راهنمای تعمیر و نگهداری انواع تسمه کش ها

راهنمای تعمیر و نگهداری انواع تسمه کش ها
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
dena

آشنایی با نحوه تعمیر و نگهداری تسمه کش موجب افزایش طول عمر دستگاه و عملکرد بهینه آن خواهد شد. دستگاه‌های تسمه کش به دلیل کاربرد گسترده در صنایع مختلف به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارآلات بسته بندی شناخته می‌شوند و امروزه اکثر کارگاه‌های تولیدی و کارخانه‌های کوچک و بزرگ از مدل‌های مختلف این دستگاه جهت بسته بندی محصولات خود استفاده می‌کنند. از آنجایی که انواع دستگاه تسمه کش به طور مداوم مورد استفاده قرار می‌گیرند، نگهداری و تعمیر دوره‌ای و منظم آنها از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا قطعات این دستگاه‌ها دارای طول عمر مشخصی هستند و عدم رسیدگی صحیح به آنها موجب اختلال در عملکرد و در نهایت از کار افتادن دستگاه خواهد شد.

خراب شدن دستگاه‌های تسمه کش نیز خسارات جانبی مختلفی از جمله هزینه گزاف جهت تعمیر دستگاه و همچنین تاخیر در بسته بندی و جابجایی محصولات را به همراه خواهد داشت. بنابراین با تعمیر و نگهداری تسمه کش ها به راحتی می‌توانید از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کرده و عمر مفید دستگاه خود را نیز افزایش دهید. در ادامه این مطلب دلایل اهمیت تعمیر تسمه کش را مورد بررسی قرار می‌دهیم و شما را با نحوه مراقبت و تعمیر مدل‌های مختلف دستگاه تسمه کش نیز آشنا خواهیم کرد. با دناپک همراه باشید.

دلایل اهمیت تعمیر تسمه کش

همانطور که اشاره کردیم، تعمیر و نگهداری تسمه کش از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا این دستگاه‌های مصرفی از قطعات مختلفی تشکیل می‌شوند که هریک از آنها به مراقبت و نگهداری احتیاج دارند تا بتوانند وظیفه خود را به درستی انجام دهند. در صورتی که بدون نگهداری و مراقبت صحیح از این دستگاه‌ها استفاده کنید قطعا پس از مدتی شاهد افت عملکرد و بروز مشکلات فنی در آنها خواهید بود. عدم رسیدگی و مراقبت صحیح از دستگاه تسمه کش منجر به کوتاه شدن عمر مفید قطعات آن شده و تعمیر یا تعویض آن نیز هزینه زیادی را برای شما به همراه خواهد داشت.

بررسی و تعمیر دوره‌ای دستگاه تسمه کش سبب می‌شود تا قطعات آن همواره از نظر فنی سالم باشند و در صورت وجود مشکل نیز در مراحل اولیه تشخیص داده شوند. زیرا در بسیاری از مواقع اگر مشکل فنی دستگاه را در مراحل ابتدایی تشخیص دهید، به راحتی و بدون صرف هزینه قابل توجه می‌توانید آن را تعمیر کنید. اما در صورتی که دستگاه به مدت طولانی سرویس نشود و یا با نقص فنی یکی از قطعات به کار خود ادامه دهد، ممکن است به یکباره از کار بیفتد و امکان تعمیر آن وجود نداشته باشد و کل دستگاه را از کار بیاندازد. از طرفی دیگر برخی مشکلات فنی به عنوان مثال مشکلات برقی ممکن است علاوه بر خسارت به دستگاه برای نیروی انسانی نیز مخاطره آمیز باشد. بنابراین با تعمیر و نگهداری تسمه کش ها می‌توانید عمر مفید آنها را افزایش داده و از بروز خطرات و مشکلات جبران ناپذیر و هزینه‌بر جلوگیری نمایید.

نحوه تعمیر و نگهداری تسمه کش های مختلف

حال که با اهمیت سرویس صحیح و منظم دستگاه‌های تسمه کش آشنا شدید، در این بخش شما را با نحوه تعمیر و نگهداری دستمه کش های مختلف آشنا خواهیم کرد. تعمیر دوره‌ای به عنوان بهترین روش مراقبت از انواع دستگاه تسمه کش شناخته می‌شود که به بهبود عملکرد دستگاه کمک بسیاری کرده و به شما امکان می‌دهد تا در صورت بروز مشکلات فنی در دستگاه، خیلی سریع متوجه آنها شده و در همان مراحل ابتدایی و پیش از تبدیل شدن به یک مشکل بزرگ، نسبت به برطرف کردن آن اقدام نمایید.

