منابع کنکور ارشد روانشناسی 1402

منابع کنکور ارشد روانشناسی 1402
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
sanjeshetakmili

منابع کنکور ارشد روانشناسی

گرایش‌های بالینی و عمومی وزارت علوم

 

به وبسایت گروه آموزشی سنجش تكميلي اميركبير، اولین، بزرگترین و تخصصی‌ترین مرجع تخصصی کنکور کارشناسی ارشد و دکتری  خوش آمدید. در سنجش اميركبير، رتبه‌های تک‌رقمی ارشد و دکتری دانشگاه تهران و شهیدبهشتی و ....  گرد هم آمدند تا بر اساس تجربه‌ای که در کنکور خودشان و سال های گذشته کسب شده، جامع‌ترین و اصلی‌ترین منابع کنکور را به شما داوطلبان گرامی معرفی کنند، در اینجا قصد بر این است که داوطلب با جزوات خلاصه و مطمئن تمام این منابع آشنا شده و مسیر موفقیت در آزمون کارشناسی ارشد روانشناسی را با خیالی آسوده طی کند .

 

منابع معرفی شده در این صفحه  از سال 91 تا کنون  همگام با تغییرات اعلامی سازمان سنجش، منبع اصلی مطالعاتی هزاران داوطلب کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی بوده است. این منابع، امسال بعد از اعمال آخرین تغییرات لازم بر اساس سوالات کنکور به روز رسانی شده و مورد تایید و استفاده‌ی بسیاری از رتبه‌های تک‌رقمی کنکور‌ ارشد روانشناسی می باشد. رتبه های برتری که دانشجویان دانشگاه های برتر کشور  مي باشند.

 

 

 

دروس منتخب در کنکور ارشد روانشناسی بالینی و عمومی

در گرایش‌های بالینی و عمومی کنکور ارشد روانشناسی، برای هر گرایش، هفت درس مورد امتحان قرار می‌گیرند که عبارت از دروس زیر هستند:

 

روانشناسی بالینی (فقط برای متقاضیان گرایش بالینی)

روانشناسی رشد

زبان تخصصی روانشناسی

روانشناسی مرضی (آسیب شناسی روانی) و کودکان استثنایی

آمار و روش تحقیق در روانشناسی

روانشناسی فیزیولوژیک و انگیزش و هیجان

علم النفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی

روانشناسی عمومی (فقط برای داوطلبان گرایش عمومی)

از این دروس، موارد 1 تا 7 مختص داوطلبان گرایش بالینی است و متقاضیان شرکت در گرایش روانشناسی عمومی، کافی است به دروس 2 تا 8 پاسخ دهند. همانطور که ملاحظه می‌کنید، دروس 2 تا 7 بین هر دو گرایش عمومی و بالینی مشترک است. در ادامه به تفصیل به معرفی آخرین منابع اصلی هر یک از دروس در این گرایش‌ها بر اساس آخرین کنکور برگزار شده، می‌پردازیم.

 

منابع ارشد روانشناسی بالینی و عمومی و ضرایب ارشد روانشناسی

1- متون تخصصی روانشناسی به زبان انگلیسی ضریب 2

معرفی: این درس اولین درسی است که در دفترچه کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی با آن مواجه خواهید شد و بیشترین تعداد سوالات را دارد. درس زبان با ضریب 2 یکی از مهم ترین دروس رشته روانشناسی و از تاثیرگذارترین دروس بر رتبه شما در این آزمون است. میانگین درصد رتبه‌های دو رقمی ارشد بالینی در این درس غالباً حدود 55 درصد است، پس اگر قصد کسب رتبه دورقمی در کنکور ارشد روانشناسی بالینی یا روانشناسی عمومی دارید، به هیچ وجه نباید این درس را حذف کنید. از این درس 30 سوال در قالب 5 یا 6 متن طراحی می شود. شما باید با توجه به متن داده شده و درک آن به این سوالات پاسخ دهید، بنابراین همانطور که متوجه شدید، برای کسب درصد بالا در این درس فقط نیاز به ارتقای مهارت های درک متون انگلیسی دارید. به همین منظور لازم است که علاوه بر دانستن لغات تخصصی رشته روانشناسی، برای تقویت مهارت های عمومی درک مطلب برنامه ریزی کنید. سوالاتی که از درس زبان  در کنکور ارشد روانشناسی مطرح می شوند منبع خاصی ندارند. درواقع  اینگونه نیست که شما دقیقا شبیه متون کنکور را در کتابی ببنید اما کتبی وجود دارند که می‌توانند شما را زمینه پاسخ گویی به سوالات زبان توانمند سازند. کتاب هایی مختلفی در این درس در دسترس هستند از جمله لیندا لیل، کیانوش هاشمیان و طالب زاده. اما پیشنهاد اولیه ما کتاب زبان تخصصی روانشناسی تالیف یحیی سیدمحمدی از نشر روان/ارسباران است علت ترجیح این کتاب بر دیگر کتاب ها این است که این کتاب مختصر است، ترجمه ای روان دارد، تالیف یکی از پرکارترین مترجمین کتاب های روانشناسی در کشور است. 

