راهنمای کامل انتخاب رشته کارشناسی ارشد

راهنمای کامل انتخاب رشته کارشناسی ارشد
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyva1

آن دسته از داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۱ که بر اساس اعلام نتایج اولیه کنکور ارشد مجاز به انتخاب رشته محل های دانشگاه های سراسری شده اند، با مراجعه به سایت سازمان سنجش می توانند چینش انتخاب های خود را انجام دهند. انتخاب رشته کارشناسی ارشد از مراحل مختلفی تشکیل شده و امکان انتخاب 100 رشته محل را در اختیار متقاضیان قرار می دهد.

 

 

همزمان با اعلام نتایج اولیه کنکور کارشناسی ارشد کارنامه ای حاوی وضعیت علمی داوطلبان منتشر شده و امکان شرکت در انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه های سراسری اعم از روزانه، نوبت دوم (شبانه)، پیام نور، غیرانتفاعی و پردیس خودگردان برای داوطلبان مجاز فراهم می شود.

شرکت در این مرحله از حساسیت بالایی برخوردار بوده و می بایست در نهایت دقت و آگاهی صورت گیرد تا داوطلب را به هدف نهایی یعنی قبولی در اعلام نتایج نهایی کارشناسی ارشد ۱۴۰۱ نزدیک کند. متقاضیان باید ضمن آشنایی با عوامل موثر در نحوه اولویت بندی رشته محل ها، از راهنمای انتخاب رشته کارشناسی ارشد نیز استفاده نموده و فرم اینترنتی مربوطه را با اطمینان خاطر بیشتری تکمیل نمایند.

انتخاب رشته کارشناسی ارشد در سایت سازمان سنجش به آدرس sanjesh.org انجام شده و امکان انتخاب 100 کد رشته محل را در اختیار داوطلبان قرار می دهد که نحوه چینش این انتخاب ها سهم بسزایی در سرنوشت متقاضیان خواهد داشت. به منظور مساعدت داوطلبان راهنمای جامع انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1401 را در این مقاله ارائه داده ایم.

 

اطلاع از زمان انتخاب رشته کارشناسی ارشد ۱۴۰۱

اولین گام برای انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1401 اطلاع از بازه زمانی در نظر گرفته شده برای این فرایند است که طی اطلاعیه ای توسط سازمان سنجش اعلام می شود. کلیه داوطلبانی که بر اساس کارنامه اولیه کارشناسی ارشد مجاز به انتخاب رشته محل های دانشگاه های سراسری می شوند ضمن اطلاع از این بازه زمانی می توانند نسبت به اولویت بندی رشته محل های مورد علاقه خود اقدام نمایند.

 

سال گذشته به دلیل شیوع بیماری کرونا شاهد تاخیر در کلیه مراحل آزمون از جمله انتخاب رشته کارشناسی ارشد بودیم و این فرایند در شهریور ماه برگزار شد، اما بر اساس اطلاعیه های صورت نگرفته زمان انتخاب رشته ارشد 1401 مشخص نیست  که به محض آغاز زمان انتخاب رشته این مقاله بروزرسانی شده و از طریق کانال تلگرام کارشناسی ارشد و صفحه اینستاگرام کارشناسی ارشد اطلاع رسانی خواهد شد.

 

 

زمان انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1401 به محض مشخص شدن در این مقاله اطلاع رسانی خواهد شد.

 

داوطلبان می توانند با مطالعه مقاله زیر از زمان دقیق و مراحل انتخاب رشته کنکور ارشد مطلع شوند، و روند آن را تسریع و صحیح تر به انجام برسانند.

بیشتر بخوانید: انتخاب رشته کنکور ارشد

 

 

دانلود دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد ۱۴۰۱

همان طور که گفته شد، انتخاب رشته کارشناسی ارشد توسط سازمان سنجش برگزار شده و داوطلبان برای اولویت بندی انتخاب های خود باید به سایت انتخاب رشته ارشد sanjesh.org مراجعه کنند. اما اولین و مهم ترین کار قبل از چینش انتخاب ها، دانلود دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد ۱۴۰۱ می باشد که به بررسی شرایط و ضوابط لازم برای شرکت در این فرایند پرداخته و لیست رشته محل های دارای ظرفیت را اعلام می کند.

 

این دفترچه به عنوان راهنمای جامع انتخاب رشته کارشناسی ارشد مورد استفاده قرار گرفته و قبل از آغاز فرایند انتخاب رشته منتشر می شود. از این رو داوطلبان می بایست به مطالعه دقیق بخش های مختلف آن پرداخته و با آگاهی لازم فرم اینترنتی مربوطه را تکمیل نمایند.

