی بررسی کنیم .




تنهایی چیست
تنهایی با تنها بودن تفاوت دارد ؛ تنهایی حالتی است که در آن احساس تنهایی می کنیم و به طرز دردناکی از دیگران جدا شده و منزوی شده ایم . ولی تنها بودن یک واقعیت مادی است مثلا کسی که دوستان زیادی دارد بخواهد مدتی تنها باشد تا بتواند مطالعه کند یا کار کند و ... .

افرادی که تنها هستند بیشتر از دیگران ، وقت بیشتری را با خودشان صرف می کند ، احتمالا تنها شام می خورند و تعطیلات آخر هفته را تنها می گذرانند . همچنین آن ها بیشتر از خود عیب جویی کرده و کمتر احتمال دارد با کسی قرار و مدار بگذارند .

افراد تنها ممکن است بگویند که زیاد هم آدم های تنهایی نیستند و دوستان متعددی دارند اما بعد از بررسی های بیشتر مشخص می شود که روابط دوستی آن ها بیشتر سطحی هستند و بعید است که آن ها اسرار خود را با این افراد در میان بگذارند . تنهایی در دوره نوجوانی به اوج خود می رسد ، زمانی که اغلب افراد دوستی با همسالان را با والدین خود جایگزین می کنند .

از سوی دیگر ، تنهایی مشکل عمده بزرگسالان نیز هست به خصوص زمانی که فرزندان ازدواج کرده یا مهاجرت کرده اند و پدر و مادر نیز فوت شده اند . احساس تنهایی با افسردگی ، اعتماد به نفس پایین ، درون گرایی ، نا خشنودی و بی ثباتی هیجانی ارتباط دارد . 



حتما بخوانید: ترس از تنها ماندن و رها شدن











علل تنهایی
عوامل متعددی باعث به وجود آمدن حس تنهایی در افراد می شوند مانند از دست دادن همسر ، دچار شدن به ناتوانی جسمانی ، از دست دادن شبکه های اجتماعی به خاطر تغییر شغل یا تغییر محل سکونت و کمرویی . در مجموع علل تنهایی شامل موارد زیر می باشد :

نداشتن مهارت های اجتماعی 
بی علاقگی به دیگران
فقدان مهارت همدلی
عیب جویی زیاد از خود در ارتباط با تعامل های اجتماعی و انتظار شکست هنگام تعامل با دیگران 
ترس از طرد شدن 
ناتوانی در افشا کردن اطلاعاتی درباره خودشان برای دوستان 
بدبینی به انسان ها 
توقع داشتن خیلی زیاد 
منبع کنترل بیرونی و اعتقاد داشتن به اینکه سرنوشت آنها از کنترلشان خارج است
​تنهایی می تواند ناشی از عوامل درونی مثل عزت نفس پایین نیز باشد . افرادی که به خودشان اطمینان ندارند اغلب احساس می کنند که لیاقت توجه دیگران را ندارند که این مسئله باعث می شود آن ها دچار انزوا و تنهایی مزمن شوند . علاوه بر این ، تنهایی می تواند نشانه ای از اختلال روانشناختی مثل افسردگی باشد .



حتما بخوانید: بهداشت روان و پیشگیری از افسردگی


پیامدهای تنهایی
تنهایی می تواند تاثیرات منفی متعددی بر روی افراد داشته باشد که برخی از اثرات تنهایی عبارت اند از : سوء مصرف الکل و مواد مخدر ، تغییر عملکرد مغزی ، پیشرفت بیماری آلزایمر ، رفتار ضد اجتماعی ، بیماری قلبی عروقی و سکته مغزی ، ضعف حافظه و یادگیری ، افسردگی و خودکشی ، افزایش سطح استرس و مهارت تصمیم گیری ضعیف .

از سوی دیگر ، بزرگسالانی که احساس تنهایی می کنند کمتر ورزش می کنند ، غذای آن ها پرچرب تر بوده ، خواب مختل دارند و در طول روز ، خستگی بیشتری را گزارش می کنند  . پیامدهای تنهایی همچنین می تواند شامل اختلال در تنظیم فرآیندهای سلولی در  بدن شده و فرد را مستعد پیری زودرس می کند .









راه غلبه بر تنهایی
برای غلبه بر تنهایی روش های رفتاری می توانند به افراد کمک کنند تا شیوه های آغاز گفت و گو کردن ، صحبت کردن پشت تلفن ، تحسین کردن و مورد تحسین قرار گرفتن و ... را یاد بگیرند . روش های زیر می تواند به دوست یابی و بیرون آمدن از تنهایی کمک کند :



 تماس های اجتماعی مکرر برقرار کنید . برای مثال برای غلبه بر تنهایی و برای برقراری ارتباط با دیگران و دوستیابی ، به انجمن های مخصوص فعالیت های دانشجویی ملحق شوید . به کلاس های گروهی روانشناسی رفته یا به باشگاه بروید . 



