انتخاب رشته دبیرستان

انتخاب رشته دبیرستان
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvagroup
انتخاب رشته دبیرستان ، شاید یکی از مهمترین مقاطع تحصیلی هر دانش آموزی باشد که می بایست با توجه به فاکتورهای مختلفی اعم از علایق ، استعداد ها و نیاز بازار کار ، رشته مورد نظر خود را انتخاب کند . در مسیر هدایت تحصیلی و انتخاب رشته ، نمی توان از اهمیت بالای موارد مختلفی مانند شناخت روحیات و علایق فردی و دریافت مشاوره از افراد مجرب چشم پوشی کرد .




نظام آموزشی ایران که شامل سه مقطع ابتدایی ، متوسطه دوره اول و متوسطه دوره دوم است ، یک نقطه عطف بسیار حساس به اسم انتخاب رشته دبیرستان دارد  . در سال های نه چندان دور که نظام آموزشی 4-3-5 بود دانش آموزان باید بعد از پایان سال اول دبیرستان اقدام به انتخاب یک رشته تحصیلی برای ادامه مسیر می کردند .

با تغییر نظام آموزشی همچنان این انتخاب رشته دبیرستان به قوت خود باقی بوده و تنها در انتهای دوره متوسطه اول یا همان پایه نهم تحصیلی اقدام به انتخاب می کنند  . پس انتخاب رشته پایه نهم یا انتخاب رشته دبیرستان مسیر 3 ساله آینده دبیرستان دانش آموز و چه بسا در بیشتر موارد مسیر باقی عمر یک فرد را تشکیل می دهند .

به همین دلیل می توان گفت که انتخاب رشته تحصیلی در مقطع دبیرستان ، به اندازه انتخاب رشته کنکور سراسری و چه بسا بیشتر از آن از اهمیت برخوردار است . چه بسا دانش آموزان بسیاری که بعد از کنکور و ورود به دانشگاه و یا حتی بعد از قبول نشدن در کنکور به این نتیجه می رسند که علت عدم موفقیتشان ، اشتباه در انتخاب رشته دبیرستان بوده است .

در این مقاله درمورد پارامترهای موثر در انتخاب رشته دبیرستان صحبت کرده ایم تا بتوانیم در انتخاب رشته دبیرستان به دانش آموزان عزیز کمک کوچکی کرده باشیم . 



تاثیر انتخاب رشته دبیرستان در آینده دانش آموزان
با توجه به این که امکان تغییر رشته در بدو ورود به دانشگاه وجود دارد ، بسیاری از دانش آموزان و والدین بر این تصورند که رشته دبیرستان فقط بر درس هایی که دانش آموز در سه سال بعد از آن می خواند تاثیر می گذارد . متاسفانه این تفکر باعث کم اهمیت پنداشتن انتخاب رشته دبیرستان می شود .

دلیل این که می گوییم انتخاب رشته پایه نهم تاثیر بسیار بیشتری از درس های 3 سال تحصیل در مدرسه دارد دلایل مختلفی دارد که در اینجا می خواهیم به تعدادی از این دلایل اشاره کنیم . اول این که حتی اگر دانش آموزی در دانشگاه تغییر رشته دهد ، به خاطر نداشتن دانش کافی در رشته جدید ، کار برای او نسبت به دیگران سخت تر می شود . هم چنین خیلی از دانش آموزان با وجود امکان تغییر رشته در هنگام ورود به دانشگاه ، باز هم در رشته تحصیلی دبیرستان خود ادامه تحصیل می دهند .

پس عملا رشته ای که در دبیرستان انتخاب می کنیم نه تنها در دانشگاه بلکه در تمام سال های کاری زندگی مان هم همراهمان خواهد بود . این قسمت خوب و روشن ماجراست اما روی دیگر داستان این است که در سال های گذشته شاهد این اپیدمی هستیم که بیشتر افراد در شغل هایی مشغول به کار می شوند که کمترین ارتباط را با رشته تحصیلی دانشگاهی آن ها دارد .

پس اگر قرار است که سال های آینده زندگی خود را در مسیر درست پیش برویم و هیچ گاه از تصمیمی که گرفته ایم پشیمان نشویم مهم است که وسواس کافی در انتخاب رشته دبیرستان به خرج دهیم و براساس آنچه که حس می کنیم بیشترین تطابق را با ما و روحیات ما دارد تصمیم گیری کنیم .

