آموزش دوستیابی به کودک

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1
داشتن دوستان خوب ، بازی با سایر کودکان در پارک و رفتن به مهمانی های تولد ، فعالیت های معمول بسیاری از بچه ها است . در واقع ، داشتن دوست ، یکی از مهم ترین ماموریت ها و یکی از مهارت های اجتماعی کودکان است که در طول زندگی آن ها دوام می آورد .

با این حال ، برخی از کودکان از نظر اجتماعی با مسائلی روبرو بوده و نمی توانند به خوبی دوست پیدا کنند . لازم نیست کودک با همه دوست شود . یک کودک خجالتی ممکن است یک یا دو دوست داشته و خوشحال باشد اما اگر فرزند شما هیچ دوستی ندارد لازم است به او در یادگیری مهارت های اجتماعی کمک کنید .

ناکام شدن کودک در دوست پیدا کردن ، به تنهایی می تواند برای او به شدت اضطراب آور بوده و بر عملکرد کودک تاثیر منفی بگذارد . والدین می توانند با یادگیری چند راهکار ، به فرزندشان کمک کنند با دیگران دوست شده و احساس بهتری نسبت به خودش پیدا کند . در ادامه با نحوه کمک به فرزند برای پیدا کردن دوست آشنا می شوید اما قبل از آن لازم است در مورد اهمیت دوستی برای کودکان بدانید .


اهمیت دوست پیدا کردن در کودکان

کودکانی که احساس خوبی نسبت به خود دارند ، اعتماد به نفس بیشتری داشته و در مدرسه بهتر عمل می کنند و در بزرگسالی هم سازگاری بالاتری دارند . تنهایی کودک می تواند منجر به انزوا ، افسردگی ، ضعف در سلامتی و بی نظمی در او بشود . معمولاً رفتار کودک باعث مشکلات در دوستی می شود . برای مثال ، بچه هایی که رئیس بازی در می آورند و اخلالگر و خودمحورند باعث آزار همکلاسی ها می شوند . همچنین ، بازی کردن با کودکانی که از قوانین پیروی نمی کنند و وقتی چیزها مطابق میل آن ها پیش نمی رود عصبانی می شوند اصلاً سرگرم کننده نیست .

 خجالتی بودن ، احساس ناامنی ، متفاوت بودن با دیگران و یا رفتن به مدرسه ای جدید نیز می تواند دایره دوستی کودکان را محدود کند . علت این مسئله هرچه باشد مشکلات در دوستیابی نشان می دهد که کودک نیاز به درک و حمایت بیشتری دارد . در ارتباط با اهمیت دوست پیدا کردن در کودکان لازم به ذکر است که یاد دادن مهارت های اجتماعی به کودکان ، تاثیری ماندگار در موفقیت کلی آن ها خواهد داشت و دوستی های قوی برای عزت نفس و احساس تعلق کودک مهم است . در ادامه روش هایی مطرح شده که می توانید در این زمینه به فرزندتان کمک کنید .



 
نحوه آموزش دوستیابی به کودک

هیچ فرمول یکسانی برای تقویت دوست یابی در کودکان وجود ندارد زیرا هر کسی از نظر اجتماعی متفاوت رفتار می کند . با این وجود روش هایی برای کمک به کودکان در بهبود مهارت های اجتماعی وجود دارد که باعث ایجاد روابط عمیق و معنادار با دیگران می شود . به این نکته نیز توجه داشته باشید که مزایای دوستی بر اساس کیفیت است نه کمیت . در ادامه با نحوه کمک به فرزند برای پیدا کردن دوست آشنا می شوید .



