معنی نوشته های کمپرسور کولر گازی

معنی نوشته های کمپرسور کولر گازی
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
arezooahmadi7470

شرط خرید درست و نگهداری از یک محصول داشتن آگاهی لازم نسبت به آن است ،کولر گازی به عنوان محبوب ترین سیستم تهویه که این روزها مورد توجه قرار دارد نیز از این مورد مستثنی نیست .ما باید اطلاعات درست و دقیقی از تمامی اجزای این سیستم تهویه داشته باشیم تا در صورت نیاز و بروز مشکل بتوانیم آن را برطرف کنیم.در این مقاله قصد داریم به توضیح نوشته های روی کمپروسور کولر گازی بپردازیم و معنی نوشته های روی کمپرسور کولر گازی ،قلب تپنده دستگاه را برای شما بیان کنیم.با ما همراه باشید و سوالات خودتون رو در کامنت ها با ما به اشتراک بگذارید.
https://www.tehranservic.com/writings-on-the-compressor/
پلاک خوانی کمپرسور کولر گازی و یخچال رایج ترین وظایف هر تکنسین کولر گازی و یخچال است تا بتواند به مشخصات فنی کمپرسور یخچال و کولر گازی را درست متوجهع شود و کمپرسور مناسب را برای جایگزینی انتخاب کند. این مطلب برای خواندن برچسب فنی کمپرسور های یخچال و کولر گازی یکی می باشد و برای هر دو کاربرد دارد نمونه عکس ها را با دقت نگاه کنید.

یکی از تکنیک‌هایی که تکنیسن‌های کولر گازی و سیستم‌های برودتی باید با آن، آشنا شوند، پلاک خوانی کمپرسور کولر گازی و سیستم‌های برودتی است. در جهان امروز برای هر وسیله‌ای یک شناسنامه یا پلاک مربوط به آن صادر می‌شود در کولرهای گازی نیز به همین طریق می‌باشد و برای هر یک از کمپرسورهای کولر گازی پلاک یا برچسب‌های مربوط به خودش صادر می‌شود به عنوان مثال بر متوجه شدن از مشخصات فنی کمپرسور یخچال باید پلاک آن را بررسی کرد.
هر آنچه باید درباره پلاک خوانی کمپرسور کولر گازی بدانید!

حال اگر توانایی خواندن پلاک کمپرسورها را نداشته باشید، نمی توانید به خوبی، کمپرسور مورد نظر را انتخاب کنید. به هر حال هر کمپرسوری بسته به نوع موتور و قدرت و فشار، برای مدل‌هایی از کولر گازی و یخچال فریزر، استفاده می‌شود.

در این پلاک‌ها اطلاعاتی درباره کمپرسور داده شده است که این اطلاعات موقعی که کمپرسور به مشکل برخورد کمک شایانی به حل مشکل می‌کند. در این مطلب قصد داریم به نحوه پلاک خوانی کمپرسور کولر گازی و پی بردن به معنی نوشته‌های آن بپردازیم.

ابتدا بهتر است اندکی با کمپرسور و وظایف آن در سیستم‌های برودتی و کولر گازی‌ها، آشنا شوید.
کمپرسور کولر گازی؛ قلب تپنده سیستم‌های تهویه مطبوع

کمپرسور یکی از مهمترین قسمت‌های کولر گازی می‌باشد. برخی از تعمیرکاران کولر گازی از کمپرسور به عنوان قلب تپنده کولر گازی یاد میکنند که وظیفه اصلی آن متراکم کردن گاز مبردی می‌باشد که از کویل‌های تبخیر کننده کولر خارج می‌شود. در نهایت می‌توانیم بگوییم مهم ترین و اصلی ترین وظیفه کمپرسور، بالا بردن فشار گاز مبرد می‌باشد تا زمانی که اختلاف فشار لازم برای به جریان انداختن مبرد فراهم شود.
پلاک کمپرسورهای برودتی، چه اطلاعاتی را به شما منتقل می‌کند؟

اگر یک تکنسین سیستم‌های برودتی هستید، قطعا با پلاک‌های کمپرسورها، روبرو شده اید. روی کمپرسورهای برودتی مانند کمپرسور یخچال پلاک‌هایی وجود دارد که مشخصات مربوط به کمپرسور را مانند مشخصات فنی کمپرسور یخچال در آن درج شده است. در این برچسب یا پلاک‌ها اطلاعاتی از قبیل ویژگی‌های اصلی کمپرسور، نوع گاز کمپرسور و ولتاژ مربوط به آن حک شده است. این اطلاعات برای تکنسین‌های تعمیر کولر گازی اهمیت بسزایی دارد زیرا در امر تعمیر این دستگاه کمک شایانی به تعمیر کاران می‌کند. در ادامه به ترتیب به این معنی نوشته‌ها می‌پردازیم:
قدرت کمپرسور؛ مهم ترین بخش در پلاک خوانی کمپرسور کولر گازی