 

اما این دلیل نمی شود که کتاب های دیگر “بد” یا “بلااستفاده” باشند. پس از خواندن این کتاب و تسلط بر آن می توانید به سراغ سوالات این درس در 10 سال گذشته بروید و مهارت های خود را با پاسخ دهی به سوالات کنکور و تحلیل آنها تثبیت کنید. نقطه شروع داوطلبان مختلف در مورد این درس ممکن است طیف وسیعی از 0 تا 80 درصد را در برگیرد. برای اینکه از روند مطالعاتی متناسب با شرایط خودتان آگاه شوید پیشنهاد ما این است که از جلسات مشاوره تخصصی استفاده کنید تا در آنجا مشاوران ما شما را با جزئیات در این مورد راهنمایی کنند.

 

درصد رتبه‌های تک‌رقمی در این درس:

 

دامنه: 52 تا 77

میانگین: 63

منابع اصلی این درس:

 

کتاب زبان تخصصی روانشناسی یحیی سیدمحمدی – انتشارات روان

فیلم زبان مقدماتی 

فیلم زبان پیشرفته 

2- روانشناسی رشد ضریب 2

معرفی: درس روانشناسی رشد در کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی شامل 20 سوال با ضریب 2 می شود. مباحث درس روانشناسی رشد به دو بخش کلی تقسیم می شوند: 1، مراحل رشد؛ منبع این مطالب، کتاب لورا برک (2 جلد) است و 2، نظریات رشد. منابع این بخش کتاب های نظریه های روانشناسی رشد ویلیام کرین و همچنین کتاب های ژنتيک دکتر منصور و دادستان است که لیست این کتاب ها را به همراه سایر کتب منبع دیگر دروس، در جدول پایین صفحه یکجا ملاحظه می کنید. بخش نظریات که اهمیت بیشتری نسبت به بخش مراحل دارد شامل نظریات رشدی نظریه پردازان بزرگی نظیر فروید، پیاژه، اریکسون، کلبرگ، گزل، والن و بالبی است و بخش مراحل به جزییات مراحل رشد انسان از مرحله جنینی تا پیری می پردازد. با توجه به اینکه درس روانشناسی رشد نسبت به دروس آسیب شناسی روانی (روانشناسی مرضی) و روانشناسی بالینی درس روان تر و ساده تری است، شانس اینکه با یک مطالعه دقیق و عمیق بتوانید در این درس به درصد بالایی برسید بسیار زیاد است.

 

تنها چالش دستیابی به درصد بالا در این درس تعداد زیاد صفحات منابع آن و صرف زمان بسیار زیاد برای تسلط بر این منابع است. به طوری که منابع اصلی این درس چیزی حدود 3000 صفحه مطلب است! که اصلاً پیشنهاد نمی کنیم به فکر حذف منابع باشید چرا که هر فصلی از هر کتابی می توانند امسال مورد توجه خاص طراحان قرار گیرد. پیشنهاد ما برای مطالعه درس رشد در ابتدا روزنامه وار خوانی یکی از کتب روانشناسی رشد لورا برک یا نظریه های رشد کرین و سپس چندین دور مطالعه جزوه روانشناسی رشد کیهان است. با این شیوه شما می توانید در زمان محدود با مرور چند باره مطالب رشد در این درس به تسلط بالا برسید.

