ویژگی های نما رومی

ویژگی های نما رومی
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
matinkhanaki

 

مشاهده می کنید که سبک های معماری بسیار گسترده اند و در کنار این لیست بلند از سبک ها، سبک‌های معماری بومی هر اقلیم که به نسبت به صورت دقیق در این دسته بندی قرار نمی گیرند را نیز به این لیست اضافه کنید، در این صورت مشاهده خواهید کرد که به تعداد بسیار زیادی سبک معماری وجود دارد.

اما سوال اینجاست با توجه به اینکه تعداد سبک های معماری تا این حد متعدد می باشد، در نهایت چه سبکی متناسب با سلیقه و بودجه من می باشد. این نکته بسیار مهمی است که متاسفانه اغلب به دلیل عدم آگاهی و تخصص کافی در این زمینه به ترجیحات کلی جامعه توجه می کنند و بدون مشاوره از یک متخصص معماری در این زمینه، دست به انتخاب هایی می زنند که طرح پیشنهادی یا با منطقه و موقعیت آن پروژه ارتباط برقرار نمی کند و یا کلا راهی اشتباه در پیش گرفته می شود که بعدها در هنگام فروش ساختمان یا کلا از نظر نظم شهری که به دلیل انتخاب نادرست بهم ریخته، اثرات نامطلوب آن مشخص می گردد.

پیشنهاد می شود در زمینه انتخاب سبک و نوع طرحی که برای ساختمان تان انتخاب می نمایید، همانند تمامی حوزه های دیگر که از متخصص مربوطه مشاوره می گیرید، در این ارتباط نیز از متخصص این حوزه یعنی یک معمار با تجربه راهنمایی بگیرید تا بهترین و بهینه ترین طرح و انتخاب را در نهایت پیاده‌سازی کنید. اما با فرض اینکه شما به دلایل مختلف در نهایت سبک بازسازی نما رومی را برای طراحی و اجرای نمای ساختمان خود انتخاب کرده باشید، در ادامه همراه این نوشتار باشید تا ببینیم اصلا نما رومی یعنی چه و چه ویژگی های مهمی دارد.

نما رومی چیست ؟

نمای ساختمان های روم و یونان باستان مبنع و الهام بخش اصلی این سبک از معماری می باشد. در زمان خلق این سبک نیز کاملا واضح است که در دوران باستان روم و یونان که در آن زمان مهد فلسفه، ریاضیات، هندسه و…بوده اند تاثیر آن بر معماری نیز قابل درک است که خروجی آن، ساختمان هایی با نظم خاص هندسی و همچنین اشکال کاملا هندسی که طراحی آن توسط همان افرادی صورت می‌گرفت که عملا علاوه بر مهندس معمار به نوعی یک ریاضیدان بودند.اگر به نماهای رومی باقی مانده از ان زمان هم نگاه کنیم متوجه ستون های بزرگ و اغلب به شکل دایره می باشند به چشم میخورد که این ستون های بزرگ عظمت و بزرگی این ساختمان را نشان می دهند. 

این سبک تا زمان قرن نوزدهم که آهن و شیشه با ظهور انقلاب صنعتی، به یکی از مصالح جدید و اصلی ساختمان سازی تبدیل شد، فرازونشیب های مختلفی داشته است. اما در این زمان مجدد تحت عنوان نئوکلاسیک توسط برخی از معمارانی که قصد زنده ساختن ارزشهای معماری سنتی را داشتند نمود مجدد یافت و همچنان در سطحی جهانی علاوه بر ایران رونق دارد. از قرن نوزدهم به معماران ستنی با ترکیب کرن شیشه و پنجره های بزرگ قدی توانستند که سبک نما رومی را زنده نگه دارد.در شمال کشور ایران مخصوصا شهر های شمالی که ویلا سازی رونق زیادی در آنجا دارد با ترکیب کردن نما رومی و نما مدرن جلوه های ویزه ای خلق کردند باعث زیبایی نمارومی شده است

ویژگی های مهم نما رومی

این سبک از معماری ویژگی های منحصر بفردی دارد جلوه ویژه و خاصی به نما ساختمان داده است که باعث شده تا به درست یا غلط رواج زیادی پیدا کند. بدون شک باید حائز ویژگی هایی باشد تا مورد اقبال عمومی قرار گیرد.

این ویژگی ها در فرایند طراحی و ساخت در این سبک معماری به طور خلاصه شامل موارد زیر می‌باشند:

  • استفاده از عناصر بسیار پرجزئیات در این سبک
  • استفاده از ستون و سرستون های متعدد در طرح
  • استفاده از مجسمه ها و ستون های شکل دار
  • استفاده ترکیبی از پنجره و ستون های بزرگ
  • استفاده از سنگ های گران قیمت در این سبک
  • استفاده از اجرای نمای سیمان شسته
نمارومی,بازسازی نما رومی ,اجرای نما ورمی

 

متریال قالب تشکیل دهنده در نمای رومی

اغلب متریال قالب تشکیل دهنده در این سبک معماری از نوع سنگ می باشد. در برخی موارد مجسمه و کتیبه ها از جمله موارد و عناصر جدایی ناپذیر این سبک شده اند.

عقب و جلو رفتگی های بسیار زیاد در طرح های این سبک یکی از مهم ترین ویژگی های آن است. در قالب تراس، پیش خوان، سینه کفتری و کله گاوی هایی که در بخش های مختلف نما اجرا می شوند.

تناسبات بسیار زیاد و بزرگ در این سبک معماری، به عنوان مثال ابعاد بسیار بزرگ ستون، در و پنجره و …در این سبک معماری

این ها تنها بخشی از ویژگی های شاخص این سبک می باشند که به دلیل جزئیات زیاد و رنگ های خاص متریال این سبک، اغلب با هدف جلب توجه نیز مورد استفاده قرار می گیرد. یعنی افرادی که آگاهانه تصمیم به بیان سطح مالی خود دارند به این سبک که به نوعی به جلوه ای از تجمل و ثروتمندی تبدیل شده رو می آورند.

 

همانطور که در این نوشتار همراه ما بودید، با این فرض که اگر شما در انتخاب نهایی تان به سبک معماری و نما رومی رسیده باشید، در این بخش سعی شد بعد از بررسی اجمالی انواع سبک های معماری، به تشریح ویژگی های مهم نما رومی پرداخته شود تا بعد از مطالعه این صفحه، شناختی کلی از سبک ها و مخصوصا نما کلاسیک بدست آورده باشید. شما میتوانید برای دریافت مشاوره رایگان در مورد اجرای انواع نما ها با گروه مشاورین بازسازی نما نماسازان مرادی ارتباط برقرار کرده و اطلاعات مورد نیاز را دریافت و کسب نمایید.

لینک مرجع http://namasazanmoradi.com/
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/MkWR
نظرتان را بنویسید