یکی از موارد درج شده در پلاک خوانی کمپرسور کولر گازی باید به خوبی آن را درک کنید، میزان قدرت کمپرسور کولر گازی می‌باشد که برخی از این پلاک‌ها این قدرت بر اساس ولتاژ و یا اسب بخار درج شده اند. اما با توجه به اینکه هر یک اسب بخار، به طور تقریبی برابر با ۷۴۵.۶۹۹۹ وات می‌باشد، خیلی راحت می‌توان این واحدها را به یک دیگر تبدیل کرد. کمپرسورهای گوناگونی با قدرت‌های متفاوتی وجود دارد که با توجه به اینکه در چه وسیله‌ای بکار گرفته می‌شوند قدرت متفاوت دارد. در ادامه چند نکته و مثال برای انتخاب کمپرسور مناسب برای سیستم برودتی را برای شما بررسی می‌کنیم:

کمپرسورهای یخچال فریزر معمولا دارای قدرت یک دوازدهم تا ۱.۵ اسب بخار است که بسته به نوع یخچال و حجم آن، متفاوت می‌باشد
کمپرسورهای کولر گازی و سیستم‌های تهویه مطبوع خانگی از قدرت ۱.۵ تا ۳ اسب بخار بهره مند هستند. بسته به نوع آن نیز این قدرت متفاوت است.
کمپرسورهای سردخانه‌ای نیز از قدرت ۳ اسب بخار شروع شده و حتی تا ۲۰ اسب بخار نیز کمپرسور برای این سیستم برودتی، وجود دارد.

نوع گاز کمپرسور

یکی دیگر از موارد ذکر شده بروی برچسب کمپرسور نوع گاز مصرف شده در کمپرسور می‌باشد که در این قسمت به چند گاز مصرفی در کمپرسور‌ها می‌پردازیم:
گازهای R22 و R12

دو تا از گازهای مصرفی در کمپرسورها گازهای R22 و R12 می‌باشد. این گازها به گازهای گلخانه‌ای معروف هستند که استفاده از این نوع گازها ممنوع شده است اما در گذشته یکی از محبوب ترین گازها برای استفاده در کمپرسور بودند. استفاده از این نوع گازها در یخچال و کولر گازی‌های قدیمی بوده است و اکنون برای تعمیر کمپرسورهای آن ها، از این گازها استفاده می‌کنند. بنابراین در صورتی که بر روی مشخصات فنی کمپرسور یخچال فریزر یا کولر گازی، نام گاز R22 را مشاهده کردید، احتمال ۹۰ درصد این کمپرسور قدیمی است.
گاز R404

این نوع گازی یکی از گازهای مصرفی در کمپرسور یخچال‌های ویترینی می‌باشد و گازی به اصطلاح جدیدی می‌باشد. طبق بررسی‌هایی که کارشناسان سیستم‌های برودتی انجام داده اند، این گاز R404 را می‌توان جایگزین گازهای R22 کرد که سابقه خوبی برای حفظ محیط زیست ندارد. در نتیجه در پلاک خوانی کمپرسور کولر گازی و انتخاب یک کمپرسور مناسب برای دستگاه خود، در صورتی که روی پلاک گاز R22 را نوشته بود، می‌توانید با گاز R404 عوض کرد.
گاز R410

یکی از گاز‌های استفاده شده در کمپرسورهای کولر گازی گاز R410 می‌باشد یکی از بهترین ویژگی‌های گاز R410 که این گاز را از باقی گازها متمایز می‌کند قدرت بسیار بالای جذب و آزاد کردن گرما می‌باشد. به همین جهت در بیشتر کولر گازی‌های جدید در سال‌های اخیر ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ از این نوع گاز و نمونه مشابه آن، استفاده می‌شود.
گاز R600

یکی از خطرناک ترین گاز‌های مصرفی در کمپرسور گاز R600می باشد زیرا این گاز قابلیت انفجاری دارد. از نظر تشابه این گاز تشابه زیادی به گاز مبرد R12 دارد. یکی از مواردی که باید برای جایگزینی گازهای کمپرسور به آن توجه کنیم این است که اگر کمپرسوری قبلا از گازهای فریونی استفاده میکرده جایگزنی آن با گاز R600بسیار خطرناک می‌باشد و جایگزینی این گاز ممنوع می‌باشد. بنابراین در پلاک خوانی کمپرسور کولر گازی و سیستم‌های برودتی در صورتی می‌خواهید گاز برودتی دیگر به جز گاز نوشته شده روی پلاک را انتخاب کنید، حتما با کارشناس سیستم‌های برودتی در تماس باشید.

