تاریخچه لوگو آدیداس

تاریخچه لوگو آدیداس
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
لوگو آنلاین

کافی است کمی در اینترنت جستجو کنید تا با دیدن تصویر لوگو آدیداس به سرعت متوجه می‌شوید که چه تاریخچه متفاوتی را از لحاظ طراحی و ساخت پشت سر گذاشته است. در این قسمت می‌خواهیم به بررسی جزئی‌تر تاریخچه لوگو آدیداس بپردازیم:

ساخت لوگو آنلاین با بیزگو 

از سال ۱۹۲۴ تا ۱۹۴۹

اولین نشان از لوگو آدیداس در سال ۱۹۲۴ متولد شد. این نشان شامل یک سپر بود که در یک پس زمینه تاریک یک مرغ دریایی چکمه‌های مردانه را در منقار خود داشت. قسمت‌های باقی مانده از این لوگو به صورت تک رنگ ساخته شده بودند. برای قسمت متن هم (کلمه "Dassler") از فونت رایج آن زمان در آلمان استفاده شد. فونت Futura تداعی گر زمان‌های قدیم است و دوران باهاوس را بازتاب می‌دهد. این فونت از نظر ارتفاع توزیع ناهمواری دارد و در بالای سپر قرار گرفت و آن را شبیه به یک تاج کرد.

از سال ۱۹۴۹ تا ۱۹۵۰

اولین لوگوی رسمی این شرکت از ترکیب هماهنگ از جزئیات کلامی و گرافیکی تشکیل شده است. عنصر مرکزی یک چکمه میخی است که بین تیرک‌های دروازه فوتبال آمریکایی قرار دارد که از پاهای دراز کلمه «d» ساخته شده‌اند. این نام در زیر لوگو قرار دارد. در آن زمان بود که اولین نام از برند آدیداس متشکل از دو پایه بر روی لوگو درج شد. در زیر نام برند، کلمه تلفیقی "Sportschuhe" قرار داده شده است. در بالای نیم دایره نام و نام خانوادگی کامل صاحب شرکت نیز نوشته شده است.

از سال ۱۹۵۰ تا ۱۹۷۱

اما در دهه ۱۹۵۰ لوگو آدیداس بار دیگر عوض شد. در واقع این شرکت تصمیم گرفت از مولفه‌های گرافیکی فاصله بگیرد و فقط بر روی کلام تمرکز کند. بر همین اساس نام اصلی را انتخاب کرد و آن را در لوگوی خود به کار برد. نام برند آدیداس با فونت ساده sans-serif درج شده است که هم حروف ضخیم کوچک و هم اندازه بودند.

از سال ۱۹۷۱ تا ۱۹۹۱

در اوایل دهه هفتاد بود که طراحی لوگو آدیداس باری دیگر دچار تغییر شد. این بار لوگو حالتی پویاتر به خود گرفت. به طوری که در انواع کالاهای ورزشی کاملاً مشخص و واضح بود. الگوی جدید برند آدیداس دارای یک برگ شبدر به همراه سه خط افقی بود.

از سال ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۲

در آن زمان، آدیداس لوگوی کاملاً تغییر یافته‌ای را معرفی کرد. شبدر از آن ناپدید شد و خطوط دوباره مرتب شدند. اگر عکس لوگو آدیداس در این سال را مشاهده کنید متوجه می‌شوید که لوگوی این برند پس از تغییر، شکل یک کوه شماتیک گرفت که از آن به عنوان نمادی از غلبه بر موانع و جهت گیری ورزشی محصولات این برند استفاده می‌شد. 

علیرغم موجی از انتقادات که لوگوی به روز شده را بسیار خسته کننده و بیش از حد ساده می‌دانست، به عنوان عنصر اساسی هویت شرکت مورد تائید قرار گرفت.

از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۵

با انتقال به هزاره بعدی، یک تولید کننده مشهور تصمیم گرفت تا لوگو را اصلاح کند و تغییرات کوچکی در آن ایجاد کند. در نتیجه، یک توپ سیاه با سه نوار سفید روی برخی از محصولات شروع به خود نمایی کرد. آن‌ها به صورت افقی متمایل هستند و مانند ردی از پنجه یک حیوان قدرتمند به نظر می‌رسند. این گزینه Adidas Style نام دارد و عمدتاً بر روی صنعت مد متمرکز است.

از سال ۲۰۰۵ تا به امروز

اما پس از تغییراتی که لوگو آدیداس داشت، سرانجام در سال ۲۰۰۵ این لوگو برای آخرین بار دچار تغییر و تحولاتی شد. این لوگو به شکل نوارهای سیاه و سفید متناوب بود که در سمت چپ نام برند آدیداس درج شده بود. لوگوی جدید آدیداس از همان سال ۲۰۰۵ تا به امروز دچار تغییرات دیگری نشده است. در این سال سه خط تیره و دو خط روشن در لوگو و همچنین کلمه آدیداس به کار رفته بود که باعث به وجود آمدن یک لوگو جذاب و در عین حال ساده شده بود.

