مصاحبه دکتری

مصاحبه دکتری
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
هانیه شیخ

مصاحبه دکتری؛ از زمانی که نخستین دوره‌های دکتری تخصصی در کشور راه‌اندازی شد، به تنهایی و یا در کنار برگزاری آزمون کتبی، در ارزیابی داوطلبان این دوره نقش داشته است.

 

در این مطلب همه چیزهایی که برای موفقیت در مصاحبه دکترا نیاز دارید گفته شده است! با ما همراه باشید!

به گزارش پی اچ دی تست، از سال 1390 که پذیرش دانشجویان دکتری، شکل رسمی‌تری به خود گرفت و آزمون نیمه‌متمرکز دکتری از سوی سازمان سنجش برگزار شد، باز هم بخش مصاحبه دکتری، اهمیت خود را حفظ کرده و نقش مهمی در پذیرش داوطلبان دوره دکتری دارد.

جهت پذیرش در مقطع دکتری دانشگاه آزاد اسلامی نیز مصاحبه نقش مهمی دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد کلیک کنید.

 

از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …

مصاحبه چه‎قدر در پذیرش دکتری تاثیر دارد؟

مصاحبه دکتری

موفقیت در مصاحبه دکتری به چه چیزهایی وابسته است؟

بر اساس اعلام سازمان سنجش آموزش کشور، تأثیر مصاحبه در پذیرش دکتری 1401، 50 درصد خواهد بود. بدین صورت که پس از برگزاری مصاحبه دکتری از سوی دانشگاه‌ها، نمره مصاحبه داوطلب با نمره‌تراز کسب‌شده در آزمون کتبی میانگین گرفته می‌شود و نمره کل داوطلب محاسبه می‌شود.

نمره کل داوطلبان حاضر در جلسه مصاحبه هر دانشگاه/واحد دانشگاهی قیاس شده و مطابق با ظرفیت، افرادی که بالاترین نمره کل را کسب کرده باشند پذیرفته می‌شوند.

البته متأسفانه طی سال‌های اخیر، دانشگاه‌های اقدام به اعمال حدنصاب نمره مصاحبه دکتری می‌نمایند. بدین صورت که اگر داوطلبی حد نصاب نمره مصاحبه مدنظر دانشگاه را کسب نکند، در آن دانشگاه پذیرش نخواهد شد. حتی اگر به لحاظ مجموع نمره مصاحبه و آزمون کتبی بالاتر از سایر داوطلبان باشد.
 

نحوه محاسبه نمره کل داوطلب جهت تعیین قبولی یا عدم قبولی با توجه به میزان تأثیر نمره مصاحبه آزمون دکتری و نمره آزمون کتبی در سال‌های مختلف متفاوت بوده است.

تغییرات وزن و تأثیر مصاحبه و آزمون کتبی در پذیرش دانشجویان در آزمون دکتری نیمه‌متمرکز از سال 1390 تا 1401 را می‌توانید در جدول زیر ملاحظه نمایید.

سال برگزاری آزمونسهم آزمون کتبیسهم مصاحبه دکتری
 
آزمون دکتری 140150 درصد50 درصد
آزمون دکتری 140050 درصد50 درصد
آزمون دکتری 9950 درصد50 درصد
آزمون دکتری 9850 درصد50 درصد
آزمون دکتری 9750 درصد50 درصد
آزمون دکتری 9650 درصد50 درصد
آزمون دکتری 95بنا بر تصمیم دانشگاه‌ها 0 تا 30 درصد (غالباً صفر)بنا بر تصمیم دانشگاه‌ها بین 70 تا 100 درصد (غالباً 100 درصد)
آزمون دکتری 9430 درصد70 درصد
آزمون دکتری 9330 درصد70 درصد
آزمون دکتری 9250 درصد50 درصد
آزمون دکتری 91یک سوم نمره کلدو سوم نمره کل
آزمون دکتری 90صفر درصد100 درصد

 

براساس قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی مصاحبه و بررسی سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری شامل سه بخش به شرح زیر است.

