مراقبت از خود در برابر کودک آزاری

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1
کودک در هنگام تولد موجود ناتوانی است که برای ادامه زندگی مستقل نیاز به حمایت والدینش دارد و اگر این حمایت در سال های اولیه زندگی به درستی انجام نشود ، کودک در ادامه زندگی با مشکل مواجه می شود ؛ بدرفتاری با کودکان و عدم توجه به نیازهای آن ها باعث به وجود آمدن مشکلات روان شناختی در کودکان می شود .

کودکانی که مورد کودک آزاری قرار گرفته اند در آینده عزت نفس پایینی خواهند داشت و رشد فردی و معنوی و اجتماعی خوبی ندارند و شاید در بزرگسالی نتوانند نقش موثری در جامعه داشته باشند . چون کودکان به شیوه های مختلف مورد تعرض قرار می گیرند .

تمامی این موارد جدی هستند و اثرات آن ها علی رغم این‌ که ممکن است کودک در آن زمان آن ها را بروز ندهد ،  مهم و قابل توجه می باشد . به همین علت در این مقاله به بررسی مراقبت از خود در کودک آزاری می پردازیم .




روش های بد رفتاری با کودکان
از روش های بد رفتاری با کودکان می توان به غفلت ، کمبود محبت ، بد رفتاری جسمی و جنسی اشاره کرد : 


* غفلت : غفلت زمانی است که والدین یا پرستار به نیازهای اساسی کودک توجهی نکنند که می تواند شامل رها کردن کودک در سن پایین باشد ( یا گذاشتن او پیش خواهر یا برادری که به دلیل بی تجربگی از عهده کارهای خودش نیز بر نمی آید ) یا بی توجهی به نیازهای اولیه کودک مثل غذا ، پوشاک و سر پناه چنین شرایطی کودک را در معرض آسیب قرار می دهد . 


* کودک آزاری هیجانی یا عاطفی ( کمبود محبت ) :  کودک آزاری هیجانی یا عاطفی اصطلاحی است که در مورد فرزندانی به کار می ‌رود که از والدینشان محبت ، عشق و آرامش دریافت نکرده اند . 


*  سوء رفتار جسمی : زمانی که کودک مورد خشونت خانگی مانند خشونت های جسمی شامل تنبیه های مختلف ، ضرب و شتم ، هل دادن و پرت کردن قرار می‌ گیرد . این شرایط در کوتاه مدت برای کودکی که آزار دیده یا زندگی اش در خطر است ، عوارض وخیمی دارد . همین چنین در بلند مدت باعث هراس و مشکلات عاطفی می شود .


*  سوء استفاده جنسی : درگیر کردن کودکان رشد نیافته ( نابالغ ) در فعالیت های جنسی و نیز تماس نامناسب از جمله این موارد می ‌باشد . هر گونه تجاوز جنسی می‌ تواند منجر به مشکلات و آشفتگی های جدی روانی مانند اختلالات شخصیت ، در زمان وقوع رویداد یا در آینده شود .

حتما بخوانید: کودک آزاری جنسی




اثرات سوء استفاده بر روابط
اثرات سوء استفاده بر روابط در کودک در آینده شامل موارد زیر است : 


* همیشه نقش ناجی و مراقب را دارد .


* از اطرافیانتان دور می شود .


*  حد و مرزی برای خودشان قائل نیستند و اجازه می دهند دیگران هر کاری که می خواهند با آن ها انجام بدهند .


* درد و رنج روابط را با مصرف الکل و مواد مخدر و خود آزاری  ( اختلال شخصیت مرزی ) کاهش می دهند .


*  دیگران به او تعدی و توهین می کنند .


* بهتر است به تدریج نحوه ارتباط خود را با دیگران تغییر دهند . این تغییرات را با در نظر گرفتن ارزش و جایگاهشان انجام دهند .


*  اگر همیشه این شما هستید که مراعات دیگران را می‌ کنید ، سعی کنید خواسته های خودتان را نیز مطرح کنید. بگذارید دیگران نیز برای شما کاری انجام دهند . معمولا ًدوستانتان را از میان افراد نیازمند کمک انتخاب می کنید اکنون سعی کنید دوستان متفاوتی هم داشته باشید.  آیا به این فکر می کنید که " اگر برای کسی مفید نباشم طرد خواهم شد " ؟ اگر افکارتان چنین است با آن‌ ها مبارزه کنید زیرا به شما کمک خواهد کرد دوستانی حامی و واقعی را از اطرافتان انتخاب کنید .