شما می‌توانید با بخش اعزام تکنسین کولر گازی سایت سرمایش ارتباط گرفته و در این زمینه، اطلاعات مناسبی را دریافت کنید.
برق مصرفی کمپرسور

یکی از مهم ترین دسته بندی کمپرسورها تقسیم بندی آن بر اساس قدرت عملکرد آن با دو قابلیت تک فاز یا سه فاز بودن کمپرسورها می‌باشد. این اهمیت بسیار زیادی در پلاک خوانی کمپرسور کولر گازی و سیستم‌های برودتی دارد که در نوع کمپرسور، به این مورد توجه کنیم. کمپرسور‌های تک فاز با ph1 و کمپرسورهای دیگر نیز با ph3 در برچسب کمپرسور نشان داده شده است، کمپرسورهای که سه فاز هستند

این نوع کمپرسورها دارای مزایای زیادی از جمله دوام و اطمینان بالا می‌باشد به همین دلیل در اغلب سردخانه‌ها بخصوص سردخانه‌های بزرگ از کمپرسور‌های با سه فاز استفاده می‌شود. اما کمپرسور‌های یک فاز اغلب در مکان‌های کوچکتری مورد استفاده قرار میگیرند. این کمپرسور‌های تک فاز این قابلیت را دارند بر روی دستگاه‌های کوچکی مانند کولر گازی‌های حجم کمتر که برای اتاق‌ها استفاده می‌شوند، قرار بگیرند را دارند.

این نکته را فراموش نکنید که توان مصرفی کمپرسورهای تک فاز از کمپرسورهای سه فاز کمتر است. به همین دلیل برای صرفه جویی در مصرف انرژی برخی در مکان‌های کوچکتر از کمپرسور‌هایی با تک فاز استفاده می‌کنند.
تفاوت‌های کلی کمپرسورهای تک فاز با کمپرسورهای سه فاز

تفاوت کلی کمپرسورهای تک فاز و سه فاز معمولا در سه فاکتور بسیار مهم است که در ادامه با هم بررسی می‌کنیم.
توان مصرفی

همانطور که گفته شد کمپرسور‌های تک فاز توان مصرفی کمتری نسبت به کمپرسور‌های سه فاز دارد. این توان مصرفی معمولا با وات نمایش داده می‌شود که برای هر قدرت کمپرسوری که با واحد اسب بخار، خوانده می‌شود، یک توان مصرفی مشخصی دارند. در نتیجه در مواجه با دو کمپرسور که دارای حجم اسب بخار و توان متفاوت است، بهترین انتخاب برای خانه‌های با متراژ کمتر، استفاده از کمپرسورهای تک فاز با توان مصرفی کمتر است.
مشکل‌های ناشی از تک فاز یا سه فاز بودن

کمپرسور‌هایی که قابلیت‌های سه فاز دارند با مشکلات بیشتری نبست به کمپرسورهای تک فاز روبرو می‌شوند. دلیل خاصی ندارد اما به طور کلی چون سیستم تقریبا پیچیده تری دارند با مشکلات بیشتری روبرو می‌شوند.
عمر تجهیزات

کمپرسورهایی که قابلیت سه فاز را دارند، به دلیل جریان مداوم بیشتر برق در مقایسه با تک فاز، با ارتعاسات بیشتری رو به رو هستند به همین دلیل با خرابی بیشتری رو به رو می‌شوند. در نتیجه کمپرسورهای سه فاز، معمولا بیشتر نیاز به سرویس دارند
چه مشخصاتی روی پلاک کمپرسور کولر نوشته می‌شود؟

در ابتدا باید بگوییم که پلاک‌ها می‌توانند در انواع مختلفی باشند مانند برچسب، پلاک آلومینیومی و یا حتی مشخصاتی که روی کمپرسور حک ‌شده باشد. اما این مشخصات شامل چه چیزهایی می‌شوند؟ باید بگوییم که تمام مواردی که با کمپرسور سازگار باشند اعم از نوع گاز، میزان ولتاژ ورودی، تعداد فاز، اخذ مدارک بین‌المللی و … در این پلاک نوشته می‌شود که در ادامه به توضیحات بیشتر می‌پردازیم.
پلاک خوانی

در این بخش اصطلاحات انگلیسی نوشته‌شده روی پلاک کمپرسور را به‌ علاوه معنی و مفهوم آن‌ها توضیح می‌دهیم در ادامه همراه ما باشید.