 

درصد رتبه‌های تک‌رقمی در این درس:

 

دامنه: 42 تا 89

میانگین: 70

منابع اصلی این درس:

روانشناسی رشد – لورا برک – ترجمه سیدمحمدی – 2جلد

نظریه های روانشناسی رشد – ویلیام کرِین – ترجمه یحیی سیدمحمدی – انتشارات رشد 

روانشناسی ژنتیک – محمود منصور (جلد اول) و پریرخ دادستان (جلد دوم) – انتشارات سمت

دانلود رایگان فصل نظریه یادگیری اجتماعی بندورا از جزوه روانشناسی رشد کیهان کلیک کنید

 

3- روانشناسی بالینی ضریب 3

معرفی: این درس مهم ترین درس کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی گرایش بالینی با ضریب 3 است. تنها داوطلبان گرایش بالینی لازم است این درس را برای کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی مطالعه کنند. پس اگر قاطعانه تصمیم‌ گرفته‌اید که در گرایش عمومی کنکور روانشناسی شرکت کنید دور این درس را خط بکشید. اما برای داوطلبان گرایش بالینی باید عرض کنیم که این درس مهم‌ترین درس گرایش‌شان است که ضریب 3 دارد! از این درس در کنکور سراسری کارشناسی ارشد روانشناسی 20 سوال می‌آید. پاسخ حدود 12-10 سوال در منابع ذکر شده خود درس بالینی قابل ردیابی هستند و بقیه سوالات به وسیله شم‌ّ بالینی و همچنین مطالب دروس روانشناسی مرضی و روانشناسی رشد قابل پاسخ‌دهی هستند. در واقع از درس روانشناسی رشد و مرضی هم در این درس سوال می‌آید.

 

درصد رتبه‌های تک‌رقمی در این درس:

 

دامنه: 43 تا 59

میانگین: 51

منابع اصلی این درس :

روانشناسی بالینی فیرس – ترجمه فیروز بخت – انتشارات رشد 

روانشناسی بالینی جرالد پی کرامر 

نظریه های روان درمانی پروچاسکا و نورکراس – ترجمه سیدمحمدی – انتشارات رشد

اصول مصاحبه بالینی بر اساس DSM -5 – اتمر و اتمر – انتشارات ارجمند

 

 

4- روانشناسی مرضی (آسیب شناسی روانی) و کودکان استثنائی ضریب 2

معرفی: عنوان این درس در واقع ادغام دو درس آسیب شناسی روانی و کودکان استثنایی است. این درس شامل 20 سوال با ضریب 2 است. درس روانشناسی مرضی و کودکان استثنایی به دلیل داشتن منابع گوناگون پر حجم ترین، جذاب ترین و به زعم ما مهم ترین درس کنکور روانشناسی (در حد بالینی) است. هر ساله حداقل نیمی از سوالات این درس از منابع مربوط به کودکان استثنایی طرح       می شوند بنابراین اگر قصد کسب درصد بالای 50 در این درس را دارید لازم است که در مسیر مطالعاتی تان به هر دو بخش اهمیت یکسانی بدهید. محتوای این درس شامل اختلالات روانشناختی انسان از دوران کودکی تا پیری است. در این راستا لازم است پس از شناخت دقیق هر اختلال، ملاک های تشخیصی، تشخیص های افتراقی، سبب شناسی اختلال و درمان های مختلف آن را بدانید. برای رسیدن به درصد بالای 60 نیاز دارید به بیشتر منابع بالا تسلط پیدا کنید، اما از زیاد بودن منابع این درس هراسان نباشید، چرا که همپوشانی بین این منابع نسبتاً زیاد است و بعد از تسلط روی یکی از منابع کار برای خواندن منبع بعدی  ساده تر می شود. اگر فرصت کافی برای تسلط بر همه منابع را ندارید پیشنهاد ما مطالعه روزنامه وار آسیب شناسی هالجین و سپس چندین دور مطالعه جزوات آسیب شناسی و کودکان استثنایی سنجش اميركبير است. این درس پرحجم‌ترین، جذاب‌ترین، و به زعم ما مهمترین درس در کنکور ارشد روانشناسی بالینی است. چرا که منابع گوناگونی دارد و حتی از آن در درس مهم روانشناسی بالینی هم سوال می‌آید.  این درس در کنکور 20 سوال دارد که تقریباً 40-30٪ به مرضی و 70-60٪ به استثنایی مربوط است. پس درس کودکان استثنایی مهم‌تر است و به هیچ عنوان نباید از خواندن این درس صرف نظر کرد. 

