دیه درآوردن و از بین بردن چشم

دیه درآوردن و از بین بردن چشم
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw

دیه چشم، بسته به اینکه یک چشم از بین رفته باشد یا هر دو چشم و چشم از بین رفته، بینا بوده یا نابینا، متفاوت است. دیه درآوردن چشم و دیه از بین بردن چشم، در خصوص دو چشم بینا، یک دیه کامل و دیه از بین بردن چشم در خصوص یکی از دو چشم بینا، نصف دیه کامل می باشد. دیه درآورن چشم کسی که تنها یک چشم بینا دارد، بسته به اینکه چشم دیگر بر اثر قصاص یا جنایت، نابینا است یا به طور مادرزاد، نصف دیه کامل یا یک دیه کامل است. دیه از بین بردن چشم نابینا، یک ششم دیه کامل خواهد بود.

 

 

دیه، هم در صورت صدمه به اعضای بدن مثل بینی، گردن، دست و هم در صورت از بین رفتن منافع اعضای بدن، نظیر از بین رفتن شنوایی، بینایی، از دست دادن عقل و سایر موارد، به فرد، تعلق می گیرد. دیه، چه مربوط به قتل باشد، چه دیه صدمه به عضو  یا از بین رفتن منفعت، باید در مهلت پرداخت دیه، به قربانی پرداخته شود. 

چشم، یک عضو ضروری بدن است و بدون آن، زندگی، بسیار دشوار می باشد. صدمه به این عضو حساس از بدن نیز دارای مجازات دیه یا قصاص است. مجازات از بین بردن چشم، در مواد قانون مجازات اسلامی بیان شده است. میزان دیه چشم، بسته به اینکه یک چشم از بین رفته باشد یا هر دو چشم، چشم از بین رفته بینا باشد یا نابینا، متفاوت است.

از این رو، در این مقاله، قصد داریم در خصوص دیه از بین بردن چشم بینا، دیه درآوردن چشم کسی که صرفا یک چشم بینا دارد و همچنین، دیه درآوردن چشم نابینا توضیح دهیم. چنانچه پیرامون میزان دیه چشم، سوالاتی دارید، با ما همراه باشید.



 

دیه در آوردن و از بین بردن چشم بینا

دیه، یکی از انواع مجازات های اصلی در قانون می باشد و برگرفته از شرع مقدس است. گاهی در تصادفات، حوادث و ضرب و جرح، یکی از اعضایی که مورد آسیب واقع می شود، چشم است. در قانون مجازات اسلامی، همانند دیه شکستن گردن، دیه چشم نیز در حالت های مختلف، مورد پیش بینی قرار گرفته است. میزان دیه از بین رفتن چشم و دیه درآوردن چشم، بسته به بینا بودن یا نبودن چشم و بسته به اینکه یک چشم، آسیب دیده یا هر دو چشم، متفاوت است. در این قسمت، قصد داریم در خصوص دیه درآوردن چشم بینا و دیه از بین بردن چشم بینا صحبت کنیم.

دیه در آوردن چشم بینا و دیه از بین بردن چشم بینا، بسته به اینکه، یک چشم بینا از بین رفته باشد یا دو چشم بینا، متفاوت است. شایان ذکر است، قانون گذار، دیه چشم کسی که صرفا، یک چشم بینا دارد را به طور جدا گانه، تعیین کرده است. بر مبنای ماده 587 قانون مجازات اسلامی، دیه از بین بردن دو چشم بینا یا هر یک از آن ها، به شرح زیر می باشد:

دیه در آوردن چشم و یا دیه از بین بردن چشم، در خصوص دو چشم بینا : دیه کامل است که بر اساس نرخ دیه سال 1400، دیه درآوردن چشم در این حالت، معادل 480 میلیون تومان می باشد.

دیه در آوردن چشم و یا دیه از بین بردن چشم، در خصوص یکی از چشم های بینا : نصف دیه کامل است که بر اساس نرخ دیه سال 1400، دیه درآوردن چشم در این حالت، 240 میلیون تومان می باشد. 

نکته ای که باید به آن توجه کرد، این است که در این ماده، آنچه مد نظر است، بینایی چشم است و اینکه میزان بینایی چقدر است یا اینکه چشم، مشکلاتی مانند شب کوری یا انحراف دارد، مهم نیست.

حتما بخوانید: دیه چیست و در چه مواردی باید پرداخت شود

 

دیه در آوردن و از بین بردن چشم بینای کسی که تنها یک چشم بینا دارد

در قسمت قبل، گفتیم که دیه چشم، همانند دیه از ریشه کندن و شکستن دندان شیری، در قانون مجازات اسلامی، پیش بینی شده است و توضیح دادیم که دیه چشم، چنانچه دو چشم بینای کسی از بین رفته باشد یا یکی از آن ها، متفاوت است. در این قسمت، قصد داریم، در خصوص دیه چشم، زمانی که فرد، تنها یک چشم بینا دارد، صحبت کنیم.