اولین چیزی که در پلاک به چشم می‌خورد مدل کمپرسور است که به‌صورت بولت شده نوشته شده‌است برای مثال: UR5T300JTBEX
۲۲۰-۲۴۰ ۵۰hz : این گزینه نشان‌دهنده ظرفیت و ولتاژ ورودی کمپرسور را است. که در این کمپرسور حداکثر ولتاژ باید بین ۲۲۰–۲۴۰ یعنی حدود ۵۰ هرتز باشد.
۳~ – ۱PH: این مورد مربوط به تعداد فاز است. که در مورد اول تک‌فاز و در مورد دوم سه فاز است.
R22–R410 و … : نشان‌دهنده سازگاری کمپرسور با نوع گاز.
THERMALLY PROTECTED : نشان‌دهنده برخورداری کمپرسور از قطعه‌ای به نام اوور لود که از کمپرسور در برابر حرارت مضاعف محافظت می‌کند.
ROHS: سازگار بودن با محیط ‌زیست یا به‌عبارت‌دیگر Restriction of certain hazardous substances است. که درواقع این عبارت یک قانون ثبت‌شده در اروپا، وجود ۶ ماده خطرناک برای سلامت انسان را منع می‌کند که این ۶ ماده عبارت‌اند از جیوه , کادمیوم , سرب , جیوه , PBB و BDE .

محافظت از کمپرسور در برابر حرارت (thermally protected)

Thermally protected به معنی محافظ حرارتی بوده که به هر دلیل اگر حرارت کمپرسور زیاد شود به‌وسیله یک قطعه به نام (olp) که مخفف عبارت overload Protector و به معنی محافظت در برابر اضافه‌بار است کنترل شده و تا برگشتن به حالت عادی جریان قطع می‌شود (بخش ۶ در تصویر).

اورلود یک رله حرارتی بی متال است که در صورت بالا رفتن حرارت کمپرسور به هر دلیل جریان برق را قطع می‌کند تا شرایط به حالت اول برگشته و دوباره اجازه راه‌اندازی به کمپرسور داده شود.

اما بی متال چیست و چگونه کار‌ می‌کند؟

بیمتال به معنی دو فلز است. بی در زبان یونانی به معنای ۲ و متال هم به معنای فلز است این دو فلز غیر هم‌جنس بوده و اگر حرارت داده شود از هم فاصله می‌گیرند که باعث قطع جریان شده و به‌محض سرد شدن دوباره جریان را وصل می‌کنند.
ساز گاز بودن با محیط زیست (RoHS Compliant)

شاید شما هم هنگام خزید محصولات الکترونیکی یا سخت افزاری یا لوازم خانگی با این عکس عبارت (RoHS Compliant) برخورد کرده باشید. آیا میدانید معنی ومفهوم عبارت زیر چیست؟
RoHS چیست؟

RoHS مخفف عبارت Restriction of Certain Hazardous Substances می‌باشد (بخش ۵ در تصویر). در واقع این عبارت معرف قانونی است که در اروپا وضع شده و بر اساس توافقات، وجود ۶ ماده خطرناک برای سلامتی انسان و طبیعت را در محصولات الکترونیکی و خصوصاً قطعات کامپیوتری منع کرده است. این ۶ عنصر عبارتند از: کادمیوم، جیوه، کرومیوم، PBB ، BDE و سرب.

RoHS Compliant را با نام Lead-Free نیز می شناسند. البته عبارت اول مفهوم کاملتری را مورد توجه قرار می‌دهد. این قانون از تاریخ اول جولای ۲۰۰۶ به مرحله اجرا در آمد و از آن تاریخ تمامی محصولاتی که فاقد گواهینامه RoHS Compliant بودند بازار فروش خود را در اروپا مسدود شده یافتند. به همین دلیل سازندگان تجهیزات الکترونیکی موظف شدند عناصر فوق الذکر را از محصولات خود حذف کنند تا بدین ترتیب بتوانند اجازه فروش در اروپا را کسب کنند.
روش پلاک خوانی کمپرسورها

نمونه خواندن پلاک کمپرسور کولر گازی

اول از همه کمپرسورهای روتاری سامسونگ با گاز R22 که بدست آوردن ظرفیتشون، ازهمه ساده تر هست.

