راهنمای انتخاب رشته نهم به دهم

راهنمای انتخاب رشته نهم به دهم
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
جواد قانع
راهنمای انتخاب رشته نهم به دهم
انتخاب رشته نهم به دهم اولین انتخاب دانش آموزان است که بسیار مهم و حساس بوده و میتواند موفقیت آینده شما را رقم بزند. انتخاب رشته نهک به دهم برای رشته های ریاضی ، انسانی و تجربی و ... دارای شرایطی بوده که شما ابتدا باید با در نظر گرفتن این شرایط و در صورت دارا بودن شرایط اقدام به انتخاب نمایید.


شرایط انتخاب رشته نهم به دهم

بر اساس تغییراتی که در انتخاب رشته دوران متوسطه صورت گرفت ، دانش اموزان پایه نهم که در مرحله انتخاب رشته می باشند بایستی بدانند دیگر مانند گذشته تنها به نمرات پایه نهم توجه نمی شود بلکه تمام نمرات سه سال دوران متوسطه اول (هفتم ، هشتم ، نهم) در انتخاب رشته تاثیر خواهد داشت. همچنین ضریب درس ها برای تمامی رشته ها یکسان است. انتخاب رشته نهم مانند انتخاب رشته در دوران دانشگاه به رتبه دانش آموز بستگی دارد برای مثال اگر دانش آموزی رتبه ی لازم برای انتخاب رشته در علوم تجربی را ندارد بایستی در گروه های فنی و یا انسانی و … دست به انتخاب بزند. نکته ی دیگری که در پایه نهم مد نظر گرفته شده تاثیر سهمیه مناطق، ایثارگران، جانبازان، خانواده شهدا و رزمندگان در انتخاب رشته می باشد برای مثال در یک منطقه که 200 نفر سهمیه انتخاب رشته کنکور تجربی دارند ممکن است حتی کسانی که معدل
بالای 18 را کسب کرده اند هم نتوانند این رشته را انتخاب کنند و مجبور شوند در رشته های دیگر تحصیل نمایند.
انتخاب رشته علوم تجربی در پایه نهم
برای رسیدن به ایده ال هایتان در رشته تجربی باید در دروس زیست شناسی ، ریاضی و شیمی دارای دید مناسبی باشید . اکثر رشته های دانشگاهی رشته تجربی در ارتباط مستقیم یا غیر مستقیم با زیست ، شیمی و تا حدودی ریاضی و فیزیک هستند ، برای مثال رشته های پزشکی و پیراپزشکی کاملا مرتبط با دروس زیست و شیمی هستند و همچنین رشته های علوم پایه مانند ژنتیک نیز به درک مناسبی از ریاضی ، زیست و شیمی نیاز دارند ، نمی توان رشته تجربی را رشته حفظیات نامید اما از نظر درک ریاضی و مفاهیم نسبت به رشته ریاضی مهارت کمتری را می طلبد . اما از نظر درک پدیده های طبیعی و کنجکاوی نسبت به پدیده ها نسبت به رشته ریاضی کنجکاوی بیشتری را نیاز دارد .
از آنجایی که استقبال از رشته تجربی در سال های قبل به شدت زیاد شده است بنابراین دانش آموزان این رشته رقابت بیشتری را در کنکور سراسری شاهد خواهند بود . این رقابت بدین معنی است که تقریبا در چند سال گذشته تعداد شرکت کنندگان کنکور تجربی حداقل 2 برابر شرکت کنندگان رشته ریاضی فیزیک و یا رشته علوم انسانی بوده است . اگر بخواهیم رشته های گروه پزشکی یعنی رشته های پزشکی و پیراپزشکی را رشته های اصلی دانشگاهی برای دانش آموزان تجربی بنامیم تنها برای حداکثر 2 الی 4 درصد این داوطلبان در دانشگاه های دولتی در رشته های پزشکی و پیراپزشکی صندلی وجود دارد . عددی که هرساله در حال کاهش یافتن است . این رقابت حتی با کمک صندلی های دانشگاه آزاد و پردیس های خودگردان هم نتوانسته است طعم سهولت به خود بگیرد . بنابراین کسی که خود را برای انتخاب رشته تجربی در پایه نهم مستحق می داند باید خود را برای یک رقابت تمام عیار آماده کند .
1 . اگر کسی می خواهد رشته تجربی را در انتخاب رشته پایه نهم برگزیند باید مجموع سه نمره پذیرفته شده خرداد یا شهریور هر یک از درس های ریاضی و علوم تجربی ، در سه پایه در دوره متوسطه اول بدون ضریب کمتر از 42 نباشد .
2 . نمره درس ریاضی و علوم تجربی در سه سال دوره متوسطه اول با ضریب 3 محاسبه می گردد .
3 . مجموع نمرات دروس مرتبط با رشته در سه سال دوره متوسطه اول با در نظر گرفتن ضریب هر یک از دروس حداقل 252 باشد . یعنی به عبارت دیگر چنانچه نمرات هر درس را در ضریب آن جمع نماییم و حاصل جمع آن را بر تعداد دروس مرتبط با رشته تقسیم نماییم معدل رشته باید حداقل 14 باشد .

جهت آشنایی با فرم های هدایت تحصیلی نهم متوسطه و نحوه انتخاب رشته نهم همچنین اطلاع از شرایط انتخاب رشته پایه نهم با مرکز مشاوره ایران تحصیل تماس بگیرید و از مشاوره کارشناسان مجرب و مطرح مرکز بهره ببرید.
9099072952 و در صورت شلوغی خطوط 9092305587 ( استان تهران)
پاسخگویی همه روزه از 8 صبح الی 1 شب

شرایط لازم و معدل برای انتخاب رشته ریاضی
انتخاب رشته پایه نهم به دهم در رشته ریاضی موارد شامل موارد زیر است .

1 - عملکرد تحصیلی که شامل نمرات درسی می شود ( 35 امتیاز ) که شامل
نمره ریاضی 14 و نمره علوم تجربی 13 باشد .
نمرات دروس علوم تجربی و ریاضی در پایه هفتم و هشتم با ضریب یک و نهم با ضریب 3 محاسبه می گردد .
مجموع سه نمره کسب شده در درس ریاضی و علوم تجربی در پایه های هفتم و هشتم و نهم بدون ضریب در خرداد یا شهریور نباید کمتر از 42 باشد .
مجموع نمرات کسب شده در سال هفتم و هشتم و نهم در دروسی که با رشته ی تجربی مرتبط هستند با درنظر گرفتن ضریب حداقل 252 باشد به عبارت دیگر معدل دانش اموز حداقل 14 باشد تا بتواند وارد رشته ی ریاضی شود .
2 - آزمون های مشاوره ای ( 30 امتیاز )
3 - نظر دبیران مربوطه ( 10 امتیاز)
4 - نظر مشاور ( 10 امتیاز)
5 - نظر دانش آموز ( 10 امتیاز )
6 - نظر والدین ( 5 امتیاز)
خلاصه مقاله : در این مقاله قصد داشتیم تا راهنمایی های لازم را در ارتباط با انتخاب رشته پایه نهم به دهم و شرایط انتخاب رشته تجربی و ریاضی را ارائه دهیم . تقاضیان عزیز توجه داشته باشید که در زمان مشخص شده اقدام به ثبت نام نمایید چرا که در صورت پر شد ظرفیت ثبت نامی هر گونه اقدام بی پاسخ خواهد ماند.
منبع : راهنمای انتخاب رشته نهم
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/q0V7
نظرتان را بنویسید
موارد بیشتر