چرا باید یک کوچ آکادمیک یا تحصیلی در مقاطع عالی و تکمیلی داشته باشیم؟

چرا باید یک کوچ  آکادمیک یا تحصیلی در مقاطع عالی و تکمیلی داشته باشیم؟
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
sanjeshetakmili

چرا باید یک کوچ  آکادمیک یا تحصیلی در مقاطع عالی و تکمیلی داشته باشیم؟

معمولاً کوچ‌های تحصیلی به افراد مخصوصاً دانشجویان کمک می‌کنند تا زمان خود را به‌خوبی مدیریت کرده و به‌صورت هوشمندانه مطالعه کنند.

برای آزمون‌هایشان برنامه‌ریزی کرده و به شیوه‌ای مرتبط با سبک یادگیری‌شان برای آن‌ها استراتژی‌هایی طراحی کنند تا دست‌یابی به اهداف را سرعت بخشند امروزه می‌توان در جلسات کوچینگ تحصیلی خیلی راحت با کوچ درباره اتفاقاتی که پیش‌آمده و نیز در مورد کلاس درس و خارج از آن صحبت کرد.

همچنین تجربیات خود را با کوچ در میان گذاشت. کوچ عمیقاً به حرف‌های شما گوش می‌دهد و حرف‌هایتان را نیز بسیار جدی می‌گیرد.

بدون شک او شنونده خوبی برای حرفه‌ی شماست. تحقیقات انجام داده‌شده نشان می‌دهد دانشجوانی که طبق یک برنامه زمانی مرتب با کوچ تحصیلی کار می‌کنند، در امور تحصیلی موفق‌تر هستند.

یک مشاور تحصیلی، برنامه مشخصی را برای کوتاه‌مدت و روند تحصیل به شما ارائه خواهد داد. درحالی‌که در کوچینگ تحصیلی خبری از برنامه مشخص و تعریف‌شده‌ای برای همه نیست!

بلکه کوچینگ تحصیلی شمارا از پتانسیل‌ها و توانایی‌هایی که دارید و فقط منحصر به خود شما است آگاه کرده و جالب‌تر اینکه نحوه استفاده از این پتانسیل‌ها را در پایان جلسه کوچینگ، خود شما خواهید یافت.

 

بهترین زمان برای شرکت در جلسات کوچینگ تحصیلی داوطلبان آزمون ارشد و دکتری

1- در اواخرترم برای بالا بردن تمرکز و انجام کارهای عقب‌افتاده.

2- هر زمانی که حس می‌کنید عملکردتان در برنامه درسی خوب نیست.

3- زمانی که درباره سیاست‌ها و برنامه‌های تحصیلی‌تان سؤالی دارید

4- زمانی که حس می‌کنید فشار تحصیلی خارج از حد توان شما است.

5- حتی زمانی که می‌خواهید گزینه‌های تحصیلی را پیدا یا بررسی کنید.

6-  معمولاً اوایل ترم بهترین زمان برای بررسی و مرور درس‌های سال تحصیلی جدید و برنامه‌ریزی برای آن است.

بعد از بررسی کامل در اواسط ترم که خوب در کلاس‌های درس جا افتاده‌اید و می‌دانید در طول‌ترم قرار است چه کارهایی انجام دهید و چه آزمون‌ها و برنامه‌هایی در پیش دارید.

 

در یک جلسه کوچینگی چه اتفاقی می‌افتد؟

معمولاً شما با کمک کوچ بر روی مباحث موردنظرتان کار می‌کنید.

به این صورت که کوچ با استفاده از مهارت‌های پرسشگری قدرتمند، به شما کمک می‌کند تا خودتان بهترین استراتژی‌ها و منابعی را پیدا کنید که به‌واسطه آن‌ها حتماً به هدف‌هایتان می‌رسید.

 

 

تفاوت کوچینگ تحصیلی و مشاوره تحصیلی در آزمون کارشناسی ارشد و دکتری چیست؟

لازم به ذکر است که باید در نظر داشته باشید کوچ تحصیلی و مشاور تحصیلی با هم تفاوت‌هایی دارند.

