موتور خودرو به دو بخش تقسیم میشود. بخش پایینی که در برگیرنده سازوکار چرخان (میل لنگ و شاتون و پیستون) است و به آن بلوک سیلندر گفته میشود و بخش بالایی که که سیلندرها را به موتور درون سوز تبدیل میکند. به زبان ساده بلوک سیلندر مسئول چرخش و بالا و پایین شدن است و سر سیلندر وظیفه کنترل ورودی و خروجی موتور را برعهده دارد. واشر سر سیلندر در محل اتصال سر سیلندر و سیلندر قرار گرفته و وظیفه مهر و موم کردن و آب بندی اتصال سر سیلندر و بلوک سیلندر را برعهده دارد.
سرسیلندر یک قطعهی نامتحرک در انواع خودروهای درون سوز است و در بالای موتور قرار دارد که به بلوک سیلندر متصل شده و بیشترین بار را در موتور متحمل میشود. سرسیلندر یک قطعه پیچیده و حیاتی در موتورهای درون سوز است که مشخص کننده عملکرد موتور است و به همین دلیل، طراحی آن بسیار مهم است.
چه یک ماشین باز هستید چه یک تعمیرکار، این مقاله به شما کمک خواهد کرد تا نقش سر سیلندر و واشر سر سیلندر و وظیفه آنها در خودرو را بشناسید، با انواع سرسیلندر آشنا شوید و علائم خرابی سرسیلندر و واشر سر سیلندر را بشناسید.