لوگو آدیداس به چه معناست؟

اما سوالی که برای بسیاری از دوستداران برند آدیداس پیش می‌آید این است که معنی لوگو آدیداس چیست؟ 

در سال ۱۹۵۲ و پس از بازی‌های المپیک تابستانی این سال، لوگو روی کفش‌های آدیداس چاپ شد اما در پایان دهه ۱۹۸۰ لوگو آدیداس وکتور باری دیگر دچار تغییر و تحولاتی شد. به این خاطر که شرکت آدیداس به دنبال راه‌هایی برای بروزرسانی هویت واقعی برند خود بود. با این حال تغییر لوگوی این برند یک چالش بزرگ بود. به این دلیل که لوگو باید برای مخاطبان آدیداس قابل شناسایی باقی بماند و از طرفی دیگر ظاهر جذاب خود را نیز از دست ندهد. در واقع این می‌تواند دلیلی بر این موضوع باشد که برند آدیداس پس از دهه ۱۹۹۰ دیگر خیلی به ترکیبات لوگو خود دست نزد.

بیشتر بخوانید: تاریخچه لوگو لیورپول

 اکنون اگر کمی در اینترنت جستجو کنید با دانلود وکتور لوگو آدیداس متوجه می‌شوید که سه میله به صورت عمودی قرار گرفته‌اند و سپس ۳۰ درجه چرخش داشتند که این در واقع تداعی کننده شکل کوه در ذهن مخاطبان است. مفهوم کوه به عزم راسخ ورزشکار، تمرکز و ذهنیت هدف مدار او مربوط می‌شود. به این ترتیب لوگو آدیداس می‌خواهد این موضوع را به مخاطبان القا کند که وسایل و پوشاک آن‌ها برای رسیدن افراد به اهداف عالی خود طراحی شده است. لوگو آدیداس در ابتدای مسیر فقط به عنوان یک لوگو ورزشی استفاده می‌شد. به این معنی که فقط بر روی تجهیزات ورزشی قرار می‌گرفت اما با گذشت زمان وضعیت آرم اصلی آدیداس تغییر کرد و امروزه در تمام پوشاک‌ها می‌توان آن را مشاهده کرد.

بررسی عناصر به کار رفته در لوگو آدیداس

اگر یک بار عکس لوگو آدیداس را در اینترنت دیده باشید یا با دانلود لوگو آدیداس و توجه بیشتر به جزئیات آن، متوجه شده‌اید که عناصری مانند نماد، رنگ، فونت و... در تشکیل آن به کار رفته است. در این بخش می‌خواهیم جزئی‌تر این عناصر را بررسی کنیم:

فونت

به نظر می‌رسد انتخاب نوع فونت لوگو آدیداس کاملاً با هویت برند مطابقت دارد. از سال ۱۹۴۹، زمانی که این شرکت تأسیس شد، این لوگو همیشه بر اساس فونت گوتیک آوانگارد ITC نام آدیداس را بر روی محصولات خود درج می‌کرد. اما با این حال همیشه تفاوت‌های ظریفی مانند شکل حروف و وزن آن‌ها در لوگو آدیداس کاملاً مشهود بود.

 نسخه‌های بعدی که از لوگوی آدیداس ظاهر شدند ظاهر کمی جسورتر نسبت به نسخه‌های قبلی خود داشتند به این صورت که حرف "a" انتهای سمت راست بالا کمی متفاوت بود، در حالی که نقطه بالای "i" در سال ۱۹۷۱ از یک دایره به یک مربع تبدیل شد. همچنین، حرف "d" به "a" نزدیک‌تر شد. با این حال، ساختار اصلی لوگو و کلمات دیگر و نحوه قرارگیری آن‌ها یکسان باقی مانده است. به همین دلیل است که برداشت کلی از لوگوی این برند کاملاً ثابت مانده است. به طوری که تشخیص تفاوت در تایپوگرافی نسخه‌های مختلف لوگو آدیداس به سختی امکان پذیر است مگر اینکه آن‌ها را در کنار یکدیگر مقایسه کنید.

رنگ

این شرکت به طور استثنایی در طرح رنگ نماد اصلی خود ثابت بوده است. لوگوی مشکی روی زمینه سفید از زمانی که این شرکت شروع به کار کرد مورد استفاده قرار گرفت. و با این حال، از آنجایی که این نماد نوعی از نشان است که بر روی طیف گسترده‌ای از محصولات با رنگ‌های مختلف قرار می‌گیرد، طبیعی است که یک طراح مجبور باشد هر بار رنگ نماد را تنظیم کند.

 به عنوان مثال، هنگام انتخاب یک پس‌زمینه سیاه، طراحی لوگوی سفید انتخابی کاملاً مناسب به نظر می‌رسد. همچنین اغلب می‌توان آن را در لباس‌های بسیاری از رنگ‌های دیگر از جمله آبی و بنفش تیره نیز مشاهده کرد. در برخی مواقع، شرکت به طور گسترده‌ای از یک لوگوی آبی استفاده کرد، اما دستورالعمل‌های رسمی برند آدیداس فعلی این نسخه را به‌ عنوان نسخه قدیمی فهرست می‌کند.

نماد

اما مبحث اصلی مربوط به نماد برند آدیداس است. تمام لوگوهای سازنده، نام آن را با حروف کوچک نشان می‌دهد. برای طراحی کتیبه، طراحان فونت TeXGyreAdventor را که توسط شرکت چاپ GUST توسعه داده شده است، انتخاب کردند. این فونت یک فونت sans serif هندسی معمولی با عناصر گرد و خطوط مستطیلی است. پالت رنگ محدود شده و با ترکیب کلاسیک سیاه (برای عناصر گرافیکی و کتیبه‌ها) و سفید (برای شکاف‌های درون حروف، خطوط درون یک دایره / سه لایه و پس زمینه) نمایش داده می‌شود.

برچسب ها
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/15zP
مطلب قبلی
لوگو رنو
مطلب بعدی
لوگو استارباکس
نظرتان را بنویسید