 

دفترچه انتخاب رشته کنکور ارشد 1400

  • نویسنده: سایت سنجش
  • حجم: 10MB
  • منبع: سایت سنجش

دانلود فایل

 

دفترچه ای که در جدول بالا آورده شده است مرتبط با سال گذشته می باشد. در صورت انتشار دفترچه راهنمای انتخاب رشته کارشناسی ارشد لینک داخل این جدول به روز رسانی شده و قابلیت دانلود آن نیز فراهم خواهد شد.

داوطلبانی که قصد انتخاب رشته در مقطع ارشد را دارند، می توانند با مطالعه مقاله زیر از نحوه انتخاب رشته مطلع گردند، اما بهترین منبع برای کسب اطلاعات مفید همان دفترچه انتخاب رشته ارشد می باشد.

بیشتر بخوانید: نحوه انتخاب رشته کارشناسی ارشد

 

 

 

 

نکات قابل توجه قبل از انتخاب رشته کارشناسی ارشد ۱۴۰۱

پس از مطالعه دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد نوبت به اولویت بندی رشته محل های مورد علاقه داوطلب می رسد. با توجه به حساسیت این مرحله متقاضیان باید چند نکته را مورد توجه قرار دهند که در ادامه به توضیحات مختصری در این خصوص می پردازیم:

 

در وهله اول داوطلبان می بایست مندرجات کارنامه اولیه خود را با دقت بررسی نمایند، چرا که رتبه و تراز اکتسابی آن ها تاثیر بسزایی در نتیجه انتخاب رشته خواهد داشت. بررسی ظرفیت ارائه شده توسط دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و مقایسه آن با رتبه مندرج در کارنامه می تواند داوطلب را به داشتن انتخاب رشته ای منطقی کمک کند.

 

البته باید توجه داشت شرکت در انتخاب رشته کارشناسی ارشد تنها مختص داوطلبانی است که حد نصاب علمی لازم را کسب نموده و طبق کارنامه اولیه خود مجاز به انتخاب رشته محل های دانشگاه های سراسری می باشند. وضعیت مجاز بودن داوطلب در هر یک از دوره های روزانه، شبانه، پیام نور، غیرانتفاعی و پردیس خودگردان در کارنامه کارشناسی ارشد درج می شود.

 

بررسی کارنامه داوطلبان سالیان گذشته از نکات دیگری است که آگاهی متقاضیان را افزایش داده و آن ها را با محدوده قبولی هر رشته محل آشنا می کند. لذا دسترسی به رتبه و کارنامه قبولی کارشناسی ارشد سهم بسزایی در نحوه اولویت بندی انتخاب های داوطلب خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: رتبه و کارنامه قبولی کارشناسی ارشد

 

رشته های امتحانی کنکور کارشناسی ارشد از زیرگروه های مختلفی تشکیل شده که ضریب دروس امتحانی در هر یک از این زیرگروه ها متفاوت می باشد. از این رو سازمان سنجش رتبه، تراز و وضعیت مجاز بودن داوطلب در هر کد ضریب را به صورت مجزا محاسبه کرده و در کارنامه داوطلبان درج می کند . متقاضیانی که در بیش از یک زیرگروه مجاز به انتخاب رشته کارشناسی ارشد ۱۴۰۱ می شوند در صورت تمایل می توانند انتخاب های خود را به صورت تلفیقی از همه کد ضریب ها اولویت بندی کنند.

 

علاقه، هزینه، مسیر و کیفیت دانشگاه نیز جزو عوامل موثر در چینش انتخاب های داوطلب می باشند که باید مورد بررسی قرار گیرند. فاکتور علاقه در اولویت بالاتری قرار داشته و درجه اهمیت و اولویت سایر معیارها برای افراد مختلف، متفاوت بوده و به تصمیم شخصی داوطلب بستگی دارد. به طور مثال ممکن است داوطلبی شاغل باشد و قبولی در شهر دیگر مشکلاتی را برای وی ایجاد کند که در این صورت معیار مسیر در اولویت دوم این داوطلب قرار گرفته و سایر عوامل را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

 

لازم است بدانید نرم افزار سازمان سنجش فرم اینترنتی انتخاب رشته کارشناسی ارشد را به ترتیب اولویت بررسی می کند. بدین صورت که ابتدا انتخاب اول داوطلب بررسی خواهد شد و چنانچه ظرفیت آن رشته محل توسط داوطلبانی با رتبه بالاتر تکمیل شده باشد انتخاب دوم مورد بررسی قرار خواهد گرفت و اگر باز هم ظرفیت خالی موجود نباشد انتخاب بعدی. تا زمانی که به رشته محلی با ظرفیت خالی رسیده و آن انتخاب را به عنوان محل قبولی داوطلب اعلام نماید.

