جواهرات اصل را از فرع چگونه تشخیص دهیم؟

جواهرات اصل را از فرع چگونه تشخیص دهیم؟
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
matin7777

آیا با نحوه تشخیص جواهر اصل از بدل آشنایی دارید؟ آشنایی با نحوه تشخیص جواهرات اصل از جواهرات تقلبی قطعاً برای هر شخص علاقمند به حوزه طلا و جواهرات ضروری است.

از منظر یک خریدار و با نگاهی غیر کارشناسانه، می‌توان گفت که تقریباً تمام طلا و جواهرات موجود در بازار، زیبا، فریبنده و اصل به‌ نظر می ‌رسند. بسیاری از آن‌ ها دارای طرح‌ های زیبا و درخشندگی خیره کننده ای هستند و همگی در زمانی ‌که شخصی از آن‌ ها استفاده می‌کند، زیبا و خاص به‌ نظر می‌ رسند.

باید گفت که با این حال، قطعات طلا و جواهرات تقلبی بسیار زیادی در بازار وجود دارد که برخلاف شباهت بسیار زیاد شان با نمونه جواهرات اصلی، ارزش قیمتی بالا و مشابهی ندارند. بنابراین برای محافظت از خود در برابر افراد سودجویی که سعی دارند جواهرات غیر اصل را به‌ جای جواهرات اصلی به خریداران ارائه دهند، عاقلانه است تا چند روش ساده را در زمینه تشخیص جواهر اصل از بدل آموخته تا بتوان خریدی مطمئن و امن را انجام داد.

قطعاً در صورتی که خریداران با روش‌ها و نحوه تشخیص جواهر اصل آشنا نباشند، باید علاوه بر صرف زمان، هزینه بسیار گزافی نیز بابت خرید یک قطعه طلای غیر اصل بپردازد. ما در این مقاله سعی داریم تا به بررسی انواع روش‌های تشخیص جواهر اصل و تشخیص سنگ اصل در حوزه طلا و خرید سرویس جواهرات بپردازیم.

 

تشخیص جواهرات اصل از تقلبی

نحوه تشخیص جواهرات اصل

 

قطعاً روش‌های متعددی در سراسر جهان برای تشخیص جواهر اصل از بدل وجود دارد و کارشناسان حوزه طلا و جواهرات، راه ‌کار های متفاوت و بسیار زیادی برای شناخت جواهرات اصلی به ‌کار می‌گیرند. ما در این بخش سعی داریم تا به بررسی برخی از مهم‌ ترین و متداول ‌ترین روش‌ها در این زمینه بپردازیم.

 

طرز کار

 

هنگام خرید طلا و جواهرات وحلقه ازدواج ، با دقت به کیفیت کار در موارد و قسمت ‌هایی که علاقه شما را برانگیخته و نظرتان را جلب نموده است، دقت کنید. اطمینان حاصل نمائید که قطعه طلای مورد نظر، به اندازه کافی محکم باشد و توان مقاومت در برابر سایش ‌های طبیعی موجود را نیز داشته باشد. همچنین به قفل ‌ها و بست‌ ها توجه کرده و چک کنید که به‌راحتی باز و بسته می‌ شوند یا خیر.

در زمان تشخیص جواهرات اصل از تقلبی، این نکته را به‌ خاطر داشته باشید که قطعات طلا و جواهر بی کیفیت به‌ راحتی می‌ شکنند، رنگ آ‌‌ها اغلب سریع کمرنگ می‌شود، سنگ‌ ها و قطعات کار شده روی آن‌ ها می‌ ریزد و معمولاً در تماس با آب و عرق بدن، به ‌سرعت درخشندگی خود را از دست می‌دهند.

 

 

 

مواد و ساختار

 

نکته حائز اهمیت بعدی در مواد و متریال به ‌کار رفته در آن خواهد بود. قطعات تقلبی طلا و جواهرات از فلزاتی ساخته شده‌اند که قطعاً نسبت به طلا بی ارزش بوده و فقط از لحاظ ظاهری شبیه به قطعات ساخته شده از طلا باشند؛ در واقع فقط فلزات روکش شده با طلای ساده و با عیار پایین هستند، که با گذشت مدت زمان بسیار کوتاهی پس از استفاده در محل های برخورد با پوست بدن تیره شده و رنگی سبز رنگ را روی پوست برجای میگذارند.

