منابع آزمون کارشناس رسمی دادگستری

منابع آزمون کارشناس رسمی دادگستری
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
مجله پیام سرا

 جزوات آزمون کارشناس رسمی دادگستری شامل چه بخش‌هایی است؟ از کجا باید این جزوه‌ها را تهیه کرد؟ سالیان سال است که در دنیا قضات برای صدور رأی در خصوص مسائل فنی و تخصصی از کمک کارشناسان استفاده می‌کنند تا بتوانند به‌درستی و عادلانه قضاوت کنند و حق کسی هم ضایع نشود.

انواع کارشناسان دادگستری

اگر برای کارشناس رسمی دادگستری رشته موردنظر در دسترس نباشد، دادگاه‌ها یا مقامات دارای صلاحیت، می‌توانند بر اساس مقررات از کارشناسان غیررسمی استفاده کنند. به‌طورکلی کارشناسان به دودسته زیر تقسیم می‌شوند:

  • کارشناسان رسمی: افرادی هستند که بر اثر تحصیلات دانشگاهی یا بر اثر تجربه طی سالیان طولانی در حرفه‌وفن معینی صاحب تخصص و خبرگی شده باشند.

همچنین این تخصص ایشان به تأیید مرجع رسمی و قانونی کشور رسیده و در رشته مربوطه نیز پروانه کارشناسی معتبر دریافت کرده باشد.

  • کارشناسان غیررسمی: به افرادی گفته می‌شود که با داشتن تخصص و آگاهی‌های لازم در رشته‌های ویژه، پروانه کارشناسی رسمی نداشته باشند.

خرید جزوات آزمون کارشناس رسمی دادگستری

شرح وظایف کارشناسان رسمی دادگستری

در کشور هر سال چندین میلیون پرونده وجود دارد که نیاز به رأی و نظر کارشناسی دارد. کارشناس رسمی در مورد هر پرونده به بررسی ابعاد گوناگون آن و انجام انواع تحقیقات لازم می‌پردازد و با کسب اطلاعات لازم، کلیه ابهامات موجود در پرونده را برای قاضی رفع نموده و در صدور رأی به کمک می‌کند.

با این حساب کارشناس رسمی باید در حوزه کاری‌اش، فردی متخصص و حرفه‌ای باشد؛ زیرا نظر کارشناس رسمی در رأی صادر شده توسط قاضی در هر پرونده بسیار مؤثر است؛ البته داشتن تجربه کاری نیز بسیار حائز اهمیت است.

هدف از به‌کارگیری کارشناس رسمی دادگستری چیست؟

مراجع قضایی برای حل‌وفصل دعاوی در مواردی که تشخیص امری به دلیل فنی و تخصصی بودن، احتیاج به جلب نظر اهل‌فن و خبره در آن موضوع را دارد یا به درخواست طرفین دعوا یا تشخیص خود، موضوع را برای اعلام نظر به کارشناس رسمی ارجاع می‌دهد.

در حقیقت کارشناس رسمی به‌عنوان بازوی فنی و تخصصی قاضی نظر فنی و تخصصی خود را دارد و در موارد فنی و تخصصی مورد ابهام قاضی کشف و برطرف می‌کند.

آیا کارشناس رسمی دادگستری یک شغل است؟

در واقع باید گفت که کارشناس رسمی دادگستری شغل محسوب نمی‌شود، بلکه تخصص و حرفه‌ای است که در موارد ضروری در پرونده‌های گوناگون از آن استفاده می‌شود.

براین‌اساس بسیاری از متخصصان و شاغلین کشور می‌توانند در کنار شغلی که دارند با دریافت پروانه کارشناس رسمی دادگستری در صورت ارجاع پرونده قضایی به آن‌ها کار کارشناس رسمی را نیز انجام دهند.

آیا کارشناس رسمی فقط در قوه قضاییه می‌تواند فعالیت داشته باشد؟

فعالیت اصلی و عمده کارشناس رسمی در قوه قضاییه است؛ ولی طبق قانون، بخش‌های دیگر مانند قوه مجریه و سازمان‌های مختلف و حتی بخش خصوصی و مردم عادی هم در صورت نیاز می‌توانند از نظرات این کارشناسان رسمی مورد تأیید سازمان بازرسی و دیوان محاسبات است.

به‌عنوان‌مثال سازمانی که می‌خواهد اموال یا املاک خود را از طریق مزایده به فروش برساند برای تعیین قیمت کارشناسی آن‌ها درخواست کارشناس می‌کند و نظر مکتوب آن کارشناس به‌عنوان قیمت کارشناسی مورد تأیید و استناد قرار می‌گیرد.

منابع آزمون کارشناس رسمی دادگستری (از آزمون تا اخذ پروانه)

یکی از منابع مهم آزمون کارشناسی دادگستری، جزوات آزمون کارشناس رسمی دادگستری است. هدف از برگزارکردن آزمون کارشناس رسمی دادگستری این است که کارشناسان زبده در هر رشته‌ای بتوانند در دادگستری و قوه قضاییه مشغول به فعالیت شوند.

برای گزینش متقاضیان اخذ پروانه کارشناسان رسمی  هر ۱ یا ۲ سال آزمونی تحت عنوان آزمون کارشناسان رسمی دادگستری برگزار می‌شود. داوطلبان برای شرکت در آزمون باید حداقل مدرک لیسانس و ۵ سال سابقه کار مرتبط با رشته تحصیلی خود را در کنار رعایت سایر شرایط عمومی و اختصاصی داشته باشند.

شایان‌ذکر است که جزوات آزمون کارشناس رسمی دادگستری برای کلیه رشته‌های مختص به داوطلبان آزمون کارشناسی دادگستری وجود دارد. اگر به دنبال مجهزترین مرکز برگزارکننده دوره‌های تخصصی هستید، می‌توانید به خانه مهندسان مراجعه کنید.

خانه مهندسان ارئه دهنده پکیج جزوات طلایی ویژه آمادگی آزمون کارشناسی رسمی دادگستری (قوه قضائیه)

– راه و ساختمان
– برق ، ماشین آلات و تاسیسات کارخانجات
– تاسیسات ساختمان
– صنایع گاز و گازرسانی
– وسائط نقلیه موتوری زمینی (خودرو و تصادفات)

جزوات مذکور شامل :
– شرح درس
– سوالات طبقه بندی شده ادوار پیشین
– پاسخنامه تشریحی
– نکات کاربردی اجرایی و کارشناسی

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/rQqL
نظرتان را بنویسید