 

بهتر است انتخاب های داوطلب به سه دسته خوش بینانه ، منطقی و بدبینانه تقسیم بندی شود. از مزایای این نوع دسته بندی این است که متقاضی در ابتدا شانس خود را برای پذیرش در رشته محل های بهتر امتحان می کند و در عین حال چیزی از دست نمی دهد. پس از آن انتخاب های میانی که با تمرکز و دقت بیشتری انتخاب شده اند بررسی خواهند شد و در نهایت انتخاب های بدبینانه قرار دارند که برای اطمینان از قبولی در نظر گرفته شده اند.

 

اهمیت فرایند انتخاب رشته این الزام را برای داوطلب ایجاد می کند که از مشورت افراد آگاه و باتجربه در این زمینه نیز استفاده نموده و ضمن به کارگیری ابزار های کمکی نظیر نرم افزار انتخاب رشته کارشناسی ارشد شانس قبولی خود را افزایش دهد. این نرم افزار که بر اساس اطلاعات کارنامه داوطلبان سال گذشته طراحی شده، محدوده شانس قبولی را با توجه به رتبه اکتسابی تخمین می زند. از این رو متقاضیان می توانند با وارد کردن رتبه خود از محل قبولی داوطلبان با رتبه مشابه مطلع شده و طبق نکات گفته شده نسبت به اولویت بندی آن ها اقدام نمایند.

بیشتر بخوانید: نرم افزار انتخاب رشته کارشناسی ارشد

 

 

 

راهنمای انتخاب رشته کارشناسی ارشد ۱۴۰۱

پس از بررسی موارد فوق و پرداخت هزینه انتخاب رشته ارشد نوبت به تکمیل فرم اینترنتی انتخاب رشته کارشناسی ارشد می رسد. سازمان سنجش به منظور کاهش خطا و اشتباه داوطلبان فرم پیش نویس این فرایند را در انتهای دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1401 قرار داده که به متقاضیان توصیه می کنیم قبل از مراجعه به سامانه انتخاب رشته حتما این فرم را تکمیل نمایند.

 

فرم پیش نویس انتخاب رشته کنکور ارشد 1401

  • نویسنده: سایت سنجش
  • حجم: 10MB
  • منبع: سایت سنجش

دانلود فایل

 

مراحل انتخاب رشته کارشناسی ارشد ۱۴۰۱

 

  1. مراجعه به سایت سازمان سنجش به آدرس sanjesh.org
  2. ورود به سامانه جامع آزمون کارشناسی ارشد
  3. درج اطلاعات ثبت نامی
  4. ثبت رشته محل های انتخابی به ترتیب اولویت
  5. دریافت کد رهگیری

 

راهنمای تصویری انتخاب رشته کارشناسی ارشد ۱۴۰۱

 

همان طور که گفته شد برای شرکت در انتخاب رشته ارشد 1401 باید به سایت سازمان سنجش مراجعه کرده و از منوی سمت راست بخش " کارشناسی ارشد " را انتخاب نمایید.

 

راهنمای جامع انتخاب رشته کارشناسی ارشد

 

بر روی لینک " سامانه جامع آزمون کارشناسی ارشد 1401 " کلیک کنید.

 

راهنمای جامع انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1401

 

گزینه ورود به سیستم را انتخاب نمایید.

 

مشاوره جامع انتخاب رشته کارشناسی ارشد

 

دو روش جستجو در اختیار شما قرار می گیرد.

  1. بر اساس شماره پرونده و کد رهگیری ثبت نام
  2. بر اساس شماره پرونده و اطلاعات فردی

 

مشاوره انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1401

 

متقاضیانی که شماره پرونده یا کد رهگیری خود را فراموش کرده اند با ارسال درخواست به سازمان سنجش می توانند نسبت به بازیابی این اطلاعات اقدام نمایند.

بیشتر بخوانید: بازیابی شماره پرونده و کد رهگیری ارشد

 

در ادامه میز کار شما به نمایش در می آید که با انتخاب گزینه " انتخاب رشته " می توانید نسبت به اولویت بندی حداکثر 100 کد رشته محل اقدام نمایید.

 

راهنمای مراحل انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1401

 

لازم به ذکر است راهنمای تصویری فوق نحوه انتخاب رشته کارشناسی ارشد سال گذشته را نمایش داده است.

 

توصیه های بعد از انتخاب رشته کارشناسی ارشد ۱۴۰۱

 

با اتمام زمان انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1401 داوطلبان می بایست منتظر اعلام نتایج این فرایند باشند که لازم است در این بازه زمانی توصیه های زیر را مورد توجه قرار دهند:

 

بر اساس تجربیات سالیان گذشته مهلت انتخاب رشته کارشناسی ارشد معمولا چند روزی تمدید می شود تا داوطلبان جامانده از این فرایند بتوانند فرم اینترنتی انتخاب رشته را تکمیل نمایند. از این رو متقاضیانی که در مهلت قانونی انتخاب رشته دچار خطا و اشتباه شده و به دنبال راهی برای ویرایش انتخاب های خود می باشند در این بازه زمانی می توانند نسبت به جابجایی، حذف یا اضافه کردن رشته محل های مورد نظر اقدام نمایند.