 

درصد رتبه‌های تک‌رقمی:

 

دامنه: 47 تا 75

 

میانگین: 56

 

منابع اصلی این درس :

 

خلاصه روانپزشکی – کاپلان و سادوک – ترجمه رضاعی – انتشارات ارجمند – جلد 1، 2 و 3

 

آسیب شناسی روانی – هالجین – ترجمه سیدمحمدی – انتشارات ارسباران – جلد 1 و 2

 

آموزش کودکان استثنائی – سیف نراقی و نادر 

 

روانشناسی کودکان استثنائی – دکتری غلامعلی افروز 

 

 

 

 

5- آمار و روش تحقیق ضریب 1

معرفی: درس آمار و روش تحقیق در کنکور ارشد متشکل از بیست سوال است که معمولا ده سوال از درس آمار و ده سوال از درس روش تحقیق مطرح می شود. سوالهای آمار معمولا متشکل از دو یا سه سوال آمار توصیفی و هفت یا هشت سوال آمار استنباطی می باشد. در روش تحقیق اما به دلیل گستردگی روش‌های پژوهش از جای جای کتاب روش تحقیق سوال مطرح شده است، با نگاهی دقیقتر به روند سوالات می توان متوجه شد که در سالهای اخیر تعداد سوالات مربوط به روش کیفی افزایش یافته است. در نهایت باید گفت اگر قصد موفقیت در کنکور را دارید و اگر ادامه تحصیل در دکتری برایتان مهم است باید نگاه ویژه ای به این درس داشته باشید.

 

درصد رتبه‌های تک‌رقمی:

دامنه: 32 تا 68 

میانگین: 59

منابع اصلی این درس:

آمار توصیفی و استنباطی در روانشناسی و علوم تربیتی – علی دلاور – انتشارات رشد 

 

روش های تحقیق در روانشناسی – علی دلاور – انتشارات ویرایش

 

روش تحقیق در روانشناسی – سرمد و بازرگان

 

 

6- علم النفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی ضریب 1

معرفی: این درس که به بررسی نگاه دانشمندان اسلامی نظیر ابن سینا و کندی به روان (نفس) می‌پردازد، به نسبت دیگر دروس کم حجم است، 15 سوال دارد و بسیاری از داوطلبان به خاطر مباحث فلسفی از آن گریزان‌اند. 

 

 

درصد رتبه‌های تک‌رقمی:

 

دامنه: 44 تا 71

 

میانگین: 59

 

منابع اصلی این درس:

 

علم النفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی – احدی و بنی جمالی – انتشارات علامه 

 

روانشناسی شخصیت از دیدگاه اسلام – علی اصغر احمدی – انتشارات 

 

 

7- روانشناسی فیزیولوژیک و انگیزش و هیجان ضریب 1

معرفی: کتاب فیزیولوژیک و انگیزش و هیجان انتشارات پوران پژوهش تالیف دکتر مرتضی پیری به قدری کتاب خوبی است که عمدتاً از آن به جای کتاب‌های دکتر خداپناهی و در کنار سایر کتب استفاده می‌کنیم. این درس در کنکور 15 سوال دارد که معمولاً 60-50 درصد از انگیزش و هیجان و بقیه از روانشناسی فیزیولوژیک است.

 

فیزیولوژیک و انگیزش و هیجان 

درصد رتبه‌های تک‌رقمی:

دامنه: 24 تا 69 

 

میانگین: 50

 

منابع اصلی این درس:

روانشناسی فیزیولوژیک – دکتر کریم خداپناهی – انتشارات سمت 

 

روانشناسی انگیزش و هیجان – دکتر کریم خداپناهی – انتشارات سمت 

 

روانشناسی انگیزش و هیجان – جان مارشال ریو – ترجمه سیدمحمدی

 

 