 با کمرویی خود مبارزه کرده و راه هایی برای کاهش خجالتی بودن خود پیدا کنید . برای مثال افراد خجالتی لازم است سعی کنند به تدریج با دیگران ارتباط اجتماعی برقرار کرده و با ترس از جمع روبرو شوند . همچنین سعی کنند برای خود ارزش قائل شده و ویژگی های مثبت خود را ببینند .



 شنونده خوبی باشید . برای غلبه بر تنهایی ، از دیگران بپرسید چه کار می کنند و در مورد کلاس ها یا وقایع روزمره چه نظری دارند ؟ بعد برای تقویت مهارت گوش کردن خود ، به پاسخ دیگران گوش کنید ، عقاید مختلف را پذیرفته و تماس چشمی برقرار کنید و این را به یاد داشته باشید که هیچ دونفری مثل هم نیستند .



حتما بخوانید: مهارت گوش کردن فعال


 جسور باشید . بری اینکه تنها نباشید عقاید خود را ابراز کرده و به افرادی که به نظر می رسد جالب هستند لبخند بزنید . در جاهای شلوغ مانند کافه ها کنار دیگران بنشینید نه در یک گوشه خلوت تا به این ترتیب درهایی برای برقراری ارتباط با دیگران برای شما باز شود و بتوانید دوستانی برای خود داشته باشید .



 اجازه دهید دیگران شما را بشناسند . سعی کنید عقاید خود را در میان بگذارید و درباره تمایلات خود صحبت کنید . این امر به آسیب پذیری افراد اشاره دارد . وقتی آسیب پذیر باشید و بتوانید در مورد احساسات و تجربیات خود صحبت کنید می توانید صمیمیت بیشتری با دیگران ایجاد کنید .



 به خودتان بگویید ارزش دوستی را دارید . برای افزایش عزت نفس خود لازم است بدانید ، هیچ یک از ما کامل نیستیم . هر یک از ما صفات و بینش های منحصر به فردی داریم که وقتی این نکته را بپذیرید بهتر می توانید تفاوت ها را پذیرفته و از طرف دیگر ویژگی ها و صفات خود را بپذیرید و در نتیجه خود را ارزشمند می دانید .



نتیجه گیری

در نهایت ، لازم است بدانید همه افراد هر از گاهی در زندگی احساس تنهایی را تجربه می کنند اما این مسئله زمانی مشکل ساز می شود که این احساس تنهایی مزمن شده و فرد قادر به مواجهه با آن نباشد و این مسئله منجر به افسردگی و افکار خودکشی در فرد شود . در این صورت لازم است افراد راه های مقابله با احساس تنهایی را یاد گرفته و از آسیب بیشتر آن جلوگیری کنند .

همچنین ، کمک گرفتن از روانشناس در این زمینه می تواند بسیار مفید باشد زیرا روانشناس به فرد نشان می دهد که ریشه این احساس تنهایی چیست و چرا فرد نمی تواند با آن روبرو شود . در این صورت ، شخصی که احساس تنهایی می کند احساسات زیربنایی برای این تنهایی خود را شناخته و کم کم می تواند راه های سالمی برای مقابله با آن پیدا کند .

از سوی دیگر ، همان طور که مطالعه کردید یکی از دلایل تنهایی ، عدم اعتماد به نفس است که برای آشنایی با راه های افزایش آن می توانید در ادامه و بر روی لینک زیر کلیک کرده و به این ترتیب به کاهش احساس تنهایی خود کمک کنید .



در ادامه بخوانید: راه های بالا بردن اعتماد به نفس












سوالات متداول


1-  چرا برخی افراد احساس تنهایی می کنند ؟
 این مسئله ممکن است در نتیجه فقدان مهارت های اجتماعی ، بدبینی و عزت نفس پایین در افراد ایجاد شود که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .




2-  تنهایی چه پیامدهایی برای افراد دارد ؟
 احساس تنهایی در افراد علاوه بر اینکه پیامدهای جسمی متعددی برای آن ها دارد منجر به افسردگی و افکار خودکشی می شود که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .




3-  چه راه هایی برای مقابله با تنهایی وجود دارد ؟
 لازم است فرد سعی کند با دیگران ارتباط برقرار کرده و علاوه بر کاهش کمرویی خود ، بتواند جرئت مند باشد که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .

منبع : تنهایی و پیامد های آن
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/Qz3Z
نظرتان را بنویسید