مشاوره  آموزشی یا تحصیلی در مقطع ارشد و دکتری معمولاً بر روی برنامه‌ریزی درسی‌تان تمرکز دارد.

درحالی‌که کوچینگ تحصیلی مباحث گسترده‌تری را در برمی‌گیرد و معمولاً استراتژی‌های یادگیری، مهارت‌های مدیریت زندگی و گرفتن نمرات عالی در آزمون‌های مختلف را تضمین می‌کند.

درنتیجه اگر شما می‌خواهید به شکلی کاملاً تخصصی و منحصربه‌فرد برای تحصیلاتتان برنامه‌ریزی داشته باشید و در مسیر درست حرکت کنید، کار کردن با یک کوچ تحصیلی بهترین گزینه انتخابی برای شما است.

احتمالاً فکر می‌کنید که این دو شباهت‌های بسیاری با هم دارند، پس واقعاً تفاوت آن‌ها چیست؟ فرق کوچینگ تحصیلی و مشاوره تحصیلی در رویکرد آن‌ها است.

رویکرد یک مشاوره مبتنی بر بررسی شرایط و ارائه توصیه مبتنی بر شرایط است. به‌عنوان‌مثال در بحث انتخاب رشته و گرایش در آزمون کارشناسی ارشد و دکتری، مشاور به شما می‌گوید که چه رشته‌ای را باید انتخاب کنید.

ولی در این میان رویکرد کوچینگ(تسهیلگری)(ره یاری) بسیار متفاوت است.

معمولاً کوچ به فرد هیچ توصیه‌ای نخواهد کرد و اساساً به او نخواهد گفت که چه‌کاری باید کند و چه‌کاری نباید انجام دهد. کوچینگ رویکردی است مبتنی بر ایجاد خودشناسی در فرد و رساندن او به خودشکوفایی.

حال در تمام طول این مسیر، کوچ (یاور)تحصیلی هیچ نقشی در تصمیم‌گیری‌های دانشجو نداشته و تنها به دانشجو کمک می‌کند تا بتواند خودش برای خودش بهترین تصمیم‌ها را بگیرد.

 

چرا باید از کوچ تحصیلی برای انتخاب رشته استفاده کنیم؟

حالا که با کوچ تحصیلی و آموزشی آشنا شدید، شاید از خود بپرسید که اصلاً چرا وجود این‌گونه مشاوره‌ها ضروری است؟

در پاسخ باید بگوییم که اگر یک کوچ(مربی) حرفه‌ای یا بهتر بگوییم مشاوری عالی در کنار شما باشد، می‌توانید از آزمون کنکور ارشد و دکتری دانشگاه سراسری، آزاد و وزارت بهداشت سربلند بیرون آیید.

چراکه با مدیریت زمان، کاهش استرس، افزایش تمرکز و غیره امکان عبور از چالش و سختی‌های پیش رو در خصوص انتخاب رشته و کنکور ارشد و دکتری آسان‌تر می‌شود و احتمال موفقیت دانشجو بالاتر می‌رود.

کوچ تحصیلی باعث می‌شود تا نگرانی‌های درونتان را بشناسید و بر آن‌ها غلبه کنید.

 

اصلی‌ترین مزایای کوچ تحصیلی در خصوص انتخاب رشته و گرایش ارشد و دکتری

کوچ تحصیلی برای انتخاب رشته و گرایش می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد و روی تصمیم دانشجو برای ادامه مسیر خود تأثیر فوق‌العاده‌ای بگذارد تا انتهای زندگی وی همراه آن باشد.

پس در ادامه به اصلی‌ترین مزایا و ارزش‌هایی که یک مربی تحصیلی برای دانشجو خلق می‌کند خواهیم پرداخت.

 

بازگو کردن مزایای هر رشته و گرایش برای دانشجو

از اصلی‌ترین مزایای یک کوچ تحصیلی موفق برای دانشجویان دکتری و ارشد، این است که مراحل و مزایای هر رشته و گرایش را برای آنها بازگو کند.

