برای معلم شدن چه رشته ای باید خواند

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvagroup
تربیت نیروی انسانی برای ورود به شغل معلمی یکی از موضوعات اساسی نظام آموزشی کشور است . از طرفی آگاهی از شیوه‌ های ورود به شغل معلمی برای متقاضیان ورود به این شغل اهمیت بالایی دارد . به‌ طور خلاصه دو روش ورود به دانشگاه‌ های تخصصی تربیت‌ معلم از طریق آزمون سراسری و شرکت در آزمون استخدامی آموزش‌ و پرورش وجود دارد که در صورت قبولی در مرحله مصاحبه آن می توان جذب سازمان آموزش و پرورش شد .




چگونگی تأمین و تربیت نیروی انسانی به‌ ویژه معلم ، همواره یکی از موضوعات اساسی ساختار سیاسی و ساختار آموزشی کشور بوده و با توجه به حساسیت و تأثیر گذاری که شغل معلمی در توسعه کشور و همچنین رشد باورهای دینی و ملی دارد ، در تمامی دوره‌ های تاریخی سعی شده تا ضوابط و شرایط خاصی را برای آن تدوین کرده ، تا اصلح‌ ترین افراد برای تصدی این شغل انتخاب شوند .
با توجه به راه های مختلف ورود به شغل معلمی و بررسی نحوه ورود به این شغل متوجه می شویم که از طریق تمام رشته های تحصیلی دوره متوسطه ، امکان ورود به شغل معلمی وجود دارد ؛ زیرا دانشگاه های تخصصی جذب و تربیت معلم از تمامی رشته های تحصیلی متوسطه پذیرش دانشجو دارند .

پس می توان با انتخاب رشته های مورد پذیرش این دو دانشگاه از طریق آزمون سراسری ، وارد این دانشگاه ها شد و بعد از گذراندن دوران تحصیل و مراحل تایید صلاحیت های تخصصی و عمومی وارد شغل معلمی گشت . البته با توجه به برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش در سالیان اخیر از میان فارغ التحصیلان سایر دانشگاه ها و رشته های مورد تقاضا آموزش و پروش می توان به استخدام اموزش و پرورش درآمد . با توجه به مطالب گفته شده در این مقاله قصد داریم به بررسی نحوه ورود به شغل معلمی بپردازیم .



انتخاب رشته دبیرستان برای رشته معلمی
دانشگاه فرهنگیان که دارای 64 دانشکده و واحد آموزشی فعال در سراسر کشور است در 16 رشته تحصیلی اقدام به تربیت نیروی انسانی لازم برای شغل معلمی می‌ کند . همچنین دانشکده تربیت دبیر رجایی با 19 رشته در واحد آموزشی خود که مستقر در شهر تهران است اقدام به جذب و تربیت‌ معلم برای اشتغال در وزارت آموزش‌ و پرورش می‌ کند .
این دو دانشگاه تخصصی از متقاضیان تمامی گروه‌ های آموزشی علوم رياضی ، علوم تجربی ، علوم انسانی ، هنر ، زبان انگليسی و رشته‌ های فنی و حرفه‌ ای اقدام به جذب دانشجو می‌ کنند ، لذا در پاسخ به این سوال که برای معلمی چه رشته ای باید خواند می توان گفت امکان ادامه تحصيل برای تمامی فارغ‌ التحصيلان رشته‌ های مختلف دوره دبيرستان ، در اين دانشگاه‌ ها فراهم است .

به داوطلبانی که قصد دارند پس از اتمام دوره دبیرستان در دانشگاه های تربیت معلم تحصیل کنند توصیه می شود حتما پیش از انتخاب رشته دبیرستان در فرآیند هدایت تحصیلی شرکت کرده تا بر اساس استعداد و علاقه خود در رشته های مرتبط با معلمی تحصیل نمایند . در جدول زیر رشته‌ هایی که برای ورود به شغل معلمی در دوران متوسطه در دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی پذیرش دارند به تفکیک رشته‌ های تحصیلی آمده است .



رشته های ورود به شغل معلمی
رشته‌های معلمی گروه آزمایشی ریاضی  آموزش ریاضی، آموزش فیزیک، آموزش ابتدایی، آموزش‌وپرورش کودکان استثنایی، آموزش تربیت‌بدنی.
رشته‌های معلمی گروه آزمایشی تجربی:  دبیری شیمی، دبیری زیست‌شناسی، آموزش ابتدایی، آموزش‌وپرورش کودکان استثنایی، آموزش تربیت‌بدنی
رشته‌های معلمی گروه آزمایشی انسانی: آموزش زبان و ادبیات فارسی، دبیری الهیات و معارف اسلامی، دبیری تاریخ، دبیری زبان و ادبیات عربی، دبیری علوم اجتماعی، راهنمایی و مشاوره آموزش ابتدایی آموزش‌وپرورش کودکان استثنایی، آموزش جغرافیا، آموزش تربیت‌بدنی
رشته معلمی گروه آزمایشی هنر:  آموزش ارتباط تصویری 
رشته معلمی گروه آزمایشی زبان:  تربیت دبیر زبان انگلیسی