 

داوطلبانی که رشته محل های دارای آزمون عملی یا مصاحبه را انتخاب کرده و علاقه مندی خود را نسبت به شرکت در این آزمون اعلام کرده اند لازم است اطلاعیه های بعدی سازمان سنجش را دنبال نموده و طبق برنامه زمانی اعلام شده در آزمون عملی کارشناسی ارشد شرکت نمایند.

 

مشاوره انتخاب رشته کارشناسی ارشد ۱۴۰۱

همان طور که گفته شد انتخاب رشته کارشناسی ارشد به منظور اولویت بندی رشته محل های دانشگاه های سراسری اعم از روزانه، نوبت دوم (شبانه)، پیام نور، غیرانتفاعی و پردیس خودگردان انجام شده و امکان چینش حداکثر 100 کد رشته محل را برای داوطلبان مجاز فراهم می کند. شرکت در این فرایند هزینه ای نداشته و داوطلبان به صورت رایگان می توانند فرم اینترنتی مربوطه را تکمیل نمایند.

 

اما نکته قابل توجه در خصوص داوطلبانی است که در زمان ثبت نام کارت اعتباری علاقه مندی خریداری نکرده اند اما به دلیل کسب حدنصاب لازم برای دانشگاه های غیرانتفاعی و پیام نور قصد انتخاب رشته محل های این دانشگاه ها را دارند. سازمان سنجش به منظور مساعدت این دسته از داوطلبان امکان خرید کارت اعتباری علاقه مندی را در زمان انتخاب رشته فراهم می کند. 

 

توصیه بعدی ما بررسی اطلاعات مهم و تاثیرگذار نظیر معدل می باشد که تاثیر بسزایی در نتایج انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1401 خواهد داشت. طبق روال سالیان گذشته داوطلبان به هنگام تکمیل فرم اینترنتی انتخاب رشته می توانند نسبت به اصلاح و ویرایش معدل ، دانشگاه محل تحصیل و تاریخ فراغت از تحصیل خود اقدام نمایند. متقاضیانی که در ردیف پذیرفته شدگان این آزمون قرار گرفته و به هنگام ثبت نام در دانشگاه محل قبولی، دارای مغایرت معدل باشند در مراحل ثبت نام با مشکل مواجه شده و قبولی آنان لغو خواهد شد.

 

داوطلبان مجاز به انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد نیز توجه داشته باشند که این فرایند به صورت مجزا انجام شده و برای اولویت بندی رشته محل های مورد علاقه خود باید به سایت azmoon.org مراجعه کنند.

 

وزارت علوم نیز اخیرا مصوبه ای به عنوان لیست رشته های مجاز ارشد منتشر نموده تا هر داوطلب فقط مجاز به تحصیل در رشته پیشنین خود باشد. البته این مصوبه توسط سازمان سنجش لغو شده و قابلیت اجرا ندارد.

 

کارشناسان مرکز مشاوره تحصیلی هیوا در تمامی مراحل انتخاب رشته ارشد ۱۴۰۱ همراه داوطلبان بوده و از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا راهنمایی های لازم را انجام خواهند داد.

در ادامه بخوانید: راهنمای انتخاب رشته ارشد دانشگاه آزاد



 

سوالات متداول

 

1- ✔ داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد به منظور اولویت بندی انتخاب های خود باید به چه عواملی توجه کنند؟

✔ علاقه، هزینه، مسیر و کیفیت دانشگاه از عوامل تاثیرگذار در انتخاب رشته کارشناسی ارشد می باشند که برای اطلاع از جزئیات مربوط به آن می توانید متن مقاله را مطالعه کنید.



 

2- ✔ کارنامه اولیه کارشناسی ارشد چه نقشی در انتخاب رشته داوطلبان خواهد داشت؟

✔ مطابق متن مقاله، رتبه و تراز درج شده در کارنامه کنکور ارشد تاثیر بسزایی در اولویت بندی انتخاب های داوطلب دارد.



 

3- ✔ انتخاب رشته کارشناسی ارشد به منظور پذیرش در چه دوره هایی صورت می گیرد؟

✔ داوطلبان با توجه به وضعیت مجاز بودن خود می توانند نسبت به انتخاب رشته محل های روزانه، شبانه، پیام نور، غیرانتفاعی و پردیس خودگردان اقدام نمایند که نحوه اولویت بندی این انتخاب ها در متن مقاله شرح داده شده است.

منبع : راهنمای کامل انتخاب رشته کارشناسی ارشد

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/Xzlk
نظرتان را بنویسید
موارد بیشتر