الف) دکتری آموزشی- پژوهشی:

1- سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری (20 نمره)

2- مصاحبه علمی و سنجش عملی (30 نمره)

ب) دکتری پژوهش محور:

1- سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری (20 نمره)

2- مصاحبه علمی و سنجش عملی (30 نمره)

3- تهیه طرح واره (20 نمره)

 

مصاحبه دکتری سراسری چگونه برگزار می‌شود؟

پس از برگزاری مرحله کتبی و انتشار کارنامه اولیه از سوی سازمان سنجش، دانشگاه‌ها اقدام به تعیین حدنصاب نمره سنجش علمی می‌نمایند. سپس داوطلبان می‌توانند نسبت به انتخاب رشته دکتری بر اساس دانشگاه‌ها و ظرفیت‌ پذیرش دکتری که در دفترچه انتخاب رشته دکتری اعلام می‌شود، فرم انتخاب رشته را تکمیل نمایند (برای مشاوره انتخاب رشته دکتری کلیک کنید) و برای حضور در مصاحبه دانشگاه‌ها اقدام کنند.

نتایج دعوت به مصاحبه دکتری با توجه به نمره کسب‌شده در مرحله کتبی توسط داوطلبان و حدنصاب اعلام‌شده از سوی دانشگاه‌ها، از سوی سازمان سنجش اعلام می‌شود. داوطلبانی که از سوی سازمان سنجش مجاز به شرکت در مصاحبه­ دانشگاه‎های مختلف شناخته شده باشند، در مرحله دوم آزمون در دانشگاه‎ها حضور یافته و پس از اتمام مصاحبه‎ها، نتایج نهایی دکتری سراسری و نتایج نهایی دکتری آزاد هر دو از طریق سایت سازمان سنجش اطلاع‌رسانی می‌شود.

بنابراین، طبق روال چند سال اخیر، پس از اعلام نتایج دعوت به مصاحبه دکتری، داوطلبان در مصاحبه دانشگاه‌ها حضور می‌یابند.

روند شرکت در مصاحبه دکتری بدین صورت است که:

داوطلبان با توجه به جدول زمانی اعلام‌شده از سوی دانشگاه‌هایی که برای مصاحبه دعوت شده‌اند، با همراه داشتن مدارک لازم و مدارک موردنظر دانشگاه مصاحبه‌کننده، که از طریق وب‌سایت دانشگاه‌ها و یا تماس تلفنی با داوطلب از سوی دانشگاه‌ها اطلاع‌رسانی می‌شود، به مؤسسات آموزش عالی مراجعه و در مصاحبه شرکت می‌کنند.

قابل توجه است که برخی دانشگاه‌ها ممکن است از داوطلبان بخواهند پیش از حضور در مصاحبه، مدارک مصاحبه دکتری را به صورت اینترنتی به دانشگاه محل مصاحبه ارائه دهند.

 

با توجه به شیوع کرونا ممکن است همانند سال گذشته، مصاحبه های دکتری 1401 به صورت مجازی برگزار شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مصاحبه مجازی دکتری کنید.

 

البته در دو سال گذشته، برخی دانشگاه‌ها مصاحبه را به صورت حضوری برگزار کردن؛ با توجه به واکسیناسیون صورت‌گرفته، امسال نیز احتمالا برخی دانشگاه‌ها مصاحبه را حضوری برگزار خواهند کرد.

دلایل برگزاری مصاحبه دکتری به صورت مجازی به شرح زیر است:
 

  • کاستن از حجم رفت‌وآمد شهری و بین شهری داوطلبان و سایر عوامل اجرایی مصاحبه
  • بهره برداری بهینه از زیرساخت‌های ایجاد شده فناوری اطلاعات
  • کاهش هزینه‌های سربار داوطلب و دانشگاه برای اجرای مرحله دوم پذیرش
  • امکان صرف وقت بیشتر در ارزیابی دقیق از صلاحیت‌های هر داوطلب
مصاحبه دکتری مجازی 99

روش برگزاری مصاحبه دکتری

روش مصاحبه دوره دکتری تخصصی به صورت چهره به چهره است. همچنین روش مصاحبه به صورت هیئت مصاحبه کننده و مصاحبه شونده است.

در هیئت مصاحبه کننده، یک تن به منزله رئیس جلسه مصاحبه حضور و فعالیت دارد.

