چه نکاتی در اجرای نما رومی باید رعایت کرد؟

چه نکاتی در اجرای نما رومی باید رعایت کرد؟
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
matinkhanaki

معماری رومی آنقدر انقلابی بود که بسیاری از آن هنوز پابرجاست و تا به امروز بر معماری تأثیر می گذارد. جای تعجب نیست که تمدنی به بزرگی امپراتوری روم مفاهیم، ​​سبک‌ها و حتی نشانه‌هایی را ایجاد کرد که هنوز پابرجا هستند.

تعداد تأثیرات بر معماری مدرن تقریباً بسیار زیاد است که نمی توان فهرست کرد. واردات سنگ های عجیب و غریب در دوره جمهوری متاخر و دو قرن اول امپراتوری به طور تصاعدی رشد کرد.

مرمرهای رنگی که ساختمان‌های رم را زینت می‌دادند به عنوان شاهدی فیزیکی بر کنترل روم بر شرق مدیترانه بود. با این حال، هیچ چیز به اندازه پذیرش بتن در اواخر قرن سوم قبل از میلاد، تولید انبوه آجر پخته شده، و آزمایشات متعاقب آن که منجر به ساختارهای طاقدار شد که به نشانه معماری رومی تبدیل شد، دگرگون کننده نبود.

به طور معمول برای  طراحی معماری نمای رومی بر خلاف اجرای نما سیمان شسته از انواع سنگ های گران قیمت مانند سنگ چینی، کریستال، تراورتن، گرانیت و مرمر استفاده میگردد به احتمال زیاد ساختمان های زیادی را دیده اید که از نمای رومی استفاده کرده اند،

استفاده از این نما باعث زیبایی و لوکس شدن ساختمان میشود.این زیبایی و منحصر به فرد بودن به راحتی بدست نمی آید و طراحان از ابزار و تزیینات خاصی استفاده میکنند به این ترتیب رسیدن به نمایی زیبا  و باشکوه، با اجرای درست و بکار بردن مصالح قابل قبول امکان پذیر می باشد.

هر چند که امروزه بسیاری از ساختمان ها از نمای رومی و یا نما کلاسیک ساختمان استفاده می کنند  و نمونه های زیبایی از انها در سطح شهر ها  وجود دارد. اما مسئله اینجاست به خاطر متفاوت بودن  در ابزارهایی که استفاده میکنند، نمیتوانیم آن ها را از یک سبک بدانیم.

برای مثال در ساختمان های با نمای کلاسیک مجلل، استفاده از ستون ها و سرستون های بزرگ بهترین گزینه هستند. این سبک از نماها معمولا کارفرمایان را به سمت خود جذب می کنند. زیرا در طراحی معماری آن، روند طراحی با توجه به ابزارهای استفاده شده تقریبا پیچیده و در عین حال مجلل می شود.

نکاتی درباره اجرای نمای رومی

1.توجه به ضوابط و قوانین شهرداری

با توجه به اینکه استفاده و اجرای نمای رومی افزایش چشمگیری داشت واصول استانداردهای تعیین شده رعایت نمی شد استفاده از این نما توسط شهرداری ها با محدودیت هایی روبه رو شد.به این ترتیب  اجرای نمای رومی در در سال ۹۵ در  قم با ممنوعیت روبرو شد

و بعد از آن به تدریج در شهرهای دیگر مانند تهران و اصفهان نیز به شکل های مختلفی اجرا شد که نحوه اجرای آن شهرهای مختلف با یکدیگر متفاوت است. به طور کلی در طراحی نمای ساختمان علاوه بر اینکه خواسته های کارفرما را در نظر گرفت باید  به قوانین و شرایط شهرداری ها نیز توجه کرد.

۲.رعایت اصول طراحی نمای رومی

زمانی که در مورد نمای ساختمان و مصالحی که در آن به کار رفته تصمیم میگیرید، توجه به این نکته که ساختمان های مجاور چه سبکی دارند و از چه نما و معماری ای استفاده می کنند نکته ی بسیار مهمی است که درزیبا سازی شهر نیز تاثیر میگذارد. در طراحی نمای رومی نکاتی وجود دارد که توجه به آن مهم است و خالی از لطف نیست :

از مهم ترین و ابتدایی ترین نکات در طراحی نمای رومی توجه  داشتن به نوع کاربری سازه می باشد. مثلا در طراحی ساختمان اداری با مسکونی یا فرهنگی تفاوت وجود دارد در ساختمان فرهنگی بهتر است از مجسمه و قاب دور پنجره ها استفاده شود در صورتی که در ساختمان مسکونی قرنیز ها اهمیت بیش تری دارند.

توجه به اهمیت نسبت ها و تقارن در طراحی نمای رومی: در ساختمان های با نمای رومی بین اجزای مختلف تقارن وجود دارد

از متریال مناسب استفاده کنید: بهترین سنگ نمای رومی سنگ های تراورتن روشن بی موج می باشد،در این نما سنگ ها و انتخاب بهترین نوع سنگ از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا اگر جنس مناسبی نداشته باشد بزودی کنده شده و کدر میشود و از زیبایی و شکوه نما می کاهد

نکته ی دیگر در طراحی و اجرای این نما مناسب بودن ساختمان و سنخیت داشتن آن با این نما است مثلا اجرای این نما در ساختمان های کوچک مناسب نمی باشد.

توجه به انتخاب رنگ های به کار رفته در نما : تم رنگی نمای رومی معمولا از  رنگ های کرم، کرم روشن، سفید و قهوه ای می باشد اکثر نما های رومی از رنگ کدر استفاده میکنند زیرا این رنگ باعث می شود جزییات نما زیباتر جلوه کند.اضافه  بر این به طور کلی توجه به نورپردازی نمای ساختمان موجب زیباتر شدن نما در سبک های مختلف می شود

زیرا به کمک نور بافت مصالح  میتواند بهتر دیده شود و حس مخاطب را نسبت به اشیای در معرض نمایش تحت تاثیر قرار می دهد. به همین دلیل توجه به نورپردازی نما از اصول  مهم نمای ساختمان می باشد که در زیبا کردن نما و شکوه بخشیدن به آن در شب حایز اهمیت است.

هزینه نمای رومی

در اجرا و استفاده از نما رومی باید به هزینه های آن نیز توجه کرد و میتوانیم هزینه های این سبک با سبک های دیگر را مقایسه کنیم .  نمای رومی مخصوصا نمای رومی سنگی از نماهای گران قیمت به حساب می آید، چون که در اجرای آن از مصالح زیاد همراه با جزییات استفاده می شود. در این نما متراژ به کار رفته از حات عادی بیشتر است

و همین نکته نیز از دلایل هزینه ی بالای این نما می باشد.با این وجود برای  تعیین بودجه موردنیاز اجرای نمای رومی باید به نوع سنگی که انتخاب می کنیم  و همچنین طرح نما توجه نمود.

سنگ های تراورتن بر اساس ضخامت و کیفیت و آن قیمت های مختلفی دارد که می توانیم بر اساس میزان بودجه و نوع ساختمان بهترین نوع سنگ را انتخاب کنیم،هر چه نما از جزییات بیشتر و پیچیدگی بیشتری را شامل شوذ باعث بالا رفتن هزینه نهایی نما خواهد شد.

 

لینک مرجع http://namasazanmoradi.com/
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/MkWR
نظرتان را بنویسید