مراقبت و نگهداری از دستگاه های تسمه کش برقی

تسمه کش برقی یکی از پرکاربردترین مدل‌های دستگاه تسمه کش است که دارای دو نوع اتوماتیک و نیمه اتوماتیک بوده و معمولا برای تسمه کشی محصولات کوچک و سبک مورد استفاده قرار می‌گیرد و سرعت بالایی در تسمه زنی دارد. این مدل دستگاه عملیات تسمه زنی به دور محصولات را با استفاده از تسمه بسته بندی پلاستیکی انجام می‌دهد و تسمه‌های پلاستیکی نیز دارای پرز هستند که در حین بسته بندی از تسمه جدا شده و در قسمت‌های چرب دستگاه و یا قطعات حساس آن جمع می‌شوند. تجمع این پرزها بر روی دستگاه به تدریج موجب افت کیفیت و کارایی آن شده و به قطعات دستگاه آسیب وارد می‌کند.

برای تمیز کردن دستگاه تسمه کش برقی باید از نیروی باد استفاده کنید تا پرزها کاملا از سطح آن جدا شوند. برای تمیز کردن المنت دستگاه نیز می‌توانید یک سمباده نرم را به آرامی و با ملایمت بر روی آن بکشید تا تمامی جرم تسمه پلاستیکی از روی المنت کاملا پاک و تمیز شود. انجام این کار موجب انتقال بهتر و آسان‌تر حرارت در دستگاه شده و میزان بهره وری آن را نیز افزایش می‌دهد. نکته مهم دیگری که درباره نحوه تعمیر تسمه کش برقی باید به آن توجه داشته باشید این است که در هنگام بررسی و سرویس دوره‌ای، تنظیمات آن را تغییر ندهید؛ زیرا انجام این کار به دستگاه آسیب وارد می‌کند. دستگاه تسمه کش برقی به روغن کاری نیازی ندارد زیرا استفاده از نیروی برق کار می‌کند؛ بنابراین از روغن کاری آن با هدف افزایش کارایی دستگاه و نرم شدن قطعات آن اجتناب کنید. برای اطلاع از  قیمت دستگاه تسمه کش نیمه اتوماتیک بر روی لینک کلیک نمائید.

مراقبت و تعمیر انواع دستگاه های تسمه کش دستی و بادی

مدل دستی و بادی نیز دو مدل رایج دیگر دستگاه تسمه کش محسوب می‌شوند که کاربرد گسترده‌ای در صنایع مختلف دارند. مدل دستی دستگاه تسمه کش ساده‌ترین نوع این دستگاه محسوب می‌شود و تسمه زنی را با اعمال نیروی دست انجام می‌دهد؛ از این رو سرعت پایین‌تری در مقایسه با سایر مدل‌ها داشته و برای تسمه کشی محصولاتی که دارای تیراژ پایینی هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. تسمه کش بادی نیز به صورت نیمه اتوماتیک و با استفاده از نیروی باد کار می‌کند و سرعت بالایی در تسمه زنی محصولات بزرگ و سنگین دارد.

در هنگام کار با دستگاه تسمه کش بادی حتما به فشار باد آن توجه داشته باشید؛ فشار استاندارد جهت استفاده از این مدل تسمه کش بین 6/8 الی 7 مرتبه به صورت ثابت است تا به طور متعادل کار کند. دستگاه‌ تسمه کش دستی و بادی بر خلاف مدل برقی به روغن کاری منظم احتیاج دارند و رطوبت آنها نیز حتما باید گرفته شود تا قطعات دستگاه‌ها دچار آسیب نشوند. هیچگاه از دستگاه تسمه کش دستی یا بادی بدون قرار دادن تسمه در آنها استفاده نکنید؛ زیرا انجام این کار موجب خرابی و فرسودگی زودهنگام قطعات آنها خواهد شد. در صورت استفاده از تسمه فلزی جهت تسمه زنی محصولات حتما پس از پایان کار، براده‌های فلزی باقی مانده بر روی دستگاه را با استفاده از نیروی باد تمیز کنید تا قطعات آن دچار خوردگی نشوند.

با انجام این مراقبت‌های ساده اما مهم می‌توانید عمر مفید دستگاه تسمه کش خود را افزایش داده و از آسیب و خرابی زودهنگام قطعات آن نیز جلوگیری نمایید.

برای خرید تسمه بسته بندی پلاستیکی بر روی لینک کلیک نمائید. 

جمع بندی

ما در این مطلب اهمیت و نحوه تعمیر و نگهداری تسمه کش ها را به طور کامل مورد بررسی قرار دادیم و شما را با نکات مهم تمیز کردن مدل‌های مختلف دستگاه تسمه کش نیز آشنا کردیم. همانطور که خواندید، عدم رسیدگی و مراقبت صحیح از دستگاه‌های تسمه کش موجب آسیب به قطعات داخلی، افت عملکرد و در نتیجه خرابی و از کار افتادگی آنها خواهد شد. مراقبت صحیح از دستگاه‌های تسمه کش و سرویس دوره‌ای آنها به افزایش کارایی و طول عمر مفید این دستگاه‌ها کمک بسیاری خواهد کرد. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره مدل‌های مختلف دستگاه تسمه کش و نکات مربوط به مراقبت و تعمیر آنها با کارشناسان دناپک در ارتباط باشید.

برچسب ها
نظرتان را بنویسید
موارد بیشتر