به عکس توجه کنید:

مدل کمپرسور روی پلاک درج شده

UR5T300JTBEX

تمام حروف و اعداد مندرج در خط بالا، یک مفهوم مجزا داره

مثلا اون حروف معرف نوع مبرد، ولتاژ کاری، فرکانس، کلاس آب و هوایی و … هستند.

اما مهم ترین اونها، ظرفیت کمپرسور هست

دوباره به پلاک توجه کنید;

در کمپرسور سامسونگ، ظرفیت کمپرسور بصورت مستقیم روی کمپرسور درج شده.

به عدد ۳۰۰ توجه کنید

معمولا در پلاک همه کمپرسورهای سامسونگ، یک عدد ۳رقمی مشاهده میشه که در واقع باید یک رقم اعشار به سمت عقب حرکت کنید و نوشته میشه ۳۰.۰ و خونده میشه ۳۰

حالا اگر این عدد رو در ۱۰۰۰ ضرب کنید، ظرفیت برودتی این کمپرسور برحسب Btu/hr بدست میاد.

یعنی این کمپرسور ظرفیتی معادل ۳۰۰۰۰Btu/hr داره. به همین راحتی

معمولا این کمپرسور رو ۳۰هزارا و ۳۲هزارای سامسونگ دیده میشه که اتفاقا بهترین و تنها کمپرسور خوب سامسونگ هست

کمپرسور روتاری الجی R22

کمپرسورهای الجی، مانند کمپرسورهای سامسونگ به صورت دقیق به ظرفیت، بر حسب Btu/hr اشاره نکردند.

به عکس کمپرسور الجی توجه کنید

QP325PMA

با یک تفاوت کوچیک، بازهم از روی همون ۳ عدد یعنی ۳۲۵ ، میشه به ظرفیت رسید.

دوباره مثل قبل، یک رقم اعشار برگردید عقب یعنی ۳۲.۵

تفاوت همینجاست

این عدد، حجم جابجایی کمپرسور هست یعنی ۳۲.۵ cc/rev

یعنی به ازای یک دور چرخش روتور کمپرسور، ۳۲.۵ cc از حجم مبرد، از ساکشن مکش شده و از دیسشارژ بصورت متراکم شده، خارج میشه

بریم سره اصل مطلب. یعنی رابطه بین حجم جابجایی و ظرفیت کمپرسور

نکته مهم: در کمپرسورهای روتاری تکفاز، به ازای هر ۱۲۰۰۰ btu/hr ، حجمی معادل ۲۰ cc/rev جابجا میشود.

مثلا اگر روی یک کمپرسور الجی نوشته بود ۲۰۰ که قرار شد یک رقم اعشار برید عقب، یعنی بخونید ۲۰.۰ ، اون یک کمپرسور ۱۲۰۰۰ Btu/hr هست.

حالا دوباره به پلاک توجه کنید;

رابطه بدست آوردن ظرفیت به این صورته:

حجم جابجایی تقسیم بر ۲۰ ضربدر ۱۲۰۰۰

یعنی ۳۲.۵ تقسیم بر ۲۰ که میشه ۱.۶۲۵

ضربدر ۱۲۰۰۰ که میشه ۱۹۵۰۰

ظرفیت کمپرسور QP325 الجی، معادل ۱۹۵۰۰ Btu/hr هست.

نوبت رسید به کمپرسور روتاری توشیبا GMCC با مبرد R22

بدست آوردن ظرفیت کمپرسورهای GMCC هم کاملا مشابه کمپرسورهای الجی هست.

مثال)

PH480X3CS-4MU1

به عدد ۴۸۰ توجه کنید. دوباره یک رقم اعشار برید عقب یعنی ۴۸.۰

عدد ۴۸ همان حجم جابجایی کمپرسور هست

پس طبق مطالب مربوط به کمپرسور الجی، ظرفیت این کمپرسور روهم بدست میاریم

۴۸ تقسیم بر ۲۰ میشه ۲.۴ ضربدر ۱۲۰۰۰ میشه ۲۸۸۰۰ Btu/hr

نکته مهم:

حالا با توجه به مطالبی که در مورد کمپرسورهای ۳ برند سامسونگ، الجی و توشیبا GMCC ارسال شد، میشه گفت بدون تغییر مویی، میشه کمپرسورهای پایین رو باهم جابجا کرد

مثلا ۴۲۰ GMCC با ۲۵۰ سامسونگ

مثلا ۴۴۲ الجی با ۴۴۰ GMCC

مثلا ۴۰۷ الجی با ۴۰۰ GMCC

مثلا ۵۲۵ الجی با ۳۰۰ سامسونگ

و…

نکته: کمپرسورهای روتاری هایلی با گاز R22 ، تقریبا از همین قاعده تبعیت میکنند.