این راهنمایی از سمت مربی تحصیلی می‌تواند هدف‌های درسی و تحصیلی و حتی فراتر از آن یعنی زندگی شخصی وی را برای او شرح داده و همه موارد زندگی او را تطابق دهد که نتیجه امر هدفمندی دانشجو در این فرآیند است.

 

تقویت اعتمادبه‌نفس و عزت‌نفس داوطلب

مزیت دیگری که کوچ تحصیلی دارد این است که دانشجو می‌تواند به کمک او عزت نفسش را تقویت کند که این تأثیر مستقیم روی هدف او یعنی کنکور ارشد و دکتری و انتخاب رشته و گرایش  موردعلاقه و سازگار با آن است. درنتیجه به کمک این عزت‌نفس می‌تواند برای هدف خود بجنگد و به آن برسد.

 

با کوچ تحصیلی به‌دوراز هرگونه استرس!

دیگر مزیت کوچ تحصیلی برای انتخاب رشته و گرایش دانشگاهی این است که استرس‌های واردشده در طول این انتخاب است که یک کوچ خوب می‌تواند تمامی این استرس‌ها را از دانشجو دور کند.

ضمناً در هفته‌های آخر کنکور مسئله استرس بسیار اساسی بوده و در اکثر دانشجویانشایع است.

نقش کوچ در آن زمان از هر زمان دیگری اساسی‌تر بوده و می‌تواند با تاکنیک‌های علمی تمامی استرس‌ها را از دانشجو آماده برای کنکور ارشد و دکتری دور کند.

نتیجه این عمل موفقیت در رتبه کنکور ارشد و دکتری است و بعد از موفقیت و کسب رتبه موردنظر می‌تواند به رشته موردنظر ورود پیدا کند که این نقش کارآمد کوچ تحصیلی را نشان می‌دهد.

 

تعیین اهداف مطابق با توانایی‌های دانشجو

زمانی که مربی تحصیلی برای یافتن راه‌حل‌های مطمئن برای هر دانشجو اقدام می‌کند برای وی هدف‌های مختلفی را در کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت می‌چیند که این هدف‌ها او را به سمت آینده‌ای روشن پیش می‌برد.

درنتیجه با توجه به همین اهداف رشته‌های تحصیلی موردنظر و مطابق با روحیات دانشجو به او پیشنهاد می‌شود و وظیفه کوچ تحصیلی در زمان اجرای این اهداف این است که دانشجو را در هر سه مرحله یاری دهد.

با گذر کردن از اهداف کوتاه‌مدت و میان‌مدت درنهایت برای هدف بلندمدت که کنکور ارشد و دکتری باشد آماده شده است و می‌تواند به کنکوری بی‌عیب و نقص بیندیشد.

زیرا علاوه بر آمادگی علمی برای کنکور آمادگی روحی آن را هم پیدا کرده است که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

 

پیدا کردن نظم دانشجو در تمامی مسائل

از اصلی‌ترین فاکتورهای کمکی یک کوچ تحصیلی به‌طورقطع نظم پیدا کردن امور دانشجو است، این نظم نه‌تنها در درس‌ها به او کمک کرده و ارتقای معدل وی را به دنبال دارد بلکه به کمک این نظم می‌تواند تصمیم بهتری را برای انتخاب رشته خود داشته باشد.

درنتیجه نظمی که مربی تحصیلی از لحاظ روحی به ذهن پر از استرس دانشجو وارد می‌کند به‌راحتی می‌تواند نتایج بسیار خوبی را برای وی خلق کند.

 

کشف دانشجوی ارشد و دکتری توسط مربی تحصیلی و سوق دادن وی به رشته موردعلاقه

خیلی از اوقات دانشجو نمی‌داند که دقیقاً کیست و چه توانایی‌هایی برای رسیدن به اهداف خود دارد.

