کارشناسی ارشد بدون کنکور

کارشناسی ارشد بدون کنکور
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
هانیه شیخ

هر ساله بر اساس آیین‌نامه پذیرش کارشناسی ارشد بدون کنکور؛ دانشگاه‌های مختلف کشور با استفاده از سهمیه استعدادهای درخشان دانشجو می‌پذیرند.

قابل توجه است که کارشناسی ارشد استعداد درخشان با کارشناسی ارشد سوابق تحصیلی متفاوت است؛ که در ادامه در این خصوص توضیحاتی ارائه خواهد شد.

 

میترسی از اخبار کنکور ارشد جدا بمونی؟ ما همه اخبار رو بهت میگیم! کافیه عضو کانال تلگرام کارشناسی ارشد بشی … و یا وارد پیج اینستاگرام مسترتست بشی …

پذیرش کارشناسی ارشد بدون کنکور؛ مختص دانشگاه‌های سراسری و نیز دانشگاه آزاد (بر اساس آیین نامه پذیرش ارشد بدون آزمون دانشگاه ازاد) است. بنابراین:

  • پذیرش کارشناسی ارشد بدون کنکور پیام نور صورت نمی‌گیرد.
  • به صورت محدود فراخوان کارشناسی ارشد بدون کنکور غیرانتفاعی اعلام می‌شود.
  • از آن جا که پذیرش کارشناسی ارشد علمی کاربردی سال‌هاست که صورت نمی‌گیرد، بنابراین، هیچ فراخوانی جهت کارشناسی ارشد بدون کنکور علمی کاربردی نیز منتشر نمی‌شود.

آنچه در این مطلب خواهید خواند

پذیرش کارشناسی ارشد بدون کنکور بر اساس سوابق تحصیلی

در مقطع کارشناسی ارشد، به طور معمول چنین پذیرشی صورت نمی‌گیرد. اما در سال ۹۹، با توجه به مصوبه ستاد کرونا، مقرر شد پذیرش بدون کنکور در مقطع کارشناسی ارشد بر اساس سوابق تحصیلی (معدل) صورت گرفت.

بر اساس اعلام سازمان سنجش، ثبت نام کارشناسی ارشد بدون کنکور بر اساس سوابق تحصیلی از ۲۵ آذر ماه تا ۳۱ آذر بود. 
 

پذیرش بدون کنکور کارشناسی ارشد بدین روش تنها با داشتن حداقل معدل ۱۲ امکان‌پذیر بود. پس از ثبت نام و انتخاب رشته داوطلبان، نتایج با تأثیر ۱۰۰ درصدی معدل ترازشده مشخص شد. بدین صورت که از میان همه داوطلبانی که یک رشته‌محل را انتخاب کردند، بر اساس ظرفیت، افرادی که بالاترین معدل را داشتند، پذیرش شدند.

داوطلبان بدون توجه به رشته مقطع کارشناسی می‌توانستند رشته دلخواه خود (مگر رشته‌هایی که دارای شرایط خاصی بودند) را انتخاب کنند.

گفتنی است پذیرش ارشد بدون کنکور با شرط معدل به جای تکمیل ظرفیت ارشد ۹۹ برگزار شد؛ بنابراین، در واقع پذیرش برای ظرفیت‌های خالی‌مانده از کنکور ارشد ۱۳۹۹ بود و ظرفیت جدیدی اعلام نشد.

دانشجویان مقطع کارشناسی که تا پایان بهمن ۹۹ از این مقطع فارغ‌التحصیل می‌شدند، می‌توانستند در پذیرش کارشناسی ارشد بر اساس سوابق تحصیلی ثبت نام کنند.

در خصوص امکان ثبت نام دانشجویان کارشناسی ارشد مطابق جدول زیر عمل شد:

پذیرفته‌شدگان ارشد سال ۹۹امکان ثبت‌نام داشتند، اما در صورت قبولی در پذیرش بدون کنکور، قبولی قبلی لغو می‌شد.
پذیرفته‌شدگان دوره روزانه ارشد سال ۹۸امکان ثبت‌نام نداشتند.
پذیرفته‌شدگان دوره روزانه ارشد سال ۹۷ و قبل از آندر صورت انصراف از مقطع ارشد، امکان ثبت‌نام داشتند.
دانشجویان دوره‌های غیرروزانه کارشناسی ارشدبدون انصراف، امکان ثبت‌نام داشتند. در صورت قبولی لازم بود از محل تحصیل فعلی انصراف دهند.

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره ارشد سوابق تحصیلی کلیک کنید.

تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد ۱۴۰۰ همانند گذشته و برای پذیرش داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد برگزار شد.
 