اما خب یک سری برندهای روتاری دیگه مثل میتسوبیشی، سانیو، پاناسونیک و … رو بهتره به دیتاشیت هاشون مراجعه بشه.

کمپرسورهای پیستونی تکفاز با مبرد R22

کالترون و تکامسه

معمولا در این مدل کمپرسورهای کولری، نوشتار به این صورته

۵۵۳۵

۵۵۳۰

۵۵۲۴

البته در مورد تکامسه، نوشتار متفاوت دیگری هم هست که مورد بحث ما نیست

به عکس توجه کنید

کمپرسور کالترون مدل

AW5522E

کمپرسور تکامسه مدل

AWA5532EGH

برای بدست آوردن ظرفیت این کمپرسورها، کافیه به اون دو رقم بعد ۵۵ توجه کنید. یعنی در مورد عکس اول، بعد ۵۵ نوشته ۲۲

حالا کافیه این عدد رو در ۱۰۰۰ ضرب کنید یا ۳تا صفر بذارید جلوش که میشه ۲۲۰۰۰

اما عدد بدست اومده، ظرفیت این کمپرسور در شبکه ای با فرکانس ۶۰ هرتز هست که روتور کمپرسور در این شبکه با دور تقریبا ۳۵۰۰ rpm (دور بر دقیقه) میچرخه

شبکه برق ایران، ۵۰ هرتز هست و روتور کمپرسور در شبکه ما حدودا با ۲۹۰۰ rpm میچرخه یعنی ۵/۶ ( پنج ششم) شبکه ۶۰هرتز

پس کافیه این عدد ۲۲۰۰۰ رو در ۵/۶ ضرب کنید یا ۵ رو تقسیم بر ۶ کنید که میشه ۰.۸۳۳ بعد ضرب در ۲۲۰۰۰ کنید.

ظرفیت عکس اول کالترون :

۵/۶ یا ۰.۸۳۳ ضرب در ۲۲۰۰۰ برابر است با ۱۸۳۰۰ Btu/hr

ظرفیت عکس دوم تکامسه :

۵/۶ یا ۰.۸۳۳ ضرب در ۳۲۰۰۰ برابر است با ۲۶۷۰۰ Btu/hr
نوشته های روی کمپرسور کولر گازی :

بر روی تمامی کمپرسور های کولرگازی پلاکی درج شده که حاوی مطالب بسیار مهمی است ،که برای خرید تعمیر و سرویس کمپرسور کولر گازی بسیار مهم است.

چرا که حاوی مطالب فنی است که دانستن آنها بسیار مهم و حائز اهمیت است.
۱-مدل و ظرفیت دستگاه :

اولین خط اطلاعات مربوط به مدل دستگاه ذکر شده که معمولا اعداد و حروف برای شرکت سازنده معرف بعضی از موارد هست. یعنی بطور مثال، اعداد حروف معرف ظرفیت، نوع مبرد، سال ساخت، سرد و گرم بودن و … میباشد.
۲-ولتاژ کمپرسور و تک فاز یا سه فاز بودن آن

بخش 1 و 7 در تصاویر بالا نشان‌دهنده ولتاژ و تعداد فاز کمپرسور کولر گازی است. در کمپرسور تصویر سمت راست، همان طور که در بخش شماره 1 مشخص شده است، این کمپرسور با برق تک فاز ac و ولتاژ 220 تا 240 50Hz کار می‌کند؛ بنابراین نباید ولتاژ آن بیشتر از حد ذکرشده باشد.

اما در تصویر کمپرسور سمت چپ که با برچسب شماره 7 مشخص شده است، نشان می دهد که این کمپرسور با برق 3 فاز ac و ولتاژ 380 تا 420 50Hz کار می‌کند.
۳-نوع گاز کمپرسور

بخش 3 در تصویر سمت راست اشاره به گاز مخصوص این کمپرسور دارد که این کمپرسور با گاز R22 سازگار است.
گازهای R22 و R12

دو تا از گازهای مصرفی در کمپرسورها گازهای R22 و R12 می باشد. این گازها به گازهای گلخانه ای معروف هستند که استفاده از این نوع گازها ممنوع شده است اما در گذشته یکی از محبوب ترین گازها برای استفاده در کمپرسور بودند. استفاده از این نوع گازها در یخچال و کولر گازی های قدیمی بوده است و اکنون برای تعمیر کمپرسورهای آن ها، از این گازها استفاده می کنند. بنابراین در صورتی که بر روی مشخصات فنی کمپرسور یخچال فریزر یا کولر گازی، نام گاز R22 را مشاهده کردید، احتمال ۹۰ درصد این کمپرسور قدیمی است.
گاز R404