اینجاست که کوچ تحصیلی در صدد کشف استعدادهای دانشجو برآمده و تمامی این استعدادها را در انتخاب رشته و گرایش وی دخیل کند و درنتیجه با کمک شناخت علایق فرد موردنظر او را به سمت هدف خود راهنمایی کند تا بتواند مراحل آن را برای خود ترسیم کرده و با تقویت روزافزون روحیه آن به کشف خود پرداخته و به هدف نهایی خود یعنی رشته موردعلاقه‌اش برسد.

البته گاهی هم این امکان وجود دارد که دانشجو چیزی در خود نمی‌بیند و بسیار ناامید نزد کوچ می‌آید که در این سوژه‌ها مربی باید در آغاز و به‌مرور با صحبت‌های تکنیکی و علمی خود دانشجو را به خود واقعی خود برساند تا بعد از جمع‌آوری این خود درون بتواند هدفی را برای موفقیت او ترسیم کند.

 

استفاده از تجربه‌های موفق کوچ برای انتخاب رشته و گرایش تحصیلی

یک مربی موفق در تحصیلات و انتخاب رشته دانشگاهی دانشجو بسیار نقش دارد. زیرا می‌تواند تجربیاتی که سالیان سال در خصوص کوچ تحصیلی و با سوژه‌های مختلف داشته است را در اختیار او قرار دهد.

در نتیجه دانشجو با فرض خود در موقعیت‌های مشابهی که قبل‌تر کوچ تحصیلی با دانشجویاندیگر تجربه کرده است می‌تواند پیش‌بینی دقیقی برای موفقیت خود در رشته تحصیلی انتخابی یافت کند.

این تجربیات فقط در خصوص انتخاب رشته تحصیلی او نبوده و قطعاً می‌تواند محیط خانه، محیط دانشگاه، نحوه درس خواندن، رسیدن به اهداف شخصی و… را برای او ترسیم کند که این خود نقش مهمی در روحیه و رسیدن به هدف تجسم شده دارد.

آگاه بودن مربی تحصیلی از مشکلات، پیدا کردن راه‌حل برای آن‌ها و ادامه مسیر اصلی‌ترین نتایجی است که به‌وفور در افراد دیده می‌شود و آینده‌ای درخشان را برایشان رقم می‌زند کم نبوده‌اند افرادی با راهنمایی‌های مشاور خود توانسته‌اند رتبه عالی در کنکور ارشد و دکتری به دست آورده و موفق شوند.

 

بحث و نتیجه‌گیری راجع کوچینگ آکادمیک آزمون ارشد و دکتری

در جلسه‌ای که کوچینگ آکادمیک به گفتگو درباره جنبه‌ها شناختی و تحصیلی دانشجو می‌پردازد مسئله روحیه و ایجاد انگیزه در وی مهم‌ترین مسئله است.

زمانی که کوچ فردی را به جلسه کوچینگ دعوت می‌کند درواقع با بالا بردن اعتمادبه‌نفس او سعی بر رسیدن به اهداف دارد.

این اهداف می‌تواند جنبه‌های مختلفی داشته باشد که از مهم‌ترین آن‌ها انتخاب رشته و گرایش تحصیلی است.

درواقع زمانی که دانشجو انتخاب خود را کرده است ولی هنوز تردید دارد و از خود می‌پرسد “ من در این رشته و گرایش موفق می‌شوم یا نه؟

کوچ تحصیلی وظیفه دارد تا او را قانع کند که بهترین انتخاب برای او همین انتخاب بوده است و در این شرایط اعتمادبه‌نفس او را تقویت کند که بتواند با قدرت دوچندان وارد چرخه جدید علمی خود در زندگی شود.

بگذارید یک مثال برای شما بزنیم؛ حتماً تابه‌حال دیده‌اید که در کنار تشک کشتی در مسابقات فردی می‌ایستد که نقش مربی کشتی‌گیر را دارد.

این مربی در کنار زمین می‌ایستد تا کشتی‌گیر بتواند تاکنیک‌ها، استراتژی‌ها و نحوه برخورد با حریف خود را به یاد بیاورد و در هرلحظه‌ای که نیاز است تکنیک خود را عوض کند تا بتواند به حریف خود چیره شود.