شرایط کارشناسی ارشد بدون کنکور دانشگاه های سراسری

پذیرش کارشناسی ارشد بدون آزمون، ویژه داوطلبان استعدادهای درخشان است که در بین دانشجویان هم‌ورودی خود در مقطع کارشناسی موفق به کسب رتبه برتر شده‎اند.

پذیرش در این شیوه مجزا از فرآیند کنکور کارشناسی ارشد بوده و نیازی به ثبت‎نام و شرکت داوطلبان در آزمون کارشناسی ارشد نیست. 

کارشناسی ارشد بدون کنکور سراسری

جدیدترین آیین نامه پذیرش کارشناسی ارشد بدون آزمون استعداد درخشان در سال ۱۳۹۸ ابلاغ شده است.
 

بر اساس آیین‌ نامه جدید کارشناسی ارشد بدون کنکور استعدادهای درخشان، شرایط پذیرش کارشناسی ارشد بدون آزمون سراسری در حال حاضر بدین صورت است که:

  • دانشجو پس از ۶ نیمسال تحصیلی با گذراندن حداقل سه چهارم واحدهای درسی مصوب شورای گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی (عدد غیرصحیح تعداد واحدها به پایین گرد شود) از نظر میانگین کل جزو پانزده درصد برتر (عدد غیرصحیح به صورت ریاضی گرد و به عدد صحیح تبدیل شود) دانشجویان هم‌رشته- هم‌ورودی خود باشد؛
  • حداکثر در مدت ۸ نیمسال فارغ‌التحصیل شده باشند. (برای دانشجویان تحصیل همزمان مدت مجاز حداکثر ده نیمسال تحصیلی می‌باشد.)
     
  • برای سال تحصیلی بلافاصله پس از دانش‌آموختگی تقاضای پذیرش کنند.
  • پذیرش بر اساس آیین‌نامه کارشناسی ارشد بدون آزمون استعدادهای درخشان صرفاً برای یک بار امکان‌پذیر است.
  • پذیرش دانشجو در رشته‌های تحصیلی مرتبط به تشخیص گروه آموزشی و تأیید شورای آموزشی دانشگاه امکان‌پذیر است. 
  • احراز شرایط اختصاصی دانشگاه

 

دانشگاه اختیار دارد متقاضیانی را که در طول شش نیمسال تحصیلی دانش‌آموخته شوند و به لحاظ میانگین کل در مقایسه با میانگین کل هشت نیمسال دانشجویان هم‌رشته و غیر هم‌ورودی خود جزو پانزده درصد برتر باشند، به صورت مازاد بر ظرفیت پذیرش بدون آزمون در دوره کارشناسی ارشد همان سال پذیرش کند.

 

چنانچه پانزده درصد برتر دانشجویان حائز شرایط این ماده، به دلیل انصراف یا عدم تقاضا، از تسهیلات مربوط استفاده نکردند و ظرفیت پذیرش بدون آزمون دوره کارشناسی ارشد رشته‌ای (متناسب با سطح دانشگاه) تکمیل نشد، در این صورت دانشگاه مجاز به جایگزینی صرفا ده درصد برتر بعدی همان دانشگاه، با اولویت رتبه متقاضیان در آن رشته می‌باشد.

 

بر اساس آیین نامه کارشناسی ارشد بدون کنکور؛ دانشگاه اختیار دارد برگزیدگان رتبه‌های اول تا پانزدهم نهایی المپیادهای علمی دانشجویی را برای ورود به همان رشته یا رشته‌های مرتبط به تشخیص کارگروه‌های تخصصی برنامه‌ریزی و گسترش آموزش عالی، با ارائه معرفی‌نامه از دبیرخانه المپیاد به صورت مازاد بر ظرفیت پذیرش با آزمون پذیرش کند.
 

مهم: دانش‌آموختگان دوره‌های مجازی، فراگیر پیام نور، پذیرفته‌شدگان آزمون اختصاصی (داخلی)، پذیرفته‌شدگان کارشناسی با سوابق تحصیلی و دارندگان مدرک حوزوی معادل کارشناسی مشمول این آیین‌نامه نمی‌باشند. اما در صورت موافقت دانشگاه پذیرنده، برای پذیرش دانش‌آموختگان دانشگاه‌های فوق منعی وجود ندارد.
 

علاوه بر این، دانشگاه می تواند با رعایت شرایط مندرج در این آیین نامه، فقط یک بار تا اول شهریورماه هرسال نسبت به پذیرش حائزین شرایط اقدام نماید.