8- روانشناسی عمومی ضریب 2

معرفی: نکته اول اینکه، این ضریب 2 ای که نوشتیم، برای گرایش عمومی است. یعنی اگر بخواهید در گرایش بالینی شرکت کنید عمومی ضریب 0 دارد و بی تاثیر است. اما اگر برای گرایش عمومی آماده شوید، درس روانشناسی عمومی ضریب 2 دارد. نکته بعد هم اینکه، اینکه کتابی برای درس روانشناسی عمومی بخوانیم یا نخوانیم، و اینکه خود کتاب هیلگارد را بخوانیم یا خلاصه‌اش را، کاملاً به وضعیت شما و میزان زمان در دسترس بستگی دارد. توصیه ما این است که دوستان تغییر رشته‌ای حتماً کتابی برای این درس مطالعه کنند (حتی داوطلبان گرایش بالینی، هرچند سرسری) تا با مباحث روانشناسی به طور کلی آشنا شوند.کتاب هیلگارد در حال حاضر جامع‌ترین کتاب برای توضیح تمام رئوس مهم در رشته روان‌شناسی است، اما خب  کتاب دکتر سیدمحمدی همان مطالب را کمی مختصرتر و البته به شیوایی توضیح داده‌اند که انتخاب یکی از این دو کتاب به شرایط بستگی دارد. این که تغییر رشته ای هستید یا نه، عمومی می خواهید شرکت کنید یا بالینی یا هر دو، چقدر وقت دارید و … .

 

 روانشناسی عمومی

درصد رتبه‌های تک‌رقمی:

 

دامنه: 51 تا 60 

 

میانگین: 53

 

منابع اصلی این درس:

 

روانشناسی عمومی هلیگارد و اتکینسون – انتشارات رشد

 

 

بازار کار روانشناسی بالینی

بازار کار در بین فارغ التحصیلان وزارت علوم و بهداشت کمی تفاوت دارد، اگر فارغ التحصیل وزارت بهداشت هستید می توانید در بیمارستان های تابع و یا در دانشگاه های وزارت بهداشت مشغول به کار شوید ، معمولا  وزارت بهداشت و بیمارستان ها و مراکز درمانی زیرمجموعه آن، معمولا از افرادی که خود تربیت کرده اند استخدام می کنند.

 

یک تفاوت دیگر این است که  فارغ التحصیلان وزارت بهداشت  برای کسب مجوزهای شغلی نیاز به گذراندن دوره های کارآموزی جداگانه ندارند، در صورتی که فارغ التحصیلان وزارت علوم، دانشگاه آزاد و… می بایست بیش از 400 ساعت کار عملی در کلینیک روانشناسی داشته باشند. شما می توانید به عنوان یک روانشناس بالینی در حوزه های زیر فعالیت کنید:

 

بازار کار روانشناسی بالینی چگونه است؟

به عنوان کارشناس اين رشته در مراکز دولتي

با اخذ مجوز از سازمان بهزيستي اقدام به تأسيس مهد کودک نمايد.

با اخذ مجوز از سازمان بهزيستي اقدام به تأسيس سَراي سالمندان نمايد.

در کلينيک‌هاي درمان اعتياد به عنوان روان‌شناس مشغول به کار شوید.

 در کلينيک‌هاي مشاوره اي به کارهاي درماني بپردازد.

در کلینیک‌های خصوصی فعالیت کنید.

 در کلينيک‌هاي مشاوره و روان‌درماني کودک به کارهاي درماني مثل بازي درماني و … بپردازد.

بازارکار روانشناس عمومی:

 

روانشناس عمومی، می‌تواند به کارهای عملی مشغول شود یا در حیطه‌ی پژوهشی مشغول به فعالیت شود. روانشناسی عمومی به دلیل داشتن دانش در حیطه‌های مختلف روانشناسی، می‌تواند با دست بارتری به انتخاب شغل بپردازد.

فارغ التحصیل روانشناس عمومی می‌تواند در کلینیک‌های شخصی یا گروهی که در حوزه‌ی سلامت روان فعالیت دارند، مشغول کار شود.

می‌تواند در مدارس به عنوان مشاور تحصیلی به دانش آموزان مشاوره بدهد.

می‌تواند در مراکز مشاوره مشغول به فعالیت شود.

مراکز توانبخشی و بهزیستی نیز، به شدت به روانشناس عمومی نیازمندند.

همچنین می‌تواند استخدام قوه قضاییه شود ودر دادگاه به عنوان مشاور و روانشناس به فعالیت بپردازد.

 

ارشد روانشناسی بالینی شامل چه منابعی می شود؟

دروس کنکور ارشد روانشناسی بالینی چیست؟

بازار کار روانشناسی بالینی چگونه است؟

سنجش اميركبير راه را به شما نشان مي دهد.

به جاي خواندن اين همه كتاب كافي است منابع سنجش اميركبير را 3 بار بخوانيد

 

نظرتان را بنویسید