 

علامت گذاری و حک روی قطعات طلا و جواهر

 

در صنعت طلا و جواهر سازی، روی قطعات طلا و جواهر معمولاً کدها و اعداد خاصی حک می‌شود که بیانگر عیار طلای به‌کار رفته در قطعه مورد نظر است. به‌ عنوان مثال وجود عدد 750 روی یک قطعه طلا مبین آن است که 75 درصد فلز طلا در این قطعه به‌کار رفته است. بنابراین با دقت به این کدها نیز می‌توان از خلوص طلای آن آگاه شد.

البته ممکن است که برخی از سودجویان اعداد دروغین را روی قطعات طلا حک نمایند که در این‌ صورت باید روش‌های دیگر را نیز برای تشخیص جواهرات اصل استفاده نمود.

 

تشخیص جواهرات اصل از تقلبی

 

 

 

 

 

استفاده از آهن ‌ربا

 

یکی دیگر از ساده ‌ترین راه‌ ها، استفاده از یک آهن‌ربا خواهد بود. برای این کار کافی است تا در هنگام خرید طلا و جواهرات و حلقه و پشت حلقه، یک قطعه آهن‌ربای نیز با خود به همراه داشته باشید. نگه‌ داشتن یک آهن‌ربای کوچک در کنار قطعات طلا و نقره

می ‌تواند کمک کننده باشد، چرا که فلزات طلا و نقره به هیچ عنوان خاصیت مغناطیسی نداشته و جذب آهن‌ربا نخواهند شد.

با این حال ذکر این نکته در این بخش الزام است که در مواردی که فلزات متفرقه به شدت با طلا آبکاری شوند، این آزمایش کارساز نخواهد بود، زیرا آبکاری قوی با طلا، مانع تشخیص واقعی فلز زیرین توسط آهن‌ربا می‌شود.

 

 

آزمایش اسید

 

همان ‌طور که قبلاً گفته شد، بهترین راه برای این ‌که فلز موجود در جواهر را بشناسید، انجام آزمایش اسیدی خواهد بود. برای این کار می‌توان از یک تست خراش روی سطح قطعه طلا یا جواهر مورد نظر استفاده کرد.

کیت تست اسید جواهرات را که برای این منظور استفاده می‌شود را می‌توان از سایت ‌ها و فروشگاه ‌های معتبر تهیه نمود. این کیت ‌ها شامل بطری ‌های اسید برای آزمایش طلا ها با عیار های 10k، 14k، 18k و 22k هستند که برای آزمایش اسیدی با خراش استفاده می‌ شوند.

انجام این آزمایش آسان است، اما در هنگام تماس با اسید باید بسیار مراقب بود زیرا می ‌تواند پوست بدن را سوزانده و به هر چیزی که با آن تماس پیدا کند آسیب برساند.

برای آزمایش خراش، باید قطعه طلای مورد نظر را چندین بار روی سطح کوچکی از سنگ کشیده تا چندین خط از طلا روی آن ساییده شود، سپس یک قطره اسید بر روی آن قرار ریخته و با دقت نگاه کرد؛ اگر رنگ خطوط قهوه‌ای شود، قطعه مورد نظر طلا نیست، اما اگر رنگ آن تغییر نکند، می‌توان گفت که یک قطعه طلای اصل در دست داریم.

 

خرید از فروشنده یا گالری معتبر

 

همیشه باید به خاطر داشت که در هنگام خرید طلا و جواهر به سراغ فروشندگان و گالری ‌های طلا فروشی معتبر در سطح شهر رفت. افراد، گالری ‌ها و برند های مطرح و معتبر قطعاً با توجه به اعتبار خود، طلا و جواهرات اصل را به مشتریان خود ارائه می‌دهند.

 

امکان مرجوع کردن قطعه طلا یا جواهر خریداری شده در زمان خرید

 

یکی از اقداماتی که می‌توان در جهت اطمینان از اصل بودن طلای خریداری شده از یک گالری انجام داد، وجود امکان مرجوع کردن قطعه طلا یا جواهر خریداری شده خواهد بود. این بدان معناست که فروشنده از محصول خود مطمئن بوده و کالایی اصل را به شما ارائه داده است.