حتما بخوانید: هدایت تحصیلی پایه نهم









تاثیر ویژگی ها و توانایی های فردی در انتخاب رشته دبیرستان
متاسفانه این روزا افراد بسیاری را می بینیم که نه تنها به شغل خود علاقه نداشته اما گاهی اوقات از آن متنفر هم هستند ! مانند مهندسی که از ریاضی متنفر است ! وکیلی که قدرت بیان خوبی ندارد ! پرستاری که از محیط های بیمارستانی بدش می آید یا گرافیستی که ذهن خلاقی ندارد ! این ها هرچند شاید به نظر شما خنده دار به نظر برسد ولی ما روزانه با موارد زیادی از این دست رو به رو می شویم .

هرچند شاید برای یک دانش آموز 15 ساله تصمیم گیری اینکه در آینده قرار است سراغ چه کاری رود شاید خیلی منطقی نباشد اما باید قبول کنیم هرکدام از رشته های پایه نهم تا حد زیادی بیانگر حس و حال حاکم بر آن رشته است . رشته علوم تجربی را باید بیشتر به دانش آموزانی توصیه کنیم که توانایی کار در محیط های بیمارستانی و سروکار داشتن با بیماران را داشته باشند .

 رشته ریاضی فیزیک مناسب دانش آموزانی است که توانایی کار در محیط های صنعتی را دارند ، هرچند کار به عنوان مهندس طراح هم می تواند از ویژگی های دیگر رشته های دانشگاهی ریاضی فیزیک باشد . رشته انسانی می تواند آینده ای موفق برای دانش آموزانی ایجاد کند که قدرت بیان و روابط عمومی بالایی داشته باشند .

اکثر رشته های دانشگاهی رشته علوم انسانی نیازمند روابط عمومی بالا و توانایی داشتن برخورد روزانه با انسان های اجتماع است . در کنار رشته های نظری ، رشته های فنی حرفه ای و رشته های کاردانش در زمان ثبت نام مدارس هم متقاضی کمی ندارند . افرادی سراغ رشته های فنی حرفه ای و کاردانش می روند که به نوعی شغل قطعی آینده خود را مشخص کرده اند و می خواهند هرچه سریع تر به سراغ فراگیری فنون آن رشته بروند .

بهتر است حساسیت بیشتری در انتخاب رشته های فنی حرفه ای و کاردانش داشته باشیم . زیرا افرادی که به سراغ رشته های نظری می روند در انتخاب رشته کنکور با تنوع زیادی از رشته های دانشگاهی مواجه می شوند ولی افرادی که رشته های فنی حرفه ای و کاردانش انتخاب می کنند یا باید دقیقا در همان رشته وارد دانشگاه شوند یا باید تغییر رشته دهند .

بیشتر بخوانید: آزمون های مشاوره ای سایت همگام


تاثیر بازار کار در انتخاب رشته دبیرستان
شاید تصور کنید صحبت درباره موضوع بازار کار کمی عجولانه باشد اما قطعا تحصیلات بدون اشتغال به کار مثل علم بدون عمل است . اما تمام تلاش ما بر آن است بعد از تحصیلات دانشگاهی در کاری مشغول به کار نشویم که ارتباطی به تحصیلات ما نداشته باشد .

حال که به اهمیت بازار کار پی بردید باید قبول کنیم که هیچکدام از رشته های دبیرستان بازار کار بسیار عالی یا بسیار بدی ندارند . این ما هستیم که از رشته دبیرستان ، رشته دانشگاهی و در یک کلام تحصیلاتمان یک کار خوب و آبرومند برای خود فراهم می سازیم .

اصلا عمدا این موضوع بازار کار را در اینجا وسط کشیدیم که متوجهتان کنیم که رشته دبیرستان تضمین کننده موفقیت شما نیست . به عنوان مثال میانگین جمعیت شرکت کنندگان کنکور تجربی در سال های گذشته 500 هزار نفر بوده است . آیا تمام این 500 هزار نفر به یک شغل رویایی دست پیدا می کنند ؟ یا میانگین دانش آموزانی که هرسال وارد هنرستان در رشته الکترونیک می شوند کمتر از 10 هزار نفر است . آیا هیچ کدام از این 10 هزار نفر نمی توانند شغل مناسبی پیدا کنند ؟

پس برخلاف آنچه که در ابتدایی این قسمت تصور کردید می خواهیم بگوییم هیچ وقت بازار کار را به عنوان یک برچسب که روی بعضی از رشته های دبیرستان هست و روی بعضی نیست نگاه کنید . بازار کار یک رشته هرچند به موقعیت های شغلی کشور ارتباط دارد ولی این فقط شما نیستید که به این موضوع دقت می کنید. 