این نوع گازی یکی از گازهای مصرفی در کمپرسور یخچال های ویترینی می باشد و گازی به اصطلاح جدیدی می باشد. طبق بررسی هایی که کارشناسان سیستم های برودتی انجام داده اند، این گاز R404 را می توان جایگزین گازهای R22 کرد که سابقه خوبی برای حفظ محیط زیست ندارد. در نتیجه در پلاک خوانی کمپرسور کولر گازی و انتخاب یک کمپرسور مناسب برای دستگاه خود، در صورتی که روی پلاک گاز R22 را نوشته بود، می توانید با گاز R404 عوض کرد.
گاز R410

یکی از گاز های استفاده شده در کمپرسورهای کولر گازی گاز R410 می باشد یکی از بهترین ویژگی های گاز R410 که این گاز را از باقی گازها متمایز می کند قدرت بسیار بالای جذب و آزاد کردن گرما می باشد. به همین جهت در بیشتر کولر گازی های جدید در سال های اخیر ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ از این نوع گاز و نمونه مشابه آن، استفاده می شود.
گاز R600

یکی از خطرناک ترین گاز های مصرفی در کمپرسور گاز R600می باشد زیرا این گاز قابلیت انفجاری دارد. از نظر تشابه این گاز تشابه زیادی به گاز مبرد R12 دارد. یکی از مواردی که باید برای جایگزینی گازهای کمپرسور به آن توجه کنیم این است که اگر کمپرسوری قبلا از گازهای فریونی استفاده میکرده جایگزنی آن با گاز R600بسیار خطرناک می باشد و جایگزینی این گاز ممنوع می باشد.
4-محافظت از کمپرسور در برابر حرارت (thermally protected)

همانطور که در بخش 4 تصویر سمت راست مشخص است، Thermally protected به معنی محافظ حرارتی بوده که به هر دلیل اگر حرارت کمپرسور زیاد شود به‌وسیله یک قطعه به نام (olp) که مخفف عبارت overload Protector و به معنی محافظت در برابر اضافه‌بار است کنترل شده و تا برگشتن به حالت عادی جریان قطع می شود (بخش 6 در تصویر).

اورلود یک رله حرارتی بی متال است که در صورت بالا رفتن حرارت کمپرسور به هر دلیل جریان برق را قطع می‌کند تا شرایط به حالت اول برگشته و دوباره اجازه راه‌اندازی به کمپرسور داده شود.

اما بی متال چیست وچگونه کار‌ می‌کند؟

بیمتال به معنی دو فلز است. بی در زبان یونانی به معنای ۲ و متال هم به معنای فلز است این دو فلز غیر هم‌جنس بوده و اگر حرارت داده شود از هم فاصله می گیرند که باعث قطع جریان شده و به‌محض سرد شدن دوباره جریان را وصل می‌کنند.
5-ساز گاز بودن با محیط زیست (RoHS Compliant)

شاید شما هم هنگام خزید محصولات الکترونیکی یا سخت افزاری یا لوازم خانگی با این عکس عبارت (RoHS Compliant) برخورد کرده باشید. آیا میدانید معنی ومفهوم عبارت زیر چیست؟
6-RoHS چيست؟

RoHS مخفف عبارت Restriction of Certain Hazardous Substances می باشد (بخش 5 در تصویر). در واقع اين عبارت معرف قانونی است که در اروپا وضع شده و بر اساس توافقات، وجود 6 ماده خطرناک براي سلامتي انسان و طبيعت را در محصولات الکترونيکي و خصوصاً قطعات کامپيوتري منع کرده است. اين 6 عنصر عبارتند از: کادميوم، جيوه، کروميوم، PBB ، BDE و سرب.