* اگر برای روابطتان حد و مرزی قائل نیستید و دیگران از این موقعیت سود می ‌برند ، یاد بگیرید که مانع آن ها شوید . فراموش نکنید که شما هم حقوقی دارید . تعیین محدوده در روابط ، شما را از سوءاستفاده دیگران مصون نگه می‌ دارد .


*  اگر مشکلات و عذاب روابط را با مصرف الکل و مواد مخدر یا روش های دیگر برطرف می کنید ، زمانتان را برای یافتن مسائلی بگذارید که در رابطه ها باعث آزار شما می ‌شود . به دنبال الگوهای جدید باشید ، برای خودتان محدوده تعیین کنید و بگذارید خواسته هایتان را برآورده کنند .


* کابوس های شبانه را درمان کنید . 

بیشتر بخوانید: اثرات کودک آزاری


روش مواجه با کابوس یا فلاش بک بعد از تجاوز جنسی
بیشتر افرادی که مورد سو استفاده قرار گرفته‌اند تجربیاتی از تجدید خاطره ( فلاش بک ) و کابوس دارند . این ها عوارض ترس و خاطرات قبلی  هستند که برجسته می ‌شوند و باعث استرس می شوند . بهترین روش غلبه بر آن ها ، کنترل کردنشان است . به همین علت خودمراقبتی در کودک آزاری اهمیت دارد .
در صوت کابوس یا فلاش بک ، موارد زیر را به هنگام بیدار شدن اعمال کنید :

* هر آن چه را که به ذهنتان آمد با جزئیات بنویسید . این‌ کار را هر بار تکرار کنید . اگر به نوشتن آن ها ادامه دهید ، به تدریج از بین می روند .

* به خودتان یادآوری کنید که الان بزرگسال و در امنیت هستید و شرایط گذشته را ندارید .

* بعضی وقت ها ساختن یک پایان جدید برای خاطرات یا تصاویری که در کابوس ها یا فلاش بک ها می ‌بینید ، بسیار موثر است . مثلاً برخی از افراد تصور می کنند که فرد متجاوز پشت یک صفحه آهنی گیر افتاده . برخی دیگر در خیالشان خود را بزرگسال تصور می‌ کنند و وارد صحنه شده و جلوی فرد متجاوز را می‌ گیرند . این امر به شما کمک می کند تا در برابر خاطرات ناخوشایند کنترل خود را حفظ کنید .

*  اگر احساس می کنید مشکل شما با کابوس ها و فلاش بک ها حل نمی شود ، بهتر است کمک تخصصی بگیرید .

* سعی کنید به ابعاد مثبت زندگیتان بیشتر بپردازید .

* در صورتی که در زندگی تان مدام درگیر بحران هستید ، راه های بهبود دهی شرایط را بررسی کرده و برای آن برنامه ریزی کنید . چون افرادی که در کودکی مورد سواستفاده جنسی واقع شده اند ، در بزرگسالی به احتمال زیاد مشکلاتی در سلامت خود خواهند داشت . بنابراین مراقبت از سلامت ، امری بسیار مهم است .

در ادامه بخوانید: خود مراقبتی در برابر خشونت خانگی



سوالات متداول


1- روش های بدرفتاری با کودکان شامل چه مواردی می شود؟
بدرفتاری با کودکان شامل غفلت، کمبود محبت و دیگر مواردی می شود که در مقاله به طور کامل توضیح داده شده اند.




2- اثرات سواستفاده از کودک در آینده چگونه است؟
دوری از اطرافیان، مصرف الکل و غیره از آسیب هایی است که در آینده متوجه این افراد می شود و در مقاله به طور کامل بیان شده اند.




3- روش مقابله با کابوس تجاوز جنسی کودکی چیست؟
تمرکز بر ابعاد مثبت زندگی، نوشتن جزئیات و غیره از مواردی هستند که می توان برای مقابله با فلاش بک های تجاوز کودکی از آنها استفاده کرد و توضیحات تکمیلی آن ها در متن مقاله عنوان شده اند.

منبع : مراقبت از خود در برابر کودک آزاری
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/90B4
نظرتان را بنویسید