در شیوه غیرحضوری یا الکترونیکیِ مرحله دوم دکتری تخصصی سال جاری نیز احتمالا این روشِ مصاحبه مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

جزئیات مصاحبه مجازی دکتری 1401

در صورتی که مصاحبه‌ها همانند سال گذشته باشد، اطلاعات روشن و دقیق درباره زمان مصاحبه غیرحضوری و جزییات مربوط به آن شامل ثبت نام در سامانه (پرتال اختصاصی هر دانشگاه که به همین منظور طراحی شده است)؛ نحوه بارگذاری مدارک و مستندات؛ نحوه پرداخت هزینه مصاحبه؛ مهلت ثبت نام؛ و راهنمای کار با نرم افزار یا پلتفرمی که مصاحبه الکترونیکی از طریق آن انجام خواهد شد، در درگاه دانشگاه قرار داده می‌شود تا دسترسی به این اطلاعات برای همه داوطلبان ساده و امکانپذیر باشد.

نحوه برگزاری مصاحبه دکتری مجازی 99

نحوه شرکت در مصاحبه دکتری مجازی

پس از اعلام اسامی پذیرفته شدگانِ مرحله نخست از سوی سازمان سنجش آموزش کشور و ثبت نام داوطلب با مراجعه به پرتال دانشگاه برای شرکت در مرحله دوم سنجش (مصاحبه و ارزیابی شایستگی‌ها)، کارشناسان دانشگاه از طریق برقراری تماس تلفنی، نام کاربری و کلمه عبور هر داوطلب را برای ورود به فضای مجازی مصاحبه، فقط و انحصاراً در اختیار خود وی قرار دهند.

یک یا چند تن از هیئت مصاحبه کننده بر اساس تشخیص گروه آموزشی، پیش از فرارسیدن تاریخ انجام مصاحبه، مدارک و مستندات ثبت نام کنندگان را ارزیابی و از نظر اعتبار و صحت و ارتباط موضوعی تأیید کنند تا در زمان مصاحبه، وقت مصاحبه کنندگان در این راه صرف نشده و بر انجام مصاحبه دارای استانداردِ مورد انتظار تمرکز شود.

ساعت تخمینی آمادگی داوطلب برای برقراری ارتباط اینترنتی به وسیله مدیر گروه تعیین و توسط کارشناس گروه به وی اعلام و تأکید شود که در صورت عدم حضور به موقع در ساعت و روز تعیین شده، امکان تکرار جلسه مصاحبه وجود نخواهد داشت.

اگر امکان شرکت در جلسه مصاحبه دکتری در زمان مقرر برای داوطلب فراهم نشود چه باید کرد؟

ممکن است داوطلبی در ساعت هماهنگ شده با دانشگاه به دلیلی خارج از اراده شخصی خود، امکان شرکت در جلسه مصاحبه را نداشته باشد، در چنین مواردی، بایستی زمان‌های جایگزین تعیین و اطلاع رسانی شود.

نکات مهم مصاحبه مجازی دکتری 1401

– پیش از تاریخ مصاحبه، زیرساخت‌ها و تجهیزات لازم برای همه اعضا بررسی و درباره درستی آن اطمینان حاصل شود تا مشکلات فنی در روز و ساعت مصاحبه باعث تأخیر در شروع مصاحبه‌ها نشود. زیرا این وضعیت موجب افزایش استرس داوطلبان می‌شود و مانع از بروز شایستگی‌های آنها در جلسه خواهد شد.

– در روز و ساعت تعیین شده در جلسه مصاحبه الکترونیکی، مادامی که تعداد اعضای مصاحبه کننده کامل نشده باشد مدیر گروه یا رییس جلسه، به هیچ وجه مصاحبه‌ها را آغاز نکند. تعداد مصاحبه کنندگان بر اساس نسبتی از تعداد کل اعضای گروه پذیرش کننده تعیین می‌شود اما تحت هر شرایطی، تعداد این اعضا نباید از ۳ مصاحبه کننده در جلسه مصاحبه هر یک از داوطلبان، کمتر باشد.

– تعداد مصاحبه کنندگان و ریاست جلسه مصاحبه برای همه داوطلبان در طول فرایند مصاحبه باید یکسان و واحد باشد.

– در حینِ برگزاری جلسه مصاحبه الکترونیکی، بایستی موارد زیر در نظر گرفته شود:

مصاحبه مجازی دکتری

اجازه ورود و خروج داوطلب به جلسه الکترونیکی و فعال نمودن میکروفن و دوربین داوطلب وارد شده بر عهده رییس هیئت مصاحبه کننده است.