میزان دیه چشم کسی که تنها یک چشم بینا دارد، بسته به اینکه چشم دیگرش، به طور مادرزاد نابینا است یا بر اثر جنایت یا قصاصی که استحقاق دیه داشته است، نابینا شده، متفاوت خواهد بود. ماده 588 قانون مجازات اسلامی، دیه در آوردن چشم بینای کسی که تنها یک چشم بینا دارد را پیش بینی نموده است. طبق این ماده، دیه درآوردن چشم و  دیه از بین بردن چشم بینای کسی که تنها یک چشم بینا دارد، به ترتیب زیر است:

دیه در آوردن چشم بینای کسی که تنها یک چشم بینا دارد و چشم دیگرش به صورت مادرزاد و یا به یک علت غیر جنایی از بین رفته است، موجب دیه کامل است که بر اساس نرخ دیه سال 1400، دیه درآوردن چشم در این حالت، برابر با 480 میلیون تومان می باشد.

دیه از بین بردن چشم بینای کسی که تنها یک چشم بینا دارد، اما چشم دیگرش را در اثر قصاص یا جنایتی که استحقاق دیه آن را داشته است، از دست داده باشد، نصف دیه کامل است که  بر اساس نرخ دیه سال 1400، دیه درآوردن چشم در این حالت، برابر با 240 میلیون تومان می باشد.

بیشتر بخوانید: دیه پارگی پلک

 

 

 

دیه در آوردن و از بین بردن چشم نابینا

در قسمت های قبل، درخصوص دیه از بین بردن چشم کسی که هر دو چشم او بینا هستند، همچنین، دیه درآوردن چشم یا دیه از بین بردن چشم بینای کسی که فقط یک چشم بینا دارد، توضیح دادیم. همانطور که قانون گذار، برای کوچک ترین آسیب ها، نظیر حارصه یا همان خراشیدگی جزئی، دیه تعیین نموده است، در خصوص چشم نیز، حالات مختلف آسیب آن را در نظر داشته و برای هر کدام، میزان دیه جداگانه ای تعیین کرده است. در این قسمت، قصد داریم، در خصوص دیه از بین بردن چشم نابینا و دیه درآوردن چشم نابینا، صحبت کنیم.

در ماده 589 قانون مجازات اسلامی، دیه درآوردن چشم نابینا یا دیه از بین بردن چشم نابینا، ذکر شده است و دیه چشم نابنیا، در صورت درآوردن و از بین بردن دو چشم نابینا یا یکی از آن ها، پیش بینی شده است. طبق این ماده، دیه در آوردن چشم نابینا یا دیه از بین بردن چشم نابینا، مطابق زیر خواهد بود:

دیه درآوردن چشم نابینا و دیه از بین بردن چشم نابینا، در خصوص یک چشم، یک ششم دیه کامل خواهد بود که بر اساس نرخ دیه سال 1400، دیه درآوردن چشم در این حالت، برابر با 80 میلیون تومان می باشد.

دیه درآوردن چشم نابینا و دیه از بین بردن چشم نابینا، در خصوص هر دو چشم، بر اساس نرخ دیه سال 1400، دیه درآوردن چشم در این حالت، مبلغ 160 میلیون تومان خواهد بود.

در ادامه بخوانید: دیه کوری چشم و کاهش بینایی

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دیه در آوردن چشم و از بین بردن آن در کانال تلگرام حقوق کیفری عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون دیه در آوردن چشم و از بین بردن آن پاسخ دهند. 

 

 

 

 

سوالات متداول

 

1- دیه درآوردن و از بین بردن دو چشم بینا چقدر است؟

دیه درآوردن و از بین بردن دو چشم بینا یک دیه کامل است که بر اساس نرخ دیه سال 1400 برابر با 480 میلیون تومان می باشد که جزییات آن در متن مقاله ارائه شده است.

 

2- دیه درآوردن و از بین بردن چشم بینای کسی که تنها یک چشم بینا دارد چقدر است؟

دیه درآوردن و از بین بردن چشم بینای کسی که تنها یک چشم بینا دارد بسته به اینکه چشم دیگر در اثر جنایت یا قصاص از بین رفته یا به طور مادرزاد نابینا بوده یک دیه کامل یا نصف دیه کامل است که جزییات آن در متن مقاله ارائه شده است.

 

3- دیه درآوردن و از بین بردن یک چشم نابینا چقدر است؟

دیه درآوردن و از بین بردن یک چشم نابینا برابر با یک ششم دیه کامل است که بر اساس نرخ دیه 1400 مبلغ 80 میلیون تومان می باشد که جزییات آن در متن مقاله ارائه شده است.

منبع : دیه درآوردن و از بین بردن چشم

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/OmvL
نظرتان را بنویسید