 

اخذ شناسنامه یا کاغذ خرید

 

اگر قطعه ‌ای از زیور آلات طلا و جواهرات ارزان خریداری می ‌کنید، باید شناسنامه‌ ای با مشخصات کامل قطعه نیز به شما ارائه شود تا صحت آن را اثبات کند. این شناسنامه می ‌تواند از GIA، IGI یا EGL باشد. بنابراین در صورتی که همراه جواهرات شما شناسنامه یا کاغذ خرید آن به شما ارائه نشد حتماً آن را از فروشنده بخواهید.

 

تشخیص جواهرات اصل از تقلبی

 

نحوه تشخیص سنگ های قیمتی و اصل

 

بسیاری از افراد درخشندگی و رنگی را که انواع سنگ‌ های قیمتی و زینتی هنگام افزودن به طلا و جواهرات ایجاد می‌ کنند، دوست دارند و طلا و جواهرات مزین به این‌گونه سنگ ‌ها طرفداران بسیار زیادی در سراسر جهان دارند. بنابراین افراد سود جو به این حوزه نیز پا نهاده و اقدام به کلاه‌ برداری از خریداران می ‌نمایند.

امروزه سنگ‌ های زینتی بسیار زیادی مشابه نمونه‌ های اصلی و ارزشمند، در آزمایشگاه ‌ها ساخته می ‌شوند. آنها از لحاظ ظاهر از زیبایی خاصی برخوردار بوده اما در واقع سنگ ‌های بی ‌ارزشی هستند که صرفاً جهت کلاه برداری روی قطعات طلا و جواهر کار می‌ شوند. بنابراین همان ‌طور که تشخیص جواهرات اصل از تقلبی در هنگام خرید حائز اهمیت است، توجه و تشخیص سنگ اصل نیز از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود؛ چرا که ارزش سنگ ‌های قیمتی بسیار بالا بوده و گاهی مشتری باید بیش ‌تر از مبلغ طلای خریداری شده بابت سنگ آن هزینه بپردازد.

البته باید گفت مطمئن ‌ترین راه برای تشخیص سنگ اصل از نمونه سنگ ‌های آزمایشگاهی، ارائه و تشخیص آن‌ ها توسط یک متخصص گوهر شناسی است.

البته راه کار های دیگری نیز وجود دارد که ما در این بخش از مقاله به بررسی برخی از این روش‌ها خواهیم پرداخت و همچنین نحوه تشخیص اصل بودن برخی از پرطرفدارترین سنگ ‌های قیمتی را نیز ارائه خواهیم داد.

 

 ظاهر بی ‌عیب و نقص    

 

مورد دیگری که در تشخیص سنگ اصل و به‌ طور کلی تشخیص جواهر اصل باید به آن دقت داشت، ظاهر سنگ مورد نظر است. سنگ ‌های قیمتی اصل سنگ‌ هایی هستند که به‌صورت طبیعی در طبیعت وجود دارند و قطعاً دارای ترک، شکاف و درز روی سطح خود هستند و برای استفاده روی جواهرات صیقلی سطحی به آن‌ ها داده می‌شود تا متناسب با قطعه طلای مورد نظر شوند. اما این موضوع در مورد سنگ ‌های مصنوعی و آزمایشگاهی کاملاً برعکس خواهد بود. این سنگ ‌ها دارای ساختار و ظاهری یک‌ دست و بی عیب و نقص می‌ باشند.

 

درخشش غیرعادی

 

موضوع دیگری که در نحوه تشخیص سنگ اصل از تقلبی باید به آن توجه نمود، درخشش سنگ ‌های قیمتی است. قطعاً سنگ ‌های اصیل و طبیعی در محیط پیدایش خود دچار فرسایش می ‌شوند و نمیتوانند به اندازه سنگ ‌های تقلبی و آزمایشگاهی بدرخشند. بنابراین درخشش بسیار زیاد و غیرطبیعی می ‌تواند نشانه ‌ای از غیر اصل بودن سنگ باشد.

لینک مرجع https://jewellery-unique.com/
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/KPKl
نظرتان را بنویسید