 

نقش مربی یا کوچ در کنار زمین چیست؟

اگر این مربی در کنار زمین نبود چه اتفاقی می‌افتاد؟ به‌طورقطع کشتی‌گیر تکنیک‌های لازمه را پیاده‌سازی نکرده و درنهایت با تضعیف روحیه حداکثری در مسابقه شکست می‌خورد.

پس نقش مربی یا کوچ برای هر فردی در هر عرصه‌ای بسیار حیاتی است. حال همین مثال را برای کنکور و انتخاب رشته  و گریش تحصیلی یا دانشگاهی فرد در نظر بگیرید.

اگر دانشجو قبل از هر اقدامی برای انتخاب رشته و گرایش تحصیلی ارشد و دکتری خود به سراغ کوچ تحصیلی برود چه اتفاقی می‌افتد؟

قطعاً مسیر روشن‌تری از اهداف خود یافت می‌کند که می‌تواند برای یک تصمیم وی را روشن کرده و به سمت هدف خود راهنمایی کند. ن

تیجه این امر این است که دانشجو به خودباوری درباره تحصیل در رشته  و گرایش موردنظر خود می‌رسد که این امری بسیار موفقیت‌آمیز در آینده تحصیلی او است.

یک کوچ آموزشی، مانند کسی است که آینه‌ای در برابر شما گرفته. به این شیوه، او درون شمارا به خودتان نشان می‌دهد.

هدف یک کوچ آموزشی فعال در زمینه آزمون های ارشد و دکتری از این کار نمایاندن زوایای پنهان وجود شما به خودتان است. او خوب می‌داند که دلیل سرگردانی شما چیست و در جهت رفع این مشکل آموزش دیده.

دلیل ناکامی‌های داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد و کنکور دکتری، همیشه عدم لیاقت یا نبود استعداد نیست.در بیشتر مواقع، عدم آشنایی با توانایی‌های درونی و ناکارآمدی در استفاده از آن‌ها است که منجر به این امر می‌شود.

 

 

آیا در طول دوره خدمات مشاوره هم ارائه می شود؟

در طول مسیر کوچینگ ارشد فراز و نشیب هایی برای داوطلب اتفاق می افتد (مسائل خانوادگی، مسائل کاری و…) که موجب عدم تمرکز، ایجاد ناامیدی و خستگی می شود و گاهی داوطلب را از ادامه راه باز می دارد؛ در این صورت جلسات مشاوره ای با کوچ برگزار می شود تا داوطلب با قدرت به مسیر بازگردد.

زمان شروع و پایان دوره کوچینگ آموزشی چه زمانی است؟

از زمانی که بسته طلایی ارشد یا بسته مستقل مکسیمایزر کوچینگ آکادمیک را تهیه کنید این مهم آغاز و تا زمان انتخاب رشته و مصاحبه ادامه می یابد البته شرایطی فراهم شده است که داوطلبان بتوانند مستقلاً نیز پکیج کوچینگ مکسیمایزر تحصیلی (بسته طلایی بدون ارائه دروس پایه که در امتحان گرفته می شود) را تهیه کنند.

 

با دوره کوچینگ تحصیلی مکسیمایزر ارشد ، رتبه برتر در یک قدمی شماست.

در دوره کوچینگ ارشد و کوچینگ دکتری همه آنچه که برای دستیابی به بهترین رتبه آزمون ارشد و دکتری نیاز دارید را در اختیارتان قرار می دهیم. موشک موفقیت آماده است و تنها باید با انگیزه و تلاش خود به آن سوخت تزریق کنید؛ پس همینک با تلفن ۴۴۰۳۱۶۹۰ تماس بگیرید تا پس از دریافت مشاوره با اطمینان برای ثبت نام تصمیم بگیرید

نکته: از سال ۱۳۹۲ موسسه سنجش تکمیلی امیرکبیر ( www.sanjeshetakmili.ir) تمام کتب و خدمات آموزشی خود را با برند سنجش امیرکبیر ارایه نموده است.

 

 

نظرتان را بنویسید