اسامی پذیرفته شدگان نیز باید توسط معاون آموزشی دانشگاه برای تایید صلاحیت عمومی به سازمان سنجش آموزش کشور ارسال شود و قطعی شدن ثبت نام منوط به تائید سازمان مذکور است.

مهم: پذیرش کارشناسی ارشد استعداد درخشان بر اساس آیین نامه به دانشجویان دوره کارشناسی پیوسته (مجموع روزانه و شبانه) اختصاص دارد.

 

داوطلبان پذیرش کارشناسی ارشد بدون کنکور دانشگاه‌های دولتی برای دوره‎های روزانه پذیرش می‌شوند و بنابراین ملزم به پرداخت شهریه نخواهند بود. اما برخی دانشگاه‌های غیرانتفاعی نیز بر اساس این آیین‎نامه اقدام به پذیرش بدون آزمون می‎نمایند که پذیرفته‌شدگان بدون کنکور این دانشگاه‎ها همانند سایر دانشجویان لازم است جهت تحصیل در مقطع ارشد شهریه پرداخت نمایند.

 

نحوه پذیرش کارشناسی ارشد بدون کنکور سراسری

پذیرش ارشد بدون کنکور دانشگاه‎های سراسری از طریق فراخوان‎های دانشگاه‎ها به صورت جداگانه می‎گیرد.

پس از انتشار فراخوان هر دانشگاه، داوطلبان واجد شرایط پذیرش در رشته‎های اعلام‌شده از سوی دانشگاه، فرصت دارند در بازه زمانی اعلام‌شده نسبت به ثبت‎نام و ارسال مدارک خود اقدام نمایند.

پس از پایان مهلت ثبت‎نام، دانشگاه با بررسی مدارک دریافتی (و در مواردی برگزاری مصاحبه حضوری) نسبت به انتخاب دانشجو اقدام کرده و فهرست اسامی به پذیرفته‎شدگان به صورت تماس تلفنی، پیامک، ایمیل و یا اعلام در سایت دانشگاه اطلاع‎رسانی می‎شود.

پس از ثبت اسامی پذیرفته‎شدگان در پرتال سازمان سنجش توسط دانشگاه‎، تأیید نهایی توسط این سازمان صورت گیرد که شامل بررسی صلاحیت عمومی (و نه علمی) می‎باشد.

با توجه به این که ورود اطلاعات یک متقاضی به صورت همزمان در پرتال ارتباطی از سوی دو یا چند دانشگاه امکان‌پذیر نمی‌باشد، لازم است پذیرفته‌شدگان در صورت پذیرش نهایی در بیش از یک دانشگاه، نسبت به انصراف از پذیرش در دانشگاه‎هایی که قصد ادامه تحصیل ندارند اقدام کنند تا امکان ثبت اسامی توسط دانشگاه مدنظرشان برای ادامه تحصیل فراهم باشد.

جهت اطلاع لحظه ای از آخرین اخبار پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد کلیک کنید…

ثبت نام کارشناسی ارشد بدون کنکور

  • زمان ثبت نام کارشناسی ارشد بدون کنکور کی است؟
  • هزینه ثبت نام چقدر است؟
  • چگونه باید ثبت نام کنیم؟

زمان ثبت نام کارشناسی ارشد بدون کنکور

از آن جا که فراخوان های پذیرش کارشناسی ارشد استعداد درخشان از طریق دانشگاه ها منتشر می‌شود، زمان مشخصی برای آن ها در نظر گرفته نشده است.

معمولاً دانشگاه‌ها از بهمن ماه هر سال تا مرداد ماه سال بعد اقدام به انتشار فراخوان‌های پذیرش ارشد بدون کنکور و ثبت نام متقاضیان می‌نمایند.

هزینه ثبت نام ارشد بدون آزمون

معمولاً دانشگاه ها جهت ثبت نام و بررسی مدارک داوطلبان پذیرش ارشد بدون ازمون نسبت به اخذ هزینه اقدام می‌کنند.

هزینه ثبت‌نام ممکن است به صورت آنلاین و از طریق سامانه واریز شود و یا فیش واریزی به شماره حساب اعلام‌شده به همراه سایر مدارک از داوطلب گرفته شود.

چگونه برای پذیرش ارشد بدون کنکور اقدام کنیم؟

ثبت نام کارشناسی ارشد بدون ازمون از طریق دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد و ممکن است به یکی از روش‌های ذیل باشد:

  1. ثبت نام ارسال مدارک از طریق پست
  2. ثبت نام و ارسال مدارک از طریق سامانه دانشگاه به صورت اینترنتی
  3. ارسال مدارک از طریق ایمیل به دانشگاه
  4. مراجعه حضور و ثبت نام و ارسال مدارک مدنظر جهت پذیرش ارشد بدون کنکور استعداد درخشان

آیا می شود در رشته ای متفاوت با رشته مقطع کارشناسی در فراخوان کارشناسی ارشد بدون ازمون شرکت کرد؟

پذیرش بدون کنکور در رشته متجانس با رشته مقطع کارشناسی صورت می‌گیرد. این که رشته دوره کارشناسی شما به رشته مدنظر جهت پذیرش بدون آزمون مرتبط است با نه، توسط دانشگاه تشخیص داده خواهد شد.