همین رشد خیره کننده شرکت کنندگان تجربی در سال های قبل گواه این مدعاست که جامعه به بازار کار اهمیت زیادی می دهند اما بسیار سطحی ! توصیه هیوا به دانش آموزان این است که پیش از آن که به بازار کار به عنوان یک پارامتر کلیدی در انتخاب رشته دبیرستان نگاه کنید ، علاقه خود را ملاک قرار دهید .

علاقه ای که در قسمت بالا به آن اشاره کردیم چگونه با ویژگی های شخصیتی و توانایی های فردی شما همسو است . مطمئن باشید موسیقیدان های زیادی داریم که از بعضی پزشک ها درامد بیشتری دارند . یا تکنسین برقی که از یک کارشناس ارشد حقوق  وضعیت شغلی بهتری دارد . پس به رشته های دبیرستان با این دید نگاه کنید که " شما " در کدام یک از آن ها موفق تر هستید نه بقیه .

بیشتر بخوانید: راهنمای هدایت تحصیلی سایت همگام







تاثیر مشاوره مناسب در انتخاب رشته دبیرستان
احتمالا هیچ کدام از شما با اینکه درمورد انتخاب رشته دبیرستان مشاوره داشته باشید مخالف نیست . اما مشاوره با چه کسی ؟ پسر یا دختر همسایه شما که یک سال از فرزند شما بزرگ تر هست یا کسی که خود دانشجو است ( حتی در بهترین رشته و دانشگاه ) به هیچ وجه نمی تواند برای انتخاب رشته دبیرستان ، مشاور خوبی باشد .

همین که با فردی صحبت کنید که مسیر مدرسه و دانشگاه را تا آخر رفته باشد و وارد بازار کار شده باشد کافیست . علت اینکه گفتیم بهتر است با دانشجویان مشورت نکنید هم دقیقا همین موضوع ناآشنایی آن ها با بازار کار بود .

کسی که وارد بازار کار شده بهتر می تواند به شما ثابت کند که کار پیدا کردن شما تنها وابسته به همت و پیگیری خودتان است نه رشته ای که در آن فارغ التحصیل شده اید . البته نگاه بی طرفانه به موضوع انتخاب رشته نهم هم خیلی مهم است . اینکه اسیر مشاوره افرادی نشوید که چون در مسیر خود ناموفق بوده اند شما را هم از آن مسیر نهی می کنند .

یا افرادی که چون نتوانسته اند کار پیدا کنند شما را کلا از درس خواندن پشیمان می کنند . هرچند درمورد اینکه موفقیت به طور صددرصد در ادامه تحصیل نیست هم شکی نباید کرد . چه بسا افراد بسیاری بوده اند که بدون تحصیلات دانشگاهی توانسته اند به موفقیت های بسیاری دست پیدا کنند .

در ادامه بخوانید: اعلام نتایج هدایت تحصیلی
مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی هیوا آماده اند از هرجای ایران که هستید مشاوره انتخاب رشته دبیرستان را در اختیار شما قرار دهند . برای این کار می توانید از خدمات مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا استفاده کرده و با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید .




سوالات متداول


1- چگونه می توانیم مناسب ترین رشته را در دبیرستان انتخاب کنیم ؟
انتخاب رشته دبیرستان به عوامل زیادی اعم از علاقه مندی ها ، استعداد ، روحیات و غیره بستگی دارد که در این مقاله به بررسی این عوامل پرداخته شده است .




2- بهترین رشته در دبیرستان پایه نهم کدام است ؟
همان طور که در این مقاله بدان اشاره شد ، رشته بهتر یا بدتری در دبیرستان وجود ندارد و دانش آموز باید نسبت به فاکتورهای شخصی خود ، انتخاب رشته دبیرستان را انجام دهد .




3-  چرا انتخاب رشته دبیرستان از اهمیت بالایی برخوردار است ؟
همان طور که در این مقاله به آن پرداخته شده ، انتخاب صحیح در این مقطع می تواند مسیر شغلی و موفقیت فرد را مشخص نموده و انتخاب غلط ممکن است به سرخوردگی دانش آموز بیانجامد .

منبع : انتخاب رشته دبیرستان
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/5P6R
نظرتان را بنویسید