RoHS Compliant را با نام Lead-Free نيز مي شناسند. البته عبارت اول مفهوم کاملتری را مورد توجه قرار می دهد. اين قانون از تاريخ اول جولاي 2006 به مرحله اجرا در آمد و از آن تاريخ تمامی محصولاتی که فاقد گواهينامه RoHS Compliant بودند بازار فروش خود را در اروپا مسدود شده يافتند. به همين دليل سازندگان تجهيزات الکترونيکي موظف شدند عناصر فوق الذکر را از محصولات خود حذف کنند تا بدين ترتيب بتوانند اجازه فروش در اروپا را کسب کنند.
۷-RATED CURRENT نرخ جریان مصرفی در پلاک کولر گازی :

این نوشته اشاره به آمپر مصرفی دستگاه در حالت فول لود دارد ، یعنی شرایط طراحی دستگاه بطور سرانگشتی و تقریبی، آمپر مصرفی دستگاه رو میشه از روی ظرفیت دستگاه بدست آورد کافیست ۳تا صفر آخر ظرفیت دستگاه رو بردارید و عدد باقی مونده رو تقسیم بر ۲ کنید

برای مثال : یک دستگاه داریم ۱۲۰۰۰ هست. سه تا صفرشو بردارید میمونه ۱۲ و تقسیم بر دو کنید جواب ۶ آمپر است.در مورد دستگاه ۲۴۰۰۰ برابر ۱۲ آمپر است، این مقدار برای اینکه یک حدودی تو ذهنتون باشه بد نیست حالا به پلاک های بالا توجه کنید و مقادیر رو با رابطه بالا حساب کنید و با عدد نوشته شده روی پالک مقایسه کنید ،قطعا به مقدار نزدیکی میرسید.
۸-Rated Power Input :

این مقدار به زبان ساده، اشاره به توان مصرفی برقی دستگاه دارد و رابطه مستقیم با پول برق دستگاه دارد یک اشتباه بزرگ که بعضی دوستان انجام میدن این است که این مقدار رو بعضی مواقع با توان برودتی اشتباه میگیرن درحالیکه این مقادیر کامل متفاوت هستد.
۹-Max Current جریان حداکثر :

توجه کنید که ، این آمپر نوشته شده روی دستگاه رو با آمپر نرمال اشتباه نگیرید این عدد نوشته شده جریان حداکثری دستگاه هست و هرچه جریان دستگاه به این مقدار نزدیک بشه، یعنی به شرایط اورلود، نزدیکتر شدیم.
۱۰-سطح صدا Noise در پلاک کولر گازی

این نوشته اشاره به سطح صدای تولید شده دستگاه دارد و واحد آن هم بر حسب دسیبل ذکر شده است.البته این سطح آلودگی صوتی با عدم توجه به نکات مهم در نصب و نصب غیر اصولی ممکن است بیشتر هم شود.برای همین ما در بسیاری از مقالات به انتخاب یک نصاب خوب برای نصب کولر گازی به شما عزیزان تاکید کرده ایم.
۱۱-Heating Capacity ظرفیت گرمایشی

در کولر گازی های دارای سیستم گرمایشی این اعداد مانند قسمت سرمایش درج شده و حاوی اطلاعاتی از جمله،ظرفیت گرمایشی ، آمپر مصرفی در حالت گرمایش و توان ورودی در حالت گرمایش دارد.
12-کلاس آب و هوایی Class Climate

در مقاله کلاس آب و هوایی کولر گازی به طور کامل به این موضوع پرداخته ایم و به شما عزیزان توضیح دادیم که هرکدام از کمپرسورهای کولر گازی برای چه نوع آب و هوایی مناسب است.

در سطح جهان ۳ نوع کلاس آب و هوایی وجود دارد که از جمله آن‌ها می توان به :

1 – کلاس آب و هوایی T1 (معتدل)

2 – کلاس آب و هوایی T2 (خنک و سردسیر)

3 – کلاس آب و هوایی T3 (گرمسیری) اشاره کرد.

T1: آب و هوای معتدل، کولر گازی/ چیلر: ۱۸ تا ۴۳ درجه سانتی گراد، هیت پمپ: ۷- تا ۴۳ درجه سانتی گراد

T2: آب و هوای خنک، کولر گازی/ چیلر: ۱۰ تا ۳۵ درجه سانتی گراد، هیت پمپ: ۷- تا ۳۵ درجه سانتی گراد

T3: آب و هوای گرم، کولر گازی/ چیلر: ۲۱ تا ۵۲ درجه سانتی گراد، هیت پمپ: ۷- تا ۵۱ درجه سانتی گراد
چرا انتخاب کولر گازی بر اساس کلاس آب و هوایی مهم است؟

– در مصرف برق صرفه جویی می‌شود

-بالا بردن راندمان

– کاهش هزینه‌های کولر گازی

– بازدهی دستگاه

– افزایش طول عمر مفید کولر گازی منجر می‌شود.
13-REFRIGERANT نوع و وزن گاز در پلاک کولر گازی:

بیانگر نوع گاز مصرفی بکار رفته در کولر گازی و مقدار آن است که عموما مقدار بر حسب ک

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/rQJW
نظرتان را بنویسید