ظرفیت پذیرش کارشناسی ارشد بدون آزمون استعداد درخشان

ظرفیت پذیرش کارشناسی ارشد بدون کنکور خود در هر کد محل تحصیل به صورت مازاد بر ظرفیت پذیرش با آزمون است.

۱- ظرفیت پذیرش بدون آزمون حداکثر به اندازه ۴۰ درصد ظرفیت پذیرش با آزمون دوره روزانه در هر کد محل تحصیل است.

عدد غیرصحیح به صورت ریاضی گرد و به عدد صحیح تبدیل شود، که اختصاص دو سوم این ظرفیت به دانش‌آموختگان همان دانشگاه و یک‌سوم باقیمانده به دانش‌آموختگان سایر دانشگاه‌ها الزامی است؛

۲- دانشگاه می‌تواند تمامی ظرفیت پذیرش بدون آزمون خود را برحسب هر کد محل تحصیل، یا نیمی از ظرفیت پذیرش بدون آزمون خود را بر حسب هر کد محل تحصیل و باقیمانده را بر حسب ظرفیت کل رشته‌های با آزمون خود تکمیل کند؛

۳- ظرفیت پذیرش بدون آزمون در دانشگاه‌ها و موسسه‌های آموزش عالی غیردولتی-غیرانتفاعی حداکثر به اندازه ده درصد ظرفیت پذیرش با آزمون در هر کد محل تحصیل است.

دانشگاه های دارای پذیرش کارشناسی ارشد بدون آزمون

اغلب دانشگاه های سراسری و برخی دانشگاه های غیرانتفاعی نسبت به پذیرش بدون کنکور در مقطع ارشد اقدام می کنند که فهرست آنها برای سال ۹۹ در جدول پایین همیشه آمده است.

هزینه تحصیل کارشناسی ارشد بدون کنکور

پذیرش در دانشگاه های سراسری از طریق سهمیه پذیرش بدون کنکور استعدادهای درخشان در دوره روزانه و بدون پرداخت شهریه تحصیل است.

اما دانشگاه های غیرانتفاعی از پذیرفته شدگان بدون آزمون همچون سایر دانشجویان شهریه دریافت می کنند. البته ممکن است به این دانشجویان تسهیلات خاصی ارائه دهند.

کارشناسی ارشد بدون کنکور دانشگاه آزاد اسلامی

دانشگاه آزاد اسلامی نیز هر ساله علاوه بر پذیرش از طریق آزمون، دانشجوی کارشناسی ارشد بدون آزمون هم می پذیرد.

شرایط پذیرش کارشناسی ارشد بدون کنکور دانشگاه آزاد در سال ۱۴۰۰ به شرح زیر است:

شرط معدل پذیرش ارشد بدون کنکور دانشگاه آزاد

کلیه حائزین شرایط درخواست کننده دوره کارشناسی ارشد شامل استعدادهای برتر و فارغ التحصیلان ممتاز براساس حداقل معدل ۱۶ برای رشته های غیر علوم پزشکی و ۱۷ برای رشته های علوم پزشکی براساس امتیاز حاصل از معدل تراز شده با ظرفیت حداکثر ۴۰ درصدی برای هر یک از رشته/محل های انتخابی گزینش علمی خواهند شد.

سایر شرایط کارشناسی ارشد بدون آزمون آزاد

– پذیرش دانش آموختگان واجد شرایط تا ۳ سال پس از فارغ التحصیلی امکان پذیر است.

– رعایت هم نامی گروه عمده تحصیلی رشته مقطع کارشناسی متقاضی با رشته مورد تقاضا در مقطع کارشناسی ارشد الزامی است.

دانش آموختگان ممتاز سایر دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی کشور در صورت دارا بودن شرایط ثبت نام ارشد بدون کنکور آزاد ۱۴۰۰ و پذیرش در این دوره را خواهند داشت.

– داوطلبان دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته بدون آزمون (استعدادهای درخشان) مجاز به انتخاب حداکثر ۱۰۰ رشته/محل می باشند.

شرایط ثبت نام ارشد بدون کنکور آزاد 1400

 

 

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/9qYP
نظرتان را بنویسید