به داوطلبان، اطلاع داده شود که کلیه مدارک بارگذاری شده در سامانه را در دسترس داشته باشند تا اگر اعضای هیئت مصاحبه کننده در جریان مصاحبه از پایان نامه یا سایر مدارک داوطلب سوالی داشته باشند امکان اشتراک گذاری مدارک درخواستی از طریق نرم افزار مرتبط وجود داشته باشد.

با توجه به اینکه پرونده الکترونیکی داوطلبان (شامل تصاویر صفحات شناسنامه، کارت ملی، مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد و نظایر اینها) در اختیار کمیته برگزارکننده مصاحبه است، عکس موجود در مدارک با تصویر دریافتی از دوربین طی مصاحبه تطبیق داده شود.

مصاحبه باید به صورت صوتی-تصویری باشد

مصاحبه باید به صورت صوتی-تصویری باشد و ارایه تصویر از سوی داوطلب الزامی است؛ بدون وجود دوربین و ارایه تصویر از سوی داوطلب، مصاحبه فاقد اعتبار است.

میانگین زمان صرف شده در انجام مصاحبه برای هر یک از داوطلبان، دارای انحراف معیار بهنجار باشد.

ضبط جلسه مصاحبه الکترونیکی

– جلسه مصاحبه الکترونیکی ضبط شود به نحوی که در صورت لزوم، قابلیت مراجعه و بررسی مجدد را داشته باشد.

نحوه برگزاری مصاحبه های دکتری آزاد

مصاحبه دکتری 97 دانشگاه آزاد در 10 منطقه آمایشی انجام شد. روال شرکت در مصاحبه بدین صورت بود که پس از اعلام نتایج دعوت به مصاحبه آزاد، داوطلبانی که به مصاحبه دعوت شده بودند، بنا بر اطلاعاتی که اعلام شده بود، نسبت به انتخاب مناطق آمایشی جهت شرکت در مصاحبه اقدام می‌نمودند.

به عنوان مثال، اگر داوطلبی از 40 رشته‌محل انتخابی خود در 15 رشته‌محل برای مصاحبه دعوت شده بود و این 15 رشته‌محل مثلاً در 5 منطقه آمایشی دانشگاه آزاد واقع شده بود، داوطلب باید با مراجعه به سایت در صورت تمایل با پرداخت هزینه مصاحبه در هر منطقه نسبت به انتخاب مناطق مذکور به صورت هر 5 منطقه یا تعدادی از آن‌ها اقدام می‌کرد.

سپس داوطلبان در تاریخ مشخص‌شده برای مصاحبه به هر یک از مناطق 10 گانه مراجعه نمودند. اما روال برگزاری مصاحبه دکتری آزاد در سال 98 باز هم دچار تغییراتی شد و مجدداً مصاحبه همه رشته‌ها در تهران به صورت متمرکز برگزار شد.

در سال‌های 99 و 1400 مصاحبه‌های دکتری دانشگاه آزاد به صورت متمرکز (یعنی یک مصاحبه برای همه انتخاب‌های مدنظر داوطلبان) و نیز مجازی (به علت شیوع کرونا) برگزار شد.
 

مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد 1401

مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد

داوطلبانی که بر اساس نتایج اولیه انتخاب رشته واجد شرایط دعوت به مصاحبه شده و تمایل به شرکت در این مرحله از ارزیابی علمی و تخصصی را داشتند، لازم است با مراجعه به سامانه این مرکز به آدرس www.azmoon.org نسبت به انتخاب رشته (یا رشته های) مورد نظر خود جهت ثبت نام و حضور در مصاحبه علمی اقدام نمایند.

مصاحبه‌های دکتری دانشگاه آزاد در سال 1401 نیز احتمالا همانند سال گذشته به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

نحوه برگزاری مصاحبه دکتری دانشگاه پیام نور

بنا بر اعلام این دانشگاه، لازم است داوطلبان به سامانه مصاحبه دکتری – مدد این دانشگاه به آدرس اینترنتی https://madad.pnu.ac.ir مراجعه نموده و نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به مطلب مصاحبه دکتری دانشگاه پیام نور مراجعه نمایید.

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/lwMl
نظرتان را بنویسید