بیشتر بخوانید: انتخاب رشته دبیرستان





ورود به شغل معلمی با کنکور سراسری
یکی از اصلی‌ ترین راه‌ های ورود به شغل معلمی از طریق ورود به دانشگاه‌ های تخصصی است که به این منظور ایجاد شده است . راه ورود به این دانشگاه‌ ها از طریق کنکور سراسری است . دانشگاه‌ های تخصصی که وظیفه تربیت نیروی انسانی لازم برای ساختار آموزشی کشور را به عهده‌ دارند « دانشگاه فرهنگیان » و « دانشکده تربیت دبیر شهید رجایی تهران » هستند که هرساله از طریق آزمون سراسری از میان متقاضیان ورود به این دانشگاه‌ ها اقدام به جذب دانشجو می‌ کنند . با راه‌اندازی این دو دانشگاه ، مقرر شد تا آموزش‌ و پرورش نيروهای موردنیاز خود را از طريق دانشگاه‌ های فرهنگيان و تربيت دبير شهيد رجايی تأمین کند .

در حال حاضر افرادی می توانند وارد دانشگاه‌ های فرهنگيان و تربيت دبير شهيد رجايی شوند و شرایط شغل معلمی را به دست آورند که تمامی شرايط شرکت در آزمون سراسری دانشگاه‌ ها و مؤسسات آموزش عالی را داشته و با قبولی در آزمون سراسری امتیاز علمی لازم برای ورود به این دو دانشگاه را به دست آورند .

شرایط دیگری برای شغل معلمی وجود دارد از آن جمله سلامت جسمی و روانی متقاضی بر طبق معیار های مورد نظر و داشتن شرایط لازم و مناسب جسمی و روحی که برای ایفای شغل حساس معلمی نیاز هست از جمله شرایط جسمی می توان به قد و وزن مناسب و ظاهری موجه و آراسته ،  شیوه بیان گویا و روان و برخورداری از سلامت روحی و اخلاقی متناسب با شغل خطیر معلمی اشاره کرد . بررسی این موارد و تائید صلاحیت‌ های افراد متقاضی شغل معلمی ، در مراحل مصاحبه و گزینش که بعد از کسب امتیاز علمی لازم توسط دانشجو به عمل می‌ آید توسط کارشناسان و متخصصان این امر مورد سنجش قرار می‌ گیرد .

بیشتر بخوانید: شرایط ثبت نام در دانشگاه فرهنگیان









آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش
روش دیگر ورود به شغل معلمی و تدریس به این صورت است که فارغ‌ التحصیلان رشته‌ های مختلف ، می‌ توانند با شرکت در آزمون استخدامی آموزش‌ و پرورش و قبولی در آن وارد شغل معلمی شوند . این آزمون که در نیمه دوم سال برگزار می‌ شود از بین فارغ‌ التحصیلان رشته‌ های مختلف که متقاضی ورود به شغل معلمی هستند ، بعد از برگزاری یک آزمون جامع و طی مراحل مصاحبه و تائید صلاحیت علمی و عمومی اقدام به جذب افراد در شغل معلمی می‌ کند .

این افراد بعد از قبولی در تمامی مراحل گزینش و مصاحبه و تائید صلاحیت‌ های عمومی و تخصصی در صورت احراز شرایط لازم پذیرفته می‌ شوند ، افراد پذیرفته‌ شده در این روش ، ملزم به گذراندن یک دوره آموزشی بدو خدمت آشنایی با شغل معلمی و ضوابط و دستور العمل‌ های آن هستند و پس از گذراندن این دوره مشغول به کار می‌ شوند و به استخدام آموزش‌ و پرورش درمی‌ آیند .

در ادامه بخوانید: سوالات مصاحبه استخدامی آموزش و پرورش









سوالات متداول


1-   چگونه می توان در رشته معلمی تحصیل کرد ؟
با توجه به متن مقاله متقاضیانی که به شغل معلمی علاقه دارند می توانند با قبولی در دو دانشگاه تربیت معلم رجایی یا فرهنگیان به این شغل وارد شوند .




2- آیا می توان با مدرک لیسانس وارد شغل معلمی شد ؟
بله ، داوطلبان می توانند با شرکت در آزمون استخدامی آموزش و پرورش خود را برای ورود به شغل معلمی آماده کنند . اطلاعات بیشتر در متن مقاله درج شده است .




3- نحوه قبول شدن در شغل معلمی چگونه است ؟
داوطلبان پس از پذیرش اولیه در آزمون کتبی می بایست در مصاحبه علمی - عقیدتی شرکت نمایند که توضیحات آن در متن مقاله موجود است .

منبع : برای معلم شدن چه رشته ای باید خواند
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/8Q2j
نظرتان را بنویسید