 برای کودک ، فرصت هایی جهت برقراری ارتباط اجتماعی فراهم کنید

از دوستانش دعوت کنید که به خانه شما بیایند ، اجازه دهید کودک به اردوهای مدرسه برود و همچنین می توانید او را در کلاس هایی که دوست دارد ثبت نام کنید ، در این صورت استعدادهای کودک نیز پرورش پیدا می کند  . کودکان نیز مانند بزرگسالان هر از چند گاهی نیاز دارند با دوستانشان تفریح کنند بنابراین این فرصت را برای آن ها فراهم کنید و به طور منظم برنامه ریزی کنید تا او با دوستانش ملاقات کند .

اگر رابطه ای وجود دارد که فرزندتان را خوشحال می کند حتی اگر در مدرسه ای متفاوت درس می خوانند از این رابطه حمایت کنید . برنامه ریزی زمانی برای دیدن دوستان مهم در خارج از مدرسه ، حتی اگر گاهی پیش بیاید به کودک کمک می کند که یاد بگیرد ارتباطش را با دیگران حفظ کند .



 با کودک در مورد مدیریت احساسات صحبت کنید

وقتی فرزندتان از دوستانش ناراحت یا عصبانی بود در مورد مدیریت این هیجانات با او صحبت کنید . در مورد خود تنظیمی به او بگویید و اینکه در موقع ناراحتی چه کاری می تواند انجام دهد . این مهارت برای دوستیابی و حفظ دوستی ها ضروری است . به کودک کمک کنید که در خانه آرام شدن را تمرین کند برای مثال وقتی عصبانی شد به خودش این جملات را بگوید " من می توانم آرام بمانم " ، " من می توانم این کار را انجام دهم " ، " صحبت کن ، کتک نزن " ، " صبر کن ، بهترین کاری که می تونی الان انجام بدی چیه ؟ " و غیره . همچنین در مورد این مسئله با او صحبت کنید که وقتی مورد آزار قرار گرفت یا مسخره شد باید چه کاری انجام دهد و همچنین چگونه با دیگران مرز بگذارد  .





 در مهارت های اجتماعی ، الگوی خوبی برای فرزندتان باشید

در جهت آموزش دوست یابی به کودک ، یکی از مهارت های اجتماعی که او از آن برخوردار نیست را شناسایی کرده و سپس به او در بهبود آن کمک کنید . به عنوان مثال ، اگر فرزندتان در ابراز احساسات مشکل دارد می توانید با انجام آن در راهی سازنده به او کمک کنید یاد بگیرد احساساتش را بیان کند . برای مثال می توانید احساسات خود را بیان کنید : " وقتی به من میگی دوستت دارم خیلی خوشحال میشم " یا می توانید به او کمک کنید که احساساتش را نام گذاری کند : " غمگین شدی وقتی دوستت نخواست باهات بازی کنه ؟ " .



 با کودک در این مورد صحبت کنید که دوست خوب چه ویژگی هایی دارد

برای آموزش دوستیابی به کودک ، به او کمک کنید که به دقت به رفتارهای بچه هایی که دوست دارد نگاه کند . می توانید این کار را به یک پروژه تبدیل کرده و پوستری تهیه کنید که کودک در آن با برچسب زدن ، این ویژگی ها را مشخص کند یا اینکه می توانید با همدیگر یک فهرست تهیه کنید . در مورد این ویژگی ها دائماً صحبت کنید و از او بخواهید هر وقت دوستانش را دید به این خصوصیات آن ها توجه کند . در مکالمات روزانه خود فرصت هایی برای صحبت در مورد دوستی پیدا کنید . برای مثال در این باره حرف بزنید که خودتان چه چیزهایی را در دوستانتان دوست داشته یا ندارید .





 بازی نقش داشته باشید و از عروسک استفاده کنید

به منظور آموزش دوستیابی به کودک ، در مورد نشان دادن احساسات ، زبان بدن و کلماتی که باعث دوستی شده یا از آن جلوگیری می کند با فرزندتان صحبت کنید . برای این کار می توانید از عروسک استفاده کنید تا فرزندتان در آن احساس راحتی بیشتری داشته و بهتر همکاری کند . برای مثال اگر فرزندتان پرخاشگر است یا رئیس بازی در می آورد نقش آن را به عهده گرفته و کودک نیز می تواند نقش دیگری که خودش دوست داشته باشد بازی کند . در این صورت ، کودک متوجه تاثیرش بر رفتار دیگران از طریق بازی می شود .

اگر کودکتان خجالتی است نیز می توانید از این روش استفاده کنید تا فرزندتان متوجه شود چگونه با کنار کشیدن از دیگران ، دوستانش را از دست می دهد . همچنین می توانید مهارت های اجتماعی را این گونه به کودک یاد بدهید برای مثال با نمایش موقعیت های عادی می توانید به کودک چگونگی سلام دادن ، لبخند زدن ، تماس چشمی یا به اشتراک گذاشتن چیزها با دیگران را یاد دهید .






 به شخصیت فرزندتان احترام بگذارید

بعضی از بچه ها ممکن است دوستان زیادی داشته باشند و برخی دیگر ممکن است برای احساس خوشبختی به دوستان زیادی احتیاج نداشته باشند . مهم است که قدردان خواسته ها و شخصیت فرزندتان باشید و از او حمایت کنید . حتی ممکن است یک کودک از خواهر یا برادرش برون گراتر باشد بنابراین آن ها را با یکدیگر مقایسه نکنید .



 اگر فرزندتان با دوستانش دچار مشکل شد و در مورد آن با شما صحبت کرد فقط گوش دهید

اگر چنین اتفاقی افتاد به جای اینکه خیلی سریع به او بگویید چه کار کند تنها به حرف هایش گوش کنید و بعد از همدلی با او ، بپرسید که دوست دارد در این موقعیت چه کاری انجام دهد سپس در مورد عواقب و نتایج هر کدام از رفتارها با یکدیگر صحبت کنید . در این صورت کودک می تواند بهترین راه حل را انتخاب کرده و مهارت حل مسئله او نیز بهبود پیدا می کند .



 به طور خلاصه

پرورش مهارت های دوست یابی در کودکان اگرچه دشوار و زمان بر است اما می تواند به شدت در احساس خوشبختی فرزندتان نقش داشته باشد . این مهارت ها می توانند تا آخر عمر در فرزندتان دوام پیدا کند بنابراین وقتی به او در دوستیابی کمک می کنید ، می توانید احتمال احساس رضایت و خوشحالی اش را در بزرگسالی افزایش دهید .

در این مقاله ، به دوست یابی کودکان پرداخته شد در حالی که لازم است بدانید اگر دارای فرزند نوجوان هستید ، ویژگی های دوستی در این گروه سنی متفاوت بوده و بنابراین نیازها و خواسته های آن ها با کودکان تفاوت دارد . در ادامه و با کلیک بر روی لینک زیر می توانید با ویژگی های روابط دوستی در نوجوانی بیشتر آشنا شوید .








سوالات متداول

1- چرا روابط دوستانه در کودکان مهم است ؟

روابط دوستانه به کودکان کمک می کند خودشان را دوست داشته باشند و احساس خوشبختی کنند که به جزئیات آن در مقاله بیشتر پرداخته شده است .


2- با چه روش هایی می توان به کودکان در دوستیابی کمک کرد ؟

راهکارهایی مثل دعوت دوستان کودک به خانه ، آموزش مهارت های اجتماعی و مدیریت احساسات به فرزند در این زمینه موثرند که به جزئیات آن در مقاله بیشتر پرداخته شده است .


3- آیا والدین می توانند به پرورش مهارت های دوست یابی کمک کنند ؟

بله  ، در صورتی که والدین خودشان الگوی خوبی در این زمینه باشند و از دوستی های فرزندشان حمایت کنند می توانند به کودک در بهبود مهارت های دوست یابی کمک کنند که به جزئیات آن در مقاله بیشتر پرداخته شده است . 



منبع : آموزش دوستیابی به کودک
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